Hanna panna Skrevet 27. august 2008 #61 Del Skrevet 27. august 2008 Er det ikke fint at folk vil skille seg litt ut da? Kjempe kult å prøve å ligne på hverandre mest mulig! Jeg setter pris på mennesker med tatoeringer,piercinger på nye steder, folk med masse meninger,engasjerte mennesker, intressante mennesker, sinte mennesker,søte mennesker,gamle... Ja faktisk alle! Jeg er gla vi har forskjellige farger på håret! jeg er gla for at vi har forskjellige øynefarger! jeg er gla for at vi kler oss forskjellig! jeg er gla vi er mange som har forskjellige hobbyer! For vet dere hva?! jeg hadde blitt så drittlei om alle var like! Dette setter jeg tommelen min opp for! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kona Skrevet 27. august 2008 #62 Del Skrevet 27. august 2008 Er det ikke fint at folk vil skille seg litt ut da? Kjempe kult å prøve å ligne på hverandre mest mulig! Jeg setter pris på mennesker med tatoeringer,piercinger på nye steder, folk med masse meninger,engasjerte mennesker, intressante mennesker, sinte mennesker,søte mennesker,gamle... Ja faktisk alle! Jeg er gla vi har forskjellige farger på håret! jeg er gla for at vi har forskjellige øynefarger! jeg er gla for at vi kler oss forskjellig! jeg er gla vi er mange som har forskjellige hobbyer! For vet dere hva?! jeg hadde blitt så drittlei om alle var like! Det samme synes jeg, og det er derfor jeg "glor" for å få med meg alle sammen. Jeg koser meg med å "glo", å se på alle de varianter som finnes. Å sitte på en benk ved stortinget en sommerdag og se på folkene som passerer forbi, det er for meg veldig avslappende - og ingen får stygge blikk fra meg såfremt de ikke kaster søppel rett på bakken da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 27. august 2008 #63 Del Skrevet 27. august 2008 Er det ikke egentlig veldig uhøflig å glo på folk? Det lærte jeg da jeg var barn, det var ikke lov å stirre. Ser jeg noe jeg vil se mer på idag så gjør jeg det så diskret jeg kan, jeg snur meg ikke rundt og glooor... og jeg ville aldri drømme om å se stygt på folk bare fordi de ser annerledes ut enn meg. Lurer på om folk som er negativt opptatt av andres utseende og fremtoning egentlig mangler en hel bøtte med selvtillit selv, jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanna panna Skrevet 27. august 2008 #64 Del Skrevet 27. august 2008 Er det ikke egentlig veldig uhøflig å glo på folk? Det lærte jeg da jeg var barn, det var ikke lov å stirre. Ser jeg noe jeg vil se mer på idag så gjør jeg det så diskret jeg kan, jeg snur meg ikke rundt og glooor... og jeg ville aldri drømme om å se stygt på folk bare fordi de ser annerledes ut enn meg. Lurer på om folk som er negativt opptatt av andres utseende og fremtoning egentlig mangler en hel bøtte med selvtillit selv, jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 27. august 2008 #65 Del Skrevet 27. august 2008 Er det ikke egentlig veldig uhøflig å glo på folk? Det lærte jeg da jeg var barn, det var ikke lov å stirre. Ser jeg noe jeg vil se mer på idag så gjør jeg det så diskret jeg kan, jeg snur meg ikke rundt og glooor... og jeg ville aldri drømme om å se stygt på folk bare fordi de ser annerledes ut enn meg. Lurer på om folk som er negativt opptatt av andres utseende og fremtoning egentlig mangler en hel bøtte med selvtillit selv, jeg... Flott sagt mysan! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #66 Del Skrevet 27. august 2008 Dess mer annerledes eller ekstremt utseende man har vil man bli lagt merke til. Øynene våre fungerer rett og slett på den måten, de er trent til å fangne opp det som skiller seg ut. Dette var tidligere en viktig overlevelsesmekanisme. Når jeg kler mer på den måten jeg gjør, gjør jeg gjerne det for å se pen ut (eller i alle fall min defninisjon av pen). Om noen da ser på meg er jo det igrunn koselig, da oppnådde jeg jo nettopp det jeg ønsket. Jeg mener også fullt ut av om man velger et utseende som skiller seg veldig fra resten av mengden gjør man dette med den vissheten om at det skiller seg veldig ut. Dersom man ikke liker å skille seg veldig ut hadde man valgt et annet utseende. Altså, har man gule dreads gjør man det også til en viss grad for å bli lagt merke til. Jeg tviler ikke på at man selv liker dette, men likevel ligger det uansett en oppmerkskomponent her. Selv har jeg en tatovering. Den er på en plass jeg kan skjule og vise når jeg vil. Jeg kler meg ofte for å vise den frem også, jeg syntes jo den er nydelig og ønsker å vise den frem på samme måte som smykket jeg kan ta på meg en dag. Jeg legger jo da opp til at mennesker skal se på den, og dersom andre viser sine tatoveringer er jeg 100% sikker på at de viser dem frem delvis av samme grunn. Utseendet vårt er i dag en del av personligheten vår og en del av det vi aktivt signaliserer om oss selv til andre mennesker. Piercing i ansiktet er et smykke på lik linje med andre smykker. Om jeg hadde store synlge smykker på andre deler av kroppen (smykker i ansiktet er med en gang mer synlige enn i ører/hals) så var det selvsagt for at jeg ønsket å vise dem frem. Om jeg ikke ønsket å vise dem frem hadde jeg heller hatt en tåring inni støvletten. Kom ann... det samme gjelder også for piercinger. Om man ikke ønsket å vise dem frem ville man heller ikke tatt dem på en plass hvor de var synlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanna panna Skrevet 28. august 2008 #67 Del Skrevet 28. august 2008 Dess mer annerledes eller ekstremt utseende man har vil man bli lagt merke til. Øynene våre fungerer rett og slett på den måten, de er trent til å fangne opp det som skiller seg ut. Dette var tidligere en viktig overlevelsesmekanisme. Når jeg kler mer på den måten jeg gjør, gjør jeg gjerne det for å se pen ut (eller i alle fall min defninisjon av pen). Om noen da ser på meg er jo det igrunn koselig, da oppnådde jeg jo nettopp det jeg ønsket. Jeg mener også fullt ut av om man velger et utseende som skiller seg veldig fra resten av mengden gjør man dette med den vissheten om at det skiller seg veldig ut. Dersom man ikke liker å skille seg veldig ut hadde man valgt et annet utseende. Altså, har man gule dreads gjør man det også til en viss grad for å bli lagt merke til. Jeg tviler ikke på at man selv liker dette, men likevel ligger det uansett en oppmerkskomponent her. Selv har jeg en tatovering. Den er på en plass jeg kan skjule og vise når jeg vil. Jeg kler meg ofte for å vise den frem også, jeg syntes jo den er nydelig og ønsker å vise den frem på samme måte som smykket jeg kan ta på meg en dag. Jeg legger jo da opp til at mennesker skal se på den, og dersom andre viser sine tatoveringer er jeg 100% sikker på at de viser dem frem delvis av samme grunn. Utseendet vårt er i dag en del av personligheten vår og en del av det vi aktivt signaliserer om oss selv til andre mennesker. Piercing i ansiktet er et smykke på lik linje med andre smykker. Om jeg hadde store synlge smykker på andre deler av kroppen (smykker i ansiktet er med en gang mer synlige enn i ører/hals) så var det selvsagt for at jeg ønsket å vise dem frem. Om jeg ikke ønsket å vise dem frem hadde jeg heller hatt en tåring inni støvletten. Kom ann... det samme gjelder også for piercinger. Om man ikke ønsket å vise dem frem ville man heller ikke tatt dem på en plass hvor de var synlige. Bra skrevet og jeg kan godt skjønne dette, jeg hvertfall. Men saken er ikke om hvor man har lyst til å bli lagt merke til og om man vil være fin. Handler om Skråblikk/Gloøyne og folk som stirrer stygt. Men saken har havnet på avspor et par ganger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest milkyway Skrevet 29. august 2008 #68 Del Skrevet 29. august 2008 Kom til å tenke på denne tråden i dag. Møtte ei jeg hadde gått på skole med, hun er vel 28 nå. Jeg sa "hei!" og hun svarer "Fy faen så jævlig du ser ut på håret nå!" I mine øyne er det verre å si nånn, enn å kanskje se jævlig ut pøå håret. Jeg tror det var mysan som hadde dette i signaturen sin "Du skal alltid mene det du sier, men ikke alltid si det du mener", noe i den duren. Hvis ikke det var deg, var det en lur setning uansett, som iallfall 28 år gamle kvinnfolk burde ha skjønt til nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jigva Skrevet 29. august 2008 #69 Del Skrevet 29. august 2008 Er vel ikke selvsagt at folk dømmer fordi de stirrer.. Folk ser på ting de ikke har sett før, blir som en læringsprosess.. Det jeg tenker om jeg ser mennesker med masse piercinger er: "oi, den der kan ikke være så behagelig å sove på" eller "hmmmmm.. lurer på hvordan han klarer å spise med den der.." Blir jo som at jeg skal på ball-fest for eksempel og bestemmer meg for å gå gjennom hovedgata i en diger ball-kjole. Folk vil titte, det kan jeg garantere.. turister vil til og med muligens ta bilder (har skjedd meg før) Men om de dømmer fordi de titter... nei, jeg tror ikke det. Det kan jo hende at det er du som legger merke til dette fordi du er veldig var selv på dine piercinger.. at hadde du virkelig vært så komfortabel og vant med dem som du sier du er så hadde du ikke lagt merke til blikkene en gang.. eller? bare et forslag, prøver ikke fornærme om du tror det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 29. august 2008 #70 Del Skrevet 29. august 2008 Kom til å tenke på denne tråden i dag. Møtte ei jeg hadde gått på skole med, hun er vel 28 nå. Jeg sa "hei!" og hun svarer "Fy faen så jævlig du ser ut på håret nå!" I mine øyne er det verre å si nånn, enn å kanskje se jævlig ut pøå håret. Jeg tror det var mysan som hadde dette i signaturen sin "Du skal alltid mene det du sier, men ikke alltid si det du mener", noe i den duren. Hvis ikke det var deg, var det en lur setning uansett, som iallfall 28 år gamle kvinnfolk burde ha skjønt til nå. ....du skulle sagt hun var enda mer jævlig i kjeften =/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BrunetteBarbie Skrevet 29. august 2008 #71 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Når folk glor på meg så glooor jeg tilbake. Det er bare frekt. Har ikke egentlig de fleste lært at man ikke skal stirre, peke, og alt det der??? Hvis jeg skulle glo kunne det ofte vært en en situasjon hvor jeg går i mine egne tanker, og glor ut i løse lufte, og dessverre treffer en eller annen forbipasserende eller hva nå enn som kunne skjedd. Så klart har jeg og glodd på folk. Noe kan overraske, men jeg GLOOOR_GLOR ikke. Behersker da meg. Noen ber jo om å bli glodd litt på. Endret 29. august 2008 av BrunetteBarbie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanna panna Skrevet 30. august 2008 #72 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Kom til å tenke på denne tråden i dag. Møtte ei jeg hadde gått på skole med, hun er vel 28 nå. Jeg sa "hei!" og hun svarer "Fy faen så jævlig du ser ut på håret nå!" I mine øyne er det verre å si nånn, enn å kanskje se jævlig ut pøå håret. Jeg tror det var mysan som hadde dette i signaturen sin "Du skal alltid mene det du sier, men ikke alltid si det du mener", noe i den duren. Hvis ikke det var deg, var det en lur setning uansett, som iallfall 28 år gamle kvinnfolk burde ha skjønt til nå. Trist Endret 30. august 2008 av Hanna panna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 30. august 2008 #73 Del Skrevet 30. august 2008 Jeg hadde også piercing som grodde igjen og gadd ikke å gjøre noe med det. Synes det er ganske fint, ja, og spesielt "opprørsk" er det i hvert fall ikke, annenhver person har det jo. Ja, det tenker jeg og.... opprørsk er det ikke lenger. Med tiden blir subkulturen innlemmet i kulturen, og det er bare bestemora mi som reagerer på piercingen min. Har heller aldri hatt problemer på jobbintervjuer. Nå har jeg ikke mer enn en nesedobb, det skal sies. Kanskje tre stykker hadde fått flere reaksjoner, hva vet jeg. Jeg forstår at du reagerer på "gloøyne", TS, men det er naturlig å se på folk. Det er et eller annet biologisk, vi søker ansikter automatisk. Jeg ser masse på folk, jeg prøver å unngå å glo, for jeg er enig i at det er uhøflig, og vi bør være bevisste på hvordan vi påvirker andre med blikk. Men jeg kan dessverre en gang i blant gå i mine egne tanker, og da uten å vite det, "sette meg fast" i et ansikt. Det er pinlig. Jeg vil ikke være den med "gloøyne", men jeg blir det uten å vite det. Men jeg har ikke stygge tanker om vedkommende av den grunn. Det pleier som regel å være fordi jeg liker det jeg ser. Estetikk er viktig for oss, og vil liker å hvile øynene på noe pent. Og ubevoktede øyeblikk, glemmer jeg oppdragelsen min..... En venninne av meg sliter med sosialangst, og i dårlig perioder er hun redd for "gloøyne" og nekter å gå ut. Terapauten hennes tok henne med på et kjøpesenter, hun skulle telle de som så på henne, det samme skulle han gjøre. Hun telte 54 "gloøyne", han telte 3.... Ja, jeg tror vi kan være litt for selvbevisste. Jeg vet med meg selv, at de jeg ser på har jeg glemt etter et par sekunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skanky Skrevet 30. august 2008 #74 Del Skrevet 30. august 2008 Ærlig talt. Tar man tre piercinger i ansiktet, så kan man ikke bli indignert over at gamle damer glor på bussen. Kom det som et sjokk eller? Ja, det er uhøflig å glo, men som folk her har påpekt så er det ganske naturlig. Og det betyr heller ikke at de dømmer deg. Og om de så gjør det, så er det en fullstendig naturlig menneskelig egenskap som i de aller fleste tilfeller er helt ufarlig. Jeg er lei av at folk påstår de ikke dømmer, fordommer er faktisk en essensiell kognitiv egenskap for å i det hele tatt forstå noenting i denne verden. Vi dømmer alle sammen. Get over it. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilletau Skrevet 30. august 2008 #75 Del Skrevet 30. august 2008 Ærlig talt. Tar man tre piercinger i ansiktet, så kan man ikke bli indignert over at gamle damer glor på bussen. Kom det som et sjokk eller? Ja, det er uhøflig å glo, men som folk her har påpekt så er det ganske naturlig. Og det betyr heller ikke at de dømmer deg. Og om de så gjør det, så er det en fullstendig naturlig menneskelig egenskap som i de aller fleste tilfeller er helt ufarlig. Jeg er lei av at folk påstår de ikke dømmer, fordommer er faktisk en essensiell kognitiv egenskap for å i det hele tatt forstå noenting i denne verden. Vi dømmer alle sammen. Get over it. Skanky: Snakk for deg selv. Dette er en sak som mange er uenig i, og nå skal du komme å "sette oss på plass" og presse ting under din synsvinkel. Jeg for min del vil helst snakke for meg selv. Men greit det, at du mener alle dømmer. Ok! Jeg tror alle dømmer, ja. Men jeg synes det er kjempe uhøflig å glo stygt på noen. Som noen her nevner åver: Synes det er styggere å stirre stykt på noen enn å ha piercinger. Synes det er styggere å si at "du er fæl på håret" eller glo fælt på det selvom man synes det. Men man tåler det, ja. Men man trenger ikke å like det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 30. august 2008 #76 Del Skrevet 30. august 2008 Jeg tror det var mysan som hadde dette i signaturen sin "Du skal alltid mene det du sier, men ikke alltid si det du mener", noe i den duren. Jeg husker ikke om jeg har hatt det i signaturen min, men det er kloke ord uansett Ellers; ja det er naturlig å se på ting og mennesker, og det er enda mer vanlig at vi ser ekstra på det som er uvant for oss, men vi bør ha selvdisiplin nok til å la være å stirre uansett. Vi er ikke barn, er vi vel? Litt på siden av det TS opplever, men det finnes faktisk de som stikker hodene sammen og hvisker og nikker i retning av "raringer", eller folk som åpenlyst himler med øynene når de ser noe de misliker. Det er ikke nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skanky Skrevet 31. august 2008 #77 Del Skrevet 31. august 2008 Skanky: Snakk for deg selv. Dette er en sak som mange er uenig i, og nå skal du komme å "sette oss på plass" og presse ting under din synsvinkel. Jeg for min del vil helst snakke for meg selv. Men greit det, at du mener alle dømmer. Ok! Alle gjør det. Fordommer kan faktisk ofte være ganske nyttige og ikke minst korrekte. Og selv om man har en fordom (for det har man alltid), så betyr det ikke at den ikke kan justeres eller at du ikke er tolerant. Mener du at du er helt blank i skallen hver gang du møter en person, og at du har ingen formening, anelse, tro, intuisjon, magefølelse eller instinkt som forteller deg en eneste liten ting om hvordan denne personen kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilletau Skrevet 1. september 2008 #78 Del Skrevet 1. september 2008 Alle gjør det. Fordommer kan faktisk ofte være ganske nyttige og ikke minst korrekte. Og selv om man har en fordom (for det har man alltid), så betyr det ikke at den ikke kan justeres eller at du ikke er tolerant. Mener du at du er helt blank i skallen hver gang du møter en person, og at du har ingen formening, anelse, tro, intuisjon, magefølelse eller instinkt som forteller deg en eneste liten ting om hvordan denne personen kan være? Joho,kjære deg- absolutt. Men å se stygt etter noen er helt bedritent og jeg har ikke en eneste god tanke om å holde på sånn;) Uansett om "alle har fordommer", det er noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 6. september 2008 #79 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg så et klipp på TV for noen år siden som gikk ut på noe sånt som at det er naturlig for mennesker å se på hverandre, spesielt om det er noe litt uvant ved personen. Siden jeg så dette på TV, har jeg tillatt meg selv å se på folk. Jeg ser på folk som kanskje har handicap, skader, tatoveringer, piercings etc. Jeg føler at jeg ser med et vennlig, "normalt" blikk. Jeg hilser ofte. Jeg liker piercinger, og tror ikke jeg vurderer personilge egenskaper ut fra piercingene. xx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 6. september 2008 #80 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg tenker ofte sånn som deg: de vet ikke mye om meg. Og å dømme noen pga. utseende er det dummeste jeg vet. Siden vi snakker om piercinger, så kan vi godt fortsette med det. Jeg har ingenting i mot folk som har piercinger, uansett hvor de måtte ha dem. Har selv hatt i ansiktet, men måtte ta det ut på pga. jobb for 10 år siden. Heldigvis så er de fleste (ingen regel uten unntak) i samfunnet mer tolerante i dag, og det går an å ha piercinger i ansiktet på jobb. Jeg synes det er verre med de som glor på folk med arr eller misdannelser. Det er virkelig lavmål. Det er forskjell på å se og å glo. Det er sistnevnte vi snakker om i denne tråden. Det er noe man kan merke, om folk glor på en stygg måte. Så jeg synes ikke TS er dømmende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå