Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 27. august 2008 #41 Skrevet 27. august 2008 Jeg tror helt ærlig at sykkeldekkene ville kommet en smule i bakgrunnen om det var min sønn som lekte med kniv i SFO tiden. Man bør virkelig kunne stole på at 7 åringer ikke får leke alene med kniv i SFO tiden. Man betaler for en tjeneste, og dersom denne tjenesten ikke kan oppfylles bør de heller ikke ha den. Man bør heller ikke ta i bruk denne tjenesten hvis man innbiller seg at barna blir fotfulgt hvert eneste minutt (og det tar ikke et barn mer enn et minutt å ta en kniv opp fra sekken og springe ut døra for å leke). Hvis man er avhengig av å ha full kontroll over barna sine hele tiden så bør man faktisk ha de hjemme - man kan ikke forvente at SFO skal ha oversikt hele tiden. Det er faktisk en skoleFRITIDSordning der barna skal få lov til å ha FRITID. Det vil si at barna må få lov til å gå på do alene, de må få lov til å sette seg alene i en krok hvis de vil, og de må få leke gjemsel uten at de ansatte skal luske etter - i alle sånne tilfeller kan et barn rekke å gjøre ulovlige ting. Og det må man bare leve med. At barn bryter regler altså. De må selvsagt få konsekvenser for det, men man kan ikke legge skylda på SFO hver gang et barn viser litt selvstendighet. Da jeg var liten stakk jeg ofte av fra SFO for å leke i skogen. Det syns jeg var gøy. Det var ikke så vanskelig å stikke av heller, en del ganger ble vi oppdaget, andre ganger ikke. Og da ville det vært latterlig om SFO skulle fått kjeft fordi JEG bevisst valgte å bryte en regel. Det var MITT valg og MIN feil og JEG som skulle få konsekvenser. I denne saken syns jeg foreldrene burde erstatte dekkene. For nei, man kan ikke forvente at SFO fotfølger barna deres, og da må man kunne forvente av barna at de ikke bryter reglene.
Gjest Piper Skrevet 27. august 2008 #42 Skrevet 27. august 2008 Man bør heller ikke ta i bruk denne tjenesten hvis man innbiller seg at barna blir fotfulgt hvert eneste minutt (og det tar ikke et barn mer enn et minutt å ta en kniv opp fra sekken og springe ut døra for å leke). Hvis man er avhengig av å ha full kontroll over barna sine hele tiden så bør man faktisk ha de hjemme - man kan ikke forvente at SFO skal ha oversikt hele tiden. Det er faktisk en skoleFRITIDSordning der barna skal få lov til å ha FRITID. Det vil si at barna må få lov til å gå på do alene, de må få lov til å sette seg alene i en krok hvis de vil, og de må få leke gjemsel uten at de ansatte skal luske etter - i alle sånne tilfeller kan et barn rekke å gjøre ulovlige ting. Og det må man bare leve med. At barn bryter regler altså. De må selvsagt få konsekvenser for det, men man kan ikke legge skylda på SFO hver gang et barn viser litt selvstendighet. Da jeg var liten stakk jeg ofte av fra SFO for å leke i skogen. Det syns jeg var gøy. Det var ikke så vanskelig å stikke av heller, en del ganger ble vi oppdaget, andre ganger ikke. Og da ville det vært latterlig om SFO skulle fått kjeft fordi JEG bevisst valgte å bryte en regel. Det var MITT valg og MIN feil og JEG som skulle få konsekvenser. I denne saken syns jeg foreldrene burde erstatte dekkene. For nei, man kan ikke forvente at SFO fotfølger barna deres, og da må man kunne forvente av barna at de ikke bryter reglene. Jeg forventer faktisk at SFO klarer å holde oversikt med barna de har ansvaret for, og jeg har ingen som helst planer på å bli hjemmeværende fordi de på SFO skal slippe å gjøre jobben sin. At ting skjer er helt greit, men at du forventer at små barn på 7 år skal forstå alt blir for dumt. At du var så smart at du forsto det som liten er helt greit, men barn forstår ikke konsekvensene av handlingene sine som 7 åring, selv om du gjerne vil ha det til at de er fullstendig klar over sine handlinger. Det er akkurat det de IKKE er, selv om de har blitt lært opp til hva som er rett og galt. De forstår rett og slett ikke, selv om vi voksne veldig gjerne vil at de skal forstå.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #43 Skrevet 27. august 2008 Jeg fotfølger ikke mine barn 24/7 og det forventer jeg heller ikke at de voksne gjør den tid mine barn er på sfo. En 7 åring er fullt ut i stand til å forstå at det h*n gjør ikke er lov, men det blir litt feil og si at de forstår konsekvensene av sine handlinger fullt ut. Moralsk sett ville det aldri en gang ha falt meg inn å tenke at sfo måtte dekke dette. Mitt barn gjør noe galt = mitt ansvar i å ordne opp og sørge for ved å samtale med barnet at dette ikke er akseptabelt og at det ikke skjer igjen.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #44 Skrevet 27. august 2008 SFO har ansvaret for barnet i den tiden barnet er på SFO, og så enkelt er det. De har ansvaret for barnet, men spør du meg har de ikke ansvar for barnets handlinger, for det er det foreldrene som har ansvaret for i sin oppdragelse.
Gjest Nishiki Skrevet 27. august 2008 #45 Skrevet 27. august 2008 Man bør heller ikke ta i bruk denne tjenesten hvis man innbiller seg at barna blir fotfulgt hvert eneste minutt (og det tar ikke et barn mer enn et minutt å ta en kniv opp fra sekken og springe ut døra for å leke). Hvis man er avhengig av å ha full kontroll over barna sine hele tiden så bør man faktisk ha de hjemme - man kan ikke forvente at SFO skal ha oversikt hele tiden. Det er faktisk en skoleFRITIDSordning der barna skal få lov til å ha FRITID. Det vil si at barna må få lov til å gå på do alene, de må få lov til å sette seg alene i en krok hvis de vil, og de må få leke gjemsel uten at de ansatte skal luske etter - i alle sånne tilfeller kan et barn rekke å gjøre ulovlige ting. Og det må man bare leve med. At barn bryter regler altså. De må selvsagt få konsekvenser for det, men man kan ikke legge skylda på SFO hver gang et barn viser litt selvstendighet. Da jeg var liten stakk jeg ofte av fra SFO for å leke i skogen. Det syns jeg var gøy. Det var ikke så vanskelig å stikke av heller, en del ganger ble vi oppdaget, andre ganger ikke. Og da ville det vært latterlig om SFO skulle fått kjeft fordi JEG bevisst valgte å bryte en regel. Det var MITT valg og MIN feil og JEG som skulle få konsekvenser. I denne saken syns jeg foreldrene burde erstatte dekkene. For nei, man kan ikke forvente at SFO fotfølger barna deres, og da må man kunne forvente av barna at de ikke bryter reglene. Så det du sier er at man ikke kan forvente å få igjen noe for en tjeneste man betaler for. Når du kjøper en bil, forventer du da ikke å få det du kjøper eller tar du til takke med en sykkel? Når jeg kjøper en barnevaktstjeneste til mitt barn, forventer jeg at jeg får den tjenesten jeg betaler for. Vis jeg ikke får igjen for det jeg betaler for ser jeg da heller ikke poenget med tjenesten.
Gjest nbp Skrevet 27. august 2008 #46 Skrevet 27. august 2008 Så det du sier er at man ikke kan forvente å få igjen noe for en tjeneste man betaler for. Når du kjøper en bil, forventer du da ikke å få det du kjøper eller tar du til takke med en sykkel? Når jeg kjøper en barnevaktstjeneste til mitt barn, forventer jeg at jeg får den tjenesten jeg betaler for. Vis jeg ikke får igjen for det jeg betaler for ser jeg da heller ikke poenget med tjenesten. helt enig med deg, men du kan ikke forvente luksusen til en dyr bmw om du kunn vil betale for en kia. en voksen har vel 20 unger alene på sfo? en voksen klarer ikke og passe 20 unger alene, det er så mange barn pr voksen pga pengemangel. foreldrene vil ikke betale mere, komunnen vil ikke betale mere, da blir tilbudet deretter. når mit barn begynte på sfo fikk vi besked om at sfo var ikke et pedagogisk tilbud, det var et sted for barna og være etter skolen.
Helen Skrevet 27. august 2008 #47 Skrevet 27. august 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Gjest Stjernedryss Skrevet 27. august 2008 #48 Skrevet 27. august 2008 helt enig med deg, men du kan ikke forvente luksusen til en dyr bmw om du kunn vil betale for en kia. en voksen har vel 20 unger alene på sfo? en voksen klarer ikke og passe 20 unger alene, det er så mange barn pr voksen pga pengemangel. foreldrene vil ikke betale mere, komunnen vil ikke betale mere, da blir tilbudet deretter. når mit barn begynte på sfo fikk vi besked om at sfo var ikke et pedagogisk tilbud, det var et sted for barna og være etter skolen. Godt poeng. Foreldre som ønsker og har råd til det kan jo ansette en heltidsbarnevakt til å fotfølge barnet sitt, men da vil det så klart koste. De som ikke har råd til det får heller oppdra barna sine skikkelig, eller ta konsekvensene av at barn er barn og har man fått dem, har man ansvaret for dem
Gjest nbp Skrevet 28. august 2008 #49 Skrevet 28. august 2008 ikke at det har så mye med dette og gjøre, eller litt har det jo da men. i barnehagen betaler du ca 11kr pr time får pass av ditt barn, på sfo er det ca 20 etter det jeg husker.
Gjest Stjernedryss Skrevet 28. august 2008 #50 Skrevet 28. august 2008 ikke at det har så mye med dette og gjøre, eller litt har det jo da men. i barnehagen betaler du ca 11kr pr time får pass av ditt barn, på sfo er det ca 20 etter det jeg husker. Det er fordi barnehageplassene er mer subsidiert enn SFO, så det har jo ikke noe med tilbudet å gjøre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå