Gå til innhold

sparkesykkel og hjelm

Fremhevede innlegg

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Hjelmbruk har sin plass hvis man skal kjøre et stykke,

Så du mener at om man skal sykle kort, så trenger man ikke hjelm?

Det samme sa naboen min om bilbeltet, og ble påkjørt i sin rolige gate, og fikk store skader grunnet mangel på bilbete.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt fakta inn i debatten:

15% av sykkelulykkene fører til sykehusinnleggelse (SIF)

Ca. 80% av sykkelulykkene er eneulykker (fall/ulykker i tilknytning til stasjonære objekt), 5% skjer i kollisjon med annen sykkel, 11% i kollisjon med bil (SIF)

25% av sykkelskadene blir betegnet som middels livstruende, 5% prosent som alvorlig livstruende (f.eks. brudd på hjerneskallen) (SIF). I et sykkelvelt treffer 70% av slagene mot hodet, panne og tinning.

Syklistenes skaderisiko i trafikken er 40 ganger så høy som bilføreres (TØI).

Gutter i 10-14 års alder synes å være mest utsatte for ulykker på sykkelen. Yngre syklister er som regel ikke tilstrekkelig kjent med trafikkreglene, noe som gjør at de er mer utsatte for alvorlige ulykker.

Kilde: Pasienthåndboka

Det finnes undersøkelser på skader ved bruk av sparkesykkel også.

I perioden 20.9. 2000 - 20.9. 2001 gjennomførte kirurgisk seksjon på Bergen Legevakt en studie der alle nye skader forårsaket av sparkesykkel ble registrert

Resultater. Gutter og jenter pådrog seg samme type skader. Aldersspekteret totalt var 6 - 53 år, median alder 11 år. Flest ble skadet i september. To tredeler skadet overekstremitet, en seksdel fikk hodeskader og en seksdel skader i underekstremitet. 37 fikk kutt eller skrubbsår, oftest i ansikt og på knær. Brudd utgjorde 34 % av skadene, og en tredel av disse måtte reponeres. Underarmsfrakturer var vanligst, og typen med volar vinkling av distale radiusfragment, såkalt Smiths fraktur, forekom i nesten halvparten av tilfellene. Få hadde brukt beskyttelsesutstyr.

Kilde: Den Norske Legeforening

Mine barn har alltid brukt sykkelhjelm når de har syklet. Jeg har ikke vært så opptatt av det når det gjelder sparkesykkel, men kanskje jeg burde ha vært det? (nå er de 15 og 17, og bege bruker hjelm - både på sykkel og moped). For meg spørs det litt hvor barna mine har brukt sparkesykkel. På lekeplassen, skolegården, ute på stien - der føler jeg ikke at det finnes samme risiko som når de skal bevege seg i traffikerte strøk.

Men det er noe med at når man ferdes på hjul så er man kjørende og den største faren er i mine øyne at barn ikke kan trafikkregler og ikke er i stand til å vurdere fart eller lese trafikkbildet. De tar sjanser og kommer i situasjoner som kan være farlige. Når da undersøkelsene og så viser at de fleste ulykkene er eneulykker (dvs. barnet kjører inn i noe som står stille) så er det klart at vi foreldre må gjøre det vi kan for å minske mulighetene for at barna blir skadet.

Hjelm på sykkel. Mulig også på sparkesykkel. Og på rulleskøyter - og da insisterer jeg også på kne-, albue- og håndledd-beskyttere.

Skrevet

Visste ærlig talt ikke at det fantest så mange uansvarlige foreldre jeg... Foreldre som er villige til å sette sine barns liv på spill for en så enkel sak som hjelm...Blir helt overgitt jeg.

Skrevet
Helt utrolig at så mange av oss vokste opp med uansvarlige foreldre.

He he ja rart mi lever..Detta er for dumt!!La oss heller snakke om de som er drita hver helg og setter ungene vekk og ikke bryr seg da kan mi beg å snakke..Så fort du snur ræva til drar de av den hjelmen om de ikke vil ha den på sånn er det bare.Husker meg selv men den gang var det lua på vinteren, for mi måtte jo sykkle uten hjelm...Stakkars oss..men må si kan ikke huske en i min by på min alder som skada hodet sitt på de åra kansje foreldrene var flinkere med barna den gang,kansje ute med de ,fant på ting og kansje lærte de å sykkle og litt om hva som var farlig.hmm..

Skrevet

La ungene bruke hjelm!

Hva er problemet?

Redd for at de skal få "hjelm-frisyre"?

Det er mye styggere med hodeskader enn dårlig frisyre! :kjefte:

Og noe så latterlig som; "skal dere oppdra menn eller mus"....

Nei, jeg skal oppdra barn - trygge, friske barn!

Jada, det er rart hvordan vi overlevde barndommen.... Men det er faktisk færre barn som dør i dag enn da vi var barn! Dette fordi vi beskytter ungene med nye "oppfinnelser". Hva tror dere er grunnen til at noen har kommet med den ideen om at det er en god ide å bruke hjelm?

Det er nemlig så såre enkelt som dårlig erfaring!!!

Så heller barn med hjelm enn barn med gravstein!

Skrevet

OK. Artikkelen i Aftenposten (gjest sin link) viser at flere har blitt mer uvørne og tar flere risikoer i trafikken fordi hjelmen gir en falsk trygghet. Dvs: man har innstillingen: jeg bruker hjelm = ingenting galt kan skje meg. Og det motsatte må da bli: jeg bruker ikke hjelm = noe galt kan skje med meg. Og det skal liksom bety at man passer bedre på, sykler saktere og ser seg mer for ....? Og ikke minst: sykler du uten hjelm så er bilistene mer forsiktig når de seg deg...? Det er vel en falsk trygghet? Og absolutt ingen grunn til å la være å anbefale å bruke hjelm.

Det er sikkert mange barn som tror at de ikke kan slå seg i hodet når de bruker hjelm - for det er jo hva mor og far sier når gir barnet sitt hjelm - og som får seg en liten overraskelse når det viser seg at de allikevel kolliderer i en vegg, ikke klarer å bremse eller velter og slår seg til tross for at de bruker hjelm. En hjelm beskytter ikke mot muligheten til å bli utsatt for en ulykke. Men den beskytter for konsekvensene!

Jeg vil ihvertfall ikke oppfordre min sønn til å la være å bruke sykkehjelm fordi bruk av sykkehjelm kan det føre til at han tror at han kan kjøre fortere eller mer vågalt - og derav være mer utsatt for ulykke.

Vil man la være å sette opp sikkerhetsnett på en trampoline fordi man tenker at barna vil være mer forsikte om de ikke har sikkerhetsnett???

Når det viser seg at 70% at skadene ved sykkeluhell går utover hodet (og da spesielt på barn) så ser jeg ikke helt grunnen til at foreldre ikke skal sørge for at barna bruker hjelm.

Det er greit nok at man i tidligere generasjoner (min egen inkludert) ikke hadde hverken hjelm, sikkerhetsnett eller EU-godkjent sand under huskene på lekeplassen. Og at vi fikk skrubbsår og kul i hodet - men ingen kjenner noen som ble hjerneskadet, ikke sant? Men undersøkelser (Statistisk Sentralbyrå) viser at det var langt flere barn som døde eller ble skadet i ulykker før enn det er i dag.

På begynnelsen av 1950-tallet døde over 55 av 100 000 barn årlig i aldersgruppen 1-4 år, nå er det bare seks av 100 000 som lider sammen skjebne.

Alt var kanskje ikke så mye bedre før... Da man ikke brukte bilbelte, redningsvest eller sykkelhjelm.

Skrevet

Jeg er voksen og bruker hjelm. Jeg er ikke glad i hjelmen. Og det er ene og alene fordi jeg er forfengelig og synes at jeg ser idiotisk ut med den. Men så tenker jeg at det er bedre at jeg ser ut som en idiot i 30 minutter enn at jeg ender opp med en hjerneskade.

Jeg ser titt og ofte disse som sykler som verdensmestre rundt i byen. Stort sett voksne menn, som kjører i full fart inn i enveiskjørte gater i motsatt kjøreretning! Som tar vanvittige sjanser i rundkjøringer. Som i det ene øyeblikket forholder seg til fotgjengerregler for så i det neste tro at de er bilister. Herregud, en stakkars bilfører MÅ være årvåken for å ikke kjøre ned disse. Er det så at disse syklistene tar sjansene de tar fordi de tror at de ikke kan bli skadet i en ulykke fordi de har hjelm???

Gjest ¤bella¤
Skrevet
He he ja rart mi lever..Detta er for dumt!!La oss heller snakke om de som er drita hver helg og setter ungene vekk og ikke bryr seg da kan mi beg å snakke..Så fort du snur ræva til drar de av den hjelmen om de ikke vil ha den på sånn er det bare.

Hva har alkohol med denne diskusjonene å gjøre? Skyve ansvaret over på andre?

Jeg brukte hjelm, selv når mine foreldre ikke så på. Tenk det deu :sjokka:

Skrevet

De fleste unge som lærer å bruke hjelm fra de er små- tar ikke av seg hjelmen. De som gjør det gjør det fordi de er redd andre skal synes det ser teit ut. Hadde alle hatt foreldre som hadde vett til å ta hjelm på ungene sine, så hadde vi ikke hatt noe problem.

Gjest Anonym nå
Skrevet

Broren min døde fordi han ikke brukte hjelm.

Han var 14 år og syklet langs veien ui en nedoverbakke. Det regnet og han skulle krysse veien. Han hadde nok litt stor fart. Han så ikke bilen som kom. Han traff fortauskanten med hodet og døde senere på sykehuset av skadene. Legene sa at hjelm ville ha reddet ham.

Selv har jeg falt og slått meg på sykkel da jeg var lita. Fikk en handlepose inn i forhjulet. Gikk rett i bakken og måtte sy flere sting i panna.

ALLE i min familie og vennene våre bruker hjelm. Vi har nemlig erfart hvor fælt det kan gå om man ikke gjør det.

Å si at folk er pyser og at de overbeskytter barne sine fordi de tenker sikkerhet skjønner jeg ikke. Kan vi beskytte de vi er glad i så gjør vi jo det. Selv om en ulykke kanskje aldri hender.

Skrevet

Han var 14 år og syklet langs veien ui en nedoverbakke. Det regnet og han skulle krysse veien. Han hadde nok litt stor fart.

Dette er jo noe ganske annet enn å leke med sparkesykkel på veien utenfor huset. Etter min mening blir det litt for hysterisk å bruke hjelm i en slik situasjon.

Skrevet

Her hvor jeg bor bruker alle barna i gaten hjelm, enten de sykler eller står på rullebrett, sparkesykkel eller rulleskøyter...

Ungene passer på hverandre; "hent hjelmen din og bli med ut å sykle da", er en helt vanlig frase her i borettslaget.

Det morsomme er at de ikke tar av hjelmen selv om de setter sykkelen fra seg heller :)

Skrevet
Dette er jo noe ganske annet enn å leke med sparkesykkel på veien utenfor huset. Etter min mening blir det litt for hysterisk å bruke hjelm i en slik situasjon.

Er det? Hva viss det kommer en bil da?

Syns du er litt korttenkt jeg- hvorfor er det hysterisk at de skal bruke hjelm? Er det ikke bedre å bare lage en vane ut av det?

Skrevet
Er det? Hva viss det kommer en bil da?

Ja, og hva hvis det kommer en bil når de går? Kanskje de skal bruke hjelm hele tiden - bare for sikkerhets skyld?

Gjest Gjest_Cecilie_*
Skrevet
Her hvor jeg bor bruker alle barna i gaten hjelm, enten de sykler eller står på rullebrett, sparkesykkel eller rulleskøyter...

Ungene passer på hverandre; "hent hjelmen din og bli med ut å sykle da", er en helt vanlig frase her i borettslaget.

Det morsomme er at de ikke tar av hjelmen selv om de setter sykkelen fra seg heller :)

De bør faktisk ta av seg hjelmen når de ikke er på sykkel eller sparksykkel el.l.

Det har skjedd mange ulykker fordi barn har festet hjelmen i husker, trær eller klatrestativ. Også blir de hengende etter hjelmen og blir kvalt.

Så det er ikke så veldig morsomt at de ikke tar av hjelmen.

Gjest Anonym nå
Skrevet

Han var 14 år og syklet langs veien ui en nedoverbakke. Det regnet og han skulle krysse veien. Han hadde nok litt stor fart. Han så ikke bilen som kom. Han traff fortauskanten med hodet og døde senere på sykehuset av skadene. Legene sa at hjelm ville ha reddet ham.

Tror du. Broren min syklet på veien rett utenfor huset der hvor vi bodde. Han skulle ikke sykle langt. Han skulle bare hjem fra en kompis som bodde et par hus bortenfor. Tror du det hadde vært noe anderledes om han hadde vært på sparkesykkel?

Det kan gå like fort uavhengig om man leker eller om man sparksykler hjem fra naboen!

Gjest Uansvarlig
Skrevet
På begynnelsen av 1950-tallet døde over 55 av 100 000 barn årlig i aldersgruppen 1-4 år, nå er det bare seks av 100 000 som lider sammen skjebne.

Alt var kanskje ikke så mye bedre før... Da man ikke brukte bilbelte, redningsvest eller sykkelhjelm.

For å sette det litt på spissen så kunne man kanskje redusert dette tallet til 0 ved å alltid holde barna innendørs.

Jeg har for min egen del sett en utvikling hvor (enkelte) foreldre er nærmest hysteriske i forhold til å beskytte barna sine.

Jeg opplever at andre foreldre ser stygt på meg fordi jeg lar sønnen min spikke med kniv(og ja, den er veldig skarp), lar dem utforske ting i skogen - klatre i trær og fjellskrenter(uten hjelm).

Jeg har også tatt han med på lengre utenlandsturer - til områder som ikke kan betegnes som "barnevennlige" i det hele tatt.

Er det å redusere risiko for en ulykke et mål som overskygger alle andre?

Skrevet
For å sette det litt på spissen så kunne man kanskje redusert dette tallet til 0 ved å alltid holde barna innendørs.

Jeg har for min egen del sett en utvikling hvor (enkelte) foreldre er nærmest hysteriske i forhold til å beskytte barna sine.

Jeg opplever at andre foreldre ser stygt på meg fordi jeg lar sønnen min spikke med kniv(og ja, den er veldig skarp), lar dem utforske ting i skogen - klatre i trær og fjellskrenter(uten hjelm).

Jeg har også tatt han med på lengre utenlandsturer - til områder som ikke kan betegnes som "barnevennlige" i det hele tatt.

Er det å redusere risiko for en ulykke et mål som overskygger alle andre?

Nei, det syns jeg ikke. Jeg tar også med barna mine på steder i både inn- og utland som ikke er barnevennlige, sønnen min har brukt kvin siden han var liten, og begge barna mine har klatret i trær.

MEN dette handler om å forberede barna på livet, å takle forskjellige situasjoner for å bli tryggere både på seg selv og verden.

Hvordan kan du påstå at dette har noe med hjelmbruk å gjøre? Det er jo det debatten handler om. I de andre situasjonene finnes det ingen effektiv beskyttelse, men det gjør det når man sykler.

Gjest uansvarlig
Skrevet
Hvordan kan du påstå at dette har noe med hjelmbruk å gjøre? Det er jo det debatten handler om. I de andre situasjonene finnes det ingen effektiv beskyttelse, men det gjør det når man sykler.

Bruk av hjelm når man bruker sparkesykkel?

Jeg kan tenke meg en god del andre aktiviteter som barn driver med som medfører minst like stor sjanse for en alvorlig hodeskade ved å ikke bruke hjelm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...