Gjest Hilde K S Skrevet 7. juni 2003 #21 Del Skrevet 7. juni 2003 Ja, det er jo forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tannlegedatter Skrevet 10. juni 2003 #22 Del Skrevet 10. juni 2003 :o Synes ikke det bør være et tema engang. Jeg er 30 år og har ikke et hull i tennene. Jeg spiser fortsatt bare godt når det er helg. Jeg får krupp når jeg ser unger som syter seg til godt på butikken.Eller har saft på tåteflaska. Mannen min har en datter på snart åtte.Hun har munnen full av hull fordi de er så "snille" mot henne. Stakkars hun må jo få litt utenom lørdag også.Og brus og is er vel ikke godteri er det det da? Har prøvd å påvirke i positiv retning med å kjøpe inn melon og annen god frukt til dessert, men så snart de to er alene på butikken kommer hun triumferende tilbake med is (har dere sett den nye der det er en bitteliten is med et diiiigert sjokoladeegg på toppen?) Jeg har sagt klart i fra at når vi får barn blir det ikke snakk om slik slikkerispising på hverdagene. SÅ DET SÅ. Ps: Min far sier at han har lyst til å gråte når han ser slike tenner som det stedatteren min har.Som fagperson ser han bare mer og mer av bedrøveligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 10. juni 2003 #23 Del Skrevet 10. juni 2003 Når det gjelder godteri ved kassa i butikken så maser faktisk ikke fireåringen vår om det. Han vet at han ikke får noe likevel. Mine unger er tenåringer nå, men det var aldri noen mas ved godtehyllene. En gang prøvde daværende 4-åring å kuppe meg: Han tok en stor Stratos ut av hylla, og tok en bit gjennom papiret! Fikk ikke i seg noe, men jeg måtte jo kjøpe sjokoladen. Kan love dere at han IKKE fikk den sjokoladen! Det verste er de som sier nei fem ganger først, men så gir seg. Snakk om å få belønning for å lage bråk! Når det gjelder drikke, har vi klart å venne både oss selv og ungene til vann (det gikk i mye brus før :oops: ) Men jeg synes fortsatt det er bedre at de drikker ordentlig brus enn lightbrus! Nå mener man jo at diabetes to er på fremmarsj, bl.a. fordi så mange unge jenter bare drikker lightbrus. Da lures kroppen til å tro at det kommer sukker, insulinproduksjonen settes igang - ikke noe sukker, fullt "kjemisk" kaos i kroppen. Men vanlig sukker er jo også helt forkastelig, så det må nok bli mere vann, ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 10. juni 2003 #24 Del Skrevet 10. juni 2003 Tannlegen sa til meg at det var tragisk å se ungers tenner nå for tiden og at mine unger hadde tenner som var perfekte. Skryte litt vet dere Jeg grøsser når folk som er så opplyst nå for tiden ang. tannpussing og snop ikke tar det alvorlig.Bedre med unger som skriker litt i butikken fordi de ikke får snop, enn de som ligger i tannlegestolen og vræler pga hull.Mange foreldre er skikkelige sløve.Mine unger er "avhengig" av å få tennene pusset hver kveld pga jeg har pusset dem siden de var 4-5 mnd gamle. Faktisk den første opplevelse jeg hadde hos tannlegen var at jeg måtte trekke hele tannen fordi det var et stort hull i den.Jeg var livredd og hysterisk der jeg satt. Lørdagene er den dagen "alle" bruker som kosedag.Da er pappa og mamma hjemme fra jobb,og man sitter seg ned foran tv og koser seg med pizza,snop og brus.Sånn har det alltid vært. Ingen i verden som kan si at unger ikke har fått is på en varm dag.Men det burde jo ikke skje hver bidige dag.Kan lage noe kald drikke el. Hjemmelaget saft is lager jeg,Fun light bruker jeg.Det er i allefall bedre enn de isene full i sukker.Greit nok at det ikke er det beste heller men det er en annen diskusjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 10. juni 2003 #25 Del Skrevet 10. juni 2003 Godterispising har skeiet altfor mye ut, dessverre. Har en samboer som er altfor avhengig av chips og brus, og det kan sees :-? Vår datter er nå snart ett år. Eneste søtsaker hun har fått av oss var en sjokoladekakebit i helgen da mormoren var på besøk og vi feiret ettårsdagen på forskudd. Ellers har hun fått smake litt brus og is mot min vilje av mormoren :x Har et forbilde vi ikke skal følge. Min tantunge er 2 år. Fikk smake på første smågodtet da hun var 4 mnd. Etter det har det gått slag i slag. I besøk har hun alltid fått slikkepinne o.l. Fikk cola på tåteflaske. Og foreldrene klager på at hun er så aktiv :o Er det rart da? Med alt det sukkeret... Alt vi har sett, får helt noia jeg, alt den jenten har fått i seg både titt og ofte. Har det inntrykket av at ofte gir de disse søtsakene for å "få fred", da er hun opptatt med noe liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 10. juni 2003 #26 Del Skrevet 10. juni 2003 JOPLAYA Grrr..........folk SKAL respektere at DU ikke vil gi ungen snop. Du må trampe i gulvet.Jeg måtte det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 10. juni 2003 #27 Del Skrevet 10. juni 2003 Jeg har det også sånn at ungene får godt på lørdagene,av og til utenom så blir det litt men det blir også bare med litt. Vi foreldre må ta hensyn til barnas tenner og at sukker eller slikerier med tilsetninger ikke alltid er godt for ungene. Og når det gjelder barna,så blir jo selve kosen vekke med lørdagssnop om de får snop flere ganger i uken. Lørdagene skal være spesielle og at ungene også har det å se frem til. På lørdags formiddag sier jeg til barna:i dag er det lørdag og da skal vi kjøpe poteter og gulerøtter,de bare ler av mamman sin og sier at jeg bare tuller for det er nemlig snop vi skal kjøpe. Faste vaner den veien er også viktige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 10. juni 2003 #28 Del Skrevet 10. juni 2003 Ja. hva er galt med det? Hva er galt med å kun gi ungene godteri på lørdagene? Hvorfor skal det være "mandagsgodt"' date=' "onsdagsgodt" etc. etc.?[/quote'] Jeg er så enig, så enig i innlegget ditt, Redhead! Da jeg var liten, fikk jeg og min søster lørdagsgodt, og det var sååå stas! Dette var DEN spesielle dagen vi gikk og gledet oss til. Dagen som var litt mer annerledes enn de andre. Da fikk vi velge oss hver vår potetgull-pose, og ett blad. La meg presisere at dette har ingenting med å være streng å gjøre! Det har noe å gjøre med å sette grenser for barnet sitt. Lære det å skille mellom ting. Da lærer barna seg samtidig å sette større pris på ting de får fordi det ikke blir en dagligdags og hverdagslig ting. Jeg har vært i mange hjem hvor godteskålen til enhver tid står fremme, og unger stadig går og "gomler" i seg godterier etter barnehagen/skolen. Noe som igjen fører til den evige "Jeg er ikke sulten, jeg..." når det er middagstid. Vel... jeg ser iallefall tilbake på mine barndoms lørdager som et GODT minne, og ønsker å videreføre denne "regelen" til mine barn når den dagen kommer. Er derfor heller ingen "fan" av TINE's reklame: "Litt lørdag hele uken". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 10. juni 2003 #29 Del Skrevet 10. juni 2003 Jeg praktiserer stort sett "helgegodt" jeg, for min samboer (vi har ikke barn) Da jeg traff ham drakk han masse brus hver dag (i en periode prøvde han å BEGRENSE seg til en halv liter hver dag...) og sjokolade sto ofte på menyen. Nå er det slik at vi kjøper litt brus og sjokolade til helga, og når det er tomt, da er det tomt. Vi handler hver lørdag, så da blir det ikke mer. (Nåja, han jobber i samme hus som en kiwi-butikk, og det hender at han snoper litt da... men vel så gjerne kjøper han epler eller bananer) Dette kommer jeg til å videreføre når vi får barn. Fra min barndom var snop noe som dukket opp av og til. Vi fikk gjerne litt barnetvgodt på lørdag, men jeg kan ikke huske det som "obligatorisk", men ettersom vi ble eldre styrte vi jo dette selv på et vis... Is på en varm sommerdag, det ser jeg slett ikke noe galt i. Som barn spiste vi masser av saftis, enten den var kjøpt eller hjemmelaget, og det er et sommerminne jeg lagrer med glede. Forøvrig er jeg vant med at vi fikk saft til middagen (ikke til brødmat, da drakk vi alltid melk, og sjokomelk fikk vi BARE i helga, eller ferien (påskeferie, juleferie, og når vi var bortreist på sommerferie (ikke hele skoleferien nei)) Jeg og sambo drikker saft til middagen, og jeg drikker sjokomelk så ofte som jeg vil (varierer med jus da, drikker hverken kaffe eller te nemlig) På jobb hender det at jeg drikker vann til maten, og ejg drikker alltid en del vann i løpet av en dag. At unger får snop hver dag og drikker brus fra tåteflaske etc, det er jeg mot (klart de får hull i tennene på det viset)(joda, jeg drakk saft fra "tutkoppen" min, men det var ikke noe ejg gjorde ofte. Dog, jeg NEKTA å drikke melk fra den koppen, fra den kom det nemlig saft! Begynte tidelig med en vanlig kopp jeg, til melka, og saft fra tut-koppen min ) Små som de er setter de pris på vann til man lærer dem å like noe annet, men etterhvert må de jo få sine gleder i livet. Tilhenger av å barbere seg, ikke kutte av hodet. Måtehold, ikke avholdenhet. Og is er godt Forøvrig har jeg alltid pussa tenna to ganger om dagen, og har aldri hat et hull i mitt snart 24 år lange liv, til tross for både saft og is, ja ikke minst, saftis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kmm Skrevet 10. juni 2003 #30 Del Skrevet 10. juni 2003 aldri lørdagsgodt, vi fikk godteri en gang i blant uavhengig av dag. Det jeg synes er tull med kun lørdagsgodt ah, jeg er så enig. og hva menes med godteri? jenta vår spiser jo "søtt" hver dag, men det kan jo være alt fra is, rosiner, kjeks.... og selvsagt masse deilig frukt. særlig melon nå på sommeren. også er jeg mer for at hun kan få litt godis (eks 3 nonsop) nå og da i steden for å stappspise på lørdager. her kan det fint gå lørdager hvor vi glemmer godisen- vi er ikke så nøye på hva dagen heter. men altså; alt med måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chickabiddy Skrevet 11. juni 2003 #31 Del Skrevet 11. juni 2003 Jeg syns ikke barn skal læres til at godterier, is o.l er noe de kan spise hver dag. Det samme gjelder hamburgere, pølser og anna fast food mat. Hvis vi titter oss rundt når vi er ute, så ser vi en del lubne og småtykke barn - og vi vet jo at livskvaliteten senkes og sjansen for erting øker i takt med vekta... desverre. Her er det lørdager, og er det hverdag så går det i såfall i oppskjært frukt o.l som en sunn godtevri! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 11. juni 2003 #32 Del Skrevet 11. juni 2003 Jeg er DRITTLEI av at folk reagerer på at alle barn med hull i tenner spiser for mye snop! Sånn er det faktisk ikke hos alle! Og ja, jeg har sett blikkene da jeg fortalte at min datter hadde to hull da hun var fire. Ja, tenk; TO STYKKER. Jeg burde vel kutte ut lørdagskosen også jeg. Og is om sommeren. Og du tannlegedattergjest: et diiiiiiiiiiiiiiiiiiiigert sjokoladeegg? Du mener det kinderegget? Stort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 11. juni 2003 Forfatter #33 Del Skrevet 11. juni 2003 Og ja, jeg har sett blikkene da jeg fortalte at min datter hadde to hull da hun var fire. Ja, tenk; TO STYKKER. Nei, det har ikke alltid en sammenheng. Selv hadde jeg visstnok dårlige melketenner selv om jeg kun fikk lørdagsgodt. Tannlegen sa t.o.m. til min mor at jeg kom til å få store problemer med tennene hele livet. Vel, hans spådommer slo ikke til. Jeg har hatt lite hull, faktisk ikke siden barneskolen! Tennene mine er friske, sterke og uten problemer. Så, Starfish, ikke kutt ut lørdagskosen og isen om sommeren. Du vet selv best hva datteren din får - drit i kommentarene. -------- Jeg vet at barnet til venninna mi har hatt hull i tennene, men jeg vet også at der i gården spises det godteri over en lav sko. Da tror jeg nok at hovedårsaken ligger der. Jeg reagerer også på at godteri erstatter vanlig mat som brødskiver f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå