Gå til innhold

Serverer du kjøtt til middagsgjester

Fremhevede innlegg

Gjest Carnivore
Skrevet
I mine øyne er det ikke uhøflig å gi gjestene sine et gjennomtenkt vegetarmåltid hvor man prøver å ta hensyn til folks smak, mens det er litt lite gjestfritt å ikke gidde å prøve å finne et kjøttfritt (evt kosher, halal etc) alternativ utover enkelt tilbehør til en vegetarianer eller religiøs gjest.

I mine øyne er det uhøflig å ikke ha pølse og lompe e.l. klar i tilfelle barnet ikke liker det "gjennomtenkte" vegetarmåltidet. Alle bør iblant kunne sette til side sine overbevisninger i respekt for andres ønsker og felles hygge. I dette tilfellet koster det så ekstremt lite.

Videoannonse
Annonse
Gjest Carnivore
Skrevet
Jeg nekter å tro at det ikke går an å finne et vegetarmåltid disse kan like. Det at det ikke går an beror ikke på annet enn uvitenhet. Det finnes f.eks. kjøtterstatninger som er så like kjøtt at mange ikke smaker forskjell (og selv om de smaker litt forskjell betyr det ikke at man ikke liker det).

Du må jo se at siden mange vegetarianere ikke spiser kjøtt fordi de ikke ønsker å støtte kjøttindustrien vil det bli helt bak mål å kjøpe inn kjøtt til andre.

Kresenhet kan man komme over med kreativitet og velvilje, vegetarianisme er en etisk overbevisning det er meningsløst å fire på.

Slike utsagn som det uthevede anser jeg som ekstremisme. Jeg har flere vegetarvenner som har diverse grunner for å ikke spise "vanlig" kjøtt. Når vi lager mat sammen, bruker vi gjerne fisk, vilt, biokjøtt o.l. om ikke-vegetarianerne har lyst på kjøtt. Ingen av mine venner synes det er noe problem å kjøpe inn eller tilberede kjøtt for oss andre.

Skrevet (endret)
I mine øyne er det uhøflig å ikke ha pølse og lompe e.l. klar i tilfelle barnet ikke liker det "gjennomtenkte" vegetarmåltidet. Alle bør iblant kunne sette til side sine overbevisninger i respekt for andres ønsker og felles hygge. I dette tilfellet koster det så ekstremt lite.

Ja, for det er jo ikke bra for barn å smake på nye ting. Og at det koster lite stemmer ikke for min del. Jeg hadde hatt store kvaler med å kjøpe en pakke pølser. Jeg hadde i hvert fall ikke hygget meg.

Slike utsagn som det uthevede anser jeg som ekstremisme. Jeg har flere vegetarvenner som har diverse grunner for å ikke spise "vanlig" kjøtt. Når vi lager mat sammen, bruker vi gjerne fisk, vilt, biokjøtt o.l. om ikke-vegetarianerne har lyst på kjøtt. Ingen av mine venner synes det er noe problem å kjøpe inn eller tilberede kjøtt for oss andre.

Mulig du synes jeg er ekstrem, meg jeg synes det er meningsløst å servere kjøtt hjemme hos meg når det er så utrolig mye annet godt man kan servere. Skulle nesten tro at det var helt umulig for deg å spise kjøttfrie måltider i ny og ne, noe jeg finner litt spesielt. Selv kjøttetere spiser pannekaker, omelett og pasta uten kjøtt iblant.

Endret av Caya
Skrevet

Jeg spiser all slags kjøtt selv, og serverer gjerne kjøtt til venner. Men tanken på å kjøpe inn pølser og lomper om jeg får barn på besøk har faktisk aldri slått meg. De fleste barna jeg kjenner spiser ganske mye forskjellig mat, og om man lager hjemmelagd pizza med tomatsaus og ost tror jeg egentlig ikke barnet får noe enormt kultursjokk.

Skrevet (endret)

Hjemme hos oss er jeg vegetarianer, mens mannen spiser kjøtt (til de grader). Det er heller sjelden vi har middagsgjester, men om vi har det, ordner vi det sånn at han sørger for kjøttet (dvs. tilbereder osv.), mens jeg kan fikse det andre. En god idé kan være taco, for der kan man selv velge hva man vil ha oppi.

Hadde det vært bare meg, ville jeg nok ikke servert kjøtt. Jeg hadde gjort mitt best for å ordne god mat som alle kan spise, og så fikk de som absolutt må ha kjøtt heller ta det med selv.

Og nei, jeg hadde ikke kjøpt inn pølser eller lignende til et eventuelt kresent barn. Foreldre vet vel om på forhånd hva barnet spiser, og kan ta med noe ekstra til det om de tror at det kommer til å bli et problem.

Endret av Harlekin
Skrevet

Jeg vil rett og slett ikke ha døde dyr, eller dyrelik om du heller vil kalle det det, i mitt hus.

Jeg mener vi klarer oss fint uten å spise kjøtt, at det er uetisk, forurensende og vemmelig å spise døde dyr.

Kall meg gjerne ekstrem, selv synes jeg ikke jeg er det.

Å støtte en industri jeg synes er grotesk vil jeg på ingen måte gjøre!

Og jeg klarer fint å lage alternativer til kjøttmat til gjestene mine. De haar heller ikke noen etisk eller religiøs overbevisning som gjør at de MÅ spise kjøtt :fnise:

I går f.eks. hadde vi besøk av et vennepar som er kjøttetere. Serverte da hjemmelaga vegetarlasagne. Etterpå sa de begge at de helt glemte av at det ikke var kjøtt i maten de nettopp spiste. I tillegg synes de de var utrolig godt.

Hva er da problemet?

Så lenge en får godt, mettende og spennende mat så er det vel ikke noe problem at det ikke er kjøtt i?

Og en ting til.. En kjøtteter blir ikke dårlig av å spise vegetarmat, men en vegetarianer blir rett og slett syk av å spise kjøtt!

Skrevet

Jeg fatter ikke at noen ikke spiser kjøtt. Det er jo så deilig. Og vegetarianere fiser råtne tomater. Det stinker jo som pesten....uggghhh

Gjest Carnivore
Skrevet
Ja, for det er jo ikke bra for barn å smake på nye ting. Og at det koster lite stemmer ikke for min del. Jeg hadde hatt store kvaler med å kjøpe en pakke pølser. Jeg hadde i hvert fall ikke hygget meg.

Mulig du synes jeg er ekstrem, meg jeg synes det er meningsløst å servere kjøtt hjemme hos meg når det er så utrolig mye annet godt man kan servere. Skulle nesten tro at det var helt umulig for deg å spise kjøttfrie måltider i ny og ne, noe jeg finner litt spesielt. Selv kjøttetere spiser pannekaker, omelett og pasta uten kjøtt iblant.

Jeg spiser kjøttfrie måltider rett som det er. Forsøk nå å holde deg til saken.

Det jeg registrerer er at endel her vet at en mor og ett barn etter all sannsynlighet ikke vil bli glade når de får servert vegetarmat. Likevel vil de dytte dette på dem pga. sin egen overbevisning. Det kaller jeg respektløshet. Når jeg ser hvor mange som bare er vegetarianere ett år eller tre, blir det hele enda mer absurd. Respekt går begge veier.

Skrevet (endret)

Tror nok heller det er mora som sliter, og ikke ungen. Man kan fint lage lasagne, pasta, pizza, supper, lapskaus, gryteretter, paier og annen god mat uten at det er kjøtt.

Man må ikke annonsere at det er vegtarmat, og gjøre et stort nummer ut av det, til ungen. ;)

Endret av Saeria
Skrevet
Jeg spiser kjøttfrie måltider rett som det er. Forsøk nå å holde deg til saken.

Det jeg registrerer er at endel her vet at en mor og ett barn etter all sannsynlighet ikke vil bli glade når de får servert vegetarmat. Likevel vil de dytte dette på dem pga. sin egen overbevisning. Det kaller jeg respektløshet. Når jeg ser hvor mange som bare er vegetarianere ett år eller tre, blir det hele enda mer absurd. Respekt går begge veier.

Må si meg mest enig med Carnivore. Vi vet jo at moren og sønnen er skeptisk til ny mat og sønnen spiser ikke grønnsaker overhodet, så når vi på tross av det har invitert dem til middag, så må vi jo servere deretter syns jeg.

Vi skal servere taco når de kommer :) Vegetarfarse til oss som vil ha det og de som vil prøve, og kjøttdeig til de som vil ha det, pluss masse spennende tilbehør og det normale til de som vil ha det de er vant til.

Skrevet

Men vegetarmat kan være så utrolig mye at å si at "jeg liker ikke vegetarmat" blir litt for fordomsfullt. Det virker på meg som om disse har veldig liten erfaring med vegetarmat og derfor kunne fått en positiv overraskelse av et velsmakende vegetarmåltid.

Dette er snakk om hva man serverer i sitt eget hus, og å kjøpe kjøtt er noe jeg ikke vil samme hvem det er til. Jeg ville følt at jeg betalte for å få et dyr torturert og drept og det strider mot alt jeg står for. Jeg serverer ikke menneskekjøtt for å være høflig heller, for det er faktisk nærliggende å si at det slik det ville føles for meg.

Det går da an å vise respekt uten å gi opp alle prinsipper. F.eks. kan man høre hva de liker og prøve det man kan for å legge seg så nært dette som mulig. Da kan man ende opp med en løsning alle kan leve med.

De fleste jeg kjenner som har smakt på vegetarfarse, har sagt at de ikke smaker nevneverdig forskjell. Jeg nekter å tro at disse menneskene ville føle seg krenket av å smake på litt vegetarfarse når de spiser taco. Jeg ville derimot følt meg krenket dersom jeg hadde blitt tvunget til å kjøpe og tilberede kjøtt i mitt eget hjem.

Skrevet
De fleste jeg kjenner som har smakt på vegetarfarse, har sagt at de ikke smaker nevneverdig forskjell. Jeg nekter å tro at disse menneskene ville føle seg krenket av å smake på litt vegetarfarse når de spiser taco. Jeg ville derimot følt meg krenket dersom jeg hadde blitt tvunget til å kjøpe og tilberede kjøtt i mitt eget hjem.

Jeg smakte ingen forskjell på vegetarfarse med tacokrydder og kjøttdeig med tacokrydder da jeg først ble introdusert for det, smaker helt det samme for meg. Men jeg føler meg heller ikke tvunget til å kjøpe kjøttdeig til henne og sønnen, men jeg gjør heller det enn at de skal sitte og pirke i maten. Dyret den kjøttdeigen er laget av er jo allerede dødt, og det som går med til de to, og evt de som ikke skulle like vegetarfarsen, ville uansett gått med om de laget mat hjemme hos seg selv. Jeg personlig er vegetarianer pga sambo var det da jeg traff han pluss at jeg aldri har vært noe særlig glad i kjøtt, så terskelen for å kjøpe inn litt kjøtt til gjester er nok lavere hos meg enn hos husbonden her, men han er enig i at vi kan servere kjøttdeig når vi først har invitert gjester til middag med de prefereransene vi vet de har. Det er ikke vår oppgave å utvide "mathorisonten" deres, fint om det skjedde, men vi kan ikke tvinge det på dem.

Skrevet

Hadde jeg som gjest blitt invitert til middag hos vegetarianere, ville jeg aldri ha forventet å bli servert kjøtt. Jeg ville spist det som ble servert, og hvis jeg var så kresen at jeg ikke likte noe annet enn kjøttkaker og brun saus, ville jeg takket nei til invitasjonen. Det er ikke vertskapet sitt problem hvis JEG er en matpyse. Ikke hvis jeg har gjort ungen min til matpyse heller.

Ellers er ikke vegetarianere de vanskeligste vel, de spiser så vidt jeg vet alt bortsett fra kjøtt.

Skrevet

Jeg lager ingenting med kjøtt eller fisk, men jeg forsøker selvsagt å ta hensyn til gjestene mine og spør hva de liker og ikke liker og ikke tåler om jeg ikke kjenner dem så godt. Jeg ønsker jo at de skal ha det hyggelig og spise god mat når de er på besøk hos meg, men jeg serverer ingenting som strider med min egen overbevisning.

Skrevet

Folk som hadde forventet å få pølse med lompe klar til drittungen sin hadde ikke vært velkommen i mitt hus. For det første byr det meg i mot å kjøpe det, for det andre lukter det så kvalmt at jeg ikke hadde klart å spise i samme rom.

Når det er sagt spør jeg alltid om det er noe folk ikke liker etc når jeg har invitert noen på middag, for å finne noe alle liker. Har klart det hittil, helt uten motbydelig junk. Til og med til unger der foreldrene påstår de kun liker fiskepinner, pølser, burger og sånn gift...

Hadde jeg til tross for dette bommet totalt kunne jo ungen fått et rundstykke med gulost eller noe.

Skrevet

Noe som forundrer meg er at enkelte sier at barnet ikke spiser grønnsaker overhodet! Hva i allverden serverer man et barn da. Et stykke kjøtt, litt pasta/ris, en bit fisk og ikke noe til bortsett fra saus?

Hva med gulrot, erter, mais, paprika, purre, løk...mange barn spiser en og annen grønnsak? Hvis ikke må vel diverse mangler melde seg fort?!? :klø:

Skrevet
Noe som forundrer meg er at enkelte sier at barnet ikke spiser grønnsaker overhodet! Hva i allverden serverer man et barn da. Et stykke kjøtt, litt pasta/ris, en bit fisk og ikke noe til bortsett fra saus?

Hva med gulrot, erter, mais, paprika, purre, løk...mange barn spiser en og annen grønnsak? Hvis ikke må vel diverse mangler melde seg fort?!? :klø:

Gutten spiser overhodet ikke grønnsaker, i alle fall ikke det han vet er en grønnsak. Sist de spiste hos oss, prøvde sønnen faktisk en grønnsaksrett, moren la litt på tallerkenen hans og sa så "men det er sikkert ikke noe du liker, det er masse grønnsaker i det".... Sikkert ikke overraskende at han ikke likte det ;) Men han prøvde jo i alle fall da, han fikk ros for det.

Skrevet (endret)

Nei, det hjalp nok ikke på det mora sa. Hurra for å rive gulroten fint i tomatsausen! Liker han det?

Jaja...noen grønnsaker kan trikses inn i smoothies også. ;)

Endret av Saeria
Skrevet
Gutten spiser overhodet ikke grønnsaker, i alle fall ikke det han vet er en grønnsak. Sist de spiste hos oss, prøvde sønnen faktisk en grønnsaksrett, moren la litt på tallerkenen hans og sa så "men det er sikkert ikke noe du liker, det er masse grønnsaker i det".... Sikkert ikke overraskende at han ikke likte det ;) Men han prøvde jo i alle fall da, han fikk ros for det.

Men hva har han i tacoen da? :klø:

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Men hva har han i tacoen da? :klø:

Kjøttdeig tenker jeg :lur:

Jeg blir alltid irritert når jeg hører om unger som ikke spiser grønnsaker. Det er jo en ting man rett og slett må lære seg å like. Riktig ernæring er jo utrolig viktig i forhold til helse og utvikling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...