Gå til innhold

Støttekontakt


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har nettopp vært i kontakt med barneværnet ettersom jeg ønsker å være støttekontakt. Fikk selvføgelig en god del informasjon om hva det dreier seg om, men lurer på mer. Er det noen her som har vært støttekontakt eller har barn som har støttekontakt? Trenger litt råd og tips om hvordan å gå fram i møtet med barnet, hvordan gjøre det første møtet så positivt som mulig, hvordan bygge opp et godt forhol, hva en bør gjøre og IKKE gjøre, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er støttekontakt til ei på 14 år. VI går på kino, om vinteren klatrer vi i klatrevegg og koser oss ute. Det er ikke viktig hva en gjør men at barnet har en person de kan føle seg trygg på.

Jeg møtte hun hjemme sammen med moren første gang. Det er ikke noe feil med omsorgen det er bare det at jenta mangler sosialeantenner. Det møte vart vel en time.. Og jeg fortalte litt om meg og sånn så fikk hun velge om hun ville at jeg skulle være støttekontakt for henne, etter som hun er 14 kan hun velge vekk en for å få en ny!

Send meg en pm om det er noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt støttekontaky for eldstemann for 3-4 år siden. Med adferdsvansker og problemer med å få kontakt med andre, så måtte dette være tingen tenkte jeg. Menneskene som var koblet inn her var supre,jeg likte dem.Men når ungene blir større,så snur dem systemet rundt lillefingere.Min gutt gjorde det.For han kunne ikke tvinges til noe stakkar.Men dette er som å gi ris til egen bak. Så han fikk styre og bestemme han. Og en viktig ting jeg vil ta opp, det er at ikke la alt dere gjør koste penger.Prøvde å lære barnevernet det,men de har satser dem og ferdig med det. Problemet er jo at når ungen da kommer hjem og vi senere en gang skal gjøre ting,så blir det leven,sure miner og bare utaknemlighet fordi det ikke koster penger. Hva med å besøke en bondegård. Bake boller eller andre kaker. fisking. trening. ja hva som helst,bare det ikke blir en vane at hver onsdag klokka 17.00 da skal jeg være med støttekontakten ut å gjøre noe,nemlig noe som koster penger. I år og dag får jeg høre nå hvor fattige vi er,ingen ting er bra nok og jeg som mor klarer ikke å leve opp til det idylliske bildet gutten har fått oppi hodet sitt. Så vær på vakt og vær kreativ.Finn på artige ting uten prislapp.Det kommer en hverdag også. Så slutter han hos støttekontakten,og ingen flere tilbud.Hvem får så ørene flagrer da om mamma ikke har råd til alle påfunnene. Så ha øynene åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er støttekontakt for en jente på 15. Synes det stort sett er gøy å være sammen med henne, men det er ikke alltid så lett. Grunnen til at hun har støttekontakt er mangel på venner. På grunn av dette har hun bundet seg veldig til meg. Kontrakten min går ut i august, og da tror jeg ikke jeg kan være støttekontakten hennes lenger. Det kan bli vanskelig for henne, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få henne til å se at det kan være positivt og utviklende for henne. Noen tips?

Jeg vil absolutt anbefale jobben, selvom det er dårlig betalt. Det er givende, men også krevende.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er støttekontakt for en jente på 15. Synes det stort sett er gøy å være sammen med henne, men det er ikke alltid så lett. Grunnen til at hun har støttekontakt er mangel på venner. På grunn av dette har hun bundet seg veldig til meg. Kontrakten min går ut i august, og da tror jeg ikke jeg kan være støttekontakten hennes lenger. Det kan bli vanskelig for henne, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få henne til å se at det kan være positivt og utviklende for henne. Noen tips?

Jeg vil absolutt anbefale jobben, selvom det er dårlig betalt. Det er givende, men også krevende.  

Lykke til!

Kanskje du må begynne å snakke med henne om dette nå,finn en annen støttekontakt som dere kan være litt sammen med før du slutter.Si at kontakten ikke trenger å være brutt fordi om du ikke er støttekontakt mer. Og få henne til å forstå at det kan være positivt for henne er nok vanskelig,tenåringer med eller uten problemer klarer ikke å se slik på ting,de har allerede bestemt seg.Men si at du aldri ville gjort noe som var til skade for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg var hjemme hos dem de første gangene med foreldrene i huset. Men via barnevernet så er det jo ikke alltid dette går, grunnet foreldrene, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørger dere for at dere er støttekontakter for noen som ikke bor i nærmiljøet deres? Og unngår dere å nevne etternavnet deres?

Jeg bare ser for meg at de barna som blir veldig knyttet til deg kan prøve å oppsøke deg etter at du har sluttet i jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Så flott at du har meldt deg !

Det er et vanvittig stort behov for støttekontakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

(Jeg er gjest som skrev tidligere om hun jeg er støttekontakt for - jente på 15 som jeg jobber med til august)

Hun vet hva jeg heter og sånn ca hvor jeg bor. Jeg prøver å ikke gi for mange personlige opplysninger om meg, ettersom jeg tror det da vil være vanskelig for henne å skille mellom støttekontakt og vennskapsforhold. Hun har likevel knyttet seg til meg, men det skyldes andre forhold. Jeg kunne aldri tenke meg å ta henne med meg hjem, og vil ikke at hun skal møte samboeren min og mine venner. Det er ganske vanskelig å balansere mellom å være en person hun skal ha et fortroelig og åpent forhold med og det å ikke bli "venn". Meningen er jo at hun skal bli tryggere på seg selv, også den dagen jeg slutter. Hun må ikke bli avhengig av meg. Tror derfor det kan være vanskelig å holde kontakten. Dette ble rotete, men jeg håper dere skjønner poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Kjenner en som er st. kontakt for en myndig, men ung jente. Det er nesten på samme alder. Hun opplever det veldig vanskelig å dra skillet mellom jobb og venn.

Hun ville aldri hatt denne jenta som venn ellers. Men hun har tildels involvert henne i sin egen gjeng, for at hun skal få gjøre 2normale ting".

Hva gjør man da når man møtes tilfeldig på cafe, når man ikke e rpå jobb? Og hun setter seg ned og blir resten av kvelden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...