Gå til innhold

17 års skolegang avsluttet

Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Gjest lmari

I går hadde jeg min aller siste skoledag etter 17 år sammenhengende på skolen....

Aldri mer våkne til regn og snu seg for å sove videre fordi "den forelesningen er ikke akkurat den viktigste". Aldri mer ringe kontofonen 300 ganger i timen for å sjekke om studielånet har kommet. Aldri mer lese i 13 timer om dagen de tre siste ukene i mai. Aldri mer småsnakke med de koselige eksamensdamene når du tar en velfortjent pause i eksamensskriblingen. Aldri mer kjenne tilfredsstillelsen når du har lest en pensumbok, og virkelig lært noe. Aldri mer feire eksamen med øl i parken klokka tolv - full klokka fire.

... Nå er det kanskje på tide å bli voksen...????

SKUMMELT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :o :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

17 år? da har du vel hovedfag eller mastergrad? I hvilket fag???

Noen av oss gir oss ikke med det, så selv er jeg i gang med doktorgrad. Har holdt på i to år, og enda to igjen.

Lykke til med ferie og jobbsøking!

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Aldri mer dårlig samvittighet fordi man ikke leser i helgen eller ferien.... Det er mange fine ting med å bli voksen - jeg lover.

Grattis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lmari

Nei, ingen master her nei... Har fem år etter de obligatoriske 12...

to-årig høgskoleutdannelse i journalistikk, tre grunnfag...

... og ingen jobb i sikte!!

Men gleder meg veldig til å bli kvitt den konstante dårlige samvittigheten - det må jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skal love deg at den første våren som ikke-student er ganske deilig. Mai/juni er generelt den beste tiden å ikke være student på.

Var du ferdig med journalistutdanning nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lmari

Ja, ferdig på Journalisthøgskolen i går. Finnes nesten ikke jobber å få, men håper det løser seg på en eller annen måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynligvis gjør det det - men det er absolutt tøft for tiden. Jeg gikk ut fra journalistutdanninga i Bodø for et år siden, og klassekameratene mine er enten kommet i jobb, de er fortsatt studenter eller aktive frilansere...

Selv er jeg en kombinasjon av alle tre.

Det går seg til etterhvert, skal du se! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!!! Så deilig det må være :)

Jeg er ferdig med 18 år om noen uker, og jeg GLEDER MEG!!! Har igjen noen eksamener da, men det blir definitivt ikke mere fulltidsstudier på meg, for jeg er SÅ lei!!!

Gleder meg til å jobbe og tjene penger, ta fri i helgene uten å ha konstant dårlig samvittighet for alt som skulle vært lest, ha ferier uten å måtte jobbe for å tjene penger, flytte sammen med kjæresten min, få barn...

Men voksen... Det det har jeg ingen planer om å bli ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen Imari.

Jeg var ferdig med journalistutdanningen i 2001. Det var nok litt lettere for vårt kull å få jobb enn det er nå, men det er likevel få av mine studentvenner som har fast jobb. Likevel klarer de fleste seg. Folk er vikarer, frilansere, tilkallingsvikarer e.l. Og noen få har funnet ut at de ikke vil være journalister likevel, men jobbe med noe helt annet.

Du har kanskje fått sommerjobb som du begynner i snart. Det er en fin måte å få en fot eller ihvertfall en liten tå innenfor i en redaksjon. Lykke til.

Hilsen meg som var gjest i går kl. 14.47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Journalist = en som får betalt for å lyve/feilsitere, hva inn i h...... skal vi med flere??????? Bli bilmekaniker..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lmari

Tja - bilmekaniker kunne faktisk være fristende, det....

.. Du visste vel det at de som er journalister lærer på skolen hvordan de skal finne på saker helt ut av løse luften, skrive ting helt annerledes enn folk egentlig mente det, vinkle så skarpt at ingen kjenner igjen saken, hvordan man skal presse og være uforskammet når folk har det vondt osv? :wink:

Skal ha sommerjobb, ja. Og føler vel at jeg har et bein innenfor her jeg er nå. Men det er en av de fattigste mediebedriftene i landet, og sjansen for å få jobb her er ikke så stor, akkurat... Men jeg holder øyne og ører åpne, og er klar for det meste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciara

Ethereal:

Jeg bli litt nysgjerrig på hva du tar doktorgrad i? Hvis ikke du synes spørsmålet er for personlig?

Og hvordan fungerer det når man tar doktorgrad? Kan alle ta doktorgrad, eller er det bare "spesielt begavede" mennesker som får muligheten? Jeg synes uansett det er imponerende at du orker å studere fire år til etter så mange års studier som må ligge bak deg allerede! Stå på! :D

Ciara (som hittil "bare" har mellomfag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man ivertfall søke på doktorgrad/stipendiatstilling når de utlyses. Temaet må du selv avgjøre om det er noe du vil fordype deg i.

Krav til søker er relevant hovedfag/mastergrad. Og så må du gjerne i søknade skrive hva du vil drive med, ettersom noen stillinger er vage. Så kanskje de plukker deg. Ingen heksekunst. Hvis det er noe spesielt du vil fordype deg i, så kan du søke om funding fra for eksempel en bedrift som er interessert i resultatene, eller norges forskningsråd. Så finner du en veileder som har peiling på emnet. Vips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, Veslebråka! :)

Jeg ante ikke at det var sånn det fungerte. Det høres egentlig veldig spennende ut. Man får studert noe man virkelig synes er interessant, og så sitter man jo på en unik kompetanse når man er ferdig.

Har du doktorgrad selv, forresten? :)

Ciara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, jeg holder på å gjøre ferdig hovedfag nå. Det er så vanskelig å få seg jobb for tiden (veldig frustrert etter lang utdannelse) at jeg vurderer å søke stipendiat-stilling til høsten, på andre siden av den må vel nedgangstidene være over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...