Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Mannen min må levere sædprøve til legen. Selve "jobben" gjør vi hjemme, men hva skal vi levere sædprøven i ? Det må jo være noe sterilit? Kan vi evt få kjøpt et beger av noe slag på apoteket?
Klematis Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Mannen min må levere sædprøve til legen. Selve "jobben" gjør vi hjemme, men hva skal vi levere sædprøven i ? Det må jo være noe sterilit? Kan vi evt få kjøpt et beger av noe slag på apoteket? Regner med et sånn standard urinprøvebeger de selger på apoteket er fint? Uten at jeg vet hvordan det vil være for en mann å sikte i et hull på 2 cm i diameter :klø:
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 Urinprøveglass er helt fint. Hvis ikke en mann klarer å treffe et vanlig urinprøveglass med diameter på 2 cm så har han et problem! Vi jenter klarer da å treffe det når vi skal ha med en urinprøve og vi ser ikke noen ting. (ihvertfall ikke jeg)
Miel Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 Sørg for at det er uringlass UTEN borsyre. Be om sterilt glass uten tilsetning.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #7 Skrevet 24. august 2008 Hvorfor må han ta sædprøve? Er dette noe de fleste menn må gjennom en gang i livet?
Mirabella76 Skrevet 24. august 2008 #8 Skrevet 24. august 2008 Det er vel berre til å kjøpa eit urinprøveglas på apoteket - spruta sæden oppi eit vanleg plastglas, og tømma den over i urinprøveglaset!
Gjest antigartner Skrevet 24. august 2008 #9 Skrevet 24. august 2008 Det er vel berre til å kjøpa eit urinprøveglas på apoteket - spruta sæden oppi eit vanleg plastglas, og tømma den over i urinprøveglaset! På den måten kan prøven forurenses. Det beste er nok å sikte direkte i prøveglasset. Lykke til!!
Mirabella76 Skrevet 24. august 2008 #10 Skrevet 24. august 2008 (endret) På den måten kan prøven forurenses. Det beste er nok å sikte direkte i prøveglasset. Lykke til!! Tvilar på at sæden blir forurensa av å først koma opp i eit reint og ubrukt plastglas, for så å bli helt over i urinprøveglaset rett etterpå. Men såklart, det er jo fullt mulig å sikta direkte i urinprøveglaset også. Endret 24. august 2008 av Mirabella76
Gjest antigartner Skrevet 24. august 2008 #11 Skrevet 24. august 2008 Tvilar på at sæden blir forurensa av å først koma opp i eit reint og ubrukt plastglas, for så å bli helt over i urinprøveglaset rett etterpå. Men såklart, det er jo fullt mulig å sikta direkte i urinprøveglaset også. Det er liksom derfor han skal bruke et urinprøveglass til det, da. Da er du sikker på at det ikke er igjen såperester og andre ting som kan innvirke på prøvens kvalitet.
Mirabella76 Skrevet 24. august 2008 #12 Skrevet 24. august 2008 (endret) Det er liksom derfor han skal bruke et urinprøveglass til det, da. Da er du sikker på at det ikke er igjen såperester og andre ting som kan innvirke på prøvens kvalitet. Korleis i alle dagar får ein såperestar oppi eit ubrukt plastglas? Slike plastglas får du kjøpt i alle daglegvarebutikkar. Dei er stabla oppi kvarandre, og er pakka inn i plast - og blir berre brukt ein gang. Det er jo til og med slike plastglas ein får på legekontoret, når ein skal ta urinprøve. Og trur du virkelig det er lett for jenter å sikta oppi eit lite urinprøveglas? Det seier seg sjølv at me jenter må tissa oppi eit plastglas e.l., før me tømmer urinen over i urinprøveglaset. Og eg har aldri nokon sinne tenkt tanken eller høyrt om at urinprøven blir forurensa av den grunn! Så eg må seia at eg har mine sterke tvil om at sæden skulle ha nokon spesielle egenskapar, som gjer at den vil bli forurensa av å først koma i eit reint og ubrukt plastglas. Plastglaset er vel akkurat like sterilt, som urinprøveglaset! Endret 24. august 2008 av Mirabella76
Stillest vann Skrevet 24. august 2008 #13 Skrevet 24. august 2008 Mannen min må levere sædprøve til legen. Selve "jobben" gjør vi hjemme, men hva skal vi levere sædprøven i ? Det må jo være noe sterilit? Kan vi evt få kjøpt et beger av noe slag på apoteket? På andrologisk på Ullevål fikk jeg utlevert et vanlig urinprøvebeger til å "levere" prøven i, så det burde gå greit. (Det var heldigvis mer enn 2 cm i diameter - det er noe ganske annet å sikte en utløsning enn en tissestråle )
Gjest antigartner Skrevet 25. august 2008 #14 Skrevet 25. august 2008 Korleis i alle dagar får ein såperestar oppi eit ubrukt plastglas? Slike plastglas får du kjøpt i alle daglegvarebutikkar. Dei er stabla oppi kvarandre, og er pakka inn i plast - og blir berre brukt ein gang. Det er jo til og med slike plastglas ein får på legekontoret, når ein skal ta urinprøve. Og trur du virkelig det er lett for jenter å sikta oppi eit lite urinprøveglas? Det seier seg sjølv at me jenter må tissa oppi eit plastglas e.l., før me tømmer urinen over i urinprøveglaset. Og eg har aldri nokon sinne tenkt tanken eller høyrt om at urinprøven blir forurensa av den grunn! Så eg må seia at eg har mine sterke tvil om at sæden skulle ha nokon spesielle egenskapar, som gjer at den vil bli forurensa av å først koma i eit reint og ubrukt plastglas. Plastglaset er vel akkurat like sterilt, som urinprøveglaset! Du sa aldri at du mente et engangsplastglass. Ikke for å være vanskelig, men det er ganske mange som har fargeglade plastglass fra IKEA (og andre) hjemme. Disse blir brukt flere ganger. Siden jeg er jente selv, så vet jeg da utmerket godt at det kan være sølete å tisse i urinprøveglass, men jeg har aldri kommet på tanken om å tisse i noe annet først for så å helle det over. Da kunne jeg jo like gjerne levert prøven i "uoriginal emballasje". Nei, du er ikke garantert at engangsglassene er sterile, hvis det er et poeng. De er verken laget eller pakket i et sterilt miljø. (Men de er jo rene nok til å drikke av )
Klematis Skrevet 25. august 2008 #15 Skrevet 25. august 2008 Siden jeg er jente selv, så vet jeg da utmerket godt at det kan være sølete å tisse i urinprøveglass, men jeg har aldri kommet på tanken om å tisse i noe annet først for så å helle det over. Da kunne jeg jo like gjerne levert prøven i "uoriginal emballasje". Har heller aldri tisset i noe først for å så helle over. Gjør jo ikke noe om en tisser litt utenfor da, er jo bare å spyle glasset det! Og før i verden (når det ikke fantes digitalkameraer) leverte jeg alltid urinprøve i filmbokser! Fikk aldri noe kommentar på det fra legen
Miel Skrevet 25. august 2008 #16 Skrevet 25. august 2008 Og eg har aldri nokon sinne tenkt tanken eller høyrt om at urinprøven blir forurensa av den grunn! Så eg må seia at eg har mine sterke tvil om at sæden skulle ha nokon spesielle egenskapar, som gjer at den vil bli forurensa av å først koma i eit reint og ubrukt plastglas. Plastglaset er vel akkurat like sterilt, som urinprøveglaset! Nei, plastglass i matbutikken er ikke sterile (med mindre det står på pakningen at de er det, og det har jeg aldri sett...), og det skal forsvinnende lite til for å forurense en prøve. Bakterier er ikke store krypene, vet du, og de vokser grusomt fort. Det varierer selvsagt litt hvor følsomme diverse analyser er for kontaminering, men helt steril beholder er alltid det beste. Da har man iallfall ikke gjort noe galt. :icon_smile:
Mirabella76 Skrevet 25. august 2008 #17 Skrevet 25. august 2008 (endret) Du sa aldri at du mente et engangsplastglass. Ikke for å være vanskelig, men det er ganske mange som har fargeglade plastglass fra IKEA (og andre) hjemme. Disse blir brukt flere ganger. Siden jeg er jente selv, så vet jeg da utmerket godt at det kan være sølete å tisse i urinprøveglass, men jeg har aldri kommet på tanken om å tisse i noe annet først for så å helle det over. Da kunne jeg jo like gjerne levert prøven i "uoriginal emballasje". Nei, du er ikke garantert at engangsglassene er sterile, hvis det er et poeng. De er verken laget eller pakket i et sterilt miljø. (Men de er jo rene nok til å drikke av ) Eg skreiv jo ubrukte plastglas, så eg tenkte jo det automatisk betydde det same som eingangsplastglas. Brukar kun eingangsplastglas til urinprøvar. Trudde du var mann, eg. Nicket ditt høyrest så "mannete" ut, men eg ser jo no at det står at du er kvinne! Viss eg skulle ha tissa rett oppi det vesle urinprøveglaset når eg skal levera urinprøve, så ville det jo ha blitt søl utover heile glaset... Eg foretrekker derfor å tissa i eit eingangsplastglas, og så hella urinen over i urinprøveglaset. Eit urinprøveglas er forresten ikkje meir sterilt enn eit eingangsplastglas... Endret 25. august 2008 av Mirabella76
Mirabella76 Skrevet 25. august 2008 #18 Skrevet 25. august 2008 Nei, plastglass i matbutikken er ikke sterile (med mindre det står på pakningen at de er det, og det har jeg aldri sett...), og det skal forsvinnende lite til for å forurense en prøve. Bakterier er ikke store krypene, vet du, og de vokser grusomt fort. Det varierer selvsagt litt hvor følsomme diverse analyser er for kontaminering, men helt steril beholder er alltid det beste. Da har man iallfall ikke gjort noe galt. :icon_smile: Kva får deg til å tru at eit urinprøveglas er heilt sterilt? Eg skal vedda på at eit ubrukt eingangsplastglas er akkurat like sterilt!
Strix Skrevet 25. august 2008 #19 Skrevet 25. august 2008 En sædprøve skal leveres rett i det glasset den skal leveres i. Altså ikke "mellomlande" i et plastbeger el.l. som forøvrig ikke er sterilt. Et urinprøveglass eller et reagenslignende prøveglass er det en skal bruke og det er også sterilt for de som ikke visste det. Prøven regnes ikke som fullstendig heller om ikke alt prøvematerialet er med og da nytter det ikke å helle det over fra et plastbeger. Når en leverer en sædprøve vil en nok gjøre alt så rett som mulig for å få en så nøyaktig prøve som mulig.
Miel Skrevet 25. august 2008 #20 Skrevet 25. august 2008 (endret) Kva får deg til å tru at eit urinprøveglas er heilt sterilt? Eg skal vedda på at eit ubrukt eingangsplastglas er akkurat like sterilt! Fordi prøveglassene du får kjøpt på apoteket er sterilisert vha gammastråling (eller andre metoder), det er IKKE plastglass du kjøper i butikken. (Blir jeg virkelig nødt til å trekke frem "jeg jobber med dette"-kortet...?) Endret 25. august 2008 av Miel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå