Gå til innhold

Jeg har adhd...

Fremhevede innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg har jo forum jeg er på osv, men kunne trenge å prate med flere i samme situasjon. Det er ikke så lett å prate med venner om ting de ikke forstår, så lurer på om noen er i samme situasjon som meg. Har adhd, og føler meg som regel helt alene om å ha det sånn jeg har det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_bebis80_*
Skrevet
Jeg har jo forum jeg er på osv, men kunne trenge å prate med flere i samme situasjon. Det er ikke så lett å prate med venner om ting de ikke forstår, så lurer på om noen er i samme situasjon som meg. Har adhd, og føler meg som regel helt alene om å ha det sånn jeg har det.

:sjenert: Hei du Stjernedryss! Jeg har ikke AdHd selv, men har Tourettes, så jeg vet mye om hvordan det er å ikke kunne "forklare seg selv" til omgivelsene. Send meg gjerne en PM!

Gjest marenmaren
Skrevet

Jeg fikk vite i dag (!) at jeg har ADHD og gikk inn for å lese litt om andre i samme situasjon. Er ganske forvirra nå. Kjenner jo meg selv, men veit egentlig ikke så mye om ADHD.. Hadde vært kjekt å kunne ha noen å dele tankene sine med :D

Skrevet

Jeg har ikke adhd (men jeg tror jeg har en eller annen grad av det), men jeg har enormt innblikk i en adhd`ers liv, kan mye om det etc.

Har jobbet med en del barn med ekstrem grad av adhd, bor med en mann som har adhd og forstår lidelsen godt

Gjest marenmaren
Skrevet

Da jeg fikk vite at jeg hadde det i stad, snakket psykologen mye om rithalin og anbefalte dette. Jeg er veldig skeptisk til å ta medisiner - jeg har jo klart meg ganske fint i 22 år uten. Hva mener dere om medisinering av ADHD? Noen som har prøvd noe alternativt?

Skrevet

Mange jeg kjenner som har valgt bort medisiner.

Riktig kosthold er heller noe de satser på.

Som du sier - du har klart deg i 22 år ...

Skrevet
Da jeg fikk vite at jeg hadde det i stad, snakket psykologen mye om rithalin og anbefalte dette. Jeg er veldig skeptisk til å ta medisiner - jeg har jo klart meg ganske fint i 22 år uten. Hva mener dere om medisinering av ADHD? Noen som har prøvd noe alternativt?

Hvorfor tok du kontakt med psykolog? Hvorfor startet dere utredning?

Om det er rett med medisiner eller ikke er ikke lett for noen å avgjøre, ikke for psykologen din eller deg selv heller kan jeg tenke meg. Jeg bare tenker at det kanskje var et problem som preger livet ditt som gjorde at du fikk kontakt med psykolog i utgangspunktet og at dette viser at det forekommer problemer selv om du opplever å ha klart deg godt i 22 år.

Hvilken behandlingsform som passer deg er kanskje noe dere må prøve dere frem til. Medisiner kan være et alternativ, det er også mulig å forsøke det for så å forkaste det om man finner ut at man klarte seg like godt uten. Det å lese opp på kosthold og forsøke det også er et positivt alternativ. Det er bare viktig å legge merke til at begge disse er alternativer og at man kanskje bør teste ut begge for å se hvilket som har best effekt på din koropp.

Skrevet

Jeg har ADHD og Asperger syndrom. Fikk diagnosene for snart et år siden, 30 år gammel. For meg var problemene med uro og impulsivitet så store at jeg har valgt å bruke medisiner. Uten medisiner så klarte jeg ikke å styre økonomien min, og jeg klarte heller ikke å få orden på rutiner med husarbeid og måltider.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg valgte å begynne med medisiner, og kommer aldri til å slutte. Uten medisiner har jeg konstant en vond klump i magen og føler nesten at jeg famler meg frem i blinde. Uroen føles som en blanding av fylleangst, kjærlighetssorg og hjemlengsel på en gang. Hvorfor har du egentlig blitt utredet hvis du har klart det i 22 år? Jeg begynte med medisiner som 24 åring, men selv om jeg tilsynelatende fungerte før, så var det så vidt jeg klarte meg.

Gjest marenmaren
Skrevet

Jeg gikk til helsesøster på skolen for å ha en utdanningssamtale, fordi jeg sleit sånn med konsentrasjonen. Jeg lurte på om det kunne være vitaminmangel e.l. En stund etter fikk jeg brev i posten om at jeg burde utredes og det var satt opp time til psykolog. Jeg skjønte ikke så mye av det og gikk til timen. Så var utredningen i gang og jeg tenkte at det var egentlig fint å få en svar på hvorfor jeg har følt at ting har vært tyngre og vanskeligere for meg enn jeg har opplevd at andre har følt for de samme tingene.

Det jeg mener med at jeg har klart meg fint i 22 år, er jo at de som kjenner meg, kjenner meg som den jenta med høyt tempo, impulsive handlinger som er klumsete og har dårlig konsentrasjon. Jeg har likevel fått gode resultater på skolen og har et nært og godt nettverk - på denne måten mener jeg at jeg har klart meg fint. Det har bare vært voldsomt mye jobb og jeg har til tider hatt et ekstremt søvnbehov. Derfor synes jeg det har vært greit å få vite om ADHD´en, selv om jeg føler at jeg kan klare meg bra uten medisiner.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Okei, da skjønner jeg :) Hvis du føler du klarer deg bra uten medisiner, er det egentlig ingen grunn til å bruke medisiner. Det du kan begynne med er jo i hvertfall omega 3.

Gjest marenmaren
Skrevet

Omega 3 var et bra tips! Skal prøve det. Er ikke generelt mot medisinering, bare hvis man føler man kan klare seg uten. Forstår veldig godt at de som sliter mye i hverdagen tar medisiner.

Er det noen av dere som veit om noen bra sider om adhd på nettet?

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Omega 3 var et bra tips! Skal prøve det. Er ikke generelt mot medisinering, bare hvis man føler man kan klare seg uten. Forstår veldig godt at de som sliter mye i hverdagen tar medisiner.

Er det noen av dere som veit om noen bra sider om adhd på nettet?

Den beste siden er vel www.bokstavbarna.no

Gjest Gjest alternativer
Skrevet

I det offentlige ADHD er desverre en diagnose hvor det kun er ritalin eller liknende medikamenter som blir ansett som den eneste behandlingsformen. Hvis man ser neurologisk på aktiviteten i hodet til en person med ADHD kan man finne nedsatt kortikal aktivitet. Det betyr at nerveaktiviteten i de områdene i hodet som styrer proseser som foreksempel konsentrasjon, tankevirksomhet logisk forståelse ikke fungerer slik som det skal.

Hva er som er bakenforliggende faktorer til dette kan være så mangt. En ting kan være for lite fett i kosten. (All kommunikasjon mellom nerveceller skjer via fettmembraner). Omega-3 vil da hjelpe på symptomene, men dosen må ofte opp i mellom 2-4000 mg over en periode før man ser resultater. Krillolje er den beste omega-3 kilden.

En annen faktor kan være for lite stimulering av nervesystemet, altså for lite trening. En kropp i bevegesle vil være sunnere og mere i balanse enn en kropp som ikke blir trent. Dette er på grunn av propropseptive signaler (Signaler som skapes i leddkapsler)som stimulerer diverse områder i hodet som igjen styrer kroppen og den mentale tilstanden vår. Alle føler seg bedre etter å ha gått en tur.

En tredje ting er blodsukkerverdier. Å spise mat som ikke får blodsukkeret til å fyke opp og ned vil virke prevantivt på ADHD symptomer.

Håper dette hjelper noen av dere.

Skrevet

Omega 3 skal visst hjelpe ja, men en kompis av meg har testet en annen blanding, men jeg husker selvfölgelig ikke helt hva som var i den nå ....

Det er omega 3 og 6 også er det to ingredienser til i den, naturlige ingredienser...mener den ene var timotei, men husker ikke hva den andre var.

Noen som vet?

Skulle gjerne likt å testet den på min kjäre samboer.

Etter hva kompisen min sa, så hadde visst den en veldig god virkning på alle som hadde testet den i forskning på adhd

Gjest marenmaren
Skrevet

Veldig interessant at man kan regulere ting med kosthold synes jeg. Jeg har selv kuttet ut gluten (hvete, rug, bygg, spelt) og har hatt virkelig forbløffende gode resultater av dette. Har merket utrolig framgang på konsentrasjonen. Leste en artikkel om dette på aftenpostens nettavis, men finner ikke igjen saken når jeg leiter etter den nå. Har også hørt fra leger at andre har hatt overraskende god effekt av å kutte ut hveten for å bedre konsentrasjonen. Kjemperart at det fungerer synes jeg, men har jo merket effekten selv.

Skrevet

Hvordan får man en slik utredning? Jeg vet lissom ikke om jeg orker, men har fått sterk mistanke om at jeg har ADHD. For det første er det flere vage symptomer. For det andre har jeg prøvd amfetamin og blir trøtt og sovner av det!

Trodde egentlig ikke at jeg kunne ha det, for jeg jobber og fungerer normalt, men her i forumet ser det ut som det er flere som har det sånn. Men må inrømme at jeg har det rotete hjemme, har problemer med å bli ferdig med prosjekter, har høyt aktivitetsnivå, roter litt økonomisk, har stooore problemer med å åpne meg for andre mennesker. Elsker dyr, gjerne aktive:) Har en Flat Coated Retriever og tre hester. Dette krever en del trening, og jeg har stillt spørsmålet flere ganger: Hvorfor velger jeg dette? Jeg bruker tre til fire timer i stallen hver ettermiddag, og ofte hele dagen i helgene. Jeg blir kjempesliten, men det er godt oxo. Men nå lurer jeg på om jeg har funnet ut hvorfor jeg velger dette:)

Gjest Gjest_Solstorm_*
Skrevet

Dette med glutenfritt kosthold og omega 3..

Jeg skulle ønske det funket på meg da jeg ikke tør å ta de sterke ADHD medisinene.

Jeg har dykket inn i den glutenfrie verdenen men det er ikke lett. For det første kan noen reagere på hvetestivelse, andre ikke. Dette er et tilsetningsstoff som er tilsatt i masse varer. Jeg kjøpte glutenfritt brød, hovedingrediens; hvetestivelse. Jeg tar cipralex, forsøksvis mot adhd. Inneholder; hvetestivelse. Hurra...

For det andre, spor av gluten er for cøliakiere(glutenallergikere) like skadelig på tarmtottene som gluten i direkte form. Dvs at det står at tarmtottene blir lammet av gluten og trenger 3 til 6mnd for å helbrede seg selv før de er friske igjen. selv spor av gluten lammer de og man må vente nye 3 til 6 mnd.

Jeg har null uttelling sålangt av glutenfri diett+omega3. Men er jeg nøye nok? Hvor nøye skal vi adhdere være? På potetgull posen står det inneholder spor av gluten. Melkesjokoladen også.. Jeg drikker shake iforbindelse med å prøve å komme over bulimi(adhd relatert, min dårlige måte å roe kaoset mitt på). Shake inneholder myseprotein. Det er slik at vi adhdere reagere på protein fra melk og hvete sant?

Åhh, dette ble litt rotete, men jeg måtte bare få det ut. Glad for tilbakemeldinger.

Adios amigos!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...