Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2003 #1 Del Skrevet 5. juni 2003 Nå er jeg av de som priser kontantstøtten, da jeg har et barne i barnehage og et hos dagmamma. For meg er dette flott fordi det ikke blir så dyrt og greit i forholdt til vår økonomi. (Jeg får KS for minsta). Men jeg ønsker jo at når gutten på 5 begynner på skolen, skal minstejenta begynne i barnehage. Opplegget i barnehaget er mye bedre og organisert i forhold til dagmamma. Jenta stortrives til dagmamman og det finnes mange flotte dagmammaer, men likevell synes jeg det er noe annet med barnehage. Derfor er egentlig mitt ønske for framtiden å kutte kontantstøtten og gi fri barnehagedekkning. Kontantstøtten blir jo ikke brukt slik den var ment, og jeg i likhet med mange andre bruker dagmamma for å få kontantstøtte. Jeg har jo ikke råd til å være fulltid hjemme med barnet til det er tre år for bare kr 3000,- i måneden. Hvem har det? Derfor jobber jeg 80% stilling og mottar kontantstøtte med et barn hos dagmamma, likevel blir kontoen nesten tom før neste lønning. Hva mener dere andre om dette? Ville dere ha hatt fri barnehage og ingen kontantstøtte? (Poster det her på generell debatt jeg, da jeg vil høre andres meninger og ikke bare de som vanker på barn og familie) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 5. juni 2003 #2 Del Skrevet 5. juni 2003 Bort vekk med kontantstøtta. Det er min mening. At kontantstøtta gir valgfrihet er bare tull og vas. Valgfrihet for hvem? Ikke for meg i alle fall. Vi er helt avhengig av to inntekter. Å gi opp min lønn til fordel for 3000 kroner måneden i kontantstøtte (3650 fra august) er umulig. Ville mye heller hatt reduserte barnehagepriser og ikke minst barnehageplass til alle. Hvem er det egentlig som har mulighet til å være hjemme med kontantstøtta? Her er det jeg tror: - kvinner hvis menn tjener meget godt, godt nok til at hun kanskje hadde vært hjemmeværende uansett. - kvinner i typiske lavtlønnsyrker. Kontantstøtte pluss det de sparer på å ikke måtte ha ett eller flere barn i barnehage utgjør gjerne det samme som eller nært opp til lønna de hadde fått ved å jobbe. Dermed er altså kontantstøtta en effektiv måte å holde nødvendig arbeidskraft borte fra arbeidslivet (feks fra helsevesenet). - kvinner som har en særdeles gunstig bosituasjon og som dermed ikke har store faste utgifter i måneden. Er disse gruppene jeg kan tenke meg nyter godt av kontantstøtta. Eller forresten, vi nyter godt av den kommende år selv også. Ettersom den fjottete regjeringa har bestemt at kontantstøtta skal gis også til familier som har barn hos dagmamma blir våre utgifter til barnepass lik null de to neste åra. Vi skal ha dagmamma da det er omtrent umulig å få barnehageplass i denne byen. Jeg synes det er idiotisk at vi da mottar kontantstøtta, men jeg har da slett ikke tenkt til å unnlate å motta den av moralske hensyn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 5. juni 2003 #3 Del Skrevet 5. juni 2003 Utmerket for min del! Fikk privat bhgplass, altfor dyrt. Dagmamma nesten like dyr, men da får jeg jo kontantstøtte. Og vi med bare en inntekt og studielån klarer oss nå mye bedre. Full bhgdekning vil der neppe bli uansett. Nenvte de noe i dag om å kutte i kontantstøtten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 6. juni 2003 #4 Del Skrevet 6. juni 2003 Jeg syns kontantstøtten skal bestå, men som kriterium at en av foreldrene MÅ være hjemmeværende..... Fri barnehagedekning blir det aldri likevell..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 6. juni 2003 #5 Del Skrevet 6. juni 2003 Jeg kjenner ingen som mottar kontantstøtte og passer sitt eget barn!! Eller jo, jeg kjenner en familie som faktisk lever etter intensjonen. Ellers ingen (og jeg kjenner mange småbarnsfamilier). Slik jeg ser det betyr dette at foreldre med barn under tre år har mulighet til å nærmest fullfinansiere dagmamma mens de som har barnet i barnehage må betale alt selv.. Dette virker urimelig på meg, og jeg tror heller ikke det er til barnas beste alltid.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 6. juni 2003 #6 Del Skrevet 6. juni 2003 Det er jo ikke helt slik at de som får kontantstøtte får penger de som bruker barnehage ikke får. En av grunnene til kontantstøtte er jo at de som bruker barnehage har allerede fått en sum som gjør barnehagen billigere enn den ellers ville vært. Dette blir urettferdig fordi der er noen som faktisk ikke får barnehage plass, og derfor får de kontantstøtte. Barnehage plassene er også delvis dekket på lik linje med kontantstøtten. Det er i hvert fall min forståelse av situasjonen. Arrester meg hvis jeg tar helt feil her nå, men jeg mener klart at det var et av argumentene i den tiden kontantstøtten kom på banen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 6. juni 2003 #7 Del Skrevet 6. juni 2003 Joda, Atmi. Jeg husker også at dette argumentet ble brukt fra visse politiske hold. Jeg kan se logikken i utsagnet, men jeg er ikke med på tankegangen. en barnehageplass koster mellom 3-4000 per mnd. Så kommer matpakke®, yoghurt (hvordan skrives det da :o ), turkasse, foreldredugnader (og sikkert mer, hva vet jeg). Mens en dagmamma koster mellom 3-4000 kroner. Da er som regel alt inkludert (?). Med ditt argument kan man spørre: Hvorfor er det rettferdig at det ene skal koste mer enn det andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 6. juni 2003 #8 Del Skrevet 6. juni 2003 Men kan man motta konstantstøtte om man er i f.eks. 80 % stilling? Trodde kriteriet var at man var hjemme, eller jobbet minimalt, par, tre timer per dag. Sjekker ikke myndighetene - hvis dette ikke er lov - ligningen din året etter, slik at du kan risikere å måtte betale alt tilbake igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 6. juni 2003 #9 Del Skrevet 6. juni 2003 Neeeida! Kriteriet for kontants støtte er at du ikke har barnet i barnehage som mottar offentlig støtte. Du blander sammen, det er slik at hvis du eks. har 50 % barnehage plass, mottar du en viss andel av kontantstøtten. Tror dette går opp til 80%, så det er nok dette du tenker på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 6. juni 2003 #10 Del Skrevet 6. juni 2003 Ok. Det var da bra. Har lagt merke til at ingen reagerer på at "noen tusker til seg penger så åpenlyst." Trodde kanskje Valgjerd så mellom fingrene osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 6. juni 2003 #11 Del Skrevet 6. juni 2003 Klart Embla. Men jeg er ikke helt enig i argumentene dine selv om jeg forstår deg. Jeg er nok ikke så "snill" som deg. Jeg syns nemlig at det er helt greit at foreldre betaler barnas matpakke. Og når det gjelder turer osv som barnehagen gjør er dette noe som kommer i tillegg til vanlig barnehage plass. Dette er nok litt dyrere enn en dagmamma som ikke har disse tilbudene, men på den andre siden er dette en av grunnene til at barnehage kanskje er et bedre alternativ enn dagmamma. Jeg tror ikke der er så mange dagmammaer som bruker egne penger på utflukter med barna. Men heldigvis klarer de ofte å finne på andre like fine ting som ikke koster så mye penger. MEn for all del - barnehagene kunne veldig godt vært billigere, det er ikke det jeg mener. Men jeg syns bare at de som har barn i barnehagen også får de pengene som andre får via kontantstøtten. Faktisk er jeg motstander av hele kontantstøtten jeg, den åpner for muligheter som kan bli veldig negative. OG jeg tror personlig ikke det er en ordning som støtter opp om barnevernlovens "Barnets beste" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 6. juni 2003 #12 Del Skrevet 6. juni 2003 Embla s: Her jeg bor koster en bhg plass 3000 i mnd, synker til 2500 til høsten. Jeg fikk ikke bhg plass (jo, en privat, men som student har ikke jeg råd til å punge ut med 4600 i mnd). Dagmamman jeg har fått koster 4000 i mnd. Hvorfor skal jeg som student betale mer for en dagmamma enn det de med dobbel inntekt betaler for bhg? Jeg ønsket jo i utg punktet plass i bhg. Fra høsten av betaler jeg altså 1500 kr mindre for dagmamma enn andre betaler for bhg. De som har bhg får fratrekk på skatten, så forskjellen blir jo ikke så stor. Skulle jeg blitt hjemmeværende fordi jeg ikke har råd til privat bhg? Nei takk, jeg ønsker gjøre ferdig min utdannelse! Synes ordningen er ypperlig for sånne som meg. At dagmammaer jobber svart er en annen diskusjon, og er noe som alltid har vært - ikke bare etter kontantstøtten kom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 6. juni 2003 #13 Del Skrevet 6. juni 2003 Nå har ikke jeg barn selv altså, men man gjør seg jo likevel tanker... Syns det er tydelig i tråden her at ulike løsninger fungerer for ulike familier... Og det er vel grunnlaget for hele kontantstøtten - det skal være enklere for hver enkelt familie å gjøre sitt eget valg, uten å 'falle mellom to stoler'. Man har dessuten ulike barn - ikke alle vil ha det så godt i barnehage... Jeg syns derfor idèen er god. Men at noen enkeltbestemmelser sikkert kunne vært sett nærmere på skal man ikke se bort fra... Jeg kjenner forresten flere som er hjemme med egne barn og mottak kontantstøtte, og de er ikke verken spesielt rike eller noe annet spesielt... Bare så det er sagt... Konklusjon: Ja til kontantstøtte, og de som velger å bruke den offentlige 'kvoten' sin til barnehageplass, bør få mulighet til det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 7. juni 2003 #14 Del Skrevet 7. juni 2003 Syns det er tydelig i tråden her at ulike løsninger fungerer for ulike familier... Og det er vel grunnlaget for hele kontantstøtten - det skal være enklere for hver enkelt familie å gjøre sitt eget valg, uten å 'falle mellom to stoler'. Problemet er at for mange er det ikke noe reelt valg. For oss feks. Vi hadde aldri klart vårt økonomiske forpliktelser dersom jeg skulle gå ned til 3650 kr utbetalt i måneden. Selv om vi kan si at vi hadde spart i realiteten nærmere 7000 kroner måneden (mottak av kontantstøtte pluss det vi sparer på å ikke måtte bruke barnehage) er forskjellen mellom denne summen og min lønn for stor til at vi engang vurderer det. I stedet skal jeg tilbake i jobb, selv om jeg godt kunne tenkt meg å være hjemme med vesla lenger. I byen her er det omtrent umulig å få barnehageplass til de under tre år. Ettersom vi kjenner ei kjempesnill dame som skal være dagmamma har vi valgt å ha vesla der. Er veldig fornøyd med dette for jeg føler at det er bedre for jenta mi å være der enn i en barnehage hvor alt er mer "institusjonelt". Siden vi ikke benytter kommunal barnehage mottar vi kontantstøtte og får dermed null i utgifter til barnepass ettesom dagmamman vår tar 3650 (tilsvarende kontantstøtta). Er dette rettferdig? At vi betaler ingenting mens de som får barnehageplass må ut med de kostnadene? Nei! Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk som benytter seg av dagmamma skal motta kontantstøtta. Men som sagt, jeg har da vitterlig tenkt å ta imot pengene med god samvittighet når systemet en gang er lagt opp slik. Jeg synes hele systemet med kontantstøtta er noe tull. Den gir ikke valg, den oppfordrer til urettferdighet. Nei, bort vekk med kontantstøtta. Bruk heller pengene til å bygge ut barnehagene og til å senke prisene i disse. Og til slutt, nyere forskning viser jo at kontantstøtta faktisk fører til færre barnefødsler her i landet. Dette er svært betenkelig. Regjeringa sier de vil føre en politikk som øker antall barnefødsler. Hvor selvmotsigende er ikke dette da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 7. juni 2003 #15 Del Skrevet 7. juni 2003 Embla s: Her jeg bor koster en bhg plass 3000 i mnd, synker til 2500 til høsten. Jeg fikk ikke bhg plass (jo, en privat, men som student har ikke jeg råd til å punge ut med 4600 i mnd). Dagmamman jeg har fått koster 4000 i mnd. Hvorfor skal jeg som student betale mer for en dagmamma enn det de med dobbel inntekt betaler for bhg? Jeg ønsket jo i utg punktet plass i bhg. Fra høsten av betaler jeg altså 1500 kr mindre for dagmamma enn andre betaler for bhg. De som har bhg får fratrekk på skatten, så forskjellen blir jo ikke så stor. Joplaya, hvis du betaler 4000 kr for dagmamman blir jo dine reelle utgifter for barnepass bare 350 kr i måneden. Fra august er nemlig kontantstøtta 3650 kr. Er det rettferdig at du skal ha så lave utgifter mens de som bruker barnehage betaler opptil 4000 kroner av egen lomme? At du er student er irrelevant i diskusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 7. juni 2003 #16 Del Skrevet 7. juni 2003 Ikkesant (refererer til Nala). Jeg fordømmer ikke de som har barnet sitt hos dagmamma og mottar kontantstøtte - bare så det er sagt!!!! Veldig mange får ikke barnehage plass, og selvfølgelig skal de søke kontantstøtte siden de har krav på det (som sagt: kriteriet er at du ikke har barnet i barnehage) Jeg ville også søkt kontantstøtte hvis jeg hadde barn og kom inn under kriteriene (ikke bhg med offentlig støtte) Men jeg syns a) det er urettferdig at noen skal slippe unna med noen hundrelapper mens andre betaler mange tusen per mnd for pass av barn B) noen barn som ABSOLUTT burde være i barnehage går glipp av dette, noe som i noen tilfeller kan tenkes at (helt eller delvis) skyldes kontantstøtten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 7. juni 2003 #17 Del Skrevet 7. juni 2003 Bhg prisen ligger kanskje på 6000-7000 kr, men de betaler jo bare 3000. Noen steder i landet, feks oslo ligger ofte dagmammaprisen på hele 5000-6000 kr. Noen trenger ABSOLUTT bhg, men får ikke det pga dagmammaer og den prisen du totalt betaler pga kontantstøtten. Men hva hjelper det når du uansett ikke får plass i bhg? At jeg er student er ikke irrelevant. Fordi jeg sier at vi har ikke råd til å punge ut med 4000 i mnd til dagmamma. 3000 i mnd, eller 2500 som det blir fra høsten av hadde vi klart. Mitt førstevalg fikk jeg ikke og betaler nå 350 (som du sier, Nala) for dagmamma. De som har barn i bhg får jo støtte de også, hvis ikke hadde de måttet betale over 6000 i mnd for en plass (vet i grunnen ikke hva prisen er eksakt for ett barn i barnehage). Nå ser de bare ikke pengene. De VELGER bhg plass, hvorfor er det da urettferdig at de betaler mer? Og igjen: de får penger igjen på skatten. Jeg ville også betalt 2500 i mnd for pass, men FIKK IKKE plass! At dagmamma tar 4000 er hennes sak. Hvorfor skal jeg be om å betale mer så det blir mer "rettferdig" for andre? Disse dagmammaene har jo flere barn og får totalt sett mye betalt i mnd (snakker spesifikt om mine dagmammaer). Hvorfor skal vi betale mer for en dagmamma enn for bhg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juni 2003 #18 Del Skrevet 8. juni 2003 Student eller ikke student. Barnehage eller dagmamma. Hva med det faktum at dem som får barn bør være voksne nok til å kunne ta seg av barna sine. At å forsørge egne barn er eget ansvar og ikke statens ansvar. Hvis du ikke har råd til å gå på skole og ha barn så må du nesten få deg en jobb. Det er ikke alle som kan gå hjemme med barna sine, for det er nemlig slik at ikke alle har råd til det. Noen må vente med å ta ferdig utdannelsen sin til de har fått barna i skolealder. Dette er grunnen til at de fleste blir rådet til å få barn etter utdannelsen. Det er foreldrenes ansvar å ta seg av egne barn, jeg blir syk av all denne klagingen. At vi ikke hadde kunnet ditten eller datten, få dere en jobb da og få dere en dagmamma eller barnehage. Så kan de som har råd til det være hjemmeværende med barna sine, og de som ikke har råd til det kan ikke gjøre det. På samme måte som ikke alle kan kjøre BMW. Livet er sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 8. juni 2003 #19 Del Skrevet 8. juni 2003 Javel. Så hvis du er fattig skal du ikke kunne få deg barn? Hva med de som innser at de ikke har økonomi til å få barn, men som allikevel blir gravide - skal de da være nødt til å ta abort, uansett? (kanskje best at fattige avstår fra sex da... det kan jo skje et uhell..) :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juni 2003 #20 Del Skrevet 8. juni 2003 Var det meg du spurte? Sa ikke at de som er fattige ikke skal få barn jeg. Men dersom du ikke er i stand til å ta deg av et barn syns jeg ikke du skal få barn. Utover det er der mange, mange som ikke har anledning til å gå hjemme med barna sine. Som foreldre har vi ansvaret for barna våre, det er ikke naboene som har det ansvaret, de har ansvaret for sine egne barn de. Og dersom de ikke vil ha ansvaret for barn er det heller ikke lovpålagt å få noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå