Gå til innhold

Hvordan klippe babynegler?

Fremhevede innlegg

Gjest Ferskingmamma
Skrevet

Datteren min på åtte uker har klort seg under øyet. Neglene er ikke spesielt lange, men de er litt skarpe.

Jeg river dem av når de blir for lange, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når de bare er litt lange men skarpe. Å klippe med neglesaks er utelukket. Hva skal jeg gjøre? Bite neglene hennes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klippet aldri mine barns negler. De ble "revet" av etter bad, da de ble så myke. Du kan bite neglene også, det gjorde jeg.

Skrevet

Jeg klippet dem forsiktig mens han sov. Det funket :)

Skrevet

Jeg klipper med neglesaks og skjønner ikke hvorfor det skal være utelukket? Man har da bedre kontroll enn når man river?

Skrevet
Jeg klipper med neglesaks og skjønner ikke hvorfor det skal være utelukket? Man har da bedre kontroll enn når man river?

Signerer. har også alltid klippet.

Skrevet

Muligens bedre kontroll ja, men det er jo det som skrives og anbefales fra alle hold, riv eller bit, IKKE klipp.

Her er junior bare 6 dager gammel, men allerede 7 timer gammel hadde han kloret seg så mye opp i løpet av de to timene vi hadde sovet, at jeg tok en nærmere titt på neglene hans, som alle viste seg å ha en liten "halvt løsnet flis" ytterst. Disse rev jeg enkelt av, og kommer til å fortsette med riving evt biting fremover. Rett og slett fordi klipping ikke anbefales, og gjerne gir veldig skarpe kanter som de bare klorer seg enda mer mer...

Skrevet

Hvor i all verden står det at klipping ikke anbefales? :klø:

Har jeg aldri hørt noe om. Synes klipping går helt greit jeg, det kan jo gjøres når ungen sover feks.

Skrevet

Og blir det skarpe kanter etter klipping kan man kanskje bruke en negelfil på tuppen?

Skulle tro det var logisk å klippe.

Skrevet

Jeg får ikke til å rive lenger jeg. Det var veldig enkelt og greit i begynnelsen, for da var neglene hans så myke og tynne.

Nå er det verre, og jeg må frem med neglsaksa for å få det til. Jeg tør ikke klippe mens han er våken, for han vifter så veldig med armene. Derfor klipper jeg mens han sover, og det føler jeg er mye tryggere. Jeg har ikke hatt problemer med skarpe negler enda, men det er jo ikke noe problem å bruke neglfil heller.

Jeg har forresten heller aldri hørt noe om at det ikke anbefales å klippe.

Skrevet

Er det bare jeg som synes jeg leser og hører det overalt da?

Det står i alle fall i den "infobrosjyra" vi fikk med hjem fra sykehuset, og jeg har hørt det av både nybakte besteforeldre og andre, samt at jeg vet at jeg har lest det mange ganger i svangerskapet, uten at jeg han huske eksakt hvor og når, akkurat nå...

Skrevet

Som Malama sier har jeg det bak i hodet en plass at man skulle rive/bite neglene til babyen i starten. Men husker ikke hvor jeg leste det. Men jeg har alltid klippet neglene fra starten av. Får ikke til å rive, blir skjevt og man river for mye osv.... Har aldri hatt problem med skarpe kanter når man klipper, eller at barnet klorer seg opp. Når man klipper neglene blir de skarpe kantene fort borte uansett.

Skrevet

Det med riving eller biting blir anbefalt pga skarpe kanter.

Om man går over med en fil etter klipping er ikke dette noe problem :)

Jeg kommer til å klippe og evt file litt etterpå...

Det er vel strengtt att ikke noe fasitsvar her hller. Man gjør det som føles best. Det viktigste er at de ikke klarer å klore seg opp så mye...

Skrevet

han liker ikke at jeg skal bite de av, så han peiver og styrer. men når jeg bruker den lille negleklipperen min bryr han seg ikke og ligger stort sett i ro. tar mye mindre tid enn når jeg skal bite, og han blir ikke så lett misfornøyd med at noen holder armene hans. nytter ikke å gjøre det mens han sover. ikke hatt problemer med skarpe kanter etter klipping heller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...