Gjest Gjest_Em_* Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Jeg lurer på "Hvorfor"? Hvem er dere, egentlig? dere som forlater katt/dyr til seg selv når dere er.... lei? skal på ferie? Jeg er bare Nysgjerrig. Nå snakker jeg ikke om de som rømmer eller de som har mistet dyrene sine! Dere som forlater dyrene sine!
Hanna panna Skrevet 27. august 2008 #2 Skrevet 27. august 2008 (endret) Dette lurer jeg også på. Men dyrene har vel ikke lidd et stort tap av å bli forlatt Endret 27. august 2008 av Helen
Noli Skrevet 27. august 2008 #3 Skrevet 27. august 2008 (endret) Dette lurer jeg også på. Men dyrene har vel ikke lidd et stort tap av å bli forlatt ! Ikke? De sulter og tørster ihjel. Eller fryser ihjel. Sikkert ikke noe stort tap. Endret 27. august 2008 av Helen
Hanna panna Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 Ikke? De sulter og tørster ihjel. Eller fryser ihjel. Sikkert ikke noe stort tap. Det er ofte det som skjer ja. Men det blir veldig individuelt, og hvor hjelpesløse de er når de blir forlatt. Det er de som sulter, tørster og fryser ihjel- som er de aller minste som man ikke ser mer til. Jeg får vondt av å tenke på det. Mens en 2år(+) katt kan klare seg selv, men blir dessverre rakende gatelangs. Og det er ikke nok for meg, å se at en katt bare klarer seg. Synes ikke at tapet av sine eiere er tragisk, er bare bra de er borte derifra. Jeg synes det er trist at det ikke er noe hjelpesystem for det når det er et såpass stort problem. Derfor dyrepoliti og litt flere hjelpere enn dyrebeskyttelsen. En prioriterinssak!
Helen Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Nausicaä Skrevet 27. august 2008 #6 Skrevet 27. august 2008 Ja. Vi slapp ut de to kaninene våre da vi innså at de ikke ble godt nok tatt vare på av hverken meg (for lite tid til dem) eller lillesøsteren min (for ung). Dette var tre år siden og de lever fremdeles i beste velgående, større og lykkeligere kaniner har jeg aldri sett noen steder. Det må sies at disse kaninene ble frigjort på en gård, med rikelig tilgang til friskt vann, gress og ly om vinteren. Jeg tviler på at kaniner, eller andre dyr, hadde trivst like godt i f.eks en søppelcontainer eller i et lite bur.
Hanna panna Skrevet 27. august 2008 #7 Skrevet 27. august 2008 (endret) Ja. Vi slapp ut de to kaninene våre da vi innså at de ikke ble godt nok tatt vare på av hverken meg (for lite tid til dem) eller lillesøsteren min (for ung). Dette var tre år siden og de lever fremdeles i beste velgående, større og lykkeligere kaniner har jeg aldri sett noen steder. Det må sies at disse kaninene ble frigjort på en gård, med rikelig tilgang til friskt vann, gress og ly om vinteren. Jeg tviler på at kaniner, eller andre dyr, hadde trivst like godt i f.eks en søppelcontainer eller i et lite bur. Asj! ___ Men: De har tilgang til vann, gress og ly om vinteren. Endret 29. august 2008 av Hanna panna
Gjest Caya Skrevet 29. august 2008 #8 Skrevet 29. august 2008 Det er ofte det som skjer ja. Men det blir veldig individuelt, og hvor hjelpesløse de er når de blir forlatt. Det er de som sulter, tørster og fryser ihjel- som er de aller minste som man ikke ser mer til. Jeg får vondt av å tenke på det. Mens en 2år(+) katt kan klare seg selv, men blir dessverre rakende gatelangs. Og det er ikke nok for meg, å se at en katt bare klarer seg. Synes ikke at tapet av sine eiere er tragisk, er bare bra de er borte derifra. Jeg synes det er trist at det ikke er noe hjelpesystem for det når det er et såpass stort problem. Derfor dyrepoliti og litt flere hjelpere enn dyrebeskyttelsen. En prioriterinssak! Feil. De klarer seg ikke spesielt bra. De blir avmagret, syke og skadet. Jeg jobber i DB og møter disse kattene. Noen av dem ser ut som de hadde dødd hadde de gått ute bare litt lenger. Ja. Vi slapp ut de to kaninene våre da vi innså at de ikke ble godt nok tatt vare på av hverken meg (for lite tid til dem) eller lillesøsteren min (for ung). Dette var tre år siden og de lever fremdeles i beste velgående, større og lykkeligere kaniner har jeg aldri sett noen steder. Det må sies at disse kaninene ble frigjort på en gård, med rikelig tilgang til friskt vann, gress og ly om vinteren. Jeg tviler på at kaniner, eller andre dyr, hadde trivst like godt i f.eks en søppelcontainer eller i et lite bur. Er det mulig å være så ignorant? Sånne som deg irriterer med noe helt grenseløst. Kaniner hører ikke hjemme i norsk natur, og at de dere har sluppet ut fremdeles lever er ikke i seg selv et tegn på at de har det bra. Det er ansvarsløst, kunnskapsløst og egositisk. Jeg deltar ofte på å fange inn kaniner som er dumpet og bruker mangfoldige timer på å "rydde opp" etter sånne som deg. Kaninene som kommer inn hos oss er magre, slitne, vonde i magen og har ofte midd eller andre sykdommer. Man slipper ikke kjæledyr ut i naturen!
Ugla Skrevet 30. august 2008 #9 Skrevet 30. august 2008 Man slipper ikke kjæledyr ut i naturen! Nei!!! Skjønner ikke engang at noen forsøker å forsvare det....
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2008 #10 Skrevet 30. august 2008 Helt enig! Slikt er forkastelig uansett hvilket dyr det er snakk om. Var det hunn og hannkanin du slapp ut? Har du tenkt på hvem som skal skyte alle disse ville kaninene når det blir 50 av dem da? At ikke folk tenker... Aurora
Silmarill Skrevet 30. august 2008 #11 Skrevet 30. august 2008 NEI, trådstarter! Aldri har jeg forlatt dyrene mine. Er vi på ferie har vi en "kattedame" som passer kattene våre hjemme hos seg! Fiskene mine tar veninnen min seg av! Feil. De klarer seg ikke spesielt bra. De blir avmagret, syke og skadet. Jeg jobber i DB og møter disse kattene. Noen av dem ser ut som de hadde dødd hadde de gått ute bare litt lenger. Er det mulig å være så ignorant? Sånne som deg irriterer med noe helt grenseløst. Kaniner hører ikke hjemme i norsk natur, og at de dere har sluppet ut fremdeles lever er ikke i seg selv et tegn på at de har det bra. Det er ansvarsløst, kunnskapsløst og egositisk. Jeg deltar ofte på å fange inn kaniner som er dumpet og bruker mangfoldige timer på å "rydde opp" etter sånne som deg. Kaninene som kommer inn hos oss er magre, slitne, vonde i magen og har ofte midd eller andre sykdommer. Man slipper ikke kjæledyr ut i naturen! Jeg "elsker" slike som deg og deltar selv frivillig for å ta meg av dyr (katter/hunder/gnagere) som bla. har blitt forlatt. Skriv under her da folkens: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1331 http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1576
Hanna panna Skrevet 30. august 2008 #12 Skrevet 30. august 2008 Jeg ser at det står "Men dyrene har ikke lidd stort tap av å blitt forlatt !" Det skjønner jeg ikke, for jeg skrev mer enn det bak forlatt..Ville aldri sagt det der! Men derfor skal jeg ta i litt tak her: Dyrene har ikke lidd et stort tap av å bli forlatt av så ansvarsløse eiere som ikke har noen fårståelse på at det er et liv og ikke noe man skaffer seg for så å kvitte seg med det når man er lei. Men man skal ikke gjøre det selvom. Det er ufårståelig oppførsel og jeg finner ikke ord. Jeg skulle møtt dere på gata! Har to katter i leiligheta mi. En mons som er 10år. En hokatt som er snart 1år. Hokatta kom hit rett før jul ifjord, og da var hun veldig lita. Har hatt kattunger før (En forlatt katt som fikk kattunger) og kan huske at når de var rundt den str var de kanskje 2-3mnd. Hun hadde knekt halen, var tynn og livredd for alle lyder. Virket misshandlet- for hun var så redd og usikker på mennesker. Reagerte rart på at man reiste seg opp, at man gikk bak henne- så gjorde hun seg flat mot gulvet og løp under stolen- som om hun skulle bli slått ellernoe. Jeg har tidligere ikke klart å la være å ta vare på forlatte katter, og de fleste har vært i god stand. Bortsett fra at eierne ikke gir lyd eller svarer på annonser- men har funnet nye eiere. Men har aldri forsøkt å funnet eierne til den hokatta her.. hun virket så nedbrutt og usikker. Var det galt? Men så er de forlatte kattene her jeg bor i god stand pga mange katteelskere i gata her. Og grunnen til at det er mange forlatte katter her er pga mange som flytter til/og fra flere ganger i året. Helt åndsvakt.
Gjest Nishiki Skrevet 30. august 2008 #13 Skrevet 30. august 2008 Vi fikk engang en kanin noen fant i skogen. Den var utsultet, syk, livredd og ble aldri helt normal. Så at kaninen har det så fantastisk når de slippes fri, tviler jeg på. Men det er vel det man unnskylder seg selv med når man er så uansvarlig.
Silmarill Skrevet 30. august 2008 #14 Skrevet 30. august 2008 (endret) Ja. Vi slapp ut de to kaninene våre da vi innså at de ikke ble godt nok tatt vare på av hverken meg (for lite tid til dem) eller lillesøsteren min (for ung). Dette var tre år siden og de lever fremdeles i beste velgående, større og lykkeligere kaniner har jeg aldri sett noen steder. Det må sies at disse kaninene ble frigjort på en gård, med rikelig tilgang til friskt vann, gress og ly om vinteren. Jeg tviler på at kaniner, eller andre dyr, hadde trivst like godt i f.eks en søppelcontainer eller i et lite bur. Det værste du kan gjøre er det du her har gjort her. (skjønner at du gjordet det i god tro)Håper virkelig at du VET at kaninene har det bra og at du ikke bare TROR det! Tamme kaniner har ingenting i naturen å gjøre - de dør en langsom og pinefull død! ---- Har du hørt om Gressholmen, øya i Oslofjorden der det er haugevis av kaniner? Er du klar over hvordan "nye" kaniner der blir mottat av andre kaniner? Folk som har kaniner som de ikke kan ha tror at om dem setter dem ut på "kaninøya" Gressholmen får det såååå fint atte, de tar så grådig feil! "Nye" kaniner som blir satt ut der, blir levende kastrert av andre kaniner! De blir pint til døde av andre kaniner. Vet du hvorfor? Fordi kaninene som er der, mange gjerne født der - de ser på øya som sitt teritorium og om det kommer andre kaniner inn så blir dem skadet til døde! Endret 30. august 2008 av Silmarill
Ugla Skrevet 30. august 2008 #15 Skrevet 30. august 2008 Jeg ser at det står "Men dyrene har ikke lidd stort tap av å blitt forlatt !" Det skjønner jeg ikke, for jeg skrev mer enn det bak forlatt..Ville aldri sagt det der! Ser at Helen har slettet noe i det første innlegget ditt (som du sikter til). Kan hun ha slettet for mye, sånn at det ble helt feil mening??
Nabodama Skrevet 30. august 2008 #16 Skrevet 30. august 2008 Nei, har aldri forlatt noen dyr. Skal vi på ferie, er katten på dyrepensjonat. Han trives ikke spesielt godt der, men han kan heller ikke være hjemme alene. Så han får holde ut der den tiden det tar, for vi er faktisk så egoistiske at vi drar på ferie likevel. Det er forresten mange katter, hannkatter, som blir streifere. De forlater selv hjemmet sitt, og jeg tror det er mange av disse vi ser ute, som ser forlatt ut. Vi har selv en sånn besøkskatt som dukker opp med jevne mellomrom for å få seg et måltid. Men han blir aldri værende lenge, snart er han på farten igjen. Han har kommet innom i over et år nå, og kjenner oss godt etterhvert.
Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 30. august 2008 #17 Skrevet 30. august 2008 Gressholmen ligger utenfor aker brygge , og her skal det altså finnes f ere hundre kaniner...nærmere 1000 noen år. Disse skal ha vert her siden slutten på 70 tallet. Folk dumper kaniner her innimellom, tenker vel på at detet er en fin plass for en kanin. Sannheten er at kaninen emst sansynligg vil sultei hjel om den ikek blir drept av de andre først. Ikke dump kaniner på Gressholmen Kaninene på Gressholmen
Hanna panna Skrevet 30. august 2008 #18 Skrevet 30. august 2008 Ser at Helen har slettet noe i det første innlegget ditt (som du sikter til). Kan hun ha slettet for mye, sånn at det ble helt feil mening?? Mulig det ja
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #19 Skrevet 27. september 2008 Nei, har aldri hatt noen grunn til det. Når familien flyttet til utlandet ga vi kaninene til en familie som ønsket dem For øyeblikket har vi bare katt og det er ikke noe problem med ferier. Den trives best ute hele døgnet uansett og de snille naboene gir han mat og husly hvis han ønsker det; og ofte ordner han opp maten selv (er en liten drapsmaskin... tok kaninen min, stor fullvoksen kanin!). Noen katter er nok mer kravstore enn andre og da må man tilrettelegge til det. Har man dyr må man ta ansvar for det.
TiaMaria86 Skrevet 27. september 2008 #20 Skrevet 27. september 2008 Nå kan det hende jeg får en del reaksjoner, eller ingen for den saks skyld, men hadde dere forlatt ungene deres eller? Dyrene mine har jeg hatt i svært mange år, de fleste av dem hvertfall, det begynner også å bli en del av dem siden jeg tar til meg dyr som driver gatelangs eller har blitt kastet vrak på av eierene sine. I dag har jeg 2 katter, en kanin, en ara, og en liten hest. Ingen av dem kunne jeg noensinne forlatt, når vi skal på ferie eller utflukter, så sørger jeg for å betale en eller to personer som kommer innom og steller/ser til dem og da helst eventuelt noen de kjenner fra før av. For meg er det pengene verdt. Synd med de som ikke tenker sann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå