Gå til innhold

Jeg har adhd...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg har ADHD og Asperger syndrom. Fikk diagnosene for snart et år siden, 30 år gammel. For meg var problemene med uro og impulsivitet så store at jeg har valgt å bruke medisiner. Uten medisiner så klarte jeg ikke å styre økonomien min, og jeg klarte heller ikke å få orden på rutiner med husarbeid og måltider.

Hvorfor ble du 30 år før du fikk diagnosen? slet du ikke i mange år, ikke minst som lite barn?

Hilsen en mamma til asb barn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hvorfor ble du 30 år før du fikk diagnosen? slet du ikke i mange år, ikke minst som lite barn?

Jeg var 24 år før jeg fikk diagnosen, og jeg slet som barn selv om det ikke syntes så godt. Mamma tenke at jeg var litt forsiktig og veldig snill, men selv om hun tenkte at hun burde ha oppsøkt hjelp når jeg var i 11-12 års alderen så gjorde hun det dessverre ikke. Tror ikke man sliter mer som barn enn som voksen, erfaringen min er heller at det ble værre jo eldre jeg ble, er vel egentlig i den fasen man skal begynne å bli selvstendig at man virkelig merker problemene.

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Aeryn
Gjest marenmaren
Skrevet

solstorm:

Off, skjønner at du blir frustrert. Jeg skjønner også at jeg har "slurvet" meg inn i det hele og bare testet litt. De første dagene spiste jeg mye som jeg er sikker på at ikke inneholder noe som kan skade, f.eks:

frokost: avocado med pepper

lunsj: ris og laks

middag: kylling og wokgrønnsaker

kveldsmat: fruktsalat

det er jo en måte å fikse det på, men slitsomt - særlig hvis man skal lage mat til flere eller spise borte hos andre. Jeg må innrømme at jeg har slurvet i det siste og det mest håpløse er å handle i kantina på skolen. Et triks er jo å lage opp mer fra middagen før og ha med rester, men i det siste har vi vært dårlige på å spise middag. Men må si at du har vært veldig flink til å sjekke ting grundig! du kan jo høre med noen ernærings-folk eller noe? kanskje de kan sette opp en ukesmeny av noe slag som du kan variere med e.l.

Gjest marenmaren
Skrevet

Jeg må bare få ut en ting!

En ting som har plaget meg vannvittig etter at jeg fikk diagnosen er folk som sier "sånn er det jo for alle" eller "veldig mange hadde sikkert fått diagnosen hvis de sjekka alle".

Ja, veldig mange hadde fått diagnosen hvis man sjekka hele norge, men hadde man sjekka hele norge for allergi eller utbrenthet hadde de nok funnet mange som hadde det også.

"sånn er det jo for alle" - Ja! men jeg antar at ettersom jeg har en diagnose på noe, så er det noe av dette som er mer strevsomt for meg enn for andre.

Jeg kommer aldri til å bruke adhd-diagnosen til å forsvare meg selv på noen måte og jeg orker ikke å forklare alle hvorfor jeg synes ting er mer slitsomt og at mitt rom er rotete - mulig av en grunn, men selvfølgelig kan det henne at det er bare fordi jeg er helt vanlig.

Slitsomt å måtte forsvare seg selv. Kan ikke folk bare stole på at ting er utover normalen når man har en betegnelse for noe. Og er man så sikker på at man selv også ville fått diagnose hvis man sjekka - ja, så ta en test så får du avklart det.

og til alle som tror eller lurer på om det kan være noe mer som forstyrrer i hodet enn bare vanlig tjas og mas, så test! Stol på din egen følelse og ikke hør på alle som sier "sånn er det for alle". Tror du det er noe som er feil/annerledes så finn det ut og få det avklart.

Lykke til!

Skrevet

Jeg vil bli utredet! Har alltid denne uroen i magen.. ofte i hele kroppen også! Er vant til å ha det sånn og lært meg å takle det, men føler at jeg betaler en høy pris... Blir anspent i kroppen av å hele tiden prøve å fokusere og føler at jeg får altfor lite ut av livet siden jeg aldri klarer å konsentrere meg om noe over lengre tid. Skolen gikk dårlig, nettopp pga av dette... Klarer meg ganske bra på jobb, men det krever mye av meg... har ikke særlig mye energi igjen til å bruke på fritiden...

Noen som vet hvordan utredningen foregår?

Skrevet

Fikk mye hjelp og støtte av foreldrene mine. Asperger var en lite kjent diagnose da jeg var barn. Hadde dessuten selektiv mutisme, som betyr at jeg var stum i alle andre situasjoner enn hjemme, og dette gjorde nok at problemene ble vanskeligere å oppdage. De virkelige utfordringene kom da jeg ble voksen og flyttet hjemmefra. Det ble jo forventet av alle, også meg selv, at jeg skulle klare det samme som alle andre. Så det ble jo en nedtur.

Skrevet
Jeg vil bli utredet! Har alltid denne uroen i magen.. ofte i hele kroppen også! Er vant til å ha det sånn og lært meg å takle det, men føler at jeg betaler en høy pris... Blir anspent i kroppen av å hele tiden prøve å fokusere og føler at jeg får altfor lite ut av livet siden jeg aldri klarer å konsentrere meg om noe over lengre tid. Skolen gikk dårlig, nettopp pga av dette... Klarer meg ganske bra på jobb, men det krever mye av meg... har ikke særlig mye energi igjen til å bruke på fritiden...

Noen som vet hvordan utredningen foregår?

Ta kontakt med fastlegen og fortell at du ønsker en utredning. Du vil da bli henvist til DPS eller et annet sted som foretar utredninger. Selve utredningen består vanligvis av( det er store forskjeller rundt omkring):

-samtaler

-tester hos nevropsykolog for å teste konsentrasjon, korttidsminne, impulsivitet o.l..

-samtale med foreldre e.l. for å få informasjon om hvordan du fungerte som barn.

-innhenting av opplysninger fra skole, karakterutskrifter og hvis det finnes opplysninger om problemer som lærere har reagert på, f.eks atferdsproblemer, manglende konsentrasjon e.l.

Skrevet

Du sier at du ønsker et forum solstjerne, men kan vi ikke "samles" i tråder på denne siden, her har i hvertfall jeg fått mye info og aha-opplevelser av andres innlegg.

Jeg skal utredes i løpet av høsten, står i kø, og vet at jeg skal ta noen tester, bla. EKG og blodprøver før jeg skal inn til psykologene som jobber med dette her.

Har i hele mitt liv vært ekstremt distre, og merker nå at jeg ikke takler tre små, jobb og alle tusen små detaljer man skal ha kontroll på hver dag. Er ofte søvnløs fordi tankene raser i hodet, greier ikke å slappe av, er oversensitiv, humøret svinger, takler ikke stress osv osv. Er elendig på konsentrasjon.

Gleder meg til å snakke med eksperter.

Klem til likesinnede!

Nøtten

• 7 måneder senere...
Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Jeg har ADHD og Asperger syndrom. Fikk diagnosene for snart et år siden, 30 år gammel. For meg var problemene med uro og impulsivitet så store at jeg har valgt å bruke medisiner. Uten medisiner så klarte jeg ikke å styre økonomien min, og jeg klarte heller ikke å få orden på rutiner med husarbeid og måltider.

Kan jeg sende deg pm?? Har noen spørsmål om adhd og asperger.. Jeg har adhd og skal på utredning om asperger om 2 uker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...