Gå til innhold

Kontantstøtte eller full barnehagedekning?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
 Hvis du ikke har råd til å gå på skole og ha barn så må du nesten få deg en jobb.  Det er ikke alle som kan gå hjemme med barna sine, for det er nemlig slik at ikke alle har råd til det. Noen må vente med å ta ferdig utdannelsen sin til de har fått barna i skolealder.  

Vel, hvem er det som til syvende og sist tjener på at folk studerer og tar lange utdanninger? Jo, det er staten det! Det er ikke økonomisk lønnsomt å studere for den som gjør det. Staten tjener på at folk utdanner seg, direkte mtp økt kompetansse i samfunnet, og ikke minst - indirekte i form av Statens lånekasse!! Staten/samfunnet er også i aller høyeste grad tjent med at vi reproduserer oss, så om det nå er slik at samfunnet gir noe støtte til barnefamilier, er det ingen ting mot hva samfunnet faktisk får tilbake!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takk Embla s for fin dekning av også mine meninger :D

Som student valgte jeg å få barn i studietiden fordi jeg da disponerer tiden min selv mye mer enn hvis jeg er i jobb. Ingen negative sider hos oss, bare at jeg måtte utsette mitt siste år med ett år.

Jeg er ikke av den mening at barn har det best sammen med mamman sin fra de er 0 til de er 6 år. Så dagmamma/bhg blir valgt uansett. Og nå klarer vi oss mye bedre økonomisk pga kontantstøtten - er ikke det også til fordel for barna? Ordentlig utstyr til enhver tid, får reist til familien minst 4 ganger i året, lever sammen med mamman og pappan som lever uten de store pengebekymringene.

Jeg sier jo at vi hadde hatt råd til bhg, men ikke dagmamma (uten kontantstøtte)!

Skjønner ikke hvorfor så mange er imot kontantstøtten fordi den brukes til dagmamma. Det er jo ikke juks. Det er sånn det er lagt opp, staten er fullt klar over det.

Mitt barn har det godt. Hun får dagmamma, får andre barn å leke med, nye utfordringer, foreldre som trives og har god helse fordi de også tar vare på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student eller ikke student.  Barnehage eller dagmamma.  Hva med det faktum at dem som får barn bør være voksne nok til å kunne ta seg av barna sine. At å forsørge egne barn er eget ansvar og ikke statens ansvar.

Jeg er mer enn voksen nok til å få et barn, til å ta vare på et barn, til å gi omsorg og kjærlighet til mitt barn, til å legge forholdene til rette slik at mitt barn har det godt og får utviklet seg slik hun skal.

Jeg forsørger mitt eget barn. Kontantstøtten går ikke til forsørgelse.

Jeg er stolt over å være mor. Stolt over å være mor i utdanning. Stolt over å være en mor som om et år er ferdig utdannet og skal ut i arbeid som jeg kommer til å trives i. Stolt over å ha funnet et par damer som ser ut til å legge mer i dagmamma-arbeidet enn bare å skifte bleier og gi mat. Stolt over å ha klart meg så godt som jeg har, stolt over å ha klart oss så godt som jeg og min samboer har gjort.

Staten gir, staten tar - dette gjelder også meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhg prisen ligger kanskje på 6000-7000 kr, men de betaler jo bare 3000.

Dette er helt irrelevant etter min mening. Det som betyr noe er jo at du får dekt så godt som alle utgifter til barnepass for ditt minste barn, mens de som har barnet i barnehage må betale flere tusen. Du sier de velger å ha barnet i barnehage. Vel, kanskje noen rett og slett ikke ønsker å bruke et fremmed menneske som dagmamma. Da blir barnehage løsningen - hvis de er så heldig å få plass da.

At jeg er student er ikke irrelevant. Fordi jeg sier at vi har ikke råd til å punge ut med 4000 i mnd til dagmamma. 3000 i mnd, eller 2500 som det blir fra høsten av hadde vi klart. Mitt førstevalg fikk jeg ikke og betaler nå 350 (som du sier, Nala) for dagmamma.

Jo, i en debatt om hvorvidt det er riktig med kontantstøtte eller ei er det irrelevant at du er student. Jeg skjønner at det er kjekt for dere økonomisk at du nesten har gratis barnepass. Er kjekt for meg også det. Men jeg evner i alle fall å se idiotien i ordninga. Tenk på de studentene som ikke har dagmamma (kanskje de som nevnt ikke finner noen de stoler nok på eller rett og slett ønsker de pedagosiske fordelene med å ha barnet i barnehage), de må punge ut for barnehageplass. Kontantstøttas formål er ikke å gjøre barnepass billigere for studenter, vet du.

Hvorfor skal jeg be om å betale mer så det blir mer "rettferdig" for andre? [...] Hvorfor skal vi betale mer for en dagmamma enn for bhg?

Poenget er ikke at du skal betale mer så det blir rettferdig. Men du burde betale det samme som de betaler. Jeg mener at maxpris i banehage er tingen. Hvis kontantstøtta fjernes blir det jo masse penger å spytte i en slik pakke. Det må da være det beste for deg også ettersom du i utgangspunktet ønsket barnehageplass. Da slipper du å betale mer for dagmamma enn andre betaler for barnehage og vice versa, da betaler alle det samme. Kjekt, hva? Og med alle pengene som da frigjøres fra det jeg mener er feilbruk av kontantstøtta kan barnehagedekninga bedres betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kontantstøtten blir byttet i en slik pakke blir resultatet at de som har bhg plass betaler enda mindre, mens jeg som har dagmamma fremdeles må betale 4000 i mnd.

Igjen sier jeg at andre steder er prisen for en dagmamma oppi 5000-6000. Der er jo da prisene rettferdig eller hva?

Full bhgdekning = supert. Men uoppnåelig.

Jeg kunne godt betalt 3000 cash for bhg plass. Så jeg er jo på lik linje med andre studenter som betaler mer for pass - men jeg fikk jo ikke plass!!!

Uansett synes jeg kontantstøtteordningen er grei nok. Den hjelper meg og mange andre i samme situasjon som meg enormt. Andre som velger å være hjemme, får gjort det (om pengene strekker til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er mange gode argumenter for kontantstøtte, men jeg tror ikke intensjonen med den var at den skal brukes til svart dagmamma.. Mange steder førte innføringen av kontantstøtte til at prisen på dagmamma steg kraftig, det er da heller ikke rettferdig. Å arbeide svart kan også slå uheldig ut for de kvinnene som gjør det senere i livet(opptjening av pensjonspoeng m.v.) Det er også uheldig at barn som egentlig burde vært i barnehage (belastet familie e.l.) heller blir hjemme fordi foreldrene da får mer penger å rutte med.

Det er slett ikke uoppnåelig med full barnehagedekning, jeg vet om flere kommuner som har det (ofte mindre, fraflytningstruede). Dersom politikerne virkelig vil noe så klarer de å gjennomføre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagmamma priser stiger i forhold til etterspørsel. Oslo er naturlig nok der det er dyrest med dagmamma, men man kan jo være heldig.

Svart/hvit dagmamma er en diskusjon for seg selv. Er dagmamman hvit hever hun bare prisen litt til for å dekke skatten. Og foreldrene får penger tilbake på skatten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen sier jeg at andre steder er prisen for en dagmamma oppi 5000-6000. Der er jo da prisene rettferdig eller hva?

Det du sier her beviser jo bare at mange steder er det først og fremst dagmammaene som vinner på den fjottete kontantstøtteordninga. De kan ta skyhøye priser, for de vet at foreldrene som bruker dem får dekt 3000 (snart 3650) av utgiftene likevel. Dermed blir utgiftene for barnepass omtrent det samme for bruk av både dagmamma og av barnehage. Dette er jo faktisk mer rettferdig enn at du og jeg betaler omtrent ingenting for barnepass.

Jeg tror ikke full barnehagedekning er uoppnåelig. Kontantstøtta må da koste uhorvelig mye. Ta disse pengene med i barnehagefinansieringa, så skal du se at barnehagedekninga forbedres kraftig. Da får nok du også plass, vet du.

Tanken bak kontantstøtta er god. At man skal kunne være hjemme med barnet sitt lenger enn det første året. Men når summen man får er så latterlig liten sier det seg selv at for de aller fleste er det umulig å benytte seg av denne muligheten. Og at foreldre som da går tilbake til fulltidsjobb eller fulltidsstudier skal få mer eller mindre dekt sine utgifter til barnepass fra staten, det er ikke annet enn latterlig.

Uansett synes jeg kontantstøtteordningen er grei nok. Den hjelper meg og mange andre i samme situasjon som meg enormt.

Dette utsagnet viser jo at du ikke klarer å se kontantstøtta for hva den er. At du i bunn og grunn bare ser den ut fra din egen situasjon. Forståelig? Ja. Men ikke særlig gjennomtenkt, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Merkelige innstillinger. Jeg tar vare på mitt barn. Staten tjener på studenter og staten tjener på at folk får barn. Staten skal gi osv osv...

Sannheten er at staten gir masse. Staten gir lettere skatt og barnetrygd. Alene forsørgere får enda mer i tillegg til dette, bla gratis barnepass dersom forsørger trenger utdannelse.

Det som her er problemet er at dere faktisk klager over at det ikke er nok. Dere fraskriver deres eget ansvar og legger det på staten. Staten som dere bør være takknemlige over at har gitt dere muligheten til å få barn uten selv å ha nok penger til å kunne forsørge det uten div støtteordninger.

For selv om barnetrygd og nedsatt skatt er vanlig, betyr ikke det at det ikke er en støtteordning. Det er en støtteordning. Det er tusenlapper hver måned som barnefamiler får. Barnløse må fint klare seg uten disse pengene. Og med kontantstøtten i tillegg syns jeg faktisk at dere får nok og bør være kjempeglade for at dere bor i Norge og har det så lett og greit som dere har det. Slutt å klag og vær griske og gjerrige. Se på naboen din uten barn, prøv å se hvor mye penger han eller henne eller de har å rutte med. De kan ikke gjøre som de vil de heller. Det er dyrere med barn, for de trenger kjær og mat. Men dere får hjelp til dette og det er faktisk deres barn.

I disse diskusjonene forundrer det meg alltid at ingen enser en tanke til slike som ikke kan få barn. Kanskje de må ha en hund. Noen har ikke en gang en kpartner. Noen må bo alene hele livet sitt. Hvem støtter dem med hjelp til hundehold og hundemat? Og dere mener at dere har større boutgifter for dere har barn. Hva med dem som ikke har barn, ikke har partner, ikke har råd til hund. Og på toppen av alt i deres innholdsløse liv mener dere at de trenger bare bo i en lyten kjellerhybel for de har jo ingen barn og har jo ingen verdi.

Åpne øynene og slutt være så selvsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjest:

Kan ikke se noen sted her at vi klager over at vi får for lite.

Ingen her har sagt vi trenger penger til forsørgelse.

At andre ikke har penger til hund og hundemat er en helt annen diskusjon.

Hvor har vi sagt at enslige uten barn ikke har noen verdi og bør bo i en liten kjeller?

Ikke ilegg oss tanker og meninger vi aldeles ikke har bare fordi man er glad for at man får kontantstøtte.

Og så det er sagt: min samboer var i 18 mnd arbledig, men gikk han på sosialen? Ja, i 3 av de 18 mnd da vi ikke hadde penger til husleie. Ellers rakk det til med min 50 % stilling + studielån og stipend. Så ikke kom her og si at vi er griske og bare tar og tar. Nå når vi har barn tar vi det vi får for å gi vår jente det hun trenger. Hun trenger en mor som blir ferdig med sin utdannelse så jeg senere får en jobb som jeg trives i = inntekt + en glad mor = min jente får det GODT. Jobb jeg ikke trives i = inntekt + en misfornøyd mor som kan la dette gå ut over familielivet...

Til Nala:

Da kontantstøtten ble innført var ikke det eneste poenget at pengene skulle gå til de som ønsket å være hjemme med sine barn.

Der er fire hovedpillarer:

* Småbarnsforeldrene må få mer tid til omsorg for egne barn. Regjeringen mener det er spesielt viktig med en reform som gir familiene bedre økonomiske muligheter for dette valget.

* Det innføres kontantstøtte for å bidra til større frihet i småbarnsforeldres valg av omsorgsform. Alle foreldre med barn i samme aldersgruppe skal i prinsippet nyte godt av støtte fra staten til familiens eget valg - enten dette går til at en av foreldrene er hjemme, privat organisert barnetilsyn, eller barnehage - privat eller kommunal.

*Det må bli større likhet i fordelingen av statlige midler til de familier som henholdsvis benytter og ikke benytter barnehageplass. Dette oppnås ved at beløpet for årlig kontantstøtte settes på nivå med det statlige driftstilskuddet til heldags barnehageplass.

* Målet om full behovsdekning for barnehager innen år 2000 står fast. Full behovsdekning innebærer at alle familier som ønsker barnehage, skal få plass. Reell valgfrihet innebærer at det må finnes barnehagetilbud til dem som ønsker dette. Parallelt med innføringen av kontantstøtten skal det satses videre på tiltak som fører til at full behovsdekning for barnehager blir oppnådd. Barnehagetilbudet bør være variert og fleksibelt slik at driftsformer og oppholdstider kan tilbys i samsvar med familienes behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joplaya, de fire hovedpillarene du lister opp er jeg fullstendig klar over. MEN, det skal bli større liket bla bla bla. Problemet er at det blir større ulikhet. Hvorfor du ikke klarer å se det er mer enn jeg kan fatte. Du betaler 350 kr (jeg betaler ingenting) mens andre må ut med flere tusen. Kaller du det å skape likhet?

Men, jeg tror nok vi to bare må være enige om at vi er sterkt uenige. Sant?

For mitt eget vedkommende kan jeg oppsummere dette med kontantstøtta på følgende måte: Jeg synes ordninga er så idiotisk som det går an å bli. Likevel tjemer jeg på den økonomisk. Jepp, de gærne har det godt :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vi er nok uenig i saken :D

Kaller det ikke likhet, det vi betaler. Men har likt utganspunkt. Så kan man selv velge hva man vil eller må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...