Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #21 Skrevet 27. september 2008 Nei aldri. Vi er så heldige at naboen mer enn gjerne passer dyra når vi en sjelden gang reiser bort, hvis ikke ville vi fått noen andre til å se til dem (har katt og kaniner). Jeg kjenner forresten noen som har hatt kanin gående løs døgnet rundt på gård, og det går greit det - men da får dyret fôr og tilsyn, det blir ikke satt ut "i det fri" og overlatt til seg selv. Det er en risiko for at det kan bli tatt av rev f eks, men den kan jo veies mot livskvaliteten ved å gå fritt (og igjen - med tilsyn, gjemmesteder og fôring). Å sette et kjæledyr ut for at det skal klare seg helt selv er dyreplageri og ansvarsfraskrivelse (bedre å avlive om man ikke finner noen som kan overta dyret). I hvor stor grad dyret trenger tilrettelegging fra mennesker vil derimot variere mye fra art til art.
Branna Skrevet 30. september 2008 #22 Skrevet 30. september 2008 Jeg har ikke dyr for øyeblikket, men aldri i livet om jeg ville forlatt et dyr, av noen som helst grunner! Det er det verste jeg vet om, folk som bare dumper kjæledyrene sine fordi barna ble lei av dem eller de skulle på ferie. Derfor skal jeg ikke skaffe meg et dyr med mindre jeg vet på forhånd at noen kan passe den dersom vi skal på ferie. Har lyst på hund, og heldigvis har vi flere i familien som gjerne ville passet på den. Samme med katt. Da jeg var yngre dro vi (mamma, jeg og broren min) faktisk på ferie i to uker og lot katten vår være igjen hjemme, men vi hadde en nabo som matet den hver dag og det var en utekatt som veldig sjelden var inne uansett. Det var også midt på sommeren, og varmt og godt. Og katten hadde ingen preg av å ha blitt forlatt da vi kom tilbake. Men jeg ville ikke gjort det nå, hvis jeg hadde hatt katt. Ville heller latt den være hos noen.
Gjest Bloodless Skrevet 1. oktober 2008 #23 Skrevet 1. oktober 2008 Nei, har aldri, og kommer aldri til å forlate dyrene mine (2 katter). Jeg har dyr fordi jeg er glad i de, og fatter ikke hvorfor noen får seg dyr hvis de ikke har tenkt å ta ansvar. Og NEI, katter klarer seg IKKE alene. Greit, på sommeren overlever de, men de blir fulle av orm og evt. parasitter og sykdommer. Men en katt er et ørkendyr, og tåler ikke å være ute døgnet rundt om vinteren, i minusgrader. Pelsen deres er ikke vannavstøtende, så en kald og våt katt kan lett fryse i hjel. Husker enda historien om ei dame som fant en katt utenfor huset sitt. Katten var sliten, utsultet og døden nær. Hun som fant den trodde det var en kattunge, for hun var så liten og lett. Hun tok den til dyrlegen, og fikk beskjed om at den måtte avlives. Katten var full av parasitter. Katten var forresten ingen kattunge, et var en voksen katt på 1,5 kilo. Grusomt! Det perfekte eksempel på at katter ikke klarer seg alene. Hjelper til hos dyrebeskyttelsen, og ser og hører slike ting alt for ofte. Uansvarlige idioter som ikke forstår at dyr ikke er leker. Legger liksågodt med litt info fra dyrebeskyttelsen; Hjemløse katter rammes av et uttall sykdommer. Katteaids rammer opp mot 80% av alle ukastrerte katter. Imunforsvaret svekkes og katten lider en smertefull død – som regel i form av lungebetennelse eller så små som ikke gror – og dermed utvikler seg til enorme krater i kattekroppen. En usterilisert jentepus på villspor formerer seg dessuten raskt. Så om du ikke kan ha katten din lenger, tro ikke at du gjør den en tjeneste ved å slippe den ut i "det fri". Da er det bedre å avlive katten.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #24 Skrevet 1. oktober 2008 Flott at det er så mange som er glad i dyrene sine. Og som skjønner at det ikke er noe skaffe/kast "objekt" å ha et dyr
The Kitten Skrevet 1. oktober 2008 #25 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg lurer på "Hvorfor"? Hvem er dere, egentlig? dere som forlater katt/dyr til seg selv når dere er.... lei? skal på ferie? Jeg er bare Nysgjerrig. Nå snakker jeg ikke om de som rømmer eller de som har mistet dyrene sine! Dere som forlater dyrene sine! Det har jeg aldri gjort, og jeg ville aldri vurdert det.
Gjest Gjest_Rotta_* Skrevet 1. oktober 2008 #26 Skrevet 1. oktober 2008 Ja, jeg har sluppet ut dyr før. Noen rotter. Hadde et par rotter som fikk unger og de ble helt rabiate, en dag stod de og åt på hverandre.. kanibaler. Det ville ikke jeg ha i hus, så da tok jeg med hele greien og slapp de ut i skogen. De er jo rotter, og vi har rotter selv i Norge. Så de lever nok rottenes glade liv i det fri nå.
Silmarill Skrevet 2. oktober 2008 #27 Skrevet 2. oktober 2008 Ja, jeg har sluppet ut dyr før. Noen rotter. Hadde et par rotter som fikk unger og de ble helt rabiate, en dag stod de og åt på hverandre.. kanibaler. Det ville ikke jeg ha i hus, så da tok jeg med hele greien og slapp de ut i skogen. De er jo rotter, og vi har rotter selv i Norge. Så de lever nok rottenes glade liv i det fri nå. Jeg lover deg at disse rottene dine DESVERRE fikk en pinefull død! Om du har hatt eks. Hetterotte eller Ørkenrotte hjemme hos deg selv som kjæledyr - så glem at disse tamme rottene som ikke er tilpasset det norske klimaet og slettes aldri har vært uten for ditt rottebur annet en (forhåpentligvis) i ditt hjem - vil klare seg! IKKE skaff deg dyr da du ikke er stand til å sette deg inn i et dyrs velvære! Spiller ingen rolle om dine rotter ble "gale" - du kunne ha skilt dem og/eller avlivet dem på en human måte! FY til deg om det du gjordet mot dine rotter
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #28 Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Ja, jeg har sluppet ut dyr før. Noen rotter. Hadde et par rotter som fikk unger og de ble helt rabiate, en dag stod de og åt på hverandre.. kanibaler. Det ville ikke jeg ha i hus, så da tok jeg med hele greien og slapp de ut i skogen. De er jo rotter, og vi har rotter selv i Norge. Så de lever nok rottenes glade liv i det fri nå. Det er ikke ofte jeg får sagt dette rett til noen, og det er vel ikke akkurat rett til noen nå heller men... DYREMISSHANDLING! Kannibaler? Jeg tror ikke rottene dine hadde det noe bra hos deg. Endret 4. oktober 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #29 Skrevet 3. oktober 2008 Har du hørt om Gressholmen, øya i Oslofjorden der det er haugevis av kaniner? Er du klar over hvordan "nye" kaniner der blir mottat av andre kaniner? Folk som har kaniner som de ikke kan ha tror at om dem setter dem ut på "kaninøya" Gressholmen får det såååå fint atte, de tar så grådig feil! "Nye" kaniner som blir satt ut der, blir levende kastrert av andre kaniner! De blir pint til døde av andre kaniner. Vet du hvorfor? Fordi kaninene som er der, mange gjerne født der - de ser på øya som sitt teritorium og om det kommer andre kaniner inn så blir dem skadet til døde! Det finnes ikke kaniner på Gressholmen lenger. Alle ble drept i fjor en gang fordi de skadet den vernede floraen på øya.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #30 Skrevet 3. oktober 2008 Det finnes ikke kaniner på Gressholmen lenger. Alle ble drept i fjor en gang fordi de skadet den vernede floraen på øya. Da har jegerne gjort en dårlig jobb.Jeg og min venn så mange kaniner da vi var der i år!
Gjest Bond Skrevet 4. oktober 2008 #31 Skrevet 4. oktober 2008 Tråden er ryddet iht KGs regler. mrs_bond, mod
Gjest Gjest_Rotta_* Skrevet 4. oktober 2008 #32 Skrevet 4. oktober 2008 Rottene hadde det helt fint de.. men de hadde hatt diverse eiere før og den før meg sa faktisk at hun ikke orket de mer fordi de oppførte seg så sinnsyke. Så tenkte jeg at kanskje jeg kunne få skikk på de.. men nei, de var helt sprø! Og avlivning? Vet du hva det hadde koster for 10+ rotter?! Husk at dette er tross alt skade dyr opprinnelig, herregud.
Daiquiry Skrevet 5. oktober 2008 #33 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg har hatt dyr hele livet, og har ALDRI forlatt noen av dem. De har alltid hatt noen som har passet dem. Har ikke dyr akkurat nå, men har lyst på hund igjen, men kommer ikke til å kjøpe det, før jeg vet at jeg kan tilby dem det livet de fortjener!
Gjest Bloodless Skrevet 5. oktober 2008 #34 Skrevet 5. oktober 2008 Har ikke dyr akkurat nå, men har lyst på hund igjen, men kommer ikke til å kjøpe det, før jeg vet at jeg kan tilby dem det livet de fortjener! Veldig fornuftig. Skulle ønske flere tenkte slik!
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #35 Skrevet 6. oktober 2008 Rottene hadde det helt fint de.. men de hadde hatt diverse eiere før og den før meg sa faktisk at hun ikke orket de mer fordi de oppførte seg så sinnsyke. Så tenkte jeg at kanskje jeg kunne få skikk på de.. men nei, de var helt sprø! Og avlivning? Vet du hva det hadde koster for 10+ rotter?! Husk at dette er tross alt skade dyr opprinnelig, herregud. Da kunne du kanskje latt være å fått så mange rotter? Og når du ante at de var sinnsyke, burde du kanskje skønt utgiftene som kanskje kom? Og jeg skønner fortsatt ikke hva som skjer i hodet på deg.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #36 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg har hatt dyr hele livet, og har ALDRI forlatt noen av dem. De har alltid hatt noen som har passet dem. Har ikke dyr akkurat nå, men har lyst på hund igjen, men kommer ikke til å kjøpe det, før jeg vet at jeg kan tilby dem det livet de fortjener! Jepp Man tar ikke 10 sinnsyke rotter til seg om man ikke engang kan tenke seg at de må avlives!!!! Og etterpå oppdage at hey, det koster jo penger! Da ble de plutselig skadedyr, som faktisk kan gå fritt i naturen
Ginajannoo Skrevet 6. oktober 2008 #37 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg gjorde noe grusomt en gang. Jeg måtte forlate katten min. Heldigvis ville hun jeg leiet hos ta på seg å omplassere den for meg. Jeg hørte senere at hun hadde fått det godt. jeg var ung og dum. Lot meg presse av "svigermor" om at visst ikke jeg kvittet meg med katten kom ikke hun på besøk... Jeg hade så dårlig samvittighet i årevis etterpå... gravid var hun også. En natt drømte jeg om henne. Hun sa til meg at jeg ikke trengte å være lei meg mer for hun hadde det godt, og at hun forstod hva som hadde skjedd... ALDRI mer!!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #38 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg gjorde noe grusomt en gang. Jeg måtte forlate katten min. Heldigvis ville hun jeg leiet hos ta på seg å omplassere den for meg. Jeg hørte senere at hun hadde fått det godt. jeg var ung og dum. Lot meg presse av "svigermor" om at visst ikke jeg kvittet meg med katten kom ikke hun på besøk... Jeg hade så dårlig samvittighet i årevis etterpå... gravid var hun også. En natt drømte jeg om henne. Hun sa til meg at jeg ikke trengte å være lei meg mer for hun hadde det godt, og at hun forstod hva som hadde skjedd... ALDRI mer!!!!!!! Flott svigermor! Huff.
muesli Skrevet 7. oktober 2008 #39 Skrevet 7. oktober 2008 ALDRI forlatt eit dyr og kommer ALDRI til å gjere det heller! Har hatt ein katt som forlot oss da om den gjekk seg vekk eller blei påkjørt eller noko veit eg ikkje. Men har dårlig samvittighet fordet, selv om eg veit det ikkje var min feil. den kom bare ikkje heim ein dag. Oppsøkte til og med "funnet katt" annonser i lokalavisen opp til 8 måneder etter den var borte i håp om at det var den. Blir nesten på gråten selv no av å tenke på den. Var så god den katten Så eg VEIT at eg aldri kommer til å forlate eit dyr. Hadde ikkje hatt samvittigheten til det.
Ginajannoo Skrevet 7. oktober 2008 #40 Skrevet 7. oktober 2008 Flott svigermor! Huff. Ja... hun var GRUSOM! Takk og pris for at hun hører til fortiden...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå