Gå til innhold

Virkelig billige middager?


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har virkelig dårlig råd nå og må klare oss med 450 kroner i uken til all mat. Det inkluderer brød, makrell i tomat og ost til andre måltider enn middag. Til nå sitter vi med disse billigmiddagene:

- 2 fiskegratenger fra Rema = 20 kroner

- fiskepinner fra Rema med potetmos = 18 kroner

- kjøttboller med spagetti = 50 kroner (deles opp i to middager)

- toro suppe laget med melk = 30 kroner

- koteletter med ris og en grønnsak = 60 kroner (deles opp i to middager)

Og der stopper jeg liksom opp..

Jeg er ute etter virkelig billige middager. Har lite basisvarer, så nesten alt må kjøpes inn. Om ingrediensene kommer opp i 50-70 kroner så må det kunne brukes over to dager, da gjerne fryses ned så ikke sambo blir så lei :ler:

Ville satt veldig pris på tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

First Price laksefilet koster kr 37,00 for 500 gram. Med ris/poteter og en grønnsak kommer dette på rett rundt 60 kroner.

Fiskeboller i hvit saus er forholdsvis billig.

Fiskekaker koster vel rundt 25 kroner for 8 stk, med poteter og råkost er det en god og mettende middag.

Pass på når Meny har tilbud på Gourmetkylling, da koster den kr 29,90 pr kilo, og kan lett bli middag til to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt av forskjellige typer? Hvis du har brød og ost, så kan ostesmørbrød være middag? Suppe. Bruk det du kommer over i skuffer og skap selv om du hadde lite som du skrev. Gå igjennom det du har (har kanskje gjort det alt), bruk opp det du har. Nå stod det koteletter som mat en dag, men om det er igjen feks en kotelett og litt fiskegrateng så del det og ta litt grateng hver og en halv kotelett hver. Jeg pleier å koke litt ekstra poteter hvis jeg har potetmiddag også steker jeg de som middag dagen etterpå. Alltid vanskelig når man har dårlig råd, men noen ganger må man bare gjøre det på de billige måtene. Synes du har funnet på mye bra jeg.

Krysser fingre for at dere blir bedt bort på middag en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at dere må handle hver dag? Hvis dere har mer penger i begynnelsen av perioden, går det jo an å kjøpe noen ting i litt større mengder, det lønner seg gjerne. Og så er det viktig å spise sunn mat, selv om den skal være billig (men det har du helt sikkert tenkt på). Kjøp en sekk løk, en sekk poteter og noen poser forskjellige bønner/linser. Da har du en del middagsmuligheter allerede. For eksempel kan du lage enkel linsesuppe, eller kjøpe en bit sei (koster gjerne rundt 30 kroner kiloen) og ha sei, løk og potetmos. Høne (finner du i frysedisken i en del butikker) koster lite, men blir veldig god suppe/frikasse (hvis du har tid). Krafta er fin å fryse ned også. Bare kok opp vann, ha i høna og litt løk (+ gjerne purre og noen gulrøtter, hvis du synes du har råd til det) og la det koke et par timer. Så jevner du med meljevning.

Kjapt, sunt og billig: Frosne lapskausgrønnsaker (+ litt pølse hvis du tar deg råd til en bit) i kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønner, kikerter og linser er billig, sunt og metter bra - du trenger jo ikke spise kjøtt eller fisk hver dag? Lapskaus med poteter, løk, gulrøtter (eller andre grønnsaker) og røde linser er lett å lage - og billig. Kikertgryte (hermetiske tomater, kikerter, løk, krydder...) med brød til (eller ris, couscous - kommer an på hva du har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker min mor kom med en ide når det gjaldt billige middager. En dag du har litt råd, gå til innkjøp av paprika, purreløk, ris, reker, sopp (hermetisert koster dette nesten ingenting), en eller annen form for kjøtt og andre ting du kunne tenke deg. Kok ris. La den bli kald (eventuelt ha ris til middag en dag, kok opp ekstra mye og bruk restene). Stek dette i en wokkpanne sammen med diverse grønnsaker, reker, kjøtt osv. Stek opp mye, og frys i porsjonsposer. Min mor regnet seg vel frem til at om man gjorde dette riktig kunne en middag godt komme ned i 5-10 kroner.

Men, pass på. Man kan bli jææævlig lei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse supper som det kun skal tilsettes vann. eks. tomatsuppe, betasuppe og ertesuppe (her kan du kjøpe erter og tilsette).

Nudler og tunfisk i olje (der har du en middag til ca 13 kroner)

Havregrøt eller smørgrøt er jo billig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest alle svarene, så hvis noen har nevnt mine forslag før, beklager jeg....

-first price har sånne pastaposer med ostesaus. en sånn fungerer som middag for en person. Tror de koster under 10 kr stk.

-toro har også flere slike pastaposer, litt dyrere - 12-13 kroner tror jeg pr stk? her inngår også alle suppeposer og sånne ting - billig og greit.

-toro mexikansk gryte (eller andre gryteretter, men jeg liker denne best). Den skal tilsettes kjøttdeig står det, men vi bruker ofte bare å tilsette en boks mais (ca 4 kr for first price sine bokser) og/eller bønner.

-speilegg med brød og evt salat

-euroshopper sine pizzaer koster lite. Vet ikke hva de koster nå, men har sett at de koster alt fra 10 til 15 kroner, og sist jeg sjekka var det 12 (men lenge siden). Er god pizza (men man blir lei etter en stund), men det er lite fyll (tomatsaus og ost), så dere kan jo legge på mer fyll og bruke det som bunn, men det er ikke nødvendig

-usikker på hva en pose wok-grønnsaker koster, men tror ikke det er allverdens? Og nudler er billig.... wok grønnsaker, og ha over salt, pepper, en buljongterning og litt vann. Evt soyasaus om dere tar dere råd til det - en sånn flaske varer leeenge :)

-pitabrød med hummus - og litt salat (trenger ikke ha fyll i brødet, men dyppe det i hummus og ha salat v siden av). Hummus er billig og lett å lage, og billig å kjøpe ferdig (10-11 kroner for en boks hos innvandrerbutikk)

-hjemmelaget tomatsaus til pasta

Jeg hadde gjerne makaroni med ketchup til middag jeg, da jeg var på mitt fattigste (med eller uten ost). Evt ris med brun saus. Men dette er jo ikke så spennende (men faktisk ikke så ille, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lage mange forskjellige varianter av Omlett.

Noen egg og du tilsetter det du har av grønnsaker og kjøtt. Det trenger ikke å være store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble mange billigmiddager i studietida. Mine tips er

- kok opp mye ris. Den kan brukes i en mengde varianter. F.eks nasi goreng er godt (stekt ris, mye karri, soysaus, stekt srimlet hodekål og kyllingbiter...og annet man kan tenke seg oppi).

- bønner i tomatsaus og speilegg. Fullverdig og mettende middag.

- chili con carne med masse mais og bønner. En stor gryte holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudler er billig, potetstappe likeså.Hermetiskbokser er også ganske rimelig. En ide kan være å sjekke på europris eller max20, de har ofte rimelig mat som er litt uvanlig.

Man kan drøye en lasagne mye ved å ha i grønnsaker i sausen (f.eks. gulrøtter, løk, sopp), det gjelder selvsagt også annen kjøttsaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

røkte kjøttpølser fra rema i sånn stor pose (middag til 3 dager eller noe..når dere er to) ca 50 kr.. å potetstappe.. billig! så kan du bare variere, potetstappe den ene dagen, blomkålsuppe md stekte pølsebiter på toppen å brokkoli (se matprat) den andre dagen, kasnkje ta et par brødskiver til om dere har det..

pølse kan brukes til alt mulig da.. stekte pølser å nudler fks, yumyum nudler md kyllingsmak, nammm å suuuuper billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To gulrøtter, et blomkålhode, en purreløk, to tomater og 8 dl vann + buljong blir en nydelig grønnsakssuppe som koster lite.

Det går også an å ha oppi (fullkorns)pasta og f.eks kalkunkjøttboller fra Solvinge (koster 26 kr på Rema for en pakke på 500 g, kan deles opp og fryses) hvis man trenger mer mat.

Mye av maten foreslått over her er ikke direkte sunn. Jeg er litt opptatt av å spise sunt, selv om det også bør være billig.

Nå er kanskje ikke kalkunkjøttboller det sunneste man kan spise, men man får da i seg litt næring i alle fall. ;)

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mesteparten av maten som foreslås her er sikkert billig, men totalt uten næring. Et kosthold bestående av pose- og annen ferdigmat gir overhodet ikke kroppen det den trenger for å fungere, i tillegg til alle drittingrediensene som finnes i slik mat (MSG, salt, herdet fett etc).

Skal du leve billig, så handle inn rimelige ingredienser som rotgrønnsaker, bønner, linser, i begynnelsen på lønningen. Større kvanta er billigere enn småhandling, og First Price har f.eks gulrøtter etc som er like gode som vanlige gulrøtter, men billigere. Basisvarer som hermetiske tomater er ofte på tilbud/ fast lavpris. Finn ut hvor det er billigst.

Med slike ingredienser i hus er det enkelt å lage f.eks supper og gryteretter. Suppler med billig frossen fisk som laks og sei, billig kjøtt etc, og du har rimelig mat som metter og har næring. Skikkelige råvarer metter mer enn ferdigmat som i stor grad består av fyllmasse, på samme måte som fullkornpasta og brun ris metter mer enn de vanlige. Bønner og linser er mat som er billig, mettende og kan erstatte kjøtt/fisk.

Sesongens råvarer er billige. Nå som blomkål er i sesong, er det f.eks ikke dyrere å lage blomkålsuppen selv enn å bruke Toro-posen. Utnytt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest andre svar, så kan hende noe er skrevet før:

*Tunfisk med ris og frosne grønnsaker. (grønnsaksposen kan brukes flere ganger)

*Wok (frossen pose) med reker fra Rema1000 (de har ekstremt billige reker, må rense selv) Evt ris til.

*Pasta med halv pakke kjøttdeig + revet gulrot i tomatsaus laget av tomatpure og buljong.

*Grønnsakssuppe laget med typiske norske grønnsaker. De er billige og kan lages i store porsjoner som holder til flere dager.

*Blomkålsuppe (hjemmelaget)

*Tomatsuppe (hjemmelaget) med makaroni og egg

*Brødskive med speilegg

*Omelett

*Hjemmelaget pizza med tomatpurre, halv pk påleggskinke, løk, sopp, litt ost.

*Fiskekaker med potet og revet gulrot

*Fiskeboller med hvit saus, potet og revet gulrot

*Hel grillet kylling med ris og og tomatsalat (kyllingen holder til flere retter)

*Resten av kyllingen med ris og amerikansk grønnsaksblanding og buljong

*Potet- og purresuppe

*Brødskiver med fiskekaker

*Grøt av foskjellig slag

*Fiskesuppe tilsatt Rema1000-reker og gulrot/purre

*Løksuppe med brød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbakte pølser ( kan spises til alle måltider )

Billigere om du baker brødet selv (over tid)

Et annet godt tips er å lage dobbel porsjon når du lager middag

– og fryse resten ned til en annen gang.

En ting til.

Her er en side som er blitt mye brukt her i hus.'

Du setter inn de indrigensene du har, så kommer det opp forskjellige oppskrifter som du kan lage- EN SMART side

http://www.artoftaste.no/servlet/side?section=1000000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i med de som har sagt omelett. Billig, raskt å lage, og inneholder mye mer næring enn posesupper og annen halvfabrikata. Er det rester fra andre middager kan du ha det i (løk, poteter, grønnsaker, kjøttrester etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...