Trebarnsmor Skrevet 4. juni 2003 #1 Del Skrevet 4. juni 2003 Jeg er 30 uker på vei om to dager.Har to unger og en latsabb av en fyr. Greit nok at han jobber,men han har da "plikter" hjemme også.Jeg orker ikke å ta dritten etter meg,han og ungene. Greit nok med ungene og meg selv men i dag freser jeg av forbannelse her.Han rydder jo en gang i blant men han burde ta et tak og vaske litt synes jeg. Jeg har mine problemer med ryggen og magen så da kan det vel ikke så vanskelig å hjelpe litt til her. Energien min er null og blir utmattet veldig raskt,sover 3-4 timer om natten.Nå har jeg vasket gangen,badet og kjøkkenet.Jeg sparer stuen til han. Er ganske lei av å være den som må tømme potten hver dag,vaske vinduer,skrubbe dassen og badet etter han og ungene som har skitnet det til.Han tar også fri i helgene.SÅ når mandagen kommer regner han med at jeg skal ta all dritten etter helgen.For i helgen har han "ferie". Nå ser det ut som at jeg er ensligmor her også.Ikke involverer han seg noe særlig.Jeg mater,bader,tørker,vasker,pynter,legger dem nesten hver dag.Et par ganger har jeg brølt i sinne at han må slutte å overse dem når de krangler eller gjør noe annet.Han sitter jo bare der å henger med trynet. GRRRRRRRRRR................ Jeg gir blanke om han jobber.Hva med meg som har en mage som veier et tonn.Jeg kan ikke ta noe fri på ettermiddagen ELLER i helgene. Hoften og bekkenet mitt knirker. Har et blodtrykk som svinger. Herregud....gjett om jeg gruer meg til jeg får babyen.Hvordan vil det se ut her da.Jeg reiser vekk eller noe hvis ting ikke forandrer seg. Får han være her alene med jentene...og rydde og jobbe. Verste av alt er at det går jo fa** meg ikke inn.Han er trøtt,trøtt og atter trøtt.Han må ikke skylde på jobben for i helgene er det jo det samme. Trenger å komme meg ut og møte venner,gå på tur el.Men jeg orker ikke etter å ha vasket hele huset. Akkurat som jeg ikke har noen andre behov enn å vaske hele dagen. Har ti uker igjen til fødselen,jeg kommer til å være så utmattet at. Hva mener dere da? Skal jeg virkelig gå å vaske hele dagen?Kaffiflekkene som har rent nedover skapdøren gidd han ikke vaske. Det ser for jævli ut. Nå er det jo bra her da......jeg har jo nettopp vasket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 4. juni 2003 #2 Del Skrevet 4. juni 2003 Å være mor er å være dobbeltarbeidende... Sliter litt med det samme problemt selv... Men til Mayamannens "forsvar" så jobber han 7 dager i uken og har minimum 12 timers arbeidsdag. Har begyndt med bekkenløsning - så nå trenger jeg litt mer hjelp enn før. Men jeg skjønner deg veldig godt. Klem fra Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dronning Skrevet 4. juni 2003 #3 Del Skrevet 4. juni 2003 oi oi oi....jepp,du får sakt det,du!!!! :D Må si at eg ble litt inponert av innlegget ditt!(bra skrevet,der du får med alt) Synes du ska plassere ræven din godt ned i stolen,å slappe av mens du forteller din mann hva han må gjøre og hva du kunne tenke deg til middag....!! Så lenge du styrer og vasker,ser han jo at du greier det...bare drit i det!!! Slapp av og nyt resten av svangerskapet....ta deg en tur ut med noen venner,og forlang at han har gjordt plikten sin,te du kommer igjen!!! Lykke til :D :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 4. juni 2003 #4 Del Skrevet 4. juni 2003 Eneste måten til å få han til å forstå at han må hjelpe til er at du gir blaffen i ting. Da mener jeg selvsagt ikke de andre barna deres, men i huset. So what om det flyter litt og er litt skittent? Du er høygravid og med to andre barn som også krever litt av mor. Nei, tenk mer på deg selv du jente, og la huset styre seg selv litt. Hvis ikke det får din mann til å innse ting er det ikke håp for han. Du må iallefall ikke forsett med det du gjør når det sliter seg ut, og dessuten vil dette føre til at han bare fortsetter med å ikke gjøre noen ting. Han kan jo la være fordi han slipper unna med det. Vet ikke om du ser på Dr.Phil på tv3 om på dagtid, vet ikke om du har tid til det, men hvis du har det så vil jeg anbefale deg å se på. Jeg har lært masse av han når det gjelder akkurat dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 4. juni 2003 #5 Del Skrevet 4. juni 2003 Jeg har gått til rydde og vaskestreik av og til. Nå mangler jeg et husmorgen eller to, så jeg klarer å se at rotet stabler seg rundt - ihvertfall en stund. Men jeg er ganske flink ellers, så jeg rydder jo og står i. Og så blir jeg sur, fordi det bare er jeg som rydder. Og som sagt - når jeg er lei av å mase, og av å rydde, så streiker jeg. Det tar et par dager før familien tar hintet, men da hjelper det en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 5. juni 2003 #6 Del Skrevet 5. juni 2003 Har også erfaring med at streik funker. Jeg hadde en periode her hvor jeg streiket i nesten to uker. Jeg gikk rett ned i kjelleren med engang jeg kom fra jobb og satte meg ved pc`n ( les : KG ) Tok ikke tlf, vasket ikke klær, laget ikke middag, handlet ikke... Det var ganske deilig........ Han tok hintet og det ble bedre for en stund. Men det er mulig at jeg må streike igjen engang...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 5. juni 2003 #7 Del Skrevet 5. juni 2003 Unge damer, slutt med å KLAGE! Jajajaja!! Ikke bli sinna, nå! Les litt til, så skjønner du: Det jeg mener er: 1. Ikke sutre til gubben, han hører ikke på deg når du furter. 2. Vil du ha hjelp, vær konkret, og gi EN oppgave om gangen, og er du smart, la ham få bestemme LITT når han skal gjøre det. 3. Slutt med å gjøre alt han ikke gjør selv. Både huset, ungene og du overlever om du lar noe ligge. 4. Kom deg ut av huset, alene, minst en kveld i uka. og lås deg alene inne på badet minst en time før du går ut. Sett på høy musikk, så slipper du høre ungene hyle på mamma. 5. Når du har sagt det du vil si, vær grei og blid, ikke kjeft, og ikke grin. Til sist: Noen finnes det ikke håp for. Du må selv finne ut om det er bryet verdt, og da må du bare ta konsekvensen av dine valg, hver dag, for resten av ditt liv. Bestem sjøl. Hilsen en med tredve års fartstid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2003 #8 Del Skrevet 6. juni 2003 Skaff deg vaskehjelp som HAN betaler for. Måte på hva du skal rekke over også! Vi har det - koster 300 i uka og det er definitivt verdt det. Etr luretriks for å komme seg ut av huset, også etter at babyen er født, er å melde seg på et eller annet kurs... som varer akkurat så mange timer som du kan være borte med puppen. Då MÅ han være hjemme den kvelden i uken... min er farien er at mammas egen kveld raskt blir salderingspost lykke til :-) anna (uregistrert) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 8. juni 2003 #9 Del Skrevet 8. juni 2003 Du er nok ikke den eneste som har det slik..... Jeg tror jeg streiker jeg også.... 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 10. juni 2003 #10 Del Skrevet 10. juni 2003 Hei tobarnsmor! Har du og mannen din noen gang snakket om hva dere ønsker av "renhetsstandard"? Det kan jo hende at du mener det er møkkete mens han synes at det er helt ok? Kanksje du legger lista alt for høyt med tanke på hvor ofte mikrobølgeovnen skal skures, stekeovnen renses, gulvene vaskes etc???? Jeg og familien tar familieråd innimellom. Temaet er: Hva er viktig for oss? Når er det pinlig å ha med venner hjem (gjelder særlig ungene) Hvem skal og kan gjøre hva? Hva er unødvendig i de andres øyne? For eksempel så liker jeg å ha nystrøkne kjøkkenhåndklær i skuffen. Det er vel noe gutta mine er mindre opptatt av men det er en hang-up jeg har. Jeg koser meg med strykejernet foran TV'n. Men jeg kan ikke klage til de andre over at strykehaugen er stor! Det er mitt valg. Jeg kjører strengt med ungene: Jeg vasker alt tøy som er lagt til vask. De må bære skittentøykurven ned på vaskerommet, jeg vasker, tørker og bretter. De må selv hente sin kurv med rent tøy, jeg legger ikke på plass for dem. Dette kan unger fikse lenge før de er 13 år!!!! Mannen min jobber kjempemye, men er utrolig flink til å ta sin del og vel så det av husarbeidet. Det er vel delvis fordi jeg mangler MANGE husmor-gener...... 8) Vi har funnet ut at det er enklere å ta sjauen sammen, og vi blir enige om hva som er viktig først. Jeg vil gjerne finrydde på loftet og i kjøkkenskuffen først, mens vi som regel ender med å frigjøre gulvet først..... HVis du skal få hjelp, må du 1) bli enig med mannen og ungene dine om hva som er viktig 2) bli enige om hvem som gjør hva (det er viktig at ungene lærer å hjelpe til! Rydde av bordet, sette inn i oppv.maskina......) 3) Fortelle dem at du ønsker å gjøre andre ting - og sett av tid til det! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 10. juni 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 10. juni 2003 Twigi Takker for svar........ Jeg er HELT enig i det at folk har forskjellige meninger ang. hva som er OK og hva som er skittent. Jeg er VELDIG krevende på enkelte ting. Jeg klarer ikke rusk i hjørner eller kroker.Vil at møbler og ting skal flyttes helt vekk.Han er mere sånn at han vasker rundt møblene. Han plasserer verktøy rundt på bord og i hyller.Jeg blir gal av sånt. Men nå har ting fått en drastisk forandring her.Jeg har nemmelig laget en rydde/vaske liste til ungene.Har brukt noen dager og vil bruke denne uken til å ha "opplæring" når det gjelder rydding av barnerom. De er kjempeflinke allerede.Unntatt yngste som trenger litt tid og som sniker seg fra ryddingen.Jeg blir litt irritert når eldste rydder etter henne og reier opp sengen etter henne fordi jeg skal bli "glad".Jeg har sagt at det skal hun ikke gjøre. Men poenget var i allefall at JEG ER SÅ GLAD for at jeg satte i gang med en streng linje,som ikke var mulig å snike seg unna.Rommet til ungene er bare fryd og glede å komme inn til.Hver bidige kveld må de (mest eldste): Sortere bøker,blader og andre leker Riste matten på gulvet og så koste opp støvet etterpå Legge pynteting på plass osv osv. De trives jo så mye bedre der at. :D Kanskje noen som reagerer på dette,men jeg også krever at besøkende skal ta et tak og rydde "driten" og rotet etter seg.For rommet er nesten bombet etter besøk.Og mine unger er jo helt fortvilet når de må rydde etter dem.De får hjerter på en liste jeg har laget hver gang de rydder og ordner.Samme gjelder resten av huset.De må hjelpe til. Nårdet gjelder gubben...........så har han kommet seg litt etter min streik.Jeg har sagt klart i fra at jeg ikke klarer mere pga ryggen.Jeg blir så sliten og det gjør vondt.Jeg skulle ønske at jeg kunne gjøre al slik som før for som sagt jeg er ikke fornøyd med hans rydding.Alt blir bare stablet oppå bord og andre steder. Vel vel....jeg får bare holde ut.Tro meg når jeg sier at jeg har snakket med han,men han ser det ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 10. juni 2003 #12 Del Skrevet 10. juni 2003 For eksempel så liker jeg å ha nystrøkne kjøkkenhåndklær i skuffen. Stryker du kjøkkenhåndklær ???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 10. juni 2003 #13 Del Skrevet 10. juni 2003 Stryker du kjøkkenhåndklær ???? Glasshåndklærne, ja Det er bokstavelig talt så strøkent å ta i bruk. Må innrømme at jeg kan bli litt gnien med dem når noen har tømt en liter rød saft utover gulvet - da synes jeg de heller kan bruke papir enn 15 nystrøkne håndklær til å tørke opp Men til mitt forsvar: jeg kan godt løfte beina høyt over skittentøy i mange dager på rad, før jeg plukker det opp og legger det i kurven..... :oops: Så det ene husmorgenet er litt sært plassert :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå