Gå til innhold

Ny hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Signeres. Det er überdumt å anskaffe seg valp før man har orden på den hunden som allerede bor i huset. Husk at den eldste hunden i huset oppdrar valpen i større grad enn eier hva angår atferd.

Yes!!! der sa du det! den eldste hunden i huset oppdrar valpen enten du vill eller ei!! så er hunden din gal- og ikke styggt ment, men din families verk av en oppdragelse!

kanskje derfor kjæresten din ikke ønsker en ny hund.. jeg forstår han veldig godt! er du ikke i stand til å få skikk på den du allerede har i huset, så syns jeg det er direkte uansvarlig å annskaffe seg en ny hund..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hun er ikke direkte gal, det er litt vanskelig å forklare...

gal var bare et ord jeg brukte... jeg liker ikke måten mamma har trent henne på, og vil derfor ha en egen som jeg kan forme som jeg selv vil

Skrevet

Hvis ikke mor din og/eller kjæresten din har lyst på en til hund, er det vel ingen vits i å tvinge det på dem. Det er da ingen hast er det vel?

Skrevet

Ok, dette høres kanskje litt slemt ut, men er man voksen nok til å ta på seg ansvaret for et dyr er man voksen nok til å bo hjemmefra og.

Så, flytt hjemmefra, da bestemmer du selv. Og det kan jo hende at kjæresten din synes en hund er greit, siden det er to allerede der han bor nå. Da går det jo faktisk ned i antall hunder, og dere slipper at den "gale" hunden oppdrar den nye hunden til å bli like gal.

Skrevet

jeg gidder ikke flytte hjemmefra pga jeg går på skolen...

Skrevet

Nå er jo saken engang sånn da, at om man selv skal bestemme slikt uten at andre har en berettiget vetorett så må man faktisk bo alene. Både din samboer og din mor har rett til å gå imot dette siden en hund også vil påvirke deres bosituasjon.

Du må legge fram gode argumenter - og samtidig må du høre på deres argumenter. Hvis du ikke vil innse at deres argumenter er faktisk like mye verdt som dine så får du flytte for deg selv.

Skrevet (endret)
hun er ikke direkte gal, det er litt vanskelig å forklare...

gal var bare et ord jeg brukte... jeg liker ikke måten mamma har trent henne på, og vil derfor ha en egen som jeg kan forme som jeg selv vil

en hund er ikke noe man tar så lett på.. det høres ut som " nei den oppdragelsen funka ikke, vi prøver med en ny valp- kanskje har jeg hellet med meg denne gangen.." hunder er ikke bruk og kast, men noe man behandler som et familie medlem.. den hunden du har trenger riktig trening og masse kjærlighet!

feks.si hvis du skaffer deg en ny valp, brått får du en hund som får eller har separasjonsangst, svært bjeffete, oppfører seg ikke slik du ønsker. hva skal du gjøre da? kjøpe enda en ny?

du har ingen garantier at du får en slik hund du fantaserer om..

du har en hund på 1 år fra før av, den er en valp. er du flink med hunder er det ikke for sent å oppdra denne riktig. du sier at du syntes moren din oppdrar den feil, er du voksen nok bør du kanskje gi henne påpekninger på dette og oppdra hunden mer riktig... dette ser jeg på som mer ansvarlig holdning, enn bare å kjøpe en ny fordi du har gitt opp den andre valpen (allerede!)

og klarer du ikke dette, så vil du ikke klare å oppdra neste valp riktig..

og igjen- tenk på at denne hunden som du mener er mer eller mindre er gal vil oppdra den nye valpen. da får du 2 gale valper i hus!

Endret av girlypai
Skrevet

Syns du fint kan få en ny hund om den holdes unna den andre og du tar valpekurs.

Ellers kan du gi blanke i hva han mener, vil du ha hund, ja da skaffer du hund så lenge den du bor hos godtar det. Hunden vil vokse seg på kjæresten din etterhvert.

Skrevet
Syns du fint kan få en ny hund om den holdes unna den andre og du tar valpekurs.

Som i 100 % atskilt hele tiden? Hvis ikke vil den andre hunden prege valpen uansett.

Ellers kan du gi blanke i hva han mener, vil du ha hund, ja da skaffer du hund så lenge den du bor hos godtar det. Hunden vil vokse seg på kjæresten din etterhvert.

For en fin måte å respektere samboeren sin på..

Skrevet

ja for all del, frata hunden all form for sossialisering og la den høre at det er en annen hund i et annet rom den ikke får bli kjent med.. den skjønner jo selvfølgelig ikke hvorfor den ikke får lov til å leke med han!!

og det var da et bastant svar- skaff deg hund, drit i kjæresten! er like egoistisk og barnslig som jenter som slutter å ta prevansjon- uten å si noe til kjæresten, for så å få et barn ikke samboer ønsker eller er klar for!! bare fordi hun ønsker, og driter i allt annet! en utrolig egoistisk og barnslig handling du formoder til!

virkelig det mest umodne svaret noen sinne jeg har lest her inne! har du virkelig ingen- what so ever- peiling på hunder?????

Gjest Lancelotte
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet? Du har jo fortsatt en unghund fra før. Hvorfor skal du absoulut ha en hund til akkurat nå. Er vel greit å ha unnagjort skole og flyttet ut først?

Skrevet

Hvorfor skal den eldste hunden selges?? og er det dine hunder, eller moren din sine?

hva med å ta vare på de hundene du har i fra før, enn og selge og kjøpe ny valp??

Og så lenge du bor under din mors tak, er det ikke opp til deg.

Skrevet

jeg vil ikke gå nærmere inn på hvorfor den eldste skal bort... og de hundene vi har er mamma sine...

det er jo ikke no galt med unghunden, jeg liker ikke treningsmetodene mamma bruker... hvor vanskelig er det å forstå??

Skrevet

Det hjelper jo lite at du skylder på treningsmetodene. Den andre hunden vil uansett oppdra valpen.

Skrevet

jeg mener ikke at det er et problem at den unghunden oppdrar valpen...

Skrevet
jeg mener ikke at det er et problem at den unghunden oppdrar valpen...

Javel.

Du sier at du ikke er interessert i å bruke tid på unghunden fordi den er oppdratt på en måte som du ikke liker, og oppfører seg ikke som du ønsker. "Gal" var vel ordet du brukte.

Hvordan kan det da være problemfritt at den former valpen til å bli som seg selv på godt og vondt?

Skrevet

Har selv ei tispe på snart 2år. Det kommer ikke noen ny hund i huset her før dressuren sitter 99%. For det dummeste man gjør er å skaffe en ny hund før man er fornøyd med den hunden man allerede har.

Synes bruk og kast mentaliteten blant mange hundeeiere er helt forkastelig.

"Hunden ble ikke som jeg ønsket, javel, da legger jeg den ut på finn.no og kjøper meg en ny."

Og å ha lyst på hund og være gammel nok til å ta seg av en hund, er dårlige argumenter mener nå jeg.

Skrevet

Jeg har tre hunder, to på fire år en på to år og har en på 9 mnd som bor her fra en tid til en annen, jeg venter på en valp som kommer i midten av Desember, og jeg bor alene og er ikke mer enn 19 år.

Alderen har lite å si, mer med modenhet og erfaring.

Nå stiller jeg meg litt annerledes til denne saken enn andre da, siden jeg kjenner lolita, og kjenner til dvs ting... Men jeg skjønner godt du vil ha ny hund, du driver aktivt med hund lenge, med både agility utstilling og lydighet og nå har du ingen hund som DU kan trene med, som er DIN hund! Den yngste er jo din mors sin, og du vil ha en som er din, som du kan trene med.

Og nå er heller ikke denne saken en "kast og bruk", jeg vet også hvorfor den eldste ikke bor hjemme og at hvis lolita kunne hatt den hjemme hos seg så hadde hun gjort det, fordi jeg vet hvor mye den hunden betyr for henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...