Gå til innhold

Serverer du kjøtt til middagsgjester

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare lurer på hva dere andre gjør.... Skal ha venninne med familie på middagsbesøk om noen dager. Samboeren hennes er åpen for det meste, og datteren på ett spiser alt, men hun selv er veldig negativ til alt som ikke er kjøttkaker i brun saus, og taco med helt vanlig kjøttdeig, og sønnen på fire liker ingenting som heter grønnsaker og er veldig skeptisk til det meste av ukjent mat. Vil jo alle skal bli mette, og jeg kommer nok til å lage noe med kjøtt ved siden av, har ikke noe problem med det, skjønt sambo mener at nå kan vi ta hevn for de gangene vi spiser hos dem og får servert kjøtt og vi blir sittende og spise tilbehør som tørre poteter og kokte smakløse grønnsaker ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Å ta hevn for at kjøttspisere ikke vet hva vegetarianere pleier å spise er tåpelig. Jeg ser flere steder at vegetarianere klager på at de får "bare grønnsaker" hos kjøttspisere. Hvis dere ikke spiser kjøtt, ikke fisk og grønnsaker ikke er nok, hvordan i all verden skal man da vite hva man skal lage? Jeg synes enten dere skal servere litt kjøttmat som du planla eller å lage noe ordentlig vegetarmat så de kanskje får litt tips om hva dere liker å spise.

Skrevet
Å ta hevn for at kjøttspisere ikke vet hva vegetarianere pleier å spise er tåpelig. Jeg ser flere steder at vegetarianere klager på at de får "bare grønnsaker" hos kjøttspisere. Hvis dere ikke spiser kjøtt, ikke fisk og grønnsaker ikke er nok, hvordan i all verden skal man da vite hva man skal lage? Jeg synes enten dere skal servere litt kjøttmat som du planla eller å lage noe ordentlig vegetarmat så de kanskje får litt tips om hva dere liker å spise.

Sambos forslag til hevn er neppe seriøst ment, bare en sær morsomhet fra hans side. Vi har aldri klaget på serveringen hos dem, de er veldig hyggelige og vi trives i deres selskap, så middagen hos dem tar vi mer som et mellommåltid og spiser heller noe mer mettende en stund før vi drar. Vi spiser fisk, men min venninne og deres eldste sønn spiser ikke fisk heller, ellers så hadde det jo vært så enkelt som å lage en fiskerett. Jeg kommer nok til å lage en liten kjøttrett ved siden av ja.

Jeg var egentlig ikke ute etter tips til hva jeg skal servere, bare lurte på hva andre vegetarianere gjør når de har middagsgjester som spiser kjøtt og som ikke er noe glad i grønnsaker.

Skrevet

Jeg er vegetarianer og jeg serverer ikke kjøtt til noen. Ikke noe kjøtt i mitt hjem.

Men jeg synes heller ikke noe om å ta "mathevn". Lag heller en bra vegetarret de kan spise, men ikke av hevngjerrige grunner.

Skrevet

Jeg serverer ikke kjøtt hos meg nei. Jeg synes egentlig det er litt gøy å få middagsbesøk, selv om de er litt skeptiske, for da kan jeg vise hva vegetarmat kan være, og at det er god og mettende mat :)

Til Bellatrix som lurte på hva man kan server annet enn "bare grønnsaker": Man kan lage f.eks. omelett, pasta, pizza, pai, bønne- og linsegryter, suppe, focaccia, falafel, pannekaker, nudler, risotto, tacoretter osv. For å nevne noe jeg kom på i farten :)

Skrevet
Hvis dere ikke spiser kjøtt, ikke fisk og grønnsaker ikke er nok, hvordan i all verden skal man da vite hva man skal lage?

Vegetarianere spiser ikke bare grønnsaker da....

Skrevet

Ta det som en anledning til å vise de hvor godt det kan være med skikkelig vegetarmat, så tar de kanskje ideen med seg hjem.

Skrevet

Jeg spiser ikke industrikjøtt fordi jeg ikke vil støtte industrien med mine penger. Da blir det meningsløst om jeg skal kjøpe kjøtt til andre. Det går for det samme. Så, nei, jeg kjøper ikke kjøtt til gjester.

Gjest Carnivore
Skrevet

Med de holdningene jeg ser over, tror jeg det er på tide at jeg slutter å ta hensyn til at noen middagsgjester er vegetarianere. Det blir en "anledning til å vise de hvor godt det kan være med skikkelig kjøttmat". :)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg spiser kjøtt selv, men det hender at jeg er på besøk hos vegetarianere og det pleier faktisk være veldig god mat. Skulle jeg invitert noen vegetarianere hit ville det være en selvfølge å serve noe de liker å spise, uten å prakke mitt "kjøtteter" syn på dem. Jeg ville ikke servert noe en annen person ikke tåler å spise på grunn av allergi, så hvorfor skal jeg prakke på noen kjøtt som ikke vil ha det?

Dersom folk er kresne er det en helt annen sak. Det hender jo at man har de til gjester også. Da får man vel lage noe enkelt da. Men hadde jeg vært vegetarianer skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg skal tilfredsstille andres behov for kjøtt. Så da fikk de spise det som ble servert.

Skrevet (endret)
Med de holdningene jeg ser over, tror jeg det er på tide at jeg slutter å ta hensyn til at noen middagsgjester er vegetarianere. Det blir en "anledning til å vise de hvor godt det kan være med skikkelig kjøttmat". :)

Den store forskjellen ligger jo i at vegetarianere ikke spiser kjøtt i det hele tatt, mens de som ikke er det godt kan spise vegetarmat uten at det strider mot den livsstilen de har valgt.

edit: skriveleif

Endret av Caya
Skrevet (endret)

.

Endret av thapara
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg hadde syntes det var helt ok å få servert vegetarmat dersom jeg skulle spise middag og hos vegetarianere. Hadde i hvertfall ikke forventet å få servert kjøtt. Til barna kan du jo servere noe "barnevennlig", som pasta med tomatsaus eller noe.

Gjest Carnivore
Skrevet
Den store forskjellen ligger jo i at vegetarianere ikke spiser kjøtt i det hele tatt, mens de som ikke er det godt kan spise vegetarmat uten at det strider mot den livsstilen de har valgt.

edit: skriveleif

Det er ikke riktig i dette tilfellet. Om moren og sønnen skriver ts:

hun selv er veldig negativ til alt som ikke er kjøttkaker i brun saus, og taco med helt vanlig kjøttdeig, og sønnen på fire liker ingenting som heter grønnsaker og er veldig skeptisk til det meste av ukjent mat

Hvorfor skal man ta mindre hensyn til dem som man vet genuint ikke liker vegetarmat enn dem som har en eller annen prinsipiell forestilling/grille som gjør at ide ikke vil ha kjøttmat?

Skrevet

Min vegetarvenninne serverer faktisk kjøtt til sine gjester som ikke er vegetarianere, men det har sammenheng med at mannen og barna hennes spiser kjøtt.

Selv kommer jeg til å lage en vegetarlasagne når hun og mannen skal på middagsbesøk hos oss. Det er rett og slett lettere for oss å gjøre det slik. Kan hende jeg kjøper inn quorn og tester ut det hjemme først, for å se om det er ok i lasagnen. Det har ingen av oss smakt da.

Skrevet
Hvorfor skal man ta mindre hensyn til dem som man vet genuint ikke liker vegetarmat enn dem som har en eller annen prinsipiell forestilling/grille som gjør at ide ikke vil ha kjøttmat?

Man trenger jo ikke servere "kjemperar" (*) vegetarmat til folk man vet ikke rører noe mer eksotisk og vegetarisk enn hamburgerbrød og isbergsalat, men jeg vil tro det går an å mette selv ihuga kjøttetere med et kjøttløst måltid for én gangs skyld. Omelett er f eks ikke så veldig mystisk, og pizza smaker nesten det samme uten kjøtt. Jeg spiser kjøtt selv, men har ikke noe problemer med å bli mett av vegetarmåltider så lenge de inneholder endel protein fra egg, ost eller belgfrukter. Hvis man er en vegetarianer som ikke synes det er problematisk å tilberede kjøtt - så kan man godt servere det. I mine øyne er det ikke uhøflig å gi gjestene sine et gjennomtenkt vegetarmåltid hvor man prøver å ta hensyn til folks smak, mens det er litt lite gjestfritt å ikke gidde å prøve å finne et kjøttfritt (evt kosher, halal etc) alternativ utover enkelt tilbehør til en vegetarianer eller religiøs gjest.

* jeg mener ikke at det er rar mat, men noen synes jo linsegryter og nøttestek er merkelige, merkelige greier. Og tofu kan man jo unngå, selv endel veggiser har problemer med smak og konsistens på det...

(og akk hvor mange ganger denne diskusjonen har vært oppe. For meg er det merkelig å tenke på vertskapsrollen som en hevnaksjon eller en anledning til å legge så lite innsats som mulig i matlaginga. Hater man å lage mat skjønner jeg ikke hvorfor man inviterer gjester på middag...)

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet

Jeg hadde ærlig talt blitt litt skuffet om jeg ble invitert til middag hos vegetarianere, og ble servert kjøtt! Jeg er veldig glad i kjøtt, det er ikke det, men vegetarmat er spennende og ofte godt, og da vil jeg gjerne få anledningen til å faktisk spise det også...:)

Har heldigvis aldri blitt servert kjøtt heller, når jeg har vært på besøk hos vegetarianere.

Nei, bruk heller anledningen til å lære de hva god vegetarmat kan være!:)

Skrevet

Det skal også være sagt at min venninne ikke er så spenstig i vegetarmaten sin. Linser og bønner går det lite til ingenting av.

Skrevet
Jeg hadde ærlig talt blitt litt skuffet om jeg ble invitert til middag hos vegetarianere, og ble servert kjøtt! Jeg er veldig glad i kjøtt, det er ikke det, men vegetarmat er spennende og ofte godt, og da vil jeg gjerne få anledningen til å faktisk spise det også...:)

Har heldigvis aldri blitt servert kjøtt heller, når jeg har vært på besøk hos vegetarianere.

Nei, bruk heller anledningen til å lære de hva god vegetarmat kan være!:)

Jeg er helt enig. Nå har jeg ikke mange vegetarianere i min omganskrets, men blir ejg servert vegetarmat så spiser jeg med glede. Det er mat som ofte er mye mer spennende enn kjøttkaker i brun saus.

Skrevet (endret)
Det er ikke riktig i dette tilfellet. Om moren og sønnen skriver ts:

Jeg nekter å tro at det ikke går an å finne et vegetarmåltid disse kan like. Det at det ikke går an beror ikke på annet enn uvitenhet. Det finnes f.eks. kjøtterstatninger som er så like kjøtt at mange ikke smaker forskjell (og selv om de smaker litt forskjell betyr det ikke at man ikke liker det).

Du må jo se at siden mange vegetarianere ikke spiser kjøtt fordi de ikke ønsker å støtte kjøttindustrien vil det bli helt bak mål å kjøpe inn kjøtt til andre.

Kresenhet kan man komme over med kreativitet og velvilje, vegetarianisme er en etisk overbevisning det er meningsløst å fire på.

Endret av Caya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...