Gå til innhold

Vurderer gullfiskbolle


Gjest Gjest_Titti_*

Anbefalte innlegg

Hei

Så bra at du spør om råd før du anskaffer deg bolle!

Jeg måtte i begynnelsen ha mine 2 små slørhaler i bolle fordi min samboer plutselig dukket opp med fisk uten å ha snøre peiling på hva slags boforhold den skulle ha.

Etterhvert skaffet jeg meg et lite akvarium på ca 40 L. Nå bor det 3 slørhaler i en 54 liter, men jeg er klar over at når de blir større så trenger de MYE større plass.

Skaff for ALL DEL ikke vanlig gullfisk eller koi, disse trenger enorme mengder vann. (som en utedam o.l)

Boller koster faktisk mye penger, like mye som andre små akvarium. Det er bedre innsikt i et lite akvarium så man har større glede av fiskene. De fleste småfisk lever best fra 40 liter og oppover. Da snakker jeg om Guppy og killi ++. Hvis du skaffer deg en 10 liter så kan jeg anbefale å ha reker og snegler oppi :) Disse er kjempemorsomme å se på!

I tillegg kan jeg anbefale å ta en titt inne på www.nettakvariet.no og www.akvaforum.no for råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde gullfiskbolle for noen år siden. Varte ikke lenge de fiskene.

Ikke noe gøy å se på at de langsomt dauer. Fikk ikke heller den beste infoen hos dyrebutikken.

Nei, neste gang blir det akvarium. best for både eier og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest StockDama

Litt sent dette, men bare tyner infoen inn her.

Jobber i dyrebutikk hvor vi ikke har lov til å selge gullfiskbolle mer. Og jeg skjønner det så aldeles godt.

En gullfisk kan bli rundt 60 år med riktig forhold, i en gullfiskbolle blir de sjeldent mer enn 3 år... Dette informerte jeg kundene om før denne loven tredde inn. Men de fleste kundene bryr seg ikke...og jeg kan ikke nekte å selge en vare butikken fører heller. Syntes så synd på den stakkars fisken =/

Heldigvis ikke lov mer =D

Jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du var ansvarlig nok til å informere kundene om dette! :klemmer: Og supert at dere ikke selger de mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dalieo
Litt sent dette, men bare tyner infoen inn her.

Jobber i dyrebutikk hvor vi ikke har lov til å selge gullfiskbolle mer. Og jeg skjønner det så aldeles godt.

En gullfisk kan bli rundt 60 år med riktig forhold, i en gullfiskbolle blir de sjeldent mer enn 3 år... Dette informerte jeg kundene om før denne loven tredde inn. Men de fleste kundene bryr seg ikke...og jeg kan ikke nekte å selge en vare butikken fører heller. Syntes så synd på den stakkars fisken =/

Heldigvis ikke lov mer =D

Jeg er fornøyd.

:sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 år senere...

Syns det er teit at folk sier det er dyreplageri å ha en gullfisk i bolle, de kan vell ikke vite hvordan gullfisken har det? nei.. den har det ikke noe værre i en stor bolle enn i et lite akvarium! jeg har hatt gullfisk tre ganger. har gjort alt riktig vær gang, og jeg hadde ført en i akvariet som døde, så fikk jeg en til, den døde også, etter ikke så lang tid. jeg kjøpte meg en stor bolle, og da levde den siste gullfisken min mye lengre. så det kan være forskjellig. det er i allefall ikke dyreplageri, jeg har gjort alt riktig hele tiden hvertfall og gullfisken min fikk ett langt liv i bollen sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de dør som fluer er nok ikke forholdene tilstrekkelige. :) Hadde gullfisk i bolle en gang i tid, den levde dessverre ikke lengre enn en 7-8 år, hadde helt klart hatt alminnelig akvarie i dag. Dessuten er vanlig akvarie minst like lett å få fint, utrolig mange variasjonsmuligheter! Synes nå guppyer (spesielt de med lang hale) er fantastisk vakre! Har et inntrykk av at kampfisker er litt mer krevende da.. men et vanlig akvarium er kjempegøy! Mange gode akvarieforum, også på norsk.. med brukergalleri som i alle fall gir meg SÅ lyst på fisker! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...