Gå til innhold

Sluket på badet er tett


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Tapper jeg vann i vasken, kommer det vann opp igjen fra sluket på gulvet.

Det bobler endel, før det saaaaaakte renner litt ned igjen.

Hva gjør jeg? Ringer rørlegger(i morgen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tapper jeg vann i vasken, kommer det vann opp igjen fra sluket på gulvet.

Det bobler endel, før det saaaaaakte renner litt ned igjen.

Hva gjør jeg? Ringer rørlegger(i morgen)?

Ta opp slukriste (den du ser i gulvet) og forsøk å rense opp selv.

Er det ekkelt bruker du gummihansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp slukriste (den du ser i gulvet) og forsøk å rense opp selv.

Er det ekkelt bruker du gummihansker.

Har prøvd det, men uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hell på salmiakk. Ikke bruk plumbo pulver, det kan forsteine seg (hilsen min rørlegger). Jeg fikk hjelp av naboen som er rørlegger, han helte på noe som heter mudin avløpsåpner, det skal jeg si deg var effektivt. Prøv om du kan få kjøpt det i en rørleggerbutikk. Det skal virke en stund, hos meg tok det en time før mudin klarte å åpne det. Salmiakk skal visst funke bra noen ganger også, da snakker vi MYE salmiakk (1 liter kanskje). Husk å lufte, ingen mennesker og dyr i nærheten.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reparatør
Har prøvd det, men uten hell.

Var sluket rent? Utdyp hva du har prøvd og hva som ikke fungerte.

Det generelle rådet er å kjøpe Plumbo, Cillit Bang e.l., og følge bruksanvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reparatør
Ikke bruk plumbo pulver, det kan forsteine seg (hilsen min rørlegger).

Det er riktig. Men det skjer ikke hvis man bruker mye vann slik at det får rent gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKKE plumbo pulver, det kan forstene seg i røra. En annen nabo gjorde det, og vet de hadde masse trøbbel etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Som sagt, følge bruksanvisningen. ;)

Jammen, på bruksanvisningen til Plumbo pulver så står det at en skal helle etter en halv liter vann hvis avløpet er tilstoppet (tror jeg...). Det er ikke mye, i alle fall ikke nok til å unngå at det forsteiner seg. Det er først etter en lang stund at en skal helle etter mye vann.

Jeg har brukt en geleaktig avløpsåpner fra Mr Muscle. Det finnes andre merker som har liknende produkter. Tror det heter "heavy gel". (Gidder ikke gå i skapet og se etter.) Det har virket veldig godt. Det mest effektive forslaget er likevel det første du fikk. Men fy så ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reparatør

Ufordelen med kaustisk soda/Plumbo er at om du ikke klarer å løsne proppen i røret, kan ikke rørleggeren bruke de kjemiske midlene han har til rådighet. Men om du først må ha rørlegger, har han også stakefjær og slange som spyler opp rørene helt til fellesstammen. Slik spyling bør man uansett ha hvis rørene er så tette at det virkelig er stopp. Da holder ikke kjemikalier.

Men poenget er å unngå å måtte tilkalle rørlegger. Så da vil jeg hevde at om vannet renner ut, om enn sakte, kan man bruke Plumbo. Men flytende Plumbo er det minst risikable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sluket rent? Utdyp hva du har prøvd og hva som ikke fungerte.

Det generelle rådet er å kjøpe Plumbo, Cillit Bang e.l., og følge bruksanvisningen.

Tok av slukristen og fjernet en del "gugge". Var fryktelig vanskelig og knotete å komme til, men jeg fant da et rør, men klarte ikke å kjenne noe.

Æsj , altså!

Jeg skal prøve å få kjøpt Mudin i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reparatør
Tok av slukristen og fjernet en del "gugge". Var fryktelig vanskelig og knotete å komme til, men jeg fant da et rør, men klarte ikke å kjenne noe.

Æsj , altså!

Ja det er noe svineri... I tillegg, hvis det er et gammelt sluk, kan det røret du kjente være fra servanten. I så tilfelle må du enda lenger ned i sluket og grave ut all guggen rundt hele sluket...

Om du leier boligen, så er det bare rensing ned til og med vannlåsen som er ditt ansvar. I så tilfelle er det bare å ringe huseier og få dem til å rense opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er noe svineri... I tillegg, hvis det er et gammelt sluk, kan det røret du kjente være fra servanten. I så tilfelle må du enda lenger ned i sluket og grave ut all guggen rundt hele sluket...

Om du leier boligen, så er det bare rensing ned til og med vannlåsen som er ditt ansvar. I så tilfelle er det bare å ringe huseier og få dem til å rense opp.

Ja, det er gammelt. Huset er bygget på 60 tallet.

Vi leier huset, så da ringer jeg huseier om jeg ikke får fikset dette på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Reparatør

OK. Sjekk først husleieavtalen for å være sikker på at det ikke står noe spesielt om slikt vedlikeholdsansvar. Det er lov å avtale at dette er ditt ansvar, så kanskje dette er gjort i kontrakten. Uansett, rens ut så mye du kan fra sluket før du ringer.

Når det dreier seg om så gamle rør, bør man være ekstra forsiktig både med staking og kjemikalier. Ikke gjør noe uten at huseier er informert og aksepterer det. Ellers kan han skylde på deg hvis noe går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det dreier seg om så gamle rør, bør man være ekstra forsiktig både med staking og kjemikalier. Ikke gjør noe uten at huseier er informert og aksepterer det. Ellers kan han skylde på deg hvis noe går galt.

Vi har støpejernsrør her vi bor, og kan ikke bruke plumbo og diverse andre sterke midler (avløpsrens osv.) i rørene her. Det ødelegger rett og slett rørene. Så om du skal helle på med noe slikt bør du være helt sikker på at rørene tåler det. Det sterkeste vi kan bruke er salmiakk tror jeg, og det funker bare sånn halvveis. Men vannet renner nå fremdeles, med jevnlig salmiakkrensing.

Ellers er det nok huseier som har ansvar hvis du leier, så ta en telefon dit i første omgang, om det ikke står annet spesifisert i kontrakten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reparatør
Vi har støpejernsrør her vi bor, og kan ikke bruke plumbo og diverse andre sterke midler (avløpsrens osv.) i rørene her. Det ødelegger rett og slett rørene. Så om du skal helle på med noe slikt bør du være helt sikker på at rørene tåler det. Det sterkeste vi kan bruke er salmiakk tror jeg, og det funker bare sånn halvveis. Men vannet renner nå fremdeles, med jevnlig salmiakkrensing.

Støpejern i seg selv tåler fint Plumbo. Problemet er antagelig at det er gamle rør. De er ikke særlig glatte noe som medfører at kjemikaliene kan avleire seg og få godt feste i røret.

En annen og antagelig viktigere grunn er at gamle rør og sluk kan være så rustne at litt heftige kjemikalier ødelegger dem.

Men det er faktisk verre med plastrør i kombinasjon med kaustisk soda/gammel Plumbo. Da kan det bli så varmt at plastrørene ødelegges.

Det er for øvrig det samme stoffet i alle disse avløpsrensene, uansett om det er Plumbo, Mudin, Cillit Bang, kaustisk soda, e.l. Forskjellen ligger i styrken og i at noe av det synker i stedet for å reagere med vannet på overflaten.

En rørlegger har gjerne med seg svovelsyre. Hvis han bruker det etter at man har hatt oppi avløpsrens fra butikken, kan det smelle godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Støpejern i seg selv tåler fint Plumbo. Problemet er antagelig at det er gamle rør. De er ikke særlig glatte noe som medfører at kjemikaliene kan avleire seg og få godt feste i røret.

Joda, gamle som bare det. Så du har nok rett, da har jeg lært noe nytt i dag også. Men ihvertfall, de tåler ikke avløpsrens så vi sverger til salmiakk så lenge det får vannet til å renne sånn noen lunde. Og så får vi skaffe en rørlegger og bytte dem ut hvis det sier stopp en dag. Slik jeg har forstått det har vi ikke så mange andre alternativer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rørlegger har gjerne med seg svovelsyre. Hvis han bruker det etter at man har hatt oppi avløpsrens fra butikken, kan det smelle godt...

Kan man forresten bruke svovelsyre i gamle rør? Eller går det også galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reparatør
Kan man forresten bruke svovelsyre i gamle rør? Eller går det også galt?

Basert på mine stort sett glemte kjemikunnskaper, vil jeg tro at svovelsyre er minst like ille som sterkt basiske avløpsrensemidler (Plumbo, kaustisk soda, etc.) Det vil ikke avleire seg noe, men sterk syre vil nok kunne ødelegge det meste som har begynt å ruste.

Uansett har jeg aldri hørt andre enn rørleggere bruke svovelsyrebaserte rensemidler, så jeg vil ikke anbefale å prøve... ;)

Det er vel sikrest om dere holder dere til salmiakk. Men ikke hell oppi klorin etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Jif avløpsåpner -det skal gå bra i de fleste typer rør (les på baksiden før bruk). Eller kjøp en stakefjær og prøv å stake opp selv. Muligens nokså ekkelt, men mye billigere enn rørlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...