Gå til innhold

Når begynner dere å pynte til jul?


BAMBI<3

Anbefalte innlegg

Første søndag i advent:julestjernen henges i vinduet, 7 armet lysestake settes i vinduet, advendtstaken med lilla lys settes på bordet. Såhar jeg 5bitte små glass -engeler jeg setter fram på salongbordet...de går jeg å titter på i skapet fra oktober, og gleder meg til jeg endelig kan ta de fram! De er sååå fine :rødme:

23.desember blir treet pyntet, julekransen henges på døra, nissen med ,lyslykt settes på trappa, og engler og nisser kommer frem.

Så lager jeg et godteri og frukt -koldtbor som står framme hele jula:-)

Gleder meg allerede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Adventstaken kommer frem til 1. søndag i advent, og ikke noe mer før 23. desember. Jo, kanskje stjerna hvis jeg føler for det. Hadde det ikke vært for dattera i huset, hadde det ikke blitt noen adventstake, men hun er så tradisjonsavhengig på sånne ting.

Egentlig mister jeg lysten mer og mer, ettersom handelstanden starter hysteriet sitt tidligere og tidligere. Det har jo tatt helt av og enkelte tenker jul hele året, som om resten av året bare er ventetid til neste jul. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter med alt 1. desember eller 1. søndag i advent, avhengig av hvem som kommer først. Juletreet har vært litt forskjellig. Første året i leilighet sammen pyntet vi det i midten av desember. Men da syntes jeg det var litt trist på lillejulaften, når treet stod ferdig pyntet (tradisjonen hjemmefra er å pynte det lillejulaften), da var det liksom ikke noe mer igjen. Andre året prøvde jeg å vente, men endte med å pynte det 21. desember. Jeg er så delt på akkurat det! Vil gjerne ha det så lenge som mulig, men vil også pynte det på lillejulaften. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre i år...

Hva med å dele opp pyntinga? Pynte med kuler og kurver først, og vente med lysene og glitteret til lillejuleaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. søndag i advent (eller rundt 1. desember) pynter jeg til advent. Dvs adventsstaker og stjerne i vinduene, krans på døra og lilla lys og duker inne. Og litt englepynt.

Ca en uke før jul tar jeg frem julepynten og bytter ut det lilla med rødt. Juletreet kommer i hus et par dager før jul og får stå så lenge det holder seg pent, senest til 13. januar (20. dag jul, da er jula over.)

Julepynten pakkes bort i løpet av andre uken i januar, senest innen 13. jaunar.

Adventsstakene i vinduene står alltid til 13. januar, og hadde det ikke vært for at jeg bryr meg om hva naboene tenker, så hadde jeg beholdt dem lenger.

Gleder meg til jul!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg litt julepynt i dag, og gleder meg veeeeldig til å starte pyntinga! Men klarer å vente til 1. desember (evt. 1-søndag i adv. hvis den kommer først...)- da er det opp med adventsstjerne og krans. Snart følger jeg på med julegardiner og litt pynt, så pynter jeg litt jevnt fram til bittelille julaften. Da tar vi inn treet! Det pyntes lillejulaften. -og da er også resten av huset ferdig pyntet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, jeg gleder meg sånn! :D Skal feire jul i ny leilighet i år, så det blir spennende. Må finne "den rette plassen" til all pynten og sånn. Vi har en balkong i år, da. Så da kan treet kjøpes inn litt før lille julaften, så slipper vi det stresset med å finne et fint tre den siste dagen ;):hjerte: Gleder meg mer og mer!

Må også innrømme at jeg tidligere var litt irritert på handelstanden som maset om jul helt fra tidlig oktober, men i de siste årene har jeg vært student, og har ikke tid til å dra til byen uansett :sukk: Så jeg merker ikke noe til julepyntingen før julegatene tennes i desember i grunn. Veldig koselig med julepynt i byen synes jeg. Her i byen har vi "Det kulturelle julemarkedet", og det gir virkelig julestemning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endret litt på tradisjonene vi fikk med hjemmefra (opp den 23. ned langt uti januar).

Vi pynter førte søndag i advent. Dvs juleduker, gardiner, stjerne og lys, og pynt i hyllene. Treet pynter vi den 23. Så tar jeg ned igjen julepynten 1. eller 2. januar. Jeg har aldri helt sett vitsen med julepynt i januar, synes det er mye bedre å ha desember som "julemåned".

Har vokst opp med samme tradisjoner som deg, men etter at jeg flyttet for meg selv har jeg "kastet" ut julen 1-2 januar. Har alltid pyntet lillejulaften, men har bestemt meg for at i år skal vi pynte tidligere. Synes det er mest stas med julepynten i desember, og da blir det litt sent å ta frem all julepynten på lillejulaften. Treet blir selvfølgelig ikke pyntet før lillejulaften.

Så får krysse fingrene og håpe at jeg får tid til litt pynting innimellom eksamenslesingen.

Alltid masse stress i desember med eksamen, pynting og gaver som skal kjøpes. Blir nesten ikke tid til kos...håper det blir litt bedre i år :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

1. søndag i advent så setter jeg opp julestjerna og lysestake. Ellers blir det mer nærmere jul. Juletreet ca. 17. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter frem alt 1. søndag i advent eller 1. desember, alt ettersom hva som kommer først. Jeg elsker julen og førjulstiden. Forventninger og kos. Synes juledagene går så altfor fort da vi skal besøke alle familemedlemmer som vi ikke ser resten av året.

Inviterer derfor venner og nær familie på julekaker og julemiddag fra 1. desember. Veeeeldig hyggelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter også til første søndag i advent, men nyttårsaften er jula borte hos meg. Jeg orker ikke tanken på å gå langt uti januar, skjønner ikke de som har juletre til 15 januar.. huff.

He he, det er godt vi er forskjellige...

Det kunne ikke falle meg inn å pynte ferdig til jul den 1. desember. Det er jo advent, ikke jul, før lille julaften. Ventetida er jo like viktig som selve jula for meg. Så jeg skjønner meg ikke på dere som tar jula på forskudd og dermed er drittlei når romjula bare så vidt er i gang...

Adventsstjerna og adventsstaker kommer opp 1. desember. Julepynt og juletreet settes aldri opp før den 23. desember, og det kastes ut 20. dag jul alt sammen.

Jeg vasker og baker og gjør klart til jul i desember, men ikke noe eksponeres før lillejulaften.

Så da har vi jo jula like lenge, men jeg tjuvstarter ikke sånn som mange andre her... :nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar fram julepynten 1 Desember, dvs, adventslys, julestjerne, nisser, engler, juleduker, julekrans, julelys o.l. Treet pyntes lille julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med adventsstjerner og adventsstake 1 søndag i advent, og sper på med masse levende lys, og noen lysslynger på thujaen i hagen. resten tar jeg ca 1 uke før jul. Inkludert juletreet. Kjøper edelgran så den holder seg fin og setter den inn den dagen jeg kjøper det. Flere grunner til at jeg setter treet inn såpass tidlig. Jeg har folk på julefest, og liker at huset er julepyntet. Julefølelsen kommer for fullt når jeg har pyntet treet, og jeg blir glad av det. Syns ikke det er noe vits at det innkjøpte treet skal stå ute i drittværet og vente på lillejulaften når jeg helst vil ha det i stua. . Da går julen så fort over :), Når nyttår kommer er jeg ferdig med julen, uansett om jeg satte opp treet lillejulaften eller før.

Endret av mmmSjokolade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter og tenker på når jeg skal dra frem julepynten i år. Jeg elsker jula så mest av alt kunne jeg ønske jeg kunne hatt jul i huset fra nå, neida, det hadde blitt litt kjedelig og meningsløst. Men man jobber jo så utrolig mye før jul så julepyntinga blir så brå. Husker da jeg var barn, da pyntet mamma sånn passe opp til jul ved advent men når lille julaften kom så var hele huset gjort om til en juledrøm neste morgen. Det var kjempe koselig!

Over til spm: Når pynter dere til jul? :nisse:

1. desember

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pynter litt første søndag i advendt, og øker gradvis på med julepynt i løpet av desember. Hoveddelen av julepyntningen skjer lillejulaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...