Gå til innhold

Vurderer gullfiskbolle


Gjest Gjest_Titti_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Titti_*

Vi har dessverre ingen mulighet til å ha kjæledyr her vi bor, så vi vurderer å la barna (10 og 15) få hver sin gullfiskbolle på rommet istedet, som et lite plaster på såret. Vi tenker som så at gullfisk ikke trenger menneskelig selskap, så de har ikke vondt av å stå alene på rommene når barna ikke er her. (De bor her annenhver uke) Vi skal selvsagt passe på at fiskene får mat og tilsyn.

Hva mener dere?

Og hva må man ha i en gullfiskbolle for at den skal være skikket som bolig for gullfisk? Planter? Ting og tang? Eller er gullfisken like fornøyd med bare småstein på bunnen og vann å svømme i?

Hvor ofte må man rengjøre en gullfiskbolle? Jeg har hørt at om man skal ha akvarium så er det enklere å rengjøre jo større akvariet er, fordi det ikke trenger å rengjøres så ofte. Betyr det at gullfiskbollen må rengjøres "hele tida" siden den er så liten?

Er det noen som har tips til en god nettside om gullfiskhold? På norsk, helst. Så barna også kan lese det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA, fiskeboller må ha mye vedlikehold. Skifte kopper med vann hver dag etc. Og en plastikk plante syns jeg var greiest siden de levende døde relativt fort. Fiskene likte å gjemme seg bak dem. Jeg er litt skeptisk til gullfisker i slike små boller, hva med guppyer?

Leser du litt og spør på http://akvaforum.no/ vil du nok få masse gode svar :) Bortsett fra at de vil være kraftig imot bolle, da det er lite plass i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg forstår at du vil godt for barna dine, men etter min mening er gullfisk i bolle dyreplageri. En gullfisk må ha minst 100 liter vann å bevege seg i for å trives. Og hvis du tenker over hvordan disse fiskene lever i naturlig tilstand, og ikke minst hvor store de kan bli om de får leve som de burde, så skjønner du hva jeg mener.

Alle fisker du får kjøpt på dyrebutikken er dessuten ekstremt vare for temperaturforandringer og ph-verdier i vannet. Du klarer ikke å opprettholde tilfredstillende leveforhold til fisker i en bolle.

At plantene i bollen til sistnevnte døde, sier det meste om kvaliteten på vannet. Og om man ikke klarer å holde en plante i live, så burde man ihvertfall ikke ha et levende vesen i samme bollen.

Du må uansett ha varmekolbe og surstoffpumpe, så da er det etter min mening mye bedre å gå til anskaffelse av et akvarium.

Jeg har hatt akvarie i mange år, og min erfaring er at jo større akvarium du har, jo lettere er det å opprettholde riktig vannkvalitet. Det er riktignok litt jobb i starten, til det er "oppe og går", men dess mer glede og kos når alt er "ferdig".

Selvsagt er det vedlikehold, men på sikt mye mindre enn med to gullfiskboller. Du har jo også gleden av å vite at fiskene trives og har et godt liv.

Så hvorfor ikke heller kjøpe 1 middels stort akvarium og sette det på stua så dere alle kan ha glede av det? :)

Vel, det var nå mitt forslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gullfisk bolle er dyreplageri.

tenk deg det at en fisk skal ha ca 5-6 liter vann for å trives.

tror ikke du får en fisk til å trives i en bolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror man må kjøpe akvarium først fordi vannet må få riktig ph verdi eller noe slikt. Så kanskje ingen ide å ta med barne å kjøpe akvariumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora M. støtter jeg fullt ut.

Ivnester heller i ett stort akvarium, mye lettere å holde vedlike, penere og morsomere. Flere fisker flere planeter. Guppyer får barn i "hytt og pine" og det er stas for barn!!

Jeg har en datter som er allergisk mot pelsdyr, vi har stort akvarium i stua, til underholdning for familien og gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør så absolutt velge akvarium i stedet for bolle. Fisker kan få dreiesyke av å være i bolle. Siden bollen er rund, og fisker som regel svømmer rett frem, blir de syke av å svømme rundt og rundt når de tror at de egentlig svømmer rett frem.

I tillegg til problemet med at det er for liten plass, og at kvaliteten på vannet blir dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere gå for bolle, så syns jeg guppy eller kampfisk passer best - ikke gullfisk da de trenger stor plass.

Kampfisker trenger mye planter slik at de kan lage sine egne områder, og to hunner og en hanne er det beste. Kampfisker trenger ikke store plasser, da de i naturen lever i "sölepytter"

Guppy er flotte å se på, små, men da ville jeg nok ikke valgt en typisk bolle. Velg heller slike firkantede bokser med tilhörende pumpe og lys - det ser nemlig ikke så bra ut i en bolle. De trenger også en del planter, og de formerer seg som regel ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese litt om gullfisk. Legg merke til hvor store de kan bli, anbefalt karstørrelse og beskrivelsen av arten.

Anbefaler et akvarium på minimum 60 liter. Det er lettere å holde fiskene i live - og det er jo ikke gøy for ungene når "Doffen dauer".

Husk at akvariet må modnes før du kjøper fisk, ellers risikerer du at de dør av nitrittforgiftning. Les om oppstart av akvarium her.

Forskjellige fisker krever forskjellige vannverdier, så man har tid til å se seg ut hvilke fisker man ønsker og finne ut hva disse krever.

Les og spør på akvaforum. Det er ikke nok med bare vann og mat til fisken.

Mener ikke å skremme, for det er ikke så vanskelig med de fleste fiskene, men man bør lære seg det grunnleggende før man setter i gang.

Om man skal kjøpe en hvalp undersøker man hvilken rase som passer familien, hvor mye trim den trenger, hvor stor den blir osv. Dette må man gjøre med fisk også. Mange av de søte små fiskene i dyrebutikken vokser seg faktisk kjempestore, og da må man ha et stoort kar. De selger faktisk fisker som blir så store at de burde vært i akvariet i Bergen. Det blir kjøpers problem etterhvert.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Titti_*

Takk for mange og seriøse svar. :)

Ser ut til at gullfiskbolle er uaktuelt da. Får vurdere et akvarium med litt størrelse istedet. Skal snoke litt rundt på nett (takk for linker!) og finne ut hva som passer oss best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt gullfiskebolle og det gikk nå helt greit. Vi spurte de i dyrebutikken og fikk svar på hvilke fisker som trives i boller og også akvarium.

Men det er en del som må gjøres.. Hver uke må dere skifte vannet (halvparten av vannet skiftes ut i gangen slik at fisken(e) får sjokk).

Pumpe må dere kjøpe slik at det er nok oksygen i vannet, og dere må også rense sanden nedi bollen av og til fordi fisker driter myyye.

En av de tingene som gjør at et akvarium er lettere, er at det blir litt vanskeligere tilgang til fiskene for ungene deres. Fisker dør veldig lett av stress og tåler ikke at unger (og andre folk) gir dem for mye mat, prøver å "kose" med dem o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt gullfiskebolle og det gikk nå helt greit. Vi spurte de i dyrebutikken og fikk svar på hvilke fisker som trives i boller og også akvarium.

Ja, for det er meget sannsynlig at de som faktisk selger disse bollene, forklarer kunder at det er tortur for fisker å bo i boller. :roll:

Håper TS finner ut av saken, og satser på et akvarium! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lancelotte

Hvis akvarie er uaktuelt, ville jeg heller satset på en firkantet "boks" en en bolle.

Da jeg jobbet i dyrebutikk for en tid tilbake, ble jeg fortalt at det er diskutert om det skal bli forbudt å selge boller til å ha fisk i av grunner som er nevnt over her. Det er bedre for en fisk og ha kantar å forholde seg til, enn å hele tiden svømme i ring.. Man kan jo ikke spørre fiskene hvordan de har det der nede i bollen ikke sant?

Jeg ville satset på akvarie.. mer lettstelt og mye penere.

Håper dere blir fornøyde uansett hva dere velger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, for det er meget sannsynlig at de som faktisk selger disse bollene, forklarer kunder at det er tortur for fisker å bo i boller. :roll:

Håper TS finner ut av saken, og satser på et akvarium! :)

butikkene selger disse bollene forde de må ta dem inn akuratt som andre ting som ikke er bra!

Det er jo totur, men skal du ha to fisk er det bedre å kjøpe ett 10 liters enn en bolle.

Enkelte steder i dyrebutikkene er en bolle dyrere enn et akvarium på feks 10 liter.

Dette var litt OT. men starteren: håper du finner det ut at det er bedre med et akvarium,

bedre for fiskene, finere å se på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

butikkene selger disse bollene forde de må ta dem inn akuratt som andre ting som ikke er bra!

Det er jo totur, men skal du ha to fisk er det bedre å kjøpe ett 10 liters enn en bolle.

Enkelte steder i dyrebutikkene er en bolle dyrere enn et akvarium på feks 10 liter.

Jeg vet jo det, men det har jo ikke noe med saken å gjøre. Poenget er at dyrebutikkansatte ikke alltid går rundt med fasiten.

En 10 liter er forøvrig alt for lite etter min mening. De aller fleste akvariefisker burde ha minst 50 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Vi har en kampfisk i en bolle i bokollektivet jeg bor i. Det er ikke min bolle, jeg ville selv gått for noe mer firkanta pga som flere har sagt er ikke en rund bolle ideelt for en fisk å svømme rundt i.

Men det virker som den trives ihvertfall, han er kontaktsøkende og nysgjerrig på de som er i rommet, spiser godt og skummer. I dyrebutikken den ble kjøpt i levde den i et syltetøyglass på under 1 liter og i bolla har den over 7l ihvertfall, så den har det ihvertfall bedre enn den hadde det der!

Har blitt litt glad i fisken jeg da, den er ganske søt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lærte jeg masse. Og jeg som hadde lyst på en liten gullfiskbolle.

Siden det var så mange akvariumflinke folk her, tenkte jeg å slenge på et lite spørsmål; Jeg har katter, og har lyst på akvarium. Akvariumet skal selvfølgelig sikres. Men er det fiskeplageri å ha en katt siklende utenfor, eller bryr de seg ikke mer om dette enn andre bevegelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint så lenge du har heldekkende topp eller dekkglass. Ellers kan fiskene bli kattemat.

Fiskene er morsom underholdning for kattene og fiskene bryr seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Du bør så absolutt velge akvarium i stedet for bolle. Fisker kan få dreiesyke av å være i bolle. Siden bollen er rund, og fisker som regel svømmer rett frem, blir de syke av å svømme rundt og rundt når de tror at de egentlig svømmer rett frem.

I tillegg til problemet med at det er for liten plass, og at kvaliteten på vannet blir dårlig.

Oi! jeg har også tenkt å kjøpe gullfisk.men har ikke så mye pepling på det.. jeg fikk ikke lov å få Hamster så da valgte jeg gullfisk :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...