Gå til innhold

høy lyd i reklamepausene

Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

ok, jeg hater reklame på TV. Men at de skrur opp lyden når det kommer reklame det virkelig irriterer meg :( jeg blir seriøst agressiv av mindre. Må jo gå an å få de til å slutte med det der!?!??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja :frustrert: Det er ikke noe som gjør meg så sint som akkurat det :(

Nrk tar lisens og tvn o.l skrur opp lyden på reklamen.. alle skal straffe oss :(

De gjør visst det for å få oppmerksomhet, slik at vi skal bite på de teite reklamene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :frustrert: Det er ikke noe som gjør meg så sint som akkurat det :(

Nrk tar lisens og tvn o.l skrur opp lyden på reklamen.. alle skal straffe oss :(

De gjør visst det for å få oppmerksomhet, slik at vi skal bite på de teite reklamene...

Det falt deg naturlig å trekke fram Nrk i reklamesammenheng?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at lyden blir høyere har en ganske "enkel" forklaring. Den blir faktisk ikke skrudd opp slik som mange tror.

En reklame snunn varer som reglel mellom 10 og 30 sekunder, mens en film/serie/nyheter var endel lenger, og har da mye mer og behandle før det går på lufta.

Det gjør at de som lager reklamer har mye bedre tid til og sørge for at lydkvaliteten er bra, og derfor blir lyden noe høyere.

Det er kvaliten som går opp, ikke volumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det falt deg naturlig å trekke fram Nrk i reklamesammenheng?

Nei, det var visst lisensen hun hadde lyst til å være litt forbanna på også, sånn i samme slengen. :ler:

Jeg ser ikke på TVn, og synes det er helt ok at Nrk er lisensfinansiert, så derfor vil jeg nå være litt forbanna på at maling tørker så seint. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En reklame snunn varer som reglel mellom 10 og 30 sekunder, mens en film/serie/nyheter var endel lenger, og har da mye mer og behandle før det går på lufta.

Mener du at de har samme mengde lyd å bruke uansett hvor lang sendetiden er? Og at de derfor pøser på med lyd på småsmutter for å være sikker på å bruke opp alt?

Eller tar jeg egentlig innmari feil nå? :klø:

Kan jo bli litt kjedelig på en film hvis de bruker opp all lyden før den er slutt, sånn at de siste ti minuttene må gå som stumfilm. Litt av en happening på f.eks. en grøsser. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du forstår helt rett ja, lyd er en mangelvare for tiden, og om en film på 1.5 timer skulle hatt høy lyd hele tiden, så hadde det blitt for dyrt, men 30 sekunder høy lyd blir ikke så dyrt :)

Fra spøk til revolver.

Lyden er virker høyere siden kvaliteten på lyden går opp... Du kan selv prøve og laste ned en film på nettet (uten at jeg skal gå spesielt grundigere til verks for og forklare denne delen), ser du på en film med dårlig lydkvalitet, så vil lyden virke mye lavere, enn om du ser på en med god lydkvalitet. Er ikke volumet som er forskjellen, men kvaliteten på lyden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så blir det et helvetes leven i stua mi hver eneste reklamepause - og det ER irriterende, selv for et rasjonelt menneske som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg hater reklame på TV. Men at de skrur opp lyden når det kommer reklame det virkelig irriterer meg :( jeg blir seriøst agressiv av mindre. Må jo gå an å få de til å slutte med det der!?!??!

Jeg har hørt noe om at de ikke skrur opp lyden når det kommer reklame, det bare virker slik. Forklaringen var at det hele tiden var på maksvolum, og at reklamer er mer støyende enn fjernsynsprogrammer. Jeg vet ikke om dette stemmer, men er i alle fall det jeg har hørt.

Hilsen

The Kitten :pasha:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så blir det et helvetes leven i stua mi hver eneste reklamepause - og det ER irriterende, selv for et rasjonelt menneske som meg.

Enig, det er veldig irriterende. Spesielt hvis du ser på tv3, da får du nesten ikke gjort noe annet enn å skru opp og ned lyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitten har forsåvidt rett.

Det som er at i en film på la oss si, 1,5 timer, så er det mye svinginger i lyden. Pistolskudd når høyere opp en slags lydskala, mens for eksempel ett dunk langt utenfor blir lavere. På denne lydskalaen (nå forklarer jeg ganske enkelt, da) så er det en max og en minimum. Lyden skal ikke over det, eller under det. Siden lyden i en film er så vekslende, og de må ha plass til de høye lydene (som for eksempel pistolskuddet jeg nevnte) blir stemmer og de lydene du hører gjennom hele filmen lavere.

I en reklamefilm er lyden relativt jevn hele tiden, og de har mindre lyd å jobbe med. Lydsporet er ikke så langt. Da er det også mye mer oversiktelig, og lettere å stille på. Om vi sier at å fikse lyden på en reklamefilm tar, tja, vanligvis ca 6 timer, forestill dere da hvor lang tid det vil ta å gjøre samme jobb på en 1,5 timer lang film.

Kort forklart så er lyden på en reklamefilm jevnere, det er ikke noen høye topper som må plasseres under max-grensa, de kan flytte hele lyden litt opp på skalaen. Så det er ikke TV-kanalen sin skyld at lyden er høyere på reklamen, den er ikke høyere heller, teknisk sett, den er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Thea_*

Ha, ha:D Vet du at jeg satt nettop og tenkte på deg Lilleulv. Har fulgt med på innleggene dine i kvinneguiden, ang. sykdommen din, rangler med kjæresten og prematurbabyen din. Ok, greia er at jeg egentlig synes du bagateliserer ganske mye her på KG, også kom jeg til å tenke på at det med reklamepauser liker du sikkert ikke. Og det er akkurat et slikt innlegg du beskriver her.

Jeg får en merkelig følelse i kroppen.

Tenk at jeg kunne spå at du ikke likte det. Var bare en time siden jeg tenkte på det faktisk..

Klem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha:D Vet du at jeg satt nettop og tenkte på deg Lilleulv. Har fulgt med på innleggene dine i kvinneguiden, ang. sykdommen din, rangler med kjæresten og prematurbabyen din. Ok, greia er at jeg egentlig synes du bagateliserer ganske mye her på KG, også kom jeg til å tenke på at det med reklamepauser liker du sikkert ikke. Og det er akkurat et slikt innlegg du beskriver her.

Jeg får en merkelig følelse i kroppen.

Tenk at jeg kunne spå at du ikke likte det. Var bare en time siden jeg tenkte på det faktisk..

Klem:)

En person som forfølger folk og er synsk.. hmmm.. ekkelt..

Stakkars Lilleulv..

Blir jeg millionær? Eller kommer tvn til å la være å ha så høy reklame lyd snart? :sjokkert:

Men den greia med at filmene brukte opp lyden før filmen var slutt var jo en genial løsning på frustrasjonen vår..

Løsningen er dermed å ta en pause i film/serie for så å spare på lyden litt..

Da slipper man kansje sånne lyd sjokk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitten har forsåvidt rett.

Det som er at i en film på la oss si, 1,5 timer, så er det mye svinginger i lyden. Pistolskudd når høyere opp en slags lydskala, mens for eksempel ett dunk langt utenfor blir lavere. På denne lydskalaen (nå forklarer jeg ganske enkelt, da) så er det en max og en minimum. Lyden skal ikke over det, eller under det. Siden lyden i en film er så vekslende, og de må ha plass til de høye lydene (som for eksempel pistolskuddet jeg nevnte) blir stemmer og de lydene du hører gjennom hele filmen lavere.

I en reklamefilm er lyden relativt jevn hele tiden, og de har mindre lyd å jobbe med. Lydsporet er ikke så langt. Da er det også mye mer oversiktelig, og lettere å stille på. Om vi sier at å fikse lyden på en reklamefilm tar, tja, vanligvis ca 6 timer, forestill dere da hvor lang tid det vil ta å gjøre samme jobb på en 1,5 timer lang film.

Kort forklart så er lyden på en reklamefilm jevnere, det er ikke noen høye topper som må plasseres under max-grensa, de kan flytte hele lyden litt opp på skalaen. Så det er ikke TV-kanalen sin skyld at lyden er høyere på reklamen, den er ikke høyere heller, teknisk sett, den er bedre.

Bra forklaring :)

Men at lyden er høyere på reklame enn film/serie er ikke noe vi tror eller innbiller oss.. Det er høyere lyd..

Jeg har lest om det før, men husker ikke hva som var forklaringen :(

Tror vi må finne ut av dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Thea_*
En person som forfølger folk og er synsk.. hmmm.. ekkelt..

Stakkars Lilleulv..

Blir jeg millionær? Eller kommer tvn til å la være å ha så høy reklame lyd snart? :sjokkert:

O_0 Jeg er freak of nature!

;) Mente det ikke vondt da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikker bare på lyd av knappen på fjernkontrollen, og går bort fra TV'en eller snur meg mot PC'en. Da slipper man å irritere seg et eneste sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklaring :)

Men at lyden er høyere på reklame enn film/serie er ikke noe vi tror eller innbiller oss.. Det er høyere lyd..

Jeg har lest om det før, men husker ikke hva som var forklaringen :(

Tror vi må finne ut av dette ;)

Nei, lyden er ikke høyere. TV-selskapet skrur ikke opp lyden eller noe. Lyden i reklamen er ikke høyere enn foreksempel pistolskuddet i filmen, den høres høyere ut, fordi den varer litt lengre enn pistolskuddet, kan man si.

Og du har nettopp lest forklaringen her. x)

Jeg gikk to år media og kommunikasjon, på to forskjellige skoler. Begge skolene var opptatt av reklame det året jeg gikk der, så jeg har besøkt en del reklamebyråer, og lært litt mer enn jeg vil, om reklame. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikker bare på lyd av knappen på fjernkontrollen, og går bort fra TV'en eller snur meg mot PC'en. Da slipper man å irritere seg et eneste sekund.

Lucky you! Hender rett som det er at jeg må slippe alt jeg har i hendene for å skru av lyden her.. Kanskje forskjell fra tv til tv?

Men det er vel ikke akkurat noe å la irritere på seg magesår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...