dyno Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Nå har eg vært arbeidsledig i to uker! Hvor lenge skal dette vare? Hvor lenge var dere arbeidsledige og hva gjorde dere for å få jobb? Jeg har da sendt masse mail til alle jobber jeg kunne tenkt meg, jeg har brukt nettverket mitt og nav.no og andre jobbsteder på nettet, men fortsatt ingenting. Bare et par mail tilbake om at de ikke har behov for hjelp nå men vil spare på mailen min hvis det skulle dukke opp noe. Jeg er kanskje utålmodig, men jeg vil ha jobb nå! Det er ikke så mye å finne på etter at jeg har vaska leiligheten, søkt etter jobber, vaska og bretta klær og lagd middag til samboer.. :gjeiper:
dyno Skrevet 8. september 2008 Forfatter #2 Skrevet 8. september 2008 Ja, da har jeg laget sjokoladekake nå :gjeiper: Ingen andre her som er arbeidsledige altså? Eller har vært? Skulle gjerne likt å visst hvor lenge dere var arbeidsledige og hva dere gjorde frem til dere fikk jobb!
Oliven Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 Jeg var arbeidsledig en kort stund for noen år siden, men siden jeg er utdannet omsorgsarbeider var det bare å tusle en tur å spørre om de trengte vikarer på første og beste sykehjem. Det ble vel satt opp vakter nesten før det ble sjekket papirer og jeg jobber i fast stilling på dette stedet i dag. Så kan du tenke deg å ta vakter innenfor helsesektoren så er det nok ikke noe problem å få jobbet litt. Eller barnehage, sfo osv. Ikke kjempegodt betalt, men mer moro enn å gå hjemme Ellers ordner det seg sikkert snart. Innefor salg skal det heller ikke være så vanskelig å få seg jobb. Lykke til
feuerstein Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 Ingen andre her som er arbeidsledige altså? Eller har vært? Skulle gjerne likt å visst hvor lenge dere var arbeidsledige og hva dere gjorde frem til dere fikk jobb! Nja, var frivillig arbeidsledig et par måneder fordi jeg trengte tid til å ordne opp i ting, men da jeg ville ha jobb igjen fikk jeg det bokstavelig talt på dagen. Det er veldig avhengig av utdanning, erfaring og geografi. Bor man i Stavanger og er utdannet petroleumsingeniør med fem års erfaring må man omtrent ha langt fremskreden rabies for å ikke få jobb. Hvilken utdanning har du? Norske offentlige utdanningsinstitusjoner har dessverre en overproduksjon innen enkelte retninger som vanskelig absorberes av arbeidsmarkedet.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 Jeg var arbeidsledig for fire og et halvt år siden i fem måneder. Søkte på alt jeg var kvalifisert til å søke på... det var ikke mye. Fikk et eller annet jobbsøkekurs på Aetat som det da het i tre uker, og fikk litt betalt for det... pluss en del gode tips og litt selvinnsikt Så kom jeg meg endelig til Adecco etter fire måneder og registrerte meg der, og fikk et vikariat på en fabrikk og jobbet der fire dager i uken, hendte jeg fikk noe et annet sted den femte dagen. Etter et halvt år der trengte de ikke vikarer lenger, og da fikk jeg jobb som julehjelp i en gavebutikk. Etter jul bar det av gårde til en vaskejobb på månedskontrakter i fem måneder før jeg fikk en fast jobb innen noe jeg overhodet ikke kunne tenke meg å jobbe med, men inntekt måtte jeg ha, og månedskontrakter var for ustabilt. Ble i den jobben i tre år og sluttet i fjor sommer og var frivillig arbeidsledig i to måneder før jeg begynte på opplæring i min nåværende jobb på høsten. Har funnet jobben jeg tenker jeg blir pensjonist i, og stortrives! Ikke gi opp, og lykke til!
dyno Skrevet 8. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. september 2008 (endret) Jeg har utdannelse innen media. Men jobbet med layout i sommer og det var veldig gøy! Så håper å få noe innen det! Jeg vet at jeg lett kan få jobb hvis jeg velger å jobbe på kiwi, gamlehjem eller rengjøring, men jeg har jobbet med sånne ting i flere år, så nå når jeg først er ferdig utdannet så hadde det vært greit med en jobb som var relevant til studiet. Men selfølgelig, går det for lang tid, så er jeg forberedt på å ta en sånn jobb igjen! Alt er jo bedre enn å gå hjemme over lang tid. kan jo bli litt smågal av det og Endret 8. september 2008 av dyno
dyno Skrevet 8. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. september 2008 Jeg var arbeidsledig for fire og et halvt år siden i fem måneder. Søkte på alt jeg var kvalifisert til å søke på... det var ikke mye. Fikk et eller annet jobbsøkekurs på Aetat som det da het i tre uker, og fikk litt betalt for det... pluss en del gode tips og litt selvinnsikt Så kom jeg meg endelig til Adecco etter fire måneder og registrerte meg der, og fikk et vikariat på en fabrikk og jobbet der fire dager i uken, hendte jeg fikk noe et annet sted den femte dagen. Etter et halvt år der trengte de ikke vikarer lenger, og da fikk jeg jobb som julehjelp i en gavebutikk. Etter jul bar det av gårde til en vaskejobb på månedskontrakter i fem måneder før jeg fikk en fast jobb innen noe jeg overhodet ikke kunne tenke meg å jobbe med, men inntekt måtte jeg ha, og månedskontrakter var for ustabilt. Ble i den jobben i tre år og sluttet i fjor sommer og var frivillig arbeidsledig i to måneder før jeg begynte på opplæring i min nåværende jobb på høsten. Har funnet jobben jeg tenker jeg blir pensjonist i, og stortrives! Ikke gi opp, og lykke til! Har vært innom Aetat jeg og. Så må vel etterhvert bare ta en jobb der til slutt. Jeg var innom adecco og, men der har de en oppsigelsetid på to uker, og det kan jeg ikke ha nå, i tilfelle noen av de jobbsøknadene mine ringer opp igjen. Du var arbeidsledig i 5mnd ja! jeeezes.. det var lenge. Bra du har funnet drømmejobben nå da Satse på at jeg og gjør det snart! Takk for alle lykkeønskninger hvertfall!
Gir Skrevet 9. september 2008 #8 Skrevet 9. september 2008 Jeg har utdannelse innen media. Men jobbet med layout i sommer og det var veldig gøy! Så håper å få noe innen det! Jeg vet at jeg lett kan få jobb hvis jeg velger å jobbe på kiwi, gamlehjem eller rengjøring, men jeg har jobbet med sånne ting i flere år, så nå når jeg først er ferdig utdannet så hadde det vært greit med en jobb som var relevant til studiet. Men selfølgelig, går det for lang tid, så er jeg forberedt på å ta en sånn jobb igjen! Alt er jo bedre enn å gå hjemme over lang tid. kan jo bli litt smågal av det og Kan du programmer slik som Dreamweaver, InDesign og Photoshop? I så fall kan du sikkert melde deg som kursholder på steder som tilbyr kurs i dette. Da får du fast lønn i de periodene kursene går.
Gjest Bond Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 Siden du er ferdig med studiene antar at du er relativt nyutdannet, (mulig jeg bommer helt nå)? Husker jeg leste at det tar i snitt 3-6 måneder for å finne en relevant jobb. Jeg er selv ganske nylig ferdig og, og startet å lete for en fulltidsjobb i begynnelsen av august. Men jeg har ganske spesifisk felt, så har ikke hatt veldig mange jobb å velge fra. Venter også for en del svar akkurat nå Jeg må nok si at du virker litt utålmodig, ja. Man hører de historiene om hvordan mennesker finner jobb etter en dag, men som oftest tar det litt tid, spesielt hvis man leter etter noe mer varig og noe som er relevant for utdanningen også
dyno Skrevet 9. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. september 2008 Kan du programmer slik som Dreamweaver, InDesign og Photoshop? I så fall kan du sikkert melde deg som kursholder på steder som tilbyr kurs i dette. Da får du fast lønn i de periodene kursene går. Jeg kan de programmene ja, men tror ikke jeg skal bli kursholder med det første :gjeiper:
dyno Skrevet 9. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 9. september 2008 Siden du er ferdig med studiene antar at du er relativt nyutdannet, (mulig jeg bommer helt nå)? Husker jeg leste at det tar i snitt 3-6 måneder for å finne en relevant jobb. Jeg er selv ganske nylig ferdig og, og startet å lete for en fulltidsjobb i begynnelsen av august. Men jeg har ganske spesifisk felt, så har ikke hatt veldig mange jobb å velge fra. Venter også for en del svar akkurat nå Jeg må nok si at du virker litt utålmodig, ja. Man hører de historiene om hvordan mennesker finner jobb etter en dag, men som oftest tar det litt tid, spesielt hvis man leter etter noe mer varig og noe som er relevant for utdanningen også Det tar i snitt 3-6mnd å finne en relevant jobb?? whooops.. Vet ikkje om tålmodigheten takle det :gjeiper: Jeg og du får ha en liten konkurranse om hvem som får jobb først Lykke til!
mann23 Skrevet 9. september 2008 #12 Skrevet 9. september 2008 Siden du er ferdig med studiene antar at du er relativt nyutdannet, (mulig jeg bommer helt nå)? Husker jeg leste at det tar i snitt 3-6 måneder for å finne en relevant jobb. Jeg er selv ganske nylig ferdig og, og startet å lete for en fulltidsjobb i begynnelsen av august. Men jeg har ganske spesifisk felt, så har ikke hatt veldig mange jobb å velge fra. Venter også for en del svar akkurat nå Jeg må nok si at du virker litt utålmodig, ja. Man hører de historiene om hvordan mennesker finner jobb etter en dag, men som oftest tar det litt tid, spesielt hvis man leter etter noe mer varig og noe som er relevant for utdanningen også Tror tiden det tar for å finne seg jobb er meget avhengig av hva en har studert. Ingeniør / økonomi fag får man vel ca jobb på dagen, med mindre man har meget dårlige karakterer og ingen tidligere jobberfaring
mann23 Skrevet 9. september 2008 #13 Skrevet 9. september 2008 Det utdannes altfor mange innenfor mediefag enn det er behov for. Dette vet du nok. Det skal altså godt gjøres å få en relevant 1. jobb uten å få det gjennom et nært nettverk. Det beste jeg kan tenke meg er å spørre bedrifter om de kunne ansatt deg i en slags lærlingstilling, der du stiller lite krav til lønn. På den måten kan du få bevist for bedriften hva du kan, enten det er lite eller mye, til en prislapp som ikke svir for mye for dem
gjest*ts* Skrevet 9. september 2008 #14 Skrevet 9. september 2008 Du får nesten garantert lærarvikarjobb på dagen. Men ellers så rekne eg ganske sikkert med at ein jobb du søker på har tid til å vente i 14 dagar på at du gjer ferdig eit vikariat. Ellers så kan jo ein jobb via eit byrå kanskje vere vegen til draumejobben. Heilt ærleg kan du ikkje klage når du ikkje tenker utanfor boksen. Ta eit vikaroppdrag som fører til eit vikaroppdrag osv. Når eg søker jobb må den nye jobben vente 3 mnd frå den første i mnd etter tilbudet. Og det gjer dei om dei vil ha deg.
Gjest78 Skrevet 9. september 2008 #15 Skrevet 9. september 2008 (endret) Jeg har vært syk lenge, og har hatt rehabiliteringspenger og attføring fra NAV de siste årene. Har noe informatikkutdanning (men ingen grad), og naturlig nok svært lite arbeidserfaring. Har prøvd å få jobb gjennom systemet til NAV det siste året, har hatt arbeidstrening i et halvt år. For et par uker siden ble jeg drittlei, og virkelig bestemte meg for at NÅ skal jeg ha jobb. Jeg printet ut CVen min i mange eksemplarer, tok på meg de mest profesjonelle klærne jeg hadde, og gikk rundt til alle vikarbyråene i byen. Jeg sa til alle at jeg var på utkikk etter jobb, og spurte om jeg kunne få levere CV og snakke med noen. Noen steder ble jeg godt mottatt, andre var ikke spesielt interessert. I tillegg RINGTE (ikke mailet) jeg på alle jobber som var aktuelle på finn.no, og spurte også der om jeg kunne få komme å snakke med dem. Det er viktig at du får edgen på de andre jobbsøkerne, du må gjøre et godt inntrykk og bli husket, det er mye større sannsynlighet da for at DU får jobben, enn en tilfeldig søknad de ikke vet noe om. Jeg fikk napp på adecco, snakket lenge med noen der første dagen, ble oppringt igjen dagen etter, fikk intervju med en dame der, som sendte meg videre som eneste kandidat til en jobb. Hun leste hva hun hadde skrevet om meg, og la da veldig vekt på de positive sidene jeg sa jeg hadde selv, og at jeg hadde strålende referanser (de to jeg hadde). Så var jeg på intervju igjen, og fikk beskjed dagen etter om at jeg fikk jobben. Begynte i går (juhuu!), har kontrakt til nyttår, med mulighet for forlengelse. Ikke regn med mye respons fra nav eller nettsøknader, jobben kommer ikke plutselig dettende, du må gå ut og promotere deg, spesielt hvis du ikke har en CV som snakker godt for seg selv. Endret 9. september 2008 av Lady Lovelace
feuerstein Skrevet 9. september 2008 #16 Skrevet 9. september 2008 Gratulerer med jobb Lady Lovelace! Neppe tilfeldig at du har det navnet når du har informatikkutdanning?
Gjest78 Skrevet 9. september 2008 #17 Skrevet 9. september 2008 Gratulerer med jobb Lady Lovelace! Neppe tilfeldig at du har det navnet når du har informatikkutdanning? Neppe.
Gir Skrevet 10. september 2008 #18 Skrevet 10. september 2008 Jeg kan de programmene ja, men tror ikke jeg skal bli kursholder med det første :gjeiper: Det er veldig godt betalt i hvert fall, og ikke vanskelig i det hele tatt
Gir Skrevet 10. september 2008 #19 Skrevet 10. september 2008 Det er veldig godt betalt i hvert fall, og ikke vanskelig i det hele tatt Forresten, har du tenkt på å jobbe som freelance tekstforfatter / skribent? Det gjorde jeg, og fikk ofte 6-10.000kr for 1 side i f.eks kvinneblader, aktualitetsmagasiner etc. I lokalaviser fikk jeg ca 1500 pr sak på omtrent 1/4 side. Levde godt på dette en stund, og fikk et veldig bra nettverk ut av det også. Noen måneder fikk jeg inn 3-4 artikler i magasiner og en 10-12 saker i små aviser, mens andre måneder var litt stillere. Kanskje dette er et alternativ? Hvis du har medieutdanning bør du jo kunne skrive og ha forståelse for hva som er en god sak?
Gjest Gjest_Peach_* Skrevet 10. september 2008 #20 Skrevet 10. september 2008 Forresten, har du tenkt på å jobbe som freelance tekstforfatter / skribent? Det gjorde jeg, og fikk ofte 6-10.000kr for 1 side i f.eks kvinneblader, aktualitetsmagasiner etc. I lokalaviser fikk jeg ca 1500 pr sak på omtrent 1/4 side. Levde godt på dette en stund, og fikk et veldig bra nettverk ut av det også. Noen måneder fikk jeg inn 3-4 artikler i magasiner og en 10-12 saker i små aviser, mens andre måneder var litt stillere. Kanskje dette er et alternativ? Hvis du har medieutdanning bør du jo kunne skrive og ha forståelse for hva som er en god sak? Jeg skulle til å skrive det samme! Liten avsporing: Hvordan formulerer du deg når du skal diskutere honorar? Er det du som oppgir en pris eller er det redaktøren? Hva sier/skriver du? "Jeg tar 8000,- for saken", "Jeg vil ha 8000,- for saken"? Tidligere har jeg blitt opplyst om faste beløp eller redaktøren har fortalt hva jeg får. Jeg har levert en sak nå, og hun har ikke sagt noe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå