Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 gutten min er syv år og har fått sparkesykkel, etter å ha vært på noen turer med hjelm ser jo bade han og jeg at det andre på hans alder ikke bruker det (oslo), ve har kun sett to med hjelm og de var ca 3-4 år. Jeg synes egentlig han bør ha hjelm, men hva gjør man når ikke de andre i nabolaget bruker? Jeg kjenner ikke foreldren, så er ikke noen her jeg har diskutert med.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Jeg synes han/dere bør bruke hjelm uavhengig av hva andre gjør. Dersom du har mulighet for å snakke med andre foreldre tilfeldig eller gjennom borettslag etc er jo det også en mulighet. Der jeg vokste opp (i boligfelt i drabantby) avtalte de fleste foreldrene seg i mellom hvordan endel slike (viktige) ting skulle være for at det skulle bli enklere å slippe mas eller "jamen, ingen andre gjør ditt og datt". Vi brukte forsåvidt ikke hjelm, da, men dette var for 25-30 år siden, og nå i voksen alder sykler jeg alltid med hjelm.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Jeg har aldri vært tilhenger av "hva alle andre gjør" jeg da. Min sønn er 9 og bruker hjelm når han sparkesykler. Sikkerhet kommer før alt annet. Ingen hjelm ingen sparkesykkel og ferdig med det. Men her har det heller ikke vært noe trøbbel med det ungene ser at vi voksne bruker hjelm, og har aldri blitt opplært til noe annet enn å bruke hjelm.
Gjest grymasa Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Jeg har aldri vært tilhenger av "hva alle andre gjør" jeg da. Min sønn er 9 og bruker hjelm når han sparkesykler. Sikkerhet kommer før alt annet. Ingen hjelm ingen sparkesykkel og ferdig med det. helt enig, samme regel her i huset, ingen hjelm ingen sykling...ingen diskusjon!
Leanne Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Jeg er heller ingen tilhenger av "det alle andre får lov til..." Min datter er bare 3,5 men hun prøver seg ofte på "hvorfor kan ikke jeg få en is når den jenta får lov" og lignende.. Mitt svar er det samme hver gang: Jeg er mammaen din og jeg bestemmer over deg. Mamma kan ikke bestemme hva de andre barna får lov til.. Dette svaret godtar hun. Forhåpentligvis vil hun også godta dette svaret når hun blir eldre
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 Mine barn må bruke hjelm uansett hva alle andre gjør. Enten det er sparkesykkel, vanlig sykkel eller skateboard. Dette er godt innarbeidete rutiner her nå, ingen av ungene diskuterer.... selv ikke 14-åringen
LvonB Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Ingen hjelm=ingen moro. Et par diskusjoner underveis, men det er ingen bønn hos mor og far. Jeg sier det rett ut til barna mine: "Jeg DRITER i hva andre gjør!"
Tusenfryd Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 Jeg tror på generelt grunnlag at hver og en familie må gjøre og si og ikke minst gjennomføre hva de synes er riktig. Uansett hva andre gjør. Og dette går begge veier. Og med sykkel og sparkesykkel er det hjelm som gjelder hos oss - også trehjulssykkel. Nå skal det sies at vi ikke hadde tenkt på det med hjelm og trehjulssykkel, men vårt fremmelige barn så de store på tohjuling og hjelm og da var det hjelm som gjaldt og det syntes vi var en god idé.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Delvis enig med de andre her. Vi bryr oss ikke om hva andre gjør. Her får ungene lov til å leke uten å ha på hjelm til enhver tid.
Gjest Gjest_Maja_* Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 Jeg tror på generelt grunnlag at hver og en familie må gjøre og si og ikke minst gjennomføre hva de synes er riktig. Uansett hva andre gjør. Og dette går begge veier. Og med sykkel og sparkesykkel er det hjelm som gjelder hos oss - også trehjulssykkel. Nå skal det sies at vi ikke hadde tenkt på det med hjelm og trehjulssykkel, men vårt fremmelige barn så de store på tohjuling og hjelm og da var det hjelm som gjaldt og det syntes vi var en god idé. Trehjulsykkel og hjelm? Farten på trehjulsykkel blir da ikke så høy? Og hodeskader - er det noe man får når man detter av trehjulsykkelen? Min erfaring er at man får litt skrubbsår. Hvorfor ikke bruke knebeskyttere, tannbeskytter og susp også..... Og selvfølgelig refleksvest! Kanskje barn burde bruke hjelm inne i huset også? I tilfelle de faller ned trappa eller fra køyesenga? Mine barn bruker ikke hjelm når de er på sparksykkel frem og tilbake i gata her vi bor. Men når vi er på tur (på sykkel eller sparksykkel) og farten kan bli høy eller man er utsatt for andre trafikkanters uhell - da bruker vi hjelm. Og det gjelder hele familien. Jeg er for sikkerhet og for å lære barna nødvendigheten av hjelm på sykkel og refleks når det er mørkt og man går langs veien. Men jeg synes mange er vel hysteriske. Men man må selvfølgelig få gjøre som man vi i egen familie. Men jeg lurer litt når foreldre ikke engang lar barna dra på lekeplassen - fordi de er redd noe kan skje med dem..... Men det er kanskje litt prinsippet. At det blir en regel at man alltid skal ha hjelm - så slipper man diskusjonen med barna om når det skal være lov å ikke bruke det.
Tusenfryd Skrevet 26. august 2008 #11 Skrevet 26. august 2008 Trehjulsykkel og hjelm? Farten på trehjulsykkel blir da ikke så høy? Og hodeskader - er det noe man får når man detter av trehjulsykkelen? Min erfaring er at man får litt skrubbsår. Hvorfor ikke bruke knebeskyttere, tannbeskytter og susp også..... Og selvfølgelig refleksvest! Kanskje barn burde bruke hjelm inne i huset også? I tilfelle de faller ned trappa eller fra køyesenga? Nå må du lese alt jeg skrev da - før du fyrer løs! Men jeg gjentar gjerne om det hjelper. Barnet hadde sett de store ungene på tohjuls som brukte hjelm og da ville mitt barn også ha hjelm. Jeg synes i utgangspunktet ikke de trenger hjelm verken med trehjulssykkel eller sånn sparkesykkel for de minste med to hjul bak, men når ungen selv ber om det og vi på den måten får innarbeidet en god vane, så for all del! Da kjøpte vi SELVSAGT hjelm. Noe annet ville vært bra teit av oss. "Nei, barnet mitt, du får ikke hjelm du". Et år senere og tohjulssykkel "Vi vet at du ikke fikk hjelm i fjor men NÅ skal du ha hjelm".
Gjest en mor Skrevet 26. august 2008 #12 Skrevet 26. august 2008 Jeg er litt skeptisk til at barn skal bruke hjelm så mye jeg. Greit nok at de bruker det når de er på sykkeltur. Men i vanlig lek, hvor man kanskje bruker sparkesykkel innimellom så kan det være farlig. Barn har blitt hengende fast i både trær og husker med hjelm på og blitt kvalt! Lærer dere barna deres å ta av hjelmen når de ikke er på sykkel eller på sparksykkelen??? Jeg lar gutten min (på 8) bruke sparksykkel uten hjelm. Fordi han er jo ikke på sparksykkelen hele tiden. Og jeg stoler ikke på at han tar den av seg når han er på klartrestativet f.eks. Og jeg er jo ikke med ham hele tiden og kan passe på. Her vi bor er det masse rekkehus og mange lekeplasser. Det er stort sett bare sykkel og gangstier. Han får selvfølgelig lov til å bruke sparksykkelen bort til lekeplassen. Og da er det uten hjelm. Nettopp fordi han skal andre ting enn det å bare være på sparksykkelen.
Gjest Gjest_Maja_* Skrevet 26. august 2008 #13 Skrevet 26. august 2008 Nå må du lese alt jeg skrev da - før du fyrer løs! Men jeg gjentar gjerne om det hjelper. Barnet hadde sett de store ungene på tohjuls som brukte hjelm og da ville mitt barn også ha hjelm. Jeg synes i utgangspunktet ikke de trenger hjelm verken med trehjulssykkel eller sånn sparkesykkel for de minste med to hjul bak, men når ungen selv ber om det og vi på den måten får innarbeidet en god vane, så for all del! Da kjøpte vi SELVSAGT hjelm. Noe annet ville vært bra teit av oss. "Nei, barnet mitt, du får ikke hjelm du". Et år senere og tohjulssykkel "Vi vet at du ikke fikk hjelm i fjor men NÅ skal du ha hjelm". Ja da skjønner jeg. Sorry. Klart barnet må få bruke hjelm når det selv vil og synes det er tøfft. Det er jo en veldig grei måte å lære gode rutiner på.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #14 Skrevet 26. august 2008 Tror det er et par personer her som burde tatt seg en tur innom Nevrologisk avd på nærmeste sykehus.... Kanskje dere endrer mening ang hjelm etter å ha sett hvilke skader man kan få av å falle av en sykkel! Og ja, farten kan bli høy på trehjulsykkel også. Dersom dere følger med hva ungene deres driver med når de er ute, så vil dere se det!
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #15 Skrevet 26. august 2008 Tror det er et par personer her som burde tatt seg en tur innom Nevrologisk avd på nærmeste sykehus.... Kanskje dere endrer mening ang hjelm etter å ha sett hvilke skader man kan få av å falle av en sykkel! Og ja, farten kan bli høy på trehjulsykkel også. Dersom dere følger med hva ungene deres driver med når de er ute, så vil dere se det! Jeg har sett en person skade seg stygt ved å falle ned en trapp. Behøver det å bety at vi alle skal ha på oss hjelm hver gang vi går i en trapp? At man KAN skade seg er ikke nøvendigvis et argument for at man må beskytte seg. Jeg ønsker mine barn det beste - paradoksalt nok innebærer det for min del at jeg ønsker at de skal utforske livet uten å være pakket inn i skumgummi. Det er risikabelt å leve - du kan skade deg og til og med dø.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #16 Skrevet 26. august 2008 Jeg har sett en person skade seg stygt ved å falle ned en trapp. Behøver det å bety at vi alle skal ha på oss hjelm hver gang vi går i en trapp? Nei, men vil du fraråde alle andre mot å holde seg i gelenderet når de går i trapper? Du er kanskje en av dem som kaller sikkerhetsbeltet for pysebelte også....????
Mamma1 Skrevet 26. august 2008 #17 Skrevet 26. august 2008 (endret) Ja, min datter får ikke lov til å sykle uten hjelm, ei heller bruke sparkesykkel eller rullesko/skøyter. Det er da bare normal forstand og et ønske om at ikke barna sine skal skade seg alvorlig om det skjer noe. Jeg blir så forbanna på uansvarlige foreldre som lar barna sykle uten hjel- blir like forbanna på foreldre som har trampoline uten sikkerhetsnett- det er så uansvarlig at det grenser til omsorgssvikt. Syns også det er veldig greit at barbn bruker hjelm på trehjulssykkel- ikke nødvendigvis fordi de kan skade seg så veldig- men fordi å bruke hjelm da blir en vane. Endret 26. august 2008 av Mamma1
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #18 Skrevet 26. august 2008 Nei, men vil du fraråde alle andre mot å holde seg i gelenderet når de går i trapper? Du er kanskje en av dem som kaller sikkerhetsbeltet for pysebelte også....???? Nei, alle må vurdere hvilken grad av sikkerhet de føler er nødvendig for å leve et fullverdig liv.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #19 Skrevet 26. august 2008 Jeg blir så forbanna på uansvarlige foreldre som lar barna sykle uten hjel- blir like forbanna på foreldre som har trampoline uten sikkerhetsnett- det er så uansvarlig at det grenser til omsorgssvikt. Helt utrolig at så mange av oss vokste opp med uansvarlige foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #20 Skrevet 26. august 2008 Forumet er fullt av typiske hjelmhysterikere. Hjelmbruk har sin plass hvis man skal kjøre et stykke, men i vanlig lek med sparkesykkel i gaten er det fullstendig malplassert. Vil dere oppdra menn eller mus?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå