Gjest *Mim* Skrevet 5. september 2008 #21 Skrevet 5. september 2008 En ressurssterk person har i mine øyne flere av disse kjennetegnene: * høy utdannelse * god økonomi * god "kulturell kapital" * er sosial og utadvendt * har overskudd: stiller opp og hjelper andre
Nokia Skrevet 5. september 2008 #22 Skrevet 5. september 2008 Hvis jeg bruker ordet ressurssterk om noen, mener jeg mest sannsynlig: 1. Feks en mor/far som stiller opp for barnet sitt som fotballtrener, fau-medlem, viser sin interesse for lokalmiljøet, stiller opp på dugnader, lager suppe til de fattige og besøker de eldre på gamlehjemmet. Uavhengig av jobb og inntekt - men med et stort engasjement og gir mye av seg selv og sine ressurser. 2. Økonomisk heldig.
Gjest Gaffel Skrevet 5. september 2008 #23 Skrevet 5. september 2008 En ressurssterk person har i mine øyne flere av disse kjennetegnene: * høy utdannelse * god økonomi * god "kulturell kapital" * er sosial og utadvendt * har overskudd: stiller opp og hjelper andre Du er ressurssterk når du har disse tingene. Men jeg synes du glemte å nevne at man er ressurssterk om man ikke er Sosial og utadvendt også. Man trenger ikke å være flink til å prate om man liker å male/tegne f.eks
Gjest *Mim* Skrevet 5. september 2008 #24 Skrevet 5. september 2008 Du er ressurssterk når du har disse tingene. Men jeg synes du glemte å nevne at man er ressurssterk om man ikke er Sosial og utadvendt også. Man trenger ikke å være flink til å prate om man liker å male/tegne f.eks Om en person er en asosial, men flink kunstner, vet jeg ikke om jeg vil kalle han/ henne ressurssterk.
Cumulus Skrevet 5. september 2008 #25 Skrevet 5. september 2008 Jeg går ikke på videregående- men jeg er sikker på at mange ressurssterke personer går på videregående. Jeg er også ganske sikker på at mange lærere er ressurssterke personer selvom de ikke går ex.phil (Doktorgrad). Men i det ekspemplet du brukte med læreren du har opplevd, er jeg enig i at det er galt. Man har et ansvar med sin egen ressurs? Evt å bruke den rett. "Om du går på videregående forstår du kanskje ikke denne typew argumentasjon, men dersom du begynner på ex. phil vil du kanskje forstå det bedre." Hmmm, si meg. Lærte du å argumentere slik på doktorgraden? Da blir jeg bekymret. :\ Men hva i alle dager vet du om at jeg har gått doktorgrad? Om du mener at du argumenterer bra etter doktorgrad, ville jeg lurt på om DU bruker din egen argumentasjonsressurs Godt nok? :D Ex.phil er examen philosophicum og er noe alle som tar utdanning ved universitetet må ta. Ihvertfall var det det for 17 år siden da jeg tok det.. Det var 5 vekttall (15 stp?). Altså ingen doktorgrad! Et raskt søk ga denne infoen: Emnet har som hovedmål å gi et overblikk over de mest grunnleggende forutsetninger for debatter omkring kultur, samfunn, vitenskap og teknologi. (Fra ntnus hjemmeside.) Nuvel, nok om det. For meg er eksempler på ressurssterke personer: En som engasjerer seg i styre og stell i frivillige organisasjoner, som for eksempel barnas fotballag eller korps. I tillegg til full jobb. En som bidrar med noe ekstra, på eget initiativ, som kan komme med en ide og så følge opp saken. Enten i jobbsammenheng eller privat. En som i en krisesituasjon klarer å gjøre de rette tingene, ta de rette avgjørelsene og ikke bare sette seg ned og gi opp. Enten i jobbsammenheng eller privat. For meg er en som sitter i kassa på Rema men som på fritiden engasjerer seg i miljøvern, er lagleder på lilleputtlaget til sønnen, strikker dukkeklær på kvelden og arrangerer st.hansfest i borettslaget en ressurssterk person. Men om dette er den riktige tolkningen av ordet aner jeg ikke!
Gjest Gaffel Skrevet 5. september 2008 #26 Skrevet 5. september 2008 Om en person er en asosial, men flink kunstner, vet jeg ikke om jeg vil kalle han/ henne ressurssterk. Hvorfor ikke? Mange kunstnere er faktsik Døe:D synes f.eks an van gogh som skjærte av seg øret osv,sov,osv. Han hadde vel en ressurs i å male selvom han ikke hadde helt antenner ellers
Gjest *Mim* Skrevet 5. september 2008 #27 Skrevet 5. september 2008 Hvorfor ikke? Mange kunstnere er faktsik Døe:D synes f.eks an van gogh som skjærte av seg øret osv,sov,osv. Han hadde vel en ressurs i å male selvom han ikke hadde helt antenner ellers Jeg vet jo at van Gogh var en fantastisk kunstner, men at han var ressurssterk, synes jeg virkelig ikke. Alle har jo noe positivt ved seg, det er ikke det begrepet "ressurssterk" handler om.
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 5. september 2008 #28 Skrevet 5. september 2008 Herregud. -misa Oh my good. Ble det for komplisert? ;-)
Gjest Gaffel Skrevet 5. september 2008 #29 Skrevet 5. september 2008 Jeg vet jo at van Gogh var en fantastisk kunstner, men at han var ressurssterk, synes jeg virkelig ikke. Alle har jo noe positivt ved seg, det er ikke det begrepet "ressurssterk" handler om. Nei, men han var da en flinkkunstner. Sevom han ikke ble poppis før han døde! Og selvom man ikke prater bra for seg har man ressurser. Det mener jeg absolutt! Men da er vi virkelig, virkelig uenige
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #30 Skrevet 5. september 2008 Men om dette er den riktige tolkningen av ordet aner jeg ikke! Om du har studert ex.phil, lærte du da ikke at det ikke finnesén riktig tolkning?!
Gjest TS Elvira Skrevet 5. september 2008 #31 Skrevet 5. september 2008 Ex.phil er examen philosophicum og er noe alle som tar utdanning ved universitetet må ta. Ihvertfall var det det for 17 år siden da jeg tok det.. Det var 5 vekttall (15 stp?). Altså ingen doktorgrad! Et raskt søk ga denne infoen: Emnet har som hovedmål å gi et overblikk over de mest grunnleggende forutsetninger for debatter omkring kultur, samfunn, vitenskap og teknologi. (Fra ntnus hjemmeside.) Nuvel, nok om det. For meg er eksempler på ressurssterke personer: En som engasjerer seg i styre og stell i frivillige organisasjoner, som for eksempel barnas fotballag eller korps. I tillegg til full jobb. En som bidrar med noe ekstra, på eget initiativ, som kan komme med en ide og så følge opp saken. Enten i jobbsammenheng eller privat. En som i en krisesituasjon klarer å gjøre de rette tingene, ta de rette avgjørelsene og ikke bare sette seg ned og gi opp. Enten i jobbsammenheng eller privat. For meg er en som sitter i kassa på Rema men som på fritiden engasjerer seg i miljøvern, er lagleder på lilleputtlaget til sønnen, strikker dukkeklær på kvelden og arrangerer st.hansfest i borettslaget en ressurssterk person. Men om dette er den riktige tolkningen av ordet aner jeg ikke! Oj, om det ikke var doktograd beklager jeg. Jeg var sikker på at det var det!
Gjest misa Skrevet 5. september 2008 #32 Skrevet 5. september 2008 Oh my good. Ble det for komplisert? ;-) Ja, tydeligvis. Hehe. -misa
Gjest TS Elvira Skrevet 5. september 2008 #33 Skrevet 5. september 2008 Ja , kan være det , men er det ikke alltid . Har truffet på enkelte fagidioter som er totalt ubrukelige til det meste fordi de feks mangler sosiale antenner . people-people skills er nødvendig i så godt som alle jobber og hvis en person med høy utdanning mangler det meste mht dette , så vil iallefall ikke jeg anse denne personen for ressurssterk . Ja, det har du rett i. Det er ikke alltid at rett utdanning er godt nok! *Bøyer seg* Å bruke dem, sine egne ressurser er også en nødvendighet.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 5. september 2008 #34 Skrevet 5. september 2008 Nei, men han var da en flinkkunstner. Sevom han ikke ble poppis før han døde! Og selvom man ikke prater bra for seg har man ressurser. Det mener jeg absolutt! Men da er vi virkelig, virkelig uenige Jeg synes det blir vanskelig å kalle noen ressurssterk dersom de har EN god ressurs. Van Gogh var helt utvilsomt en fantastisk maler og har en mengde ressurser innen feltet maling. Men åpenbart var hans mentale ressurser for kraftig nedadgående på slutten av livet da han jo mentalt syk. En ressurssterk person må nødvendigvis være en med flere ressurser tilgjengelig og evnen til å bruke dem. Det er jo også opplagt at en person som ikke er født med så gode talegaver kan være ressursrik dersom de har flere andre gaver? Det finnes f.eks. store musikalske talenter som lager flotte tekster og musikk, samt produserer musikk for andre, uten at de nødvendigvis står fremst på scenen selv. Atter andre er helt tom for ressurser innen det kunstneriske, men har kanskje stor kunnskap, gode taleregenskaper og mot til å lede andre. Og noen har alle disse ressursene og er enda mer ressurssterk. Jeg så nylig et program om to autister som begge var helt utrolig fantastiske virtuoser musikalsk, men totalt uten normale kommunikasjonsevner ellers. Disse blir aldri ressurssterke, fordi deres ressurs felt er så smalt at de blir ensporet. Den ene av dem hadde en ressurs tilgjengelig i tillegg - en helt fantastisk lærer som også skjønte at nøkkelen til kommunikasjon ligger i musikken for denne gutten. Autisten kunne da bruke den ene ressursen han hadde til å lære å uttrykke følelser. Men ressursterk blir de aldri. ... foreldrene derimot ... <bøye seg i støvet>
Gjest Elvira TS Skrevet 5. september 2008 #35 Skrevet 5. september 2008 Nei, men han var da en flinkkunstner. Sevom han ikke ble poppis før han døde! Og selvom man ikke prater bra for seg har man ressurser. Det mener jeg absolutt! Men da er vi virkelig, virkelig uenige Ja, jeg synes også at kunstnere kan være flinke selvom de ikke prater godt nok. I u-land er det mange som er flinke, selvom de ikke akkurat har verdens høyeste utdanning, komminikasjonsmuligheter og kurs osv... det er mye som kommer annpå hvordan man snur og vender på det. Gode kommunikasjons egenskaper er en fin ressurs. Veldig! Men det kan gå ann uten og.
Gjest *Mim* Skrevet 5. september 2008 #36 Skrevet 5. september 2008 Å være ressurssterk handler ikke om å være flink i en ting. Det er en opphopning av ressurser, og en evne til å bruke dem utadrettet. Jeg sier ikke at det er noe galt med folk som ikke har gode kommunikasjonsegenskaper! De kan være flinke og verdifulle - men ikke ressurssterke i den betydningen jeg oppfatter det.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #37 Skrevet 5. september 2008 Oj, om det ikke var doktograd beklager jeg. Jeg var sikker på at det var det! Uff Elvira, du skriver mye rart nå. Hva ved å kanskje innse egen begrensing, innse at du diskuterer et begrep du ikke forstår og heller gå over til å være en taus leser? det er en del kunnskp å hente i denne tråden allerede. Hilsen doktor i ex.phil og ex fac.
Gjest Gaffel Skrevet 5. september 2008 #38 Skrevet 5. september 2008 Å være ressurssterk handler ikke om å være flink i en ting. Det er en opphopning av ressurser, og en evne til å bruke dem utadrettet. Jeg sier ikke at det er noe galt med folk som ikke har gode kommunikasjonsegenskaper! De kan være flinke og verdifulle - men ikke ressurssterke i den betydningen jeg oppfatter det. Hva er en ressurs,da? Det er ikke å være flink i noe... hva er det egentlig da? Å ha penger og være flink til det? Å ha gode kommunikasjonssantenner å bruke dem skikkelig? Å være flink til å male og bruke det?
Gjest TS Elvira Skrevet 5. september 2008 #39 Skrevet 5. september 2008 Uff Elvira, du skriver mye rart nå. Hva ved å kanskje innse egen begrensing, innse at du diskuterer et begrep du ikke forstår og heller gå over til å være en taus leser? det er en del kunnskp å hente i denne tråden allerede. Hilsen doktor i ex.phil og ex fac. Regner med at du er den flinke ex.phil personen tidligere som mente at jeg hadde skjønt å argumentere om jeg hadde gått på ex.phil og ikke videregående
Gjest *Mim* Skrevet 5. september 2008 #40 Skrevet 5. september 2008 Er du flink i noe, har du en ressurs. Og alle har ressurser! Ressurssterk betyr - som jeg har skrevet før - en opphopning av flere ressurser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå