Gå til innhold

Fascinasjon for Stavangerdialekt.

Bomullstrusa

Anbefalte innlegg

Kan noen fra Stavanger skrive noe på dialekten sin? Please? Hehe. Jeg har alltid vært litt fascinert over den dialekten, men kommer ikke på hvordan den er nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ka e d du vil ha av språg då? Eg vett ka eg vil ha nå, men d får eg isje på kvinneguiden. Eg får d i sjosken, då seie eg bare javeeeel og blonke lurt, så vett jentå bag disken at eg ska ha ei me alt. Ei pylsa då gluben, har du allti vært så domme eller har du øvd i d sista? Di selle jo isje kvinnfolk me alt på Narvesen, d sko tatt seg ud! Sallan så praktisk d hadde vært då, sleppa å gå på Dickens og bruga masse peng på å sjenka ei eller aen sygepleierstudent fra vigå for å kanskje få meg någe, ofta e di jo så møgings at di spyr i drosjen og bare vil hjem aleina iddepå.

Med forbehold om at jeg er importert juksesiddis og gjerne ikke har fått med meg alle nyanser, men jeg mener det skal stemme i grove trekk :ler:

Første siddisklipp jeg fant på youtube:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka seie du for någe? Huske du kje dialekten vår, den så e så fine!

Men eg må jo sei atte når eg hørre dialekten vår på tv elle radio, så krympe eg meg litt, men bare litt, altså. Det e någe med det.

Eg lige dialekten min veldig godt, det e kje det, men me har jo vokst opp med atte det e liksom østlandsdialekt/oslo som e liksom den så E "någe"...tog du an?

Eg vett kje heilt ka du ska bruga dette te, men eg skrive nå i vei, eg....kjekt atte du lige dialekten vår, det e nemlig ikkje adle så gjørr det!

Frekke folk på Østlandet ber meg om å gjenta og "hva behager" og sånt. Ikkje løye i det heila tatt. Men eg tar meg kje nær av det.

Ha ein jysla goe kveld! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Got you!- me seie ikkje "iddepå", men ittepå. Bare sånn te info.

Hehe, visste jeg kom til å bomme på noe. Føler meg rimelig oppegående i muntlig norsk når folk fra andre deler av landet tror jeg er ekte siddis, men ekte siddiser avslører meg nokså fort. De klarer imidlertid ikke gjette hvor jeg er fra, bare at det må være i nærheten av Stavanger. Like i nærheten ja, bare 4 timer med fly :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det va kje for å vera ufjelge, allså, feuerstein. Men litt løye, dette.

Eg ser te min forfjamselse atte eg har greidd å gjørr ein feil sjøl- gjekk litt fort dette- me seie jo veldigT og nemligT.

I sama rekkå kan eg nevna "billigt og nydeligt". Ifølge norsk grammatikk så e dette riv ruskandes gale. Men ka gjørr vel det?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, du er ikke den eneste som blir facinert av den dialekten:P

En venninne av meg stod omtrent og slevde da kjæresten min snakket med henne første nyttårsaften, og krøp bort til meg etterpå og hvisket "Du? Han derr kjæresten din, eg ska ha en fyr som snakker sånn!" hahah:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser te min forfjamselse atte eg har greidd å gjørr ein feil sjøl- gjekk litt fort dette- me seie jo veldigT og nemligT.

Lurer på om det er avhengig av alder og/eller sosiale forhold. VeldigT osv. føler jeg at jeg hører langt mer fra den yngre generasjon, og ofte fra hjem uten "flygel og skyvedør". Mine nærmeste kolleger er alle uten T, med ett unntak har alle fylt 30 og vokst opp i umiddelbar nærhet av gamle stadion, med alt det medfører. På den annen side har jeg bekjente fra Hundvåg og utover som har en svært markant T.

En ting som rett og slett irriterer meg er sjino og sjosk. Siddiser hadde ki inne for få tiår siden, det er først de siste årene at den har falt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...