Helen Skrevet 25. august 2008 #41 Skrevet 25. august 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Gjest imli Skrevet 25. august 2008 #42 Skrevet 25. august 2008 Nei, det mener jeg ikke. Barns personlighet avnenger jo ikke bare av miljø, masse annet som spiller inn også. Men når det er sagt, så legger man i alle fall et bedre grunnlag for ungen med en god oppdragelse. Bedre å tenke at ungen klarte seg bra på grunn av oppdragelsen, ikke på tross av
Villa2000 Skrevet 25. august 2008 #43 Skrevet 25. august 2008 Svaret er selvfølgelig nei. Det er ikke ALLTID foreldrenes sin feil. Man kan si ofte eller mange eller noen og irritere seg over foreldre som ikke bryr seg eller mange foreldre som ikke bryr seg, men det er ikke ALLTID.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #44 Skrevet 28. august 2008 Nå er det på tide å slutte å se verden i svart\hvitt folkens! Det er klart arv\miljø preger mye av barnas væremåte. Ingen tvil om det! Men d er også slik at foreldre kan forme barna, og at de fungerer som rollemodeller. Men like enkelt er det ikke alltid!! Jeg begynner å bli LEII alt hysteriet blandt småbarnsforeldre som hele tiden skal være pliktoppfyllende og "pedagogisk riktige" på alle slags vis. Jeg mener pedagogikken begynner å ta overhånd... Det blir så mye av det, at man blir engstelig over å ikke rekke til på alle kravene som stilles i dagen samfunn. Tiden har forandret seg, og dagens foreldre lever med konstant press og stadig større tidsklemme. Jeg synses denne utviklingen er kjempetrist, barn tilbringer ofte 45 timer i barnehagen pr.uke, det er lenge!! Barn får følelsen av at der er barnehagen som er "oppdrageren", og hjemmet ett sted man sover... Det er staten som står for oppfostringen av barna våre, fordi vi ikke kan ta oss "tid\råd" til å være hjemme med dem. Skulle så inderlig sett at denne utviklingen snudde... Det konstante jaget etter perfeksjon... Perfekt mor, perfekt hus, perfekt karriere, perfekt helse, perfekt husmor... Ja det er ikke måte på!! Uansett: jeg tror det er viktigst å følge hjertet og magefølselsen når det kommer til oppdragelse, det tror jeg man kommer langt med! Sunn fornuft, rett og slett. Overstimulering av barna tror jeg iallefall ikke på, la barna få litt rom, å bli selvstendige i leken. Det tror jeg er kjempeviktig! Av og til skulle jeg faktisk ønske at vi kunne stille tiden tilbake... Men å alltid gi skylden på foreldrene dersom barnet blir et problem-barn, er det jeg kaller å være sneversynt. "Perfekte" foreldre kan også få problembarn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå