Gå til innhold

Hvor god er du i rettskrivning?


mysan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå har jeg lært riktig staving av kontingent og graffiti! Tenk at jeg har skrevet det feil så lenge, jeg som innbiller meg at jeg kan rettskriving forholdsvis bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ugh, fikk 14 :) Jommen var den litt vrien da.

Dette var da bare barnemat ;-). Jeg hadde alle riktige, men hadde heller ikke ventet noe annet. Korrekt norsk er ikke det som preger flesteparten her. Man kan si hva man vil om "gamle dager", jeg tror språkundervisningen var mye grundigere, både i norsk og andre språk.

Nå er jeg forberedt på "pepper" ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da bare barnemat ;-). Jeg hadde alle riktige, men hadde heller ikke ventet noe annet. Korrekt norsk er ikke det som preger flesteparten her. Man kan si hva man vil om "gamle dager", jeg tror språkundervisningen var mye grundigere, både i norsk og andre språk.

Nå er jeg forberedt på "pepper" ;) .

Jeg skal på ingen måte gi pepper, men jeg vil gjerne opplyse om at Språkrådet ikke regner smilefjes som skilletegn (som for eksempel punktum). De mener også at det ikke er riktig å sette smiletegnet foran det avsluttende skilletegnet. De anbefaler derfor at smilefjes plasseres etter punktum og mellomrom. ;)

Og, ja, det er flisespikkeri.

Endret av Fresi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på ingen måte gi pepper, men jeg vil gjerne opplyse om at Språkrådet ikke regner smilefjes som skilletegn (som for eksempel punktum). De mener også at det ikke er riktig å sette smiletegnet foran det avsluttende skilletegnet. De anbefaler derfor at smilefjes plasseres etter punktum og mellomrom. ;)

Og, ja, det er flisespikkeri.

Takk skal du ha, nå lærte jeg noe nytt. Som jeg pleier å si, hvis man er åpen for det, lærer man noe hver dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lært riktig staving av kontingent og graffiti! Tenk at jeg har skrevet det feil så lenge, jeg som innbiller meg at jeg kan rettskriving forholdsvis bra.

Jeg bommet også på disse, og på satellitt, som jeg var bombesikker på at var med en l.

Tok feil på abonnement også, jeg ble så usikker når det stod ramset opp sånn. Men når jeg skulle skrive det nå skrev jeg det automatisk riktig, så jeg tror faktisk jeg egentlig er bedre i rettskriving enn resultatet på den testen viste, altså. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg lært riktig staving av kontingent og graffiti!

Kontingent kunne jeg, men gikk i baret på graffiti. (ER det virkelig med to f'er?)

19 rette! Jeg bommet på Millennium...

Jeg også. Var overbevist om at det skulle være bare en l.

Jeg bommet også på disse, og på satellitt, som jeg var bombesikker på at var med en l.

Jeg også, og det er jeg ennå. Skal vi starte protestaksjon? ;)

Ble 16 av 20 på meg, og jeg trodde ærlig talt at jeg var flinkere enn som så. *flau*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lært riktig staving av kontingent og graffiti! Tenk at jeg har skrevet det feil så lenge, jeg som innbiller meg at jeg kan rettskriving forholdsvis bra.

Det var mine 2 feil også. Tenk at jeg har skrevet dem feil hele livet :-D

Kontingent kan jeg ikke huske å ha sett heller. Oppmuntrende (?) at det er flere enn oss der ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg fekk 18 av 20 rette, og er faktisk ikkje heilt fornøyd. Hadde nemlig håpa på å få alt rett!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekk og gru - jeg har gått gjennom livet og trodd at det het "kontigent"! Ganske flaut. Men de har vært flinke, de som har laget denne quizen. For eksempel blir "millennium" skrevet feil i hytt og pine på reklameplakater og i aviser, det er ikke rart man blir usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...