Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2003 #21 Del Skrevet 5. juni 2003 Jeg er faktisk enig med Helenius. Min første tanke var "I rest my case". Hvis man skal velge et dikt som sier noe om hva man føler bør diktet "snakke til deg" umiddelbart. Hvis du ikke skjønner det er det kanskje ikke noe for deg. Jeg er ikke 100 % sikker på betydningen av alle ordene jeg heller, diktet er tross alt fra 1936 eller noe rundt der (og egentlig vanvittig moderne, jenter!) med ganske gammeldags nynorsk men selve rytmen og essensen er noe det flotteste jeg har sett. Virker som enkelte får sperre bare de skjønner at noe er nynorsk.... Og hva er dette "venninde" pratet deres? Er alle her riksmålsbrukere? Jeg kjenner ingen som snakker sånn, jeg :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 6. juni 2003 #22 Del Skrevet 6. juni 2003 Jeg er faktisk enig med Helenius. Min første tanke var "I rest my case". Hvis man skal velge et dikt som sier noe om hva man føler bør diktet "snakke til deg" umiddelbart. Hvis du ikke skjønner det er det kanskje ikke noe for deg. Takk, Gjest, Det var det jeg mente. For øvrig har jeg det overhodet ikke med å slenge dritt - det vil da enhver som har lest en del av mine innlegg skjønne. Innlegget her var faktisk ment som et velment råd nettopp på grunnlag av det Gjest her sier. Hva er poenget med å lese et dikt som man ikke skjønner? Det finnes da en bråte nydelige kjærlighetsdikt som er skrevet på bokmål dersom man har problemer med nynorsken. Forøvrig: Diktet her *er* faktisk på nynorsk, men med visse gamle dialektord. Hadde det vært på Aslaug Vaas telemarksdialekt fra første halvdel av forrige århundre, hadde neppe jeg heller skjønt hva som sto der! Men da ville jeg neppe interessert meg såpass for det at jeg ba om å få det "oversatt" heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 6. juni 2003 #23 Del Skrevet 6. juni 2003 Er enig i at 1. korinterbrev 13 kapittel er vidunderlig, og passer veldig godt i en kirkelig vielse. Ellers klippet jeg i fjor ut fra Dagbladet en sang som Odd Børretzen hadde skrevet til Märtha og Ari, men som han ikke fikk fremført fordi han ble syk. Den er flott og veldig personlig, og litt morsom. Dersom noen ønsker den kan jeg skrive/skanne den inn og sende. Gi meg en PM med mailadresse, så kan jeg sende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2003 #24 Del Skrevet 6. juni 2003 :D Prøvde å søke etter dette på Yahoo, men fant ingenting. Vet du hvor linken til Odd Børretzem sang til Martha & Ari er? Hadde blitt kjempeglad for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 6. juni 2003 #25 Del Skrevet 6. juni 2003 Send meg e-post så sender jeg den til deg. Har lett på nettet selv, har ikke funnet den. NB! Denne ble aldri sunget og ikke spilt inn. Men den duger bra som et kjærlighetsdikt med moderne preg som kan leses opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mati Skrevet 6. juni 2003 #26 Del Skrevet 6. juni 2003 Her var det mange kjempe fine tips til dikt. Jeg skal i bryllup i morgen og leter etter dikt til å skrive i kortet, og nå har jeg det ganske klart Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå