Gå til innhold

Kanin - noen som har peiling?


Montezuma

Anbefalte innlegg

Gjest Donna

I bunnen bruker man sagflis. Jeg har eksperimentert med å bruke kattesand - og det har hjulpet betraktelig med lukten. Har denne hjørnene og der jeg vet de tisser .....så spon oppe. Jeg har aldri latt de få ha høy i bunnen for høy er dyrt å kjøpe - og jeg vil ikke sløse med det ....

Det er viktig å holde klørne deres korte - så vil de lettere kunne hoppe rundt på glatt underlag .....er klørne for lange - så vil de få vondt i tærne sine. Så de må klippes.

Jeg har gitt mine salatblader i små mengder ....og jeg har gitt kjærnehus ...de har fått "avfallet" - dvs skrellet og det i midten når jeg ikke har giddet spise resten - uten at noe har skjedd ....men jeg vet jo ikke om de spiser kjærnene.....hun jeg har nå liker ikke epler en gang ...liker ikke noe hun - er super kresen ...... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei igjen......nå ble det nesten som jobb det her men pytt sann...

Det er riktig at en ikke skal løfte kaniner etter ørene.Jeg burde nok ha poengtert at det gjalt alle aldre....beklager det.

Kjernehus: for de som har delt et "gammelt eple" i to så kjenner dere til at det ofte kan sitte noe som likner mugg i det.disse kan produsere visse stoffer som kaniner visstnok ikke tåler.

Ellers inneholder kjernen tanniner; dette er bitre kjemiske komponenter som nedsetter fordøyelsen i beste fall og som er giftig i verste fall.

Tanniner finnses også i store mengder i druesteiner + mange andre frukter, bær og trær.er bl.a med på å føre til sur smak på rødvin....

Håper dette var greit...

Ellers hadde jeg satset på sagflis i buret.dette er hygienisk og velabsorberende + varmt og godt.

det kan være lurt å dynke det lett med vann fra en sprayflaske om det er veldig mye støv i det.kaninen sitter tross alt med nesen rett nedi dette underlaget og små partikler kan være litt irriterende på luftveiene.

Mvh, Dyrlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette Et alternativ til å kjøpe dyrt høy: Klipp plenen (med oppsamler), legg gresset til tørk, og bruk dette til kaninen?

Her i byen er vi så heldige å ha en fabrikk som gir bort tonnevis med sagflis, så det behøver vi ikke betale for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Så flott å ha en dyrlege her inne da :P

Tuppelure, du vet ikke om noen du kunne spørre, da, om du kunne få kjøpt en sekk med høy... Det fikk jeg nemlig, til en symbolsk sum. Det var hjemmeprodusert til deres egne hester...

(Den mulighet forsvant dessverre)

Det med å klippe plenen, vet jeg ikke...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint ant å klippe plenen og så legge gresset til tørk. Hvirdan tror dere ellers at tørrhøy blir til? Men gresset skal tørke i mange dager, og det må snus hver dag. Men ikke bruk gressklipperen til dette. Gresset blir uspiselig etter at det er klippet med gressklipper. Husker ikke helt hvorfor, men jeg vet at det kan være farlig. Tror det er noe som blir tilsatt gresset i en gressklipper som gjør det, men jeg husker ikke helt som sagt.

Hvis du vil klippe gresset og lage tørrhøy selv så ville jeg ha invistert i en ljå eller langorv. Dette kan en iallefall få kjøpt i en FK butikk, men sikkert andre steder også. Det tar litt lengre tid å slå gresset med dette, men gresset er iallefall spiselig for kaninen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Donna

Jeg holdt meg med høy selv tidligere - men den kaninen spiste det nesten ikke ....så det gikk ikke så mye ....

Jeg brukte ljå , og slo en liten viltvoksende flekk ved huset ....lot det vokse seg langt først .....så måtte det vendes i og vendes i ..om kveldene raskes sammen i såtter for å prøve å hindre at det blr vått. Jo lenger tid det tar før det tørker - jo mer næring tater det .....og regn er med å å forsinke tørkingen drastisk .......

Man kan tørke under tak og så - men de færreste har denne muligheten ....

Høy bør ikke oppbevares i plast ....

hjemmelaget høy bør helst ikke fores med straks ...da er det fare for at det ikke er helt tørrt og kaninen for vondt i magen ....

Plengress er ikke det beste fro det er ofte veldig tynnt og fint - og man går glipp av litt den kan jobbe med for å få i seg .....man går også glipp av urter ...strå .....ville blomster .............(pass også på at det ikke er giftige planter i høyet !!).......(smørblomst er giftig - men skal angivelig ikke være det når den er tørr - i følge en bonde jeg har snakket med - og mine har ikke dødd av det i små mengder - men jeg har alltid passet på å prøve å ungå å få så mye med i høyet).....

I dyrebutikken likker en pakke med høy på ca hundre kroner ...dette er et sted mellom 1,5 og 3 kg ...på felleskjøpet koster 3 kg også en hundrelapp .......

I dagligvarebutikken er prisen lavere - men også kvaliteten - dog har jeg funnet brukbart høy i en butikk - som de har spist med glede .....

Å kjøpe fra bonde går også ....pass bare på det med støv .....og om det er gammelt og dårlig .....dette er en dårlig tid å kjøpe på - for nå er de fleste klar til å lage nytt høy ..og det de har er de siste restene ...og ikke alltid av så bra kvalitet ...det gjelder også dyrebutikkhøy .....selv om det er dyrt .......se på posen om det er mye støv om smøhøy inni - eller om høyet er kraftig og langt .....mine likter ikke småhøyet - og det ble rett og slett å sløse ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...