Gå til innhold

Vegen videre


Sjandark

Anbefalte innlegg

Og så senket freden seg i det sjandarkske hjem - og det ble jul.

Takk for alle besøk, Bettie, Sisu, Svimle og Smygel. Det har vært en hektisk førjulstid både på jobb og hjemme. Det har gått i ett hver kveld, og jeg har stupt i senga og ikke hatt tid å være her.

Jeg har fått svar på prøvene mine , de var ganske ok. Men jeg vet jo ikke hvilke prøver han tok - og ikke tok? Skulle legge en plan videre med legen - hadde en avtale om jeg skule få snakke med han når jeg ringte, men tror du jeg slapp igjennom det nåleøyet? Neida, den dragen som sitter der stoppet meg ganske effektivt. Så der står den saken. Ringer igjen på nyåret.

Jeg har fortsatt vondt i hodet hver dag, det har låst seg, en spenningshodepine som kommer fra nakke/skuldre Kjenner betennelsen er på vei tilbake i skulderleddene. Mannen masserer meg hver kveld, det hjelper litt.

Så har jeg vært til øyekontrol, og det viser deg at jeg har et sår på hornhinna. Linsene er nå lagt vekk i julen og jeg er brilleslange. Litt vasnkelig å skrive her, allt er så smått. Ser jo bare så utrolig dårlig, nummeret før hvit stokk tror jeg. Såret skulle gro ganske fort, bare øyet fikk hvile seg.

Ellers går det bortover litt stigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går var jeg på gravene og tente lys og la på kranser på mine 3. En kreativ venninne laget en fin krans som jeg la på mamma og pappas grav. Mange folk på kirkegården. Var innom og leverte noen gaver. Så var det hjem og ta siste finpussen. Så var det klart for jul.

Mannen reiste en tur til svigermor, mens jeg ordnet maten og rydda kjøkkenet og litt her og der. Dekket bordet med mammas gamle fine servise som jeg har overtatt nå. Pus ble meget fornærmet - han liker nemlig å ligge på spisestuebordet og se ut i skogen. Han ble løftet ned, og det likte han ikke.

Spiste en veldig deilig julemiddag, ribbe, pølse og medisterkaker. Så ble det en hvil før vi spiste dessert, og så var det gavene som sto for tur. Jeg har nok vært snill for jeg fikk så mye gaver! Smykker, engler, skjerf, fat og bolle, pysj, penger. favorittrødvinen min og enda mer.

Tror alle var fornøyde. Pus fikk gavene sine først, ei mus som pep.. og noen flere leker. Hele familen var i aktivitet og lekte med han. Han trodde vel det hadde klikket forstendig for oss! Raringen.

Etterpå var det kaffe og kaker og godis og tv..

En veldig hyggelig kveld :-)

Nå er det 1. juledag og jeg sitter her. Pus har fått igjen plassen sin på bordet, han ligger utstrakt der og sover. Resten av familien sover enda. Jeg hører på julemusikk, og nå skal jeg rydde litt mer. har satt på en vaskemaskin - bestandig noe som skal vaskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å ha julefri. Jeg koser meg i heimen.

Godt å stå opp om morgenen, det er mørkt ute og jeg tenner lys, det er stille og rolig i huset. Ser dagen begynner å lysne. En fredfull stund,

Takk Sisu, jeg koser meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med fridager. Merker jeg senker skuldrene og stresser ned. Jeg har gode dager nå Bettie.

I dag har jeg fri, men skal jobbe i morgen. For meg er det luksus å ha fri i dag. Godt å være inne, det er over 13 blå ute, og det er kaldt synes jeg.

Sitter i stua og ser natten bli til dag. Det ser kaldt ut.

I går kveld var jeg på venninnetreff. Koselig med mye latter og lange samtaler.

Hvordan har du det Smygel? Håper du har det bra i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og hå. Smygel har det bra.

Sitter og ser på TV nå.

Spiser også litt godis. Fysj.

Kos deg videre, så prates vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nytt år har startet.

Takk for mange hyggelige ord i dagboka mi for 2008.

Jeg håper å se deg i min nye dagbok også.

Og så vil jeg ønske deg

Et riktig godt nytt år :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du har det bra Smygel. Jeg har også sett mye på tv og kost meg i julen.

Hei Bettie, jeg kommer helt sikkert itl å dukke opp i dagboka di i år også. Har fulgt den i endel år og med forskjellige nick, så der er jeg nok trofast gjest.

Ja nå er det nytt år med blanke ark. Har nok endel ønsker - begynne å trene igjen og komme i bedre form. Skulle begynne å gå til og fra jobb, men det er jo så kaldt. i dag var det nesten 20.

Nå skal jeg bake litt og ordne til familiefest i morgen for datteren. Det blir koselig. jeg skal bake Verdens Beste, Bettie. Før var jeg ekspert på den, men nå går det så lenge mellom hver gang. Er ingen ekspert lenger, merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å bake den når LillePoden har bursdag om ikke så lenge. Kommer med utførlig rapport da, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går feiret vi datteren med små og store - fra fjern og nær. Meget koselig og vellykket. Det ble gjort stort innhugg i kakene mine, og det er jo alltid hyggelig. Datteren virket veldig fornøyd med gavene og selskapet. Hun fikk mest penger, og en rosa orkide med sølvstæsj på fra junior og katten. Den falt i smak. Jeg koser meg, men det er rart å ikke ha noen fra min familie her mer. Ellers har første jula og nyttår gått uten mamma, og nå er det et år siden hun sovnet inn. Det er rart enda. Vemodig. La ned en bukett med roser og tente lys på graven. Blir litt satt ut, tankene er mange. Blir litt vakum - på en måte.

Ellers har jeg bestemt meg for å være mer på kjøkkenet i det nye året. Det vil si, har tenkt å lage mer mat, mat som tar lenger tid - ny mat. De siste årene har vært koatiske - også i matveien. Kan bli litt mye ferdigmat og det er ikke sunt.

Øyet mitt er blitt bra igjen, heldigvis. Kjenner ingerting nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det med å miste sine nærmeste. Halvdelens far døde på julaften for ganske mange år siden nå, og svigermor døde rett etter jul for to år siden. Det blir et tomrom etter dem - særlig på slike merkedager.

Godt at øyet ditt er bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers har jeg bestemt meg for å være mer på kjøkkenet i det nye året. Det vil si, har tenkt å lage mer mat, mat som tar lenger tid - ny mat. De siste årene har vært koatiske - også i matveien. Kan bli litt mye ferdigmat og det er ikke sunt.

Jeg har også tenkt litt på dette! Altså, det jeg får tid til... Kan jo bli litt dårlig tid innimellom. Men kunne tenke meg å bruke mer ferske råvarer og mer grønnsaker. Blir dessverre fort til at man hiver sammen noen greier i farta bare for å stoppe sulten, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett Smygel, på en måte mistet jeg de når de var i live. Når sykdom og glemskhet kommer smygende er det ikke lett. Sorgprosessen startet for lenge siden. De siste årene var rollene byttet om, jeg ble mamma og mamma ble barnet.

Ja det merkes ekstra godt på merkedager Bettie. En stol er tom kan man si.

Nå gleder jeg meg til våren - ser fram til at det skal bli bare veier så jeg kan ut og gå igjen. Planlegger å sykle en del - være mer ute og ha det moro. Gå turer - sykle, være i hagen.. you name it. Høres ikke ut som så store krav gitt.

Jeg ønsker meg et drivhus i hagen der jeg kan odle fram mine egne grønnsaker. Da blir det ferske grønnsaker Sisu. Pleier å ha tomater og agurk og paprika. Nå kan det jo bli enda mer. Kjøpte en rabarbra i fjor, men den trivdes ikke her. Må kjøpe en ny i år.

Du hadde en urtespiral Bettie, blir den høyere i midten? Høres litt interessant ut det.

Ellers er det kaldt, i går var det -20. Huff det er altfor kaldt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har det virkelig vært noen iskalde dager. Minus 16 på det værste. Da var det kaldt å stå opp og reise på jobb om morningen.

Nå er det heldigvis snart helg, og det blir deilig. Ønsker deg en riktig fin og rolig helg, Sjandark.

Endret av Smygel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Sjandark, og godt nytt år. Håper 2009 bringer deg mange fine øyeblikk og masse lykke!

Håper du har fått slappe godt av i julen, og at formen har kommet seg. Mer tid på kjøkkenet, ja, det kunne jeg både tenke meg og ikke tenke meg. Av og til er jeg så lei av å lage mat at jeg unngår det i det lengste. Andre ganger kan jeg kose meg med kokkelering, har masse ideer og det meste går som en lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så ble det varmegrader og storm høres det ut som. Det bøtter det ned innimellom. Det ble så mørkt når snøen ble borte, svarte natta ute.

Håper du ikke ble syk Smygel, jeg føler meg litt uggen jeg også, begynner å småhoste. Satser på at det sklir over. Orker ikke bli forkjølet igjen nå.

Helgen kom og gikk Smygel. Vasket og sto i, og slappet av. Så er det mandag igjen, og ny uke. Ser fram i mot neste helg.

Takk Svimle, formen er svakt oppadgående - tror jeg. Tror 2009 blir et bedre år enn 2008. Jeg planlegger å nyte tiden på kjøkkenet, ikke stresse og mase. God tid og kose meg. Vet ikke helt om jeg får det til. Da jeg er sliten og stressa er det ikke så lett.

Gleder meg til våren, mannen spanderer en tur til Dublin, gleder meg til det, håper jeg har fått litt mer ork innen da. Har aldri vært der før. Har heller ikke får sjekket ut severdigheter som er verdt å ta med seg. Har jo god tid til det.

Nå er det sengetid, skal jeg komme meg opp i morra. Det blåste så fælt i natt så jeg fikk ikke sove. Satser på å sove i natt.

Jo, vaskemaskinen tok nesten kvelden, m snart se etter en ny.. Lurer litt på Asko, den er jo laget for nordiske forhold. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Asko kjøleskap, og er veldig fornøyd med det!

Da vi kjøpte vaskemaskin sist kjøpte vi av merket Candy (Elkjøp fører det). Hadde aldri hørt om merket før, men den hadde gode spesifikasjoner og god kapasitet. Vi tegnet en sånn ekstraforsikring på fem år i tilfelle vi ikke er fornøyd (da kan vi i realiteten miste den ut av bilen, knuse den og få ny maskin hehe).

Men jeg er veeeeldig fornøyd med maskinen! Den har 1600 omdreininger, så tøyet er veldig tørt når det tas ut. Og den har kapasitet på 6.5 kg tøy.

Den bråker kanskje litt mye, men vi har vaskerom med dør, så da går det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dublin er et fint vår-sted.

Urtespiralen bygger jeg fra ytterkant og innover og fra flat - nærmest i nivå med plenen og oppover - som et sneglehus. Bruker en del gressavklipp etc. til å fylle opp med før jeg legger på et passende lag med jord. Så kan planter som vil ha sol stå mot syd, planter som vil ha le - stå inne i spiralen osv. Det lukter godt av den, og den ser dekorativ ut. Moro er det også. Og man kan bygge den av hvilket som helst materiale.

Et sted jeg bodde bygget jeg den av naturstein, her er den bygd opp med gamle, brukte murstein og noen kraftige greiner fra et epletre. Man kan også bygge den av sementringer, eller trevirke. Eller man kan gjøre det motsatt - lage en "grop" med et vannspeil nederst og plantene i spiral opp mot kanten.

Jeg gleder meg også til våren - til hagen, sykkelturer, varme og lysere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...