Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #81 Skrevet 7. september 2008 En som er resurssterk har intigritet og selvrespekt. Utviklelde empatiske og reflekterte evner og bryr seg om andre. Evne til å se løsninger og kan stå rakrygged gjennom en storm, nettopp fordi man har tro på seg selv.
Gjest Zia Skrevet 7. september 2008 #82 Skrevet 7. september 2008 Slik jeg forstår ts' innlegg mener hun at ressurssterk er et begrep med subjektivt innhold. Det mener jeg at det ikke er. Vi har visse objektive kriterier å forholde oss til når "ressurssterk" skal defineres. Det synes jeg *Mim* beskrev veldig godt. Ofte blir ordet ressurs, slik jeg oppfatter det, brukt om ressursstyrke. På samme måte som man ofte er tilbøyelig til å bruke ordet kvalitet om noe som har god kvalitet, selvom det enslige ordet kvalitet strengt talt ikke angir noe om hva slags kvalitet tingen har. Medmindre man presiserer begrepet ressurssvak, oppfatter jeg ordet ressurs som noe positivt. Men dette var kanskje litt ot. Bra skrevet. Er du kanskje lingvist? Siden det ble snakk om ordbok, begrep, leksikon og lignende var det viktig å nevne at å være en ressurs er ikke det samme som å være ressurssterk. Og det har jeg tatt med meg mens jeg har lest denne tråden. ... Viktig poeng. En person som er en ressurs i et gitt miljø er allikevel ikke nødvendigvis ressurssterk som person. Betydningen av ordet ressurssterk ligger jo i ordet selv. Det betegner noen som er "sterke" på ressurser, som altså har mange av dem. Disse personene er velfungerende på de aller fleste plan i livet. Når det gjelder koblingen utdannelse/jobb og ressursstyrke, vil jeg si at det er enkelte typer jobber og karriereveier ressurssterke personer så å si aldri velger. De fleste ressurssterke personer har lang utdannelse. Det betyr ikke at alle ressurssterke personer har lang utdannelse og god jobb, bare at det er typisk for slike personer å ha det. Og det er selvfølgelig heller ikke slik at det å ha lang utdannelse nødvendigvis betyr at man er ressurssterk. Det skal mer til enn som så.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #83 Skrevet 7. september 2008 Bra skrevet. Er du kanskje lingvist? Viktig poeng. En person som er en ressurs i et gitt miljø er allikevel ikke nødvendigvis ressurssterk som person. Betydningen av ordet ressurssterk ligger jo i ordet selv. Det betegner noen som er "sterke" på ressurser, som altså har mange av dem. Disse personene er velfungerende på de aller fleste plan i livet. Når det gjelder koblingen utdannelse/jobb og ressursstyrke, vil jeg si at det er enkelte typer jobber og karriereveier ressurssterke personer så å si aldri velger. De fleste ressurssterke personer har lang utdannelse. Det betyr ikke at alle ressurssterke personer har lang utdannelse og god jobb, bare at det er typisk for slike personer å ha det. Og det er selvfølgelig heller ikke slik at det å ha lang utdannelse nødvendigvis betyr at man er ressurssterk. Det skal mer til enn som så. Har høyere utdanning, velfungerende, reflektert, hadde en god jobb, venner og ett bra liv. Fikk ett sykt barn som krever all min tid, plutselig er jeg avhengig av hjelp fra andre også økonomiske føringer fra NAV... økonomien er skral men velger å være og bruke tid på mitt barn i denne fasen av livet, mange av dere vil påstå at jeg er ressurssvak pga det... Hadde jeg valgt å arbeide videre i min godt betalte jobb og overlate ansvaret for mitt barn til andre hadde dere kalt meg egoistisk og en dårlig mor. Det er fordommer mot ALLE, de som ikke er a4 får virkelig lide i samfunnet. Mennesker trenger føringer på "vi ressurssterke" og kunne se ned på andre for å føle oss mer vellykked. Slapp av, nyt livet ikke stress slik med det som er mindre viktig.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 7. september 2008 #84 Skrevet 7. september 2008 Fikk ett sykt barn som krever all min tid, plutselig er jeg avhengig av hjelp fra andre også økonomiske føringer fra NAV... økonomien er skral men velger å være og bruke tid på mitt barn i denne fasen av livet, mange av dere vil påstå at jeg er ressurssvak pga det... Hadde jeg valgt å arbeide videre i min godt betalte jobb og overlate ansvaret for mitt barn til andre hadde dere kalt meg egoistisk og en dårlig mor. Ja jeg er klar over at mange her setter likhetstegn mellom uavhengighet, ambisjoner og ressurssterk. Og at du dermed faller utenfor. Men i mine øyne er du en svært ressurssterk person som bruker dine ressurser på en fornuftig måte. Du evner og se at du trenger hjelp og har ressurser til å finne den hjelpen. Du evner å prioritere det rette akkurat nå nemlig ditt syke barn. At det midlertidig ikke gir deg mulighet til å bruke ressursene dine på karriere gjør deg ikke ressurssvak. Det krever ENORMT mye å ta seg av et sykt barn. Ut fra en del sine definisjoner her inne er vel Lasse Gustafsson ikke så ressurssterk heller. Jeg tror vi alle kan være enig om at nettopp han er svært ressurssterk fordi han både overlevde og bruker det han har lært til å hjelpe andre til å utnytte sine ressurser. Jeg gjentar definisjonen fra www.ordliste.no: ressurssterk godt utrustet økonomisk, evnemessig e.l.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #85 Skrevet 7. september 2008 Ja jeg er klar over at mange her setter likhetstegn mellom uavhengighet, ambisjoner og ressurssterk. Og at du dermed faller utenfor. Men i mine øyne er du en svært ressurssterk person som bruker dine ressurser på en fornuftig måte. Du evner og se at du trenger hjelp og har ressurser til å finne den hjelpen. Du evner å prioritere det rette akkurat nå nemlig ditt syke barn. At det midlertidig ikke gir deg mulighet til å bruke ressursene dine på karriere gjør deg ikke ressurssvak. Det krever ENORMT mye å ta seg av et sykt barn. Ut fra en del sine definisjoner her inne er vel Lasse Gustafsson ikke så ressurssterk heller. Jeg tror vi alle kan være enig om at nettopp han er svært ressurssterk fordi han både overlevde og bruker det han har lært til å hjelpe andre til å utnytte sine ressurser. Jeg gjentar definisjonen fra www.ordliste.no: ressurssterk godt utrustet økonomisk, evnemessig e.l. Takk for det, men ut fra def " godt utrustet økonomisk" er ikke jeg regnet som ressurssterk. Har insett at jeg må heve meg over definisjoner og synsere på hva som er "sterkt" eller ikke.. jeg er flink til å bruke fjell og naturen rundt meg, byen vi bor i og en reise i ny og ne har vi fått unna og:) Det er ikke alltid så mye som skal til. Det som er viktig for meg nå er barnet mitt, vi har ikke alltid blitt behandlet så bra med mange dømmende mennesker rundt oss;) har en høy god utdannelse, så senere vil det nok bli penger på oss også, så får dere andre dømme meg så mye dere vil:) Kynisk samfunn vi lever i.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 7. september 2008 #86 Skrevet 7. september 2008 Takk for det, men ut fra def " godt utrustet økonomisk" er ikke jeg regnet som ressurssterk. Har insett at jeg må heve meg over definisjoner og synsere på hva som er "sterkt" eller ikke.. Det står "ressurssterk godt utrustet økonomisk, evnemessig e.l." Fordi om du akkurat nå ikke er så godt utrustet økonomisk har du andre ressurser. Men jeg er enig i at du ikke skal legge så stor vekt på hva andre mener, fordømmer eller tenker. I en ideell verden trenger man ikke bry seg, men i virkeligheten er det svært sårende å oppleve dette.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #87 Skrevet 7. september 2008 Jobber man på et offentlig kontor er det veldig lett å se hvem som er ressurssterke av de som kontakter en...det er ikke de som kvelurerer om alt, ei heller de som har empati med alle...
Gjest Yihaa Skrevet 7. september 2008 #88 Skrevet 7. september 2008 Jeg orker ikke lese hele tråden, men er ganske enig med trådstarter. Jeg kunne for eksempel gjerne kalt en rengjøringshjelp med lav lønn for ressurssterk hvis hun viste til andre kvaliteter/ressurser. Hun kan være en jævel til å vaske/utføre jobben sin skikkelig, til å engasjere seg i lokalmiljøet, til å delta i politiske styrer, til å ta seg godt av egen unger og kanskje skadeskutte nabobarn. Hun kan være verdens beste venninne og kone, like å lese, reise, lære seg nye ting. Hun kan være den som hjelpe gamle foreldre med omsorg så de får bo hjemme så lenge som mulig, og er den som drar i gang dugnader i nabolaget. Men hun har altså valgt et yrke med lav status og inntjening av omstendigheter som ikke behøver å ha noe med henne som ressurssterk person å gjøre. Mulig jeg også definerer begrepet feil. Men i mitt hodet står ikke dette på jobb/formue/inntjening/utdannelse.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 7. september 2008 #89 Skrevet 7. september 2008 (endret) Jeg gjentar definisjonen fra www.ordliste.no: ressurssterk godt utrustet økonomisk, evnemessig e.l. Helt enig med denne definisjonen. Mye annet som blir dratt frem her går ikke etter min mening under begrepet ressurssterk. Å være ressurssterk innebærer å få til noe, få gjennomslag for noe etc. Midlene kan være: -økonomi -kunnskap -evner Betaler man nok får man gjort det man vil, har man kunnskap og visse (karismatiske) evner har man en unik evne til å få med seg folk på sitt lag (ta Hitler som eksempel). Å betale seg ut av en knipe, eller bruke ressursene sine på en slik måte som Hitler gjorde er ikke riktig, men like fullt må man kunne si at de er ressurssterke. Man kan også betraktes som ressurssterk hvis man har "mektige kontaker." Ble kanskje litt kronglete forklart, men dette er nå min mening Endret 7. september 2008 av Gl@mB@be
Gjest Zia Skrevet 7. september 2008 #91 Skrevet 7. september 2008 Har høyere utdanning, velfungerende, reflektert, hadde en god jobb, venner og ett bra liv. Fikk ett sykt barn som krever all min tid, plutselig er jeg avhengig av hjelp fra andre også økonomiske føringer fra NAV... økonomien er skral men velger å være og bruke tid på mitt barn i denne fasen av livet, mange av dere vil påstå at jeg er ressurssvak pga det... Hadde jeg valgt å arbeide videre i min godt betalte jobb og overlate ansvaret for mitt barn til andre hadde dere kalt meg egoistisk og en dårlig mor. Det er fordommer mot ALLE, de som ikke er a4 får virkelig lide i samfunnet. Jeg er klar over at det finnes mange fordommer mot mennesker som sliter på ulike måter, men jeg kan ikke se at jeg verken har uttrykt fordommer eller snakket nedsettende om andre i innlegget du siterte? Mennesker trenger føringer på "vi ressurssterke" og kunne se ned på andre for å føle oss mer vellykked. Slapp av, nyt livet ikke stress slik med det som er mindre viktig. "Ressurssterk" er en positiv merkelapp man setter på mennesker som man mener oppfyller kriteriene for å bli kalt dette. Andre slike positive merkelapper er intelligent, empatisk, sterk, trygg, varm, osv. Jeg aner ikke om du er ressurssterk eller ikke, og jeg har heller ingen interesse av å vurdere mennesker som jeg aldri har møtt på den måten. Men man kan godt være ressurssterk om man har syke barn og er avhengig av hjelp fra andre.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #92 Skrevet 7. september 2008 Jeg er klar over at det finnes mange fordommer mot mennesker som sliter på ulike måter, men jeg kan ikke se at jeg verken har uttrykt fordommer eller snakket nedsettende om andre i innlegget du siterte? "Ressurssterk" er en positiv merkelapp man setter på mennesker som man mener oppfyller kriteriene for å bli kalt dette. Andre slike positive merkelapper er intelligent, empatisk, sterk, trygg, varm, osv. Jeg aner ikke om du er ressurssterk eller ikke, og jeg har heller ingen interesse av å vurdere mennesker som jeg aldri har møtt på den måten. Men man kan godt være ressurssterk om man har syke barn og er avhengig av hjelp fra andre. Bare generell erfaring jeg har gjort meg opp etter år med motgang, var overhodet IKKE myntet på noen som helst i denne tråden. Har mange ganger hørt jeg er ressurssterk, det går vel på kunnskap jeg har og hvordan jeg formulerer meg. Synes det er blitt ett moteord, blir brukt veldig mye. Det som er "sterkt" for meg går på gode indre egenskaper og bry seg om andre, ikke stigmatisere og slenge dritt om mennesker som faller utenom det som er akseptert. Selv synes ikke jeg foreldre som velger å arbeide 24/7 virker særlig ressurssterke, men noen vil sikkert synes det der de kjører rundt i dyre biler.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #93 Skrevet 7. september 2008 Ble inspirert av en tråd her inne, til å sette opp en tråd om Hva som blir sett på som en ressurssterk person! Sett at noen mener at en person som jobber i en butikk og har 08-16 jobb blir sett på som en lat og ambisjonsfri nøtt uten noen ressurser eller drømmer. Dette vet jeg lite om, hva som fåregår oppi ambisjonsverden til butikkdama/mannen i kassa. Men jeg tror de fleste vil gjøre det beste i sin egen situasjon! Sett at noen kvinner ser på seg selv som ressurssterk pga høy utdanning og høy lønn. Ja, hvorfor ikke- tenker jeg da. Om det er en ambisjon de har satt ut. Men om man gjør det motsatte, er man lat? Selv mener jeg at en ressurssterk person er en som skjønner seg selv, vet hvor sine grenser er utifra hva de vil gjøre med livet sitt. Om en person vil ta høy utdanning, vil ha høy lønn, ha hus og lignende burde en ressurssterk person bruke ressursene sine til nettopp det. Da tenker jeg "Wow, det er beundringsverdig at den personen klarer det og gjør noe med ambisjonene sine". Det samme kan jeg tenke om en person som jobber lite, tjener lite og kan ha andre ting. Noen er kjempe god på... Teakwon-do og bruker ressursene sine på f.eks nettopp det. Det er neppe sikkert at denne personen ville vært like flink i en høy stilling oppe i oljebransjen, OM det ikke er en ambisjon? Det blir liksom litt hva man gjør i sin egen situasjon som teller. Man har sin "plass" her og der og er flinke og ressursfulle på forskjellige områder. Derfor synes jeg at en ressurssterk person er en som bruker ressursene sine på det som er riktig for dem. Det er beundringsverdig når man bruker ressursene sine riktig! Hva mener dere? og jeg er drit lei av at en skal dra butikkdama inn i bildet og da helst i et negativt lys.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #94 Skrevet 7. september 2008 og jeg er drit lei av at en skal dra butikkdama inn i bildet og da helst i et negativt lys. Ikke bry deg. Hemmeligheten bak det og virkelig være ressurssterk ligger nemlig her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå