Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ca 18 uker på veg og har de siste to ukene kjent liv hver dag, spesielt aktiv på ettermiddagen. De to siste dagene (i går og i dag) har jeg ikke kjent noe.

Er dette noe å bekymre seg over, eller er det helt normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt tidlig å kjenne liv hver dag ennå, synes det høres normalt ut.

Skrevet

Vet det er tidlig, men i og med at jeg har kjent så mye liv i det siste, kan den da plutselig slutte?

Skrevet

Hm. Babyen kan jo snu seg og sparke i en annen retning der du ikke merker det så godt. Men er du bekymret, bør du kontakte lege el jordmor.

Skrevet

Så tidlig var det såvidt jeg kjente liv i det hele tatt. Først etter uke 28 man skal kjenne liv hver dag. Ville ikke bekymra meg...

Gjest Gjest_alicia_*
Skrevet
Hm. Babyen kan jo snu seg og sparke i en annen retning der du ikke merker det så godt. Men er du bekymret, bør du kontakte lege el jordmor.

Ja,kan godt være at fosteret ligger litt slik til ,men NÅR DU FØRST ER BEGYNT Å KJENNE LIV SKAL DU FORTSETTE Å KJENNE LIV!HVER DAG!Noen dager er det roligere,det gjelder også for resten av svangerskapet;men du skal kunne kjenne i det minste LITT bevegelser HVER DAG !!Så selv om du kanskje bare har "gått glipp" av bevegelsene der disse dagene,og jeg ikke vil skremme deg,så sier jeg likevel:Vær så snill å kontakt lege/jordmor MED DET SAMME!!Dette er ikke noe du bør utsette til "i morgen".

Håper alt ser bra ut,og håper du kommer inn på siden her igjen så vi får vite hvordan det står til med deg og den lille.

Lykke til :)

Skrevet
Ja,kan godt være at fosteret ligger litt slik til ,men NÅR DU FØRST ER BEGYNT Å KJENNE LIV SKAL DU FORTSETTE Å KJENNE LIV!HVER DAG!Noen dager er det roligere,det gjelder også for resten av svangerskapet;men du skal kunne kjenne i det minste LITT bevegelser HVER DAG !!Så selv om du kanskje bare har "gått glipp" av bevegelsene der disse dagene,og jeg ikke vil skremme deg,så sier jeg likevel:Vær så snill å kontakt lege/jordmor MED DET SAMME!!Dette er ikke noe du bør utsette til "i morgen".

Håper alt ser bra ut,og håper du kommer inn på siden her igjen så vi får vite hvordan det står til med deg og den lille.

Dette er ikke sant. I begynnelsen kjenner man liv ganske sporadisk.

Gjest Gjest_alicia_*
Skrevet

Et lite PS:Jeg har også kjent liv svært tidlig hver eneste gang,fra 15-17 uke og jeg har noen barn ja :fnise: Men fakta er den at fosterbevegelser er den vordende mors "speil"på hvordan barnet har det;og det er faktisk viktig å tenke litt over dette når en først er begynt å kjenne liv.Og det er jordmødrenes ønske at en passer på dette og jeg leste nettopp en uttalelse fra en jordmor som mente hun at gravide venter for lenge med å kontakte jordmor når de enten kjente LITE liv i forhold til det vanlige og når de IKKE kjenner liv.

Bedre å gå noen ganger og sjekke for sikkerhets skyld enn å ta sjansen på å vente..

Gjest Gjest_alicia_*
Skrevet
Dette er ikke sant. I begynnelsen kjenner man liv ganske sporadisk.

Er ikke dette sant?Ja,vi er alle ulike,og fosterbevegelsene vi kjenner er også ulike,noen kjenner lite liv(kanskje mer sporadisk :) i uke 18,mens andre kan kjenne det er ganske livlig der inne!!Uansett,det viktigste er at har en blitt vant med at det er mye liv hver dag,skal det være mulig å kjenne liv i fortsettelsen også,om ikke like mye- hver eneste dag.

Jeg sammenligner selvsagt med hvordan jeg selv har hatt det,men har også snakket med mange gravide som har kjent tidlig liv,og syns det er viktig å ta disse tegna alvorlig(MYE LIV/stille..),selv om alt kan stå veldig bra til med fosteret likevel.

Skrevet

Hei, jeg er kanskje hysterisk, men etter intense magesmerter i går, og ikke liv på to dager ble jeg bekymret. Jeg har kjent masse liv hver ettermiddag de siste to ukene. Så prøvde jeg doppleren min og fant ikke hjertelyd.

Jeg ringte føden å fikk komme med en gang. Jordmoren satte i gang med doppler, men fant ingenting. Så kom legen og tok ul. Alt var fint. Lenge siden jeg har vært så redd...

Gjest Gjest_ALICIA_*
Skrevet
Hei, jeg er kanskje hysterisk, men etter intense magesmerter i går, og ikke liv på to dager ble jeg bekymret. Jeg har kjent masse liv hver ettermiddag de siste to ukene. Så prøvde jeg doppleren min og fant ikke hjertelyd.

Jeg ringte føden å fikk komme med en gang. Jordmoren satte i gang med doppler, men fant ingenting. Så kom legen og tok ul. Alt var fint. Lenge siden jeg har vært så redd...

Å- nå ble jeg glad!!!! :):) Så godt å høre!!!Har opplevd akkurat det samme selv,men ultralyd ble tatt og da fant de jo ut at alt står bra til.Men jeg fikk beskjed om at det var godt jeg tok kontakt med lege og ikke gikk hjemme og engstet meg eller "ventet til i morgen" siden jeg hadde kjent så mye liv før..Det er ikke særlig hyggelig når det stilner av i magen etter å først ha opplevd masse bevegelser;og heller er det ikke noe godt å kjenne på de følelsene som raser gjennom en da...Min oppfordring til deg om å søke lege straks-gjorde deg GANSKE SIKKERT enda mer redd;men det var viktig å gå til legen syns jeg.

Så nå kan du puste lettet utsiden alt står bra til med den lille,og det er kanskje allerede nye bevegelser der inne!

Lykke til videre!

Skrevet

Ja, jeg er ikke av typen som går rundt å bekymrer meg, plager heller legen litt jeg:) Men de sier det samme, at man skal oppsøke lege dersom det går flere dager uten bevegelse, selv om det er tidlig. (Når du har kjent regelmessig bevegelse)

Alt var bra med h*n og legen sa at det var bare å komme når jeg hadde behov for det.

Det skal nevnes at jeg har et risikosvangerskap pga flere SA og at jeg har hatt 8 ekstraordinære ul, fra 5-12 uke og hormonbehandling for å unngå SA. Har et veldig godt forhold til legen på føden. Dette ble 10 ul så langt, skal ha en ny en i november pga morkaken som ligger for langt ned.

Skrevet

Stakkars deg, det hørtes fælt ut! Bra at det viste seg at babyen har det fint. :klem:

Skrevet

Uff ja, må innrømme at jeg trodde den var død når ikke engang jordmor kunne finne noen fosterlyd. Men legen fikset det.

Gjest Gjest_ALICIA_*
Skrevet
Uff ja, må innrømme at jeg trodde den var død når ikke engang jordmor kunne finne noen fosterlyd. Men legen fikset det.

Jeg kan ikke la være å skrive igjen;kan ikke få sagt hvor glad jeg er på dine vegne for at ultralyden viste at det er en LEVENDE baby i magen din!Kan kjenne igjen den angsten...

Og selv om du har et risikosvangerskap,er det uansett viktig det med å ikke drøye med å oppsøke jordmor eller lege hvis en opplever lignende situasjon.

Du blir heldigvis fulgt nøye opp-med alle disse ultralydene ellers,og jeg ønsker deg alt mulig godt videre og håper alt går bra!!!

KLEM TIL DEG

Skrevet

Tusen takk:) Virkelig hyggelig å høre.

Skrevet

Så bra!

Men jeg vil bare slenge på her til slutt at det er godt mulig at en tidlig i svangerskapet bør ta kontakt med jordmor om en ikke har kjent liv på et par dager, da er det jo heller ikke så mye å gjøre om noe er galt. Men mot slutten av svangerskapet bør en ta kontakt samme dag en merker en nedgang i bevegelser!!!!! På den måten kan barnet evt reddes ved hastekeisersnitt. Antallet dødfødsler har gått ned i norge, fordi gravide har blitt flinkere til å ta kontakt i slike tilfeller.

Skrevet
Er ikke dette sant?Ja,vi er alle ulike,og fosterbevegelsene vi kjenner er også ulike,noen kjenner lite liv(kanskje mer sporadisk :) i uke 18,mens andre kan kjenne det er ganske livlig der inne!!Uansett,det viktigste er at har en blitt vant med at det er mye liv hver dag,skal det være mulig å kjenne liv i fortsettelsen også,om ikke like mye- hver eneste dag.

Jeg sammenligner selvsagt med hvordan jeg selv har hatt det,men har også snakket med mange gravide som har kjent tidlig liv,og syns det er viktig å ta disse tegna alvorlig(MYE LIV/stille..),selv om alt kan stå veldig bra til med fosteret likevel.

Selvfølgelig skal man legge merke til hvordan bevegelsene er, men det er ikke normalt å kjenne liv hver dag så tidlig, man skal i alle fall kunne ha dager uten at man kjenner bevegelse uten at det er noe galt. Så vidt jeg selv husker, kjente jeg ikke liv hver dag før rundt uke 24-25, selv om jeg kjente liv fra uke 18.

Men godt alt er bra med deg, TS!

Skrevet

Ja, i går kveld var det full rulle i magen min igjen:) Tror babyen har flytta seg lengere opp også, for han sparker midt på magen nå:)

Gjest Gjest_alicia_*
Skrevet
Ja, i går kveld var det full rulle i magen min igjen:) Tror babyen har flytta seg lengere opp også, for han sparker midt på magen nå:)

Åå så flott å høre :):) !Tenker du er lettet nå!!

Så babyen romsterer midt i magen nå,ja bare vent til føttene til den lille legger sin elsk på ribbeina dine :fnise: ..Nei det er uansett deilig når det er aktivitet der inne;en føler liksom at alt blir mer virkelig da,hvis du skjønner hva jeg mener!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...