Gå til innhold

Virkelig billige middager?


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå kan dere jo spise fårikål. Får kjøpt fårikålkjøtt til 29,- kg, 1,5 kg skal holde til 4 pers eller til 2 dager for dere to, et kålhode pluss noen poteter er det du trenger i tillegg, bør ikke være noe problem å komme under 60,- ( som dere bruker på koteletter)

Tomatsuppe kan dere enkelt lage selv av en boks tomatpure, vann, buljongterning, salt og pepper, litt paprikapulver( kan sløyfes), og litt matfløte eller helmelk. det kommer vel på max 20,- inkludert brødskiver/ rundstykker

Stekt skinke ( kokt skinke på boks) og ris og løk. stek skinken sammen med løken, ha den kokte risen over og krydre med salt og pepper, 27,- pluss det risen koster, det koster mindre hvis man kjøper en stor pose ( ikke lettkokt osv) den vi har koster vel 5,- per middag for meg og mannen, men kommer som sagt ann på hvor mye man kjøper om gangen.

En halv pakke seifilet stekes i olje/ smør sammen med en løk og litt paprika til fisken nesten er gjennomstekt og faller fra hverandre, ha over en kvart boks rømme, skru ned varmen og la det trekke litt, server med kokte poteter og revne gulerøtter, kan dessuten ha i litt chilli hvis man tar seg råd til det... max 30,-

En pakke lappskausblanding kokes sammen med en buljongterning, salt og pepper, man kan evt ha i en kjøttpølse eller liknende, serveres sammen med brød el flatbrød, fra 20-40,-

løksuppe er kjempegodt eg veldig billig, en kg løk surres i olje, ha over 1-2 ss hvetemel, rør rundt ha over 1- 1/2 l vann med en buljongterning i la koke så lenge man har tålmodighet til,( ha over mer "kraft" hvis den koker lenge, blir bedre etter hvert, men går bra etter 10-15 min. smak til med masse pepper server med ostesømrbrød. 15-20 kr med ostesmørbrød.

Hjemmelaget potetmos el. en pakkepotetmos med brunet løk og bacon, ( blir kun billig hvis man kjøper billig bacon, men de fleste butikker har både dyrt og billig bacon. eks 3 pk til 45,- 1 pk holder lenge til denne, og de andre kan brukes til pytt i panne, egg og bacon osv.) max 25,-

Hjemmelaget potet og purreløksuppe: en halv purre i biter, 4 poteter i biter vann og buljong, evt litt matfølte, kokes og moses med stavmikser, smakes til med salt og pepper evt chilli pulver.

10-20,-

Nudelsuppe: 2 pk nudler( de billigste) litt løk, en reven gulrot, evt andre grønnsaker max 20,-

Det er mye mye mer dere kan spise,og som oftest er den som er hjemmelaget både bedre og billigere enn det man kjøper i poser og ferdig, jeg har også hatt perioder der jeg hadde veldig dårlig råd, og min erfaring er at det hjalp å sette opp en plan for hva jeg skulle spise den neste måneden, både pålegg brød, middag osv, så tok jeg en dag da jeg handlet inne alt jeg kunne og som kunne puttes i fryseren, som holdt seg lenge osv, så hadde jeg bare ting som melk, frukt og en del grønnsaker igjen. Jeg fant dessuten ut hvilken av butikkene i nærheten av meg som var billigste på de forskjellige tingene og så reiste jeg rundt på "handledagen min" og handlet der det kostet minst... det fungerte kjempebra. jeg spiste god mat, sunn mat og kunne kose meg med brus og godteri i helgene... og jeg hadde ikke mer penger å rutte med enn dere, så det er mulig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har kjøpt svinestek på Rema for ca 40 kr pr kg. Denne kan stekes til søndagsmiddag, og det blir rester nok til flere dager om man ikke er storspisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spaghetti... ikke så sunt, men godt :) kjøttdeig 25 kr på rema, spaghetti av et billigmerke (landlord, xp?), og en pose spaghettisaus, kanskje en løk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt fisk: Pangasus (eller noe i den duren) filet på Prix for 19.90 for 4 fileter på Prix. De er ganske gode og vi klarer oss fint med en hver til middag.

På europris har de billige nudler (tror de koster ca 2kr pakken) og de har tomater på box til 3-4 kr

Spagetti på rema er billig

Lapskausblanding i frysedisken koster vel ca13kr og en middagspølse der koster vel kanskje rundt det samme.

Kjøp coscos på invandrerbutikker og ha i grønnsaker

Endret av Idnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det lureste er å lage mat av skikkelige ingredienser, så man får i seg næringsstoffer selv om maten er billig. En hjemmelagd grønnsaks- eller tomatsuppe er dessuten mindre kjedelig og vanskeligere å gå lei av enn diverse posevarianter, ikke koster det noe mer heller.

Denne uka har vi levd på veldig billige middager nesten tilfeldig:

* to dager med gratis, selvfisket (men sei er uansett billig å kjøpe) fisk, noen poteter, litt smør, løk og gulrøtter

* hjemmelagd tomatsuppe med et egg og hjemmelagd baguett eller brødskiver (hvis man uansett har brød)

* ostesmørbrød

* en indisk kyllinggryte to dager - denne var kanskje ikke veldig billig, men vi hadde de fleste ingrediensene (løk, ris, erter, tomater, kokosmelk, krydder) bortsett fra kyllingen (hel gourmetkylling som ikke var på tilbud) fra før.

Ellers har vi i det siste blant annet spist nydelig ytrefilét av lam som var på halv pris, og har flere kilo med billig (og norsk) fårkålkjøtt og (norsk) lammelår til 69 kr/kg i frysern. Koteletter er heller ikke dyrt, og om dere har tilgang på litt store matbutikker er det ofte tilbud på varer som holder på å gå ut på dato. Det er selvsagt ikke alltid disse varene er fine, men veldig ofte er det ikke noe galt med dem. Man må nesten bare se an type produkt, farge og type emballasje om det er ok. Jeg ville f eks ikke kjøpt kyllingfilet på brett med tynn plastfolie på utløpsdagen, mens vakumpakket storfekjøtt ofte holder seg fint.

Jeg tror faktisk ikke vi har brukt mer enn 300 kr på akkurat mathandling denne uka, noe som ikke er vanlig. Og om man lager noen skikkelig billige måltider (supper, ostesmørbrød, omelett) noen dager, er det kanskje greit å unne seg noe dyrere middag en dag, i stedet for at hver middag skal ha en øvre grense på 50 kr. Altså at man heller bruker en hundrelapp eller litt mer en dag om man har hatt flere middager på >30-40 kr. Så blir man ikke så lei av spinking og sparing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pakke gule erter koster cirka ti kroner, men du må sette de i vann kvelden før og bytte vann før du koker de hvis du vil unngå luft i magen. I suppa kan du tilsette hva du vil men den må kokes 1-2 timer. Dette er mat nok til to i alle fall i to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp frossen pytt-i-panne i poser fra Spar, de har et billigmerke som koster 15 kr pr pose. Kjøp billige kjøttpølser (jeg fant to tykke middagspølser til 10 kr på Spar), kutt dem i biter og stek sammen med pytt-i-pannen. Serveres med et par brødskiver. Ca. 30 kroner for en middag for to. Om man vil være litt "råflotte" så sper man på med ferske grønnsaker. Du kan bytte ut pølsene med annet kjøtt/fisk fra gårsdagens middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linser! Jeg kjøper 2kg røde linser på invandrerbutikker for 50 kr. Lager enten linsepure som tilbehør, eller linsegryte med div grønsaker og kylling om man tar seg råd til det. Kan sikkert brukes til mer også.

Når jeg lager linsegryte til to, bruker jeg 130g linser. Så det blir kjempebillig og det metter lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine tips!

Er ikke tilhenger av poseløsninger. Prøver å unngå det mest mulig.

- Planlegg: God planlegging er bra. hvis du setter opp feks en ukesmeny så er det enkelt å handle hva du trenger. Da sparer du tid og penger. Sett opp et budsjett og hold regnskap slik at du kan handle i større kvanta. Da går det ann å bruke av neste ukes budsjett fordi maten varer lenger og du får større oversikt.

- Drøye maten: Bønner og gulrot kan brukes til å drøye maten feks.

- Lag større posjoner som kan fryses. Er ikke tilhenger av restemat det blir sjelden spist.

- Kjøp på tilbud: Følg med på tilbud. For noen er det en sport å handle når ting er på tilbud. Jeg er for lat til å springe rundt. Holder meg som regel til den butikken de har det jeg trenger.

Drikkevaner: Drikk vann til middagen og som tørstedrikk utenom måltid. Ha annen drikk til frokost og kvelds feks.

- Fisk selv. Har du ikke vann. Dra på ferie eller helgetur og fyll opp fryseren.

- hjemmelaget tomatsuppe. (bl.a. tomatpure, hermetiske tomater, løk.)

- lungemos. Billig middag med potet og rødbeter.

- Spagetti og tomatsaus med kjøttdeig eller tunfisk.

- Fårikål på tilbud.

- Plukk bær og frys ned.

- Dyrk grønnsaker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en sekk med ris på innvandrer sjappe. rundt 80kr om jeg ikke husker feil. Varer veeeldig lenge. Vi pleier å lage stekt ris, og legger i kjøl/frys til andre dager.

frysepose med erter og gulerøtter, ser ann hvor mye

mais

eggerøre ca 3 egg

salatkylling, koster vel 30,- eller noe slikt

hermetisk kjøtt (bog/kylling etc) ca 10-15,- stk

ris, (5) kopper ukokt

Blir ca 1,5kg.

Ellers, se etter tilbud hele tiden og hamstre inn.

Og wok med nudler og svin er ganske billig og Taco med kyllingkjøttdeig fra rema (20,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en skikkelig lapsskaus. Godt og billig.

Kjøp koteletter på Rema 1000, og skjær opp kjøttet.

Brun kjøttet, og kok i buljongkraft sammen med poteter og grønnsaker (kålrot, gulrot). Billig, godt og enkelt å varme opp igjen hvis man har rester. Har man lite peng så kniper man inn på kjøttet og putter litt ekstra poteter oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...