Gjest nbp Skrevet 25. august 2008 #21 Skrevet 25. august 2008 og la oss nå si at sfo betaler, hva har din sønn lært da? på meg virker det som det er viktigere for deg og slippe unna betaling enn at din sønn faktisk driver med hærværk. og jeg kan nesten garantere deg at dette ikke er første gangen han er med på og gjøre faenskap, det er en spesiel type unger som gjør slikt som regel, kan hennde at han er unntaket, men sjangsen for at han er en slik unge er der. kansje det har noe og gjøre med foreldre som er mer opptatt av og slippe unna enn og stå til rette for det de eller deres gjør. betal de skarve hundrelappene, gi ungen straff med og arbeide inn pengene hjemme og han lærer faktisk av det, slik du driver nå lærer han at han kan drive på for mamma fikser jo opp.. lykke til
Gjest kona Skrevet 25. august 2008 #22 Skrevet 25. august 2008 Jeg hadde ikke betenkt meg en gang, min sønn hadde gjort noe han ikke hadde lov til. Noe som medførte at et annet barn fikk skadet sykkelen sin med de utgifter det medfører, og da hadde jeg sørget for at mitt barn ble med og betalte for de skadene. Jeg hadde ikke tatt meg bryet med å fordele skyld, SFO eller ei.
Gjest Glør Skrevet 25. august 2008 #23 Skrevet 25. august 2008 Jeg synes det virker litt billig å skulle fordele vekk ansvaret, når det er snakk om så lite som noen sykkeldekk. I dette tilfellet har jo åpenbart ungene forstått at de gjorde noe galt, hvis de ikke trodde det var galt ville det vel ikke vært noen grunn tilå holde vakt mens de gjorde det heller. Og ungen lærer best at herværk er galt, dersom det får noen enkle konsekvenser, og å erstatte det som er ødelagt er en veldig logisk og rettferdig konsekvens.
Gjest Piper Skrevet 25. august 2008 #24 Skrevet 25. august 2008 Jeg hadde ikke betalt for det, for i dette tilfelle var det IKKE foreldrene som skulle ha tilsyn med barnet, men de ansatte på SFO. Det vil si at de IKKE har gjort en god nok jobb, og bør være de som dekker skadene. Gutten er 7 år gammel, og ejg syns faktisk enkelte her inne forventer litt vel mye av en så ung gutt. Selvfølgelig vet de fleste forskjell på rett og galt, men de forstår ikke alltid konsekvensene for handlingene sine. Og jeg hadde faktisk ikke følt noe moralskt ansvar ovenfor SFO, for det er da de som ikke har gjort jobben sin. Hadde loven pålagt meg å betale så skulle jeg gjort det, men så lenge loven sier det den gjør ville ikke jeg betalt fem øre. For en 7 åring forstår ikke konsekvensene av sine handlinger, selv om enkelte her inne mener at han tydeligvis burde gjort det.
Gjest Piper Skrevet 25. august 2008 #25 Skrevet 25. august 2008 og la oss nå si at sfo betaler, hva har din sønn lært da? på meg virker det som det er viktigere for deg og slippe unna betaling enn at din sønn faktisk driver med hærværk. og jeg kan nesten garantere deg at dette ikke er første gangen han er med på og gjøre faenskap, det er en spesiel type unger som gjør slikt som regel, kan hennde at han er unntaket, men sjangsen for at han er en slik unge er der. kansje det har noe og gjøre med foreldre som er mer opptatt av og slippe unna enn og stå til rette for det de eller deres gjør. betal de skarve hundrelappene, gi ungen straff med og arbeide inn pengene hjemme og han lærer faktisk av det, slik du driver nå lærer han at han kan drive på for mamma fikser jo opp.. lykke til Man kan faktisk la barnet få konsekvenser, uten at en selv må betale for noe en ikke skal betale for. Barnet behøver ikke å få vite at foreldrene ikke behøver å betale, for barnet kan som sagt få konsekvenser for sine handlinger for det. Så nei, barnet lærer ikke at det kan drive på som det vil, fordi mamma ordner opp likevel. Det er noe som heter at barnet behøver ikke å få vite alt. Og i dette tilfelle så syns jeg faktisk SFO får ta ansvaret. Det er de som har ansvaret for barna, og da får de også stå for den kostnaden. Og da sier jeg dette på bakgrunn av at barnet er bare 7 år gammelt.
Gjest Stjernedryss Skrevet 25. august 2008 #26 Skrevet 25. august 2008 Mener du virkelig at SFO skal forvente at barna bedriver hervært hver gang de snur ryggen til?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 25. august 2008 #27 Skrevet 25. august 2008 Jeg hadde ikke betalt for det, for i dette tilfelle var det IKKE foreldrene som skulle ha tilsyn med barnet, men de ansatte på SFO. Det vil si at de IKKE har gjort en god nok jobb, og bør være de som dekker skadene. Gutten er 7 år gammel, og ejg syns faktisk enkelte her inne forventer litt vel mye av en så ung gutt. Selvfølgelig vet de fleste forskjell på rett og galt, men de forstår ikke alltid konsekvensene for handlingene sine. Og jeg hadde faktisk ikke følt noe moralskt ansvar ovenfor SFO, for det er da de som ikke har gjort jobben sin. Hadde loven pålagt meg å betale så skulle jeg gjort det, men så lenge loven sier det den gjør ville ikke jeg betalt fem øre. For en 7 åring forstår ikke konsekvensene av sine handlinger, selv om enkelte her inne mener at han tydeligvis burde gjort det. Når barna gjør hærverk på skolen må foreldrene betale. Det er da det samme som på sfo. Hadde det vært i barnehagen, hvor man har kontinuerlig tillsyn hadde det vært noe annet, men en 7åring på skolen blir ikke sett etter hele dagen. Man har tilsyn ja, men e blir da ikk overvåket.
Gjest Piper Skrevet 25. august 2008 #28 Skrevet 25. august 2008 Når barna gjør hærverk på skolen må foreldrene betale. Det er da det samme som på sfo. Hadde det vært i barnehagen, hvor man har kontinuerlig tillsyn hadde det vært noe annet, men en 7åring på skolen blir ikke sett etter hele dagen. Man har tilsyn ja, men e blir da ikk overvåket. Når barn over en viss alder gjør hærverk på skolen, må foreldrene betale. Men det er ingen skoler i Norges land som hadde fått medholdt i at en 7 årings foreldrene skulle holdes ansvarlig for det 7 åringen valgte å gjøre på skolen. Og en 7 åring blir sett omtrent hele dagen, spesielt om lærerne gjør jobben sin. I timene skal det alltid være en voksen tilstedet,f or en 7 åring har IKKE lov til å være uten tilsyn i den norske skolen i dag. Det vil si at denne 7 åring faktisk skal følges frem og tilbake til toalettet også, eller at lærer skal holde øye med både klasserommet og toalettet. Og i friminuttet skal det være nok voksne til å ha full oversikt, for sånn er reglene i den norske skole i dag. Og jeg står fortsatt for det jeg har skrevet tidligere, og da snakker jeg fortsatt om en 7 åring.
Gjest Piper Skrevet 25. august 2008 #29 Skrevet 25. august 2008 Mener du virkelig at SFO skal forvente at barna bedriver hervært hver gang de snur ryggen til? Jeg forventer at SFO gjør jobben sin, og det er å ha nok folk til å kunne holde oppsyn med alle barna de har der. Så nei jeg forventer ikke at barna skal drive med hærverk hver gang de snur ryggen til, men at de voksne klarer å være våkne nok til å apsse godt nok på. Noe som ikke blir gjort i ganske mange SFOer i dag, for barna får alt for mye fritt spillerom. Og jeg forventer faktisk ikke så mye av en 7 åring, selv om han har lært forskjellen på rett og galt. Kan godt være han ikke våget å si nei til den andre gutten, men regner med at enkelte av dere forventer at han skal være tøff nok til å gjøre det, siden han visste at det de gjorde var gale. Små barn er ikke små voksne, selv om enkelte mener det her inne. Og det er ikke noe rettssystem som ville dømt foreldrene til å betale for denne skaden, for SFO hadde måtte ta ansvaret.
dittin Skrevet 25. august 2008 #30 Skrevet 25. august 2008 Det er i hvertfall synd om våre skattepenger, penger som er ment til å komme barna på SFO til gode, må gå med til å dekke herverk som elevene bedriver. SFO kan faktisk ikke fotfølge hvert eneste barn. På SFO er det 20 barn pr voksen og det er rett og slett umulig å følge med på hva alle barn gjør til en hver tid. Dersom disse barna hadde vært for små til å vite hva de drev med så hadde de ikke trengt å snike seg vekk og holde vakt for å passe på å ikke bli tatt. Jeg ville ha ringt SFO og sagt unskyld, beklaget på min sønns vegne, også betalt det det kostet. erhelt enig med stjernedryss her, men på SFO her er det 12 pr. voksen... jaja uansett. og det er jo ikke sykklene som skal erstattes akkurat, bare dekkene! kan ikke skjønne at det går ann å lage så mye styrfor et par hundre kroner...
Gjest Stjernedryss Skrevet 25. august 2008 #31 Skrevet 25. august 2008 erhelt enig med stjernedryss her, men på SFO her er det 12 pr. voksen... jaja uansett. Det kan være. Det er sånn at reglene sier det skal være en fulltidstilling pr 20 barn. Dermed blir det jo i praksis litt flere voksne. Uansett skal jo ikke barna fotfølges. Tvert i mot er det jo lagt opp til at barna skal ha ganske mye frihet på SFO.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #32 Skrevet 25. august 2008 Min sønn hadde lånt et spill av en klassekamerat. Dette spillet ble stjålet på skolen i skoletiden. Mener dere at det er skolen som skulle ha erstattet det? Jeg har allerede kjøpt et nytt spill. Kanskje det er mulighet for refusjon av kostnadene?
Kattugla Skrevet 25. august 2008 #33 Skrevet 25. august 2008 Jeg synes det er naturlig at når ungene driver med hærværk, så må foreldrene ta det på sin kappe. Det kan kanskje fungere som påminnelse for begge.
Gjest ts Skrevet 26. august 2008 #34 Skrevet 26. august 2008 Til deg som mente at det var en spesiell type barn som gjorde slik.. Veldig stigmatiserende, og det uten å vite noe om saken. Jeg skrev at han var en veldig snill gutt, og veldig samvittighetsfull. På sfo ble de sjokkert selv over at han fant på noe slikt, og sa at dette var rart. Og han har fått sin straff, jeg er da ikke teit heller. Han har mistet bursdagspengene, hver krone, og han skal også bruke uke pengene til å betale for skaden. Jeg vil egentlig bare vite hvem som skal betale, etter loven. Jeg tror det er sfo som skal dekke utgiftene når de skal holde oppsyn med barna.
Gjest Piper Skrevet 26. august 2008 #35 Skrevet 26. august 2008 Min sønn hadde lånt et spill av en klassekamerat. Dette spillet ble stjålet på skolen i skoletiden. Mener dere at det er skolen som skulle ha erstattet det? Jeg har allerede kjøpt et nytt spill. Kanskje det er mulighet for refusjon av kostnadene? Spill har ikke noe på skolen å gjøre, om det ikke er skolen som har sagt at de skulle ha med seg spill. Og har skolen sagt det, så regner jeg med at de også har skrevet at de ikke tar ansvar om det blir ødelagt eller forsvinner, for det bruker å være vanlig på de skolene jeg kjenner til.
Gjest Nishiki Skrevet 26. august 2008 #36 Skrevet 26. august 2008 Jeg tror helt ærlig at sykkeldekkene ville kommet en smule i bakgrunnen om det var min sønn som lekte med kniv i SFO tiden. Man bør virkelig kunne stole på at 7 åringer ikke får leke alene med kniv i SFO tiden. Man betaler for en tjeneste, og dersom denne tjenesten ikke kan oppfylles bør de heller ikke ha den.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #37 Skrevet 26. august 2008 (endret) Jeg synes det er mer skremmende at et barn farer rundt med kniv i skoletiden. Ang. sykkeldekkene så kan jeg ikke forestille meg noe annet enn at skolen må erstatte dem. Endret 27. august 2008 av Helen
Gjest Stjernedryss Skrevet 26. august 2008 #38 Skrevet 26. august 2008 Jeg synes det verste er at foreldre sender barna på skolen med kniv i sekken!!! Holder virkelig ikke dagens foreldre øye med barna?
Gjest Glør Skrevet 26. august 2008 #39 Skrevet 26. august 2008 Jeg synes det er mer skremmende at et barn farer rundt med kniv i skoletiden. Sist jeg sjekket hadde de hverken metalldetektor i døra eller kroppsvisitering av ungene på SFO, så at en av ungene har tatt med seg en kniv i lomma eller ranselen er da fort gjort. Regner med de ansatte ville gripe inn hvis de så den, men holder ungen den skjult er det jo vanskelig å gjøre noe med det.
Gjest Stjernedryss Skrevet 26. august 2008 #40 Skrevet 26. august 2008 Sist jeg sjekket hadde de hverken metalldetektor i døra eller kroppsvisitering av ungene på SFO, så at en av ungene har tatt med seg en kniv i lomma eller ranselen er da fort gjort. Regner med de ansatte ville gripe inn hvis de så den, men holder ungen den skjult er det jo vanskelig å gjøre noe med det. Enig det var også mitt poeng. Dersom man ikke ønsker at barnet sitt skal ha tilgang til kniv i skoletiden har man like mye ansvar selv for å sjekke at barnet ikke har tatt med seg kniv hjemmefra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå