Gå til innhold

Hvor god er du i rettskrivning?


mysan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Kontingent kunne jeg, men gikk i baret på graffiti. (ER det virkelig med to f'er?)

Ja, det stemmer at graffiti staves med to f'er, i motsetning til alle andre ord som har samme opprinnelse (det greske ordet graphein - å skrive), så som graf, grafitt, grafisk og myriader av ....graf (geograf, fotograf).

Hvorfor? Jo, fordi graffiti er kommet inn i språket via italiensk, og italienerne tenderer sterkt mot doble konsonanter i sammenhenger vi andre ikke har det. Logisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17/20...

Vet at rettskrivingen min har blitt rusten etter mange år med retteprogram på data, galopp burde jeg definitivt ha klart... :sjenert:

Men har nylig lært meg at det heter nysgjerrig (ikke nyskjerrig som jeg alltid har trodd) og dessverre med to s'er... :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det stemmer at graffiti staves med to f'er, i motsetning til alle andre ord som har samme opprinnelse (det greske ordet graphein - å skrive), så som graf, grafitt, grafisk og myriader av ....graf (geograf, fotograf).

Hvorfor? Jo, fordi graffiti er kommet inn i språket via italiensk, og italienerne tenderer sterkt mot doble konsonanter i sammenhenger vi andre ikke har det. Logisk ;)

Åh, jammen da er det jo heeeeelt logisk.

*sukker oppgitt* :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte 18 av 20, det var iøynefallende og den hersens graffitien som ødela. Jeg måtte slå opp i ordboka og sjekke at de som har laget quizen hadde skrevet riktig! Men jeg var vel ikke den eneste, eller hva? ;)

Men det er alltid moro å lære noe nytt, kanskje noen vet om andre tester som denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da kan jeg trøste dere alle med at jeg hadde 8 av 20.

Er dog dyslektiker med hovedtyngden av problemene innen doble konsonanter, så det betyr vel ikke stort annet enn at noen har gjort jobben sin rett når de diagnostiserte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...