Gå til innhold

Spørsmål om ex.phil

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som kan opplyse meg litt ?

Jeg vil gjerne prøve å ta ex.phil fra høsten av og fram mot jul/nyttår.

Jeg kommer nok til å jobbe det neste året på grunn av dårlig økonomi og diverse andre grunner. Men jeg kunne tenke meg å ta ex.phil fordi jeg tror det er "greit å ha" og fordi jeg synes det er kjekt å ha "forberedende" i tilfelle jeg trenger det om noen år.

Er det noen som har tatt det i tillegg til annen skolengang / jobb ?

På kveldstid ? Var det mange ganger i uken ?

Og ikke minst,- koster bøkene en formue ?

Ellers andre tips ? Da blir jeg gla` :D

Diva :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si at dette klarer du fint!!

Jeg ergrer meg ofte over alle som sier at de ikke gidder å ta ex. phil fordi de ikke "har bruk for det senere".

Faget er faktisk meget spennende, og berører mange ulike fagretninger.

Kunnskap får man aldri for lite av :D

Bøkene er ikke dyre og du kan sikkert kjøpe brukt.

Om du leser Sofies Verden av Jostein Gaarder er du kommet godt i gang med studiet ditt!

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk skal du ha :)

Den boka har jeg faktisk, selv om jeg ikke har begynt på den ennå :oops:

Tusen takk for oppmuntringen:)

Føler at det er greit å ha med ex.phil selv om jeg ikke har bruk for faget pr i dag...

Da skal jeg sjekke litt rundt etter bøker o.l.

Ha en fin dag :)

Diva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gjest, nå vet jeg ikke hvor du bor og hvilket universitet du skal ta eksamen ved. Folkeuniversitetet arrangerer kurs i de større byene i samarbeid med universitetene. Men du må være oppmerksom på at i forbindelse med studie/kvalitetsreformen er det endringer på de fleste pensumlister. Exphil er nå krympa litt (før var det 5 vekttall, dvs. 1/2 semester, nå er det 10 studiepoeng, altså 1/3 semester). Den nye pensumvarianten er ennå ikke lagt ut, men kommer nok snart. Den inneholder noe færre filosofer enn den gamle, noe vitenskapshistorie samt etikk. Se:

http://www.hf.uio.no/filosofi/undervisning...lavd/index.html

denne linken vil sikkert bli oppdatert snart.

Å ta exphil ved siden av å jobbe er fullt overkommelig. Gjorde det selv for 15 år siden, underviste i 2/3 stilling ved en ungdomsskole og hadde 6 timer forelesning i uka. Likte det så godt at jeg begynte å studere filosofi etterpå.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at ex.phil er så spennende. Har selv tatt ex.phil og ex.fac på Universitetet i Oslo, og et så kjedelig semester har jeg aldri vært gjennom før. Nå fikk jeg faktisk ganske bra karakterer, men det var kun egeninnsats, da mange av forelesningene var direkte dårlige; lite strukturerte med lite engasjerte forelesere. Var på et kurs i uken, ellers ingenting.

Men til spørsmålet ditt om hvordan det er å jobbe samtidig som du tar dette kurset, er svaret ja det skal nok gå bra, så lenge du er målbevisst eller bare skikkelig god på stresslesing rett før eksamen :). Et tips er repetisjonshefter i exphil. Bøkene er generelt ikke billige, da du trenger en del, men man kan alltids få kjøpt brukt. Det går kanskje også an å få lånt bøkene på biblioteket?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for alle svar :D

Det er greit å høre flere ulike erfaringer!

Skal ta det ved en høgskole som jeg tidligere har gått på, og vet at de har kurs der. Men skal sjekke opp ved lærestedet og prøve å få ytterligere info. Eksamen blir mest sannsynlig i Oslo i følge et par bekjente som har vært igjennom ex.phil.

Takknemlig for hjelp :D

Tror jeg skal klare dette....

Ha en god kveld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ex.phil er det mest kjipe jeg har vært med på! Vitenskapsfilosofi, logikk og filosofihistorie... Uff.. *grøsser*

Men, er du interessert og klare å motivere deg for å lese er det ingen problem. Det er jo ikke vanskelig, men for meg var det urkjedelig!

Jobb og Ex.phil går helt fint!

Jeg tok ex.phil samtidig som andre fulltidsstudier på universitetet, og vi hadde vel 2 forelesninger i uker (på 2 timer hver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...