Gå til innhold

Barn på sfo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed fra sfo om at sønnen min hadde vært med på å ødelegge dekkene til et par sykler. Kameraten hadde skåret opp dekkene til syklene, mens min sønn holdt vakt. Er jo sef ikke moro å få en slik tlf, men på sfo sa de at han var jo med på det siden han holdt vakt. Er ening i dette, og jhan har fått sin straff. Skolen mener at vi som foreldre er erstatnings pliktige, men er vi dette når barna gjør dette i tiden de er på sfo? Jeg betaler sfo for at de skal passe på min sønn, og for at han skal få oppfølging av voksne, og for at han skal være trygg.

Er det riktig at vi skal betale erstatningen for disse to syklene?

Må bare også legge til at sønnen min ikke er et problembarn på noen måte. Han er som regel snill og grei, og veldig samvittighetsfull. Om han har gjort noe galt pleier han å komme å fortelle meg dette uten at han har blitt oppfordret til dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fikk beskjed fra sfo om at sønnen min hadde vært med på å ødelegge dekkene til et par sykler. Kameraten hadde skåret opp dekkene til syklene, mens min sønn holdt vakt. Er jo sef ikke moro å få en slik tlf, men på sfo sa de at han var jo med på det siden han holdt vakt. Er ening i dette, og jhan har fått sin straff. Skolen mener at vi som foreldre er erstatnings pliktige, men er vi dette når barna gjør dette i tiden de er på sfo? Jeg betaler sfo for at de skal passe på min sønn, og for at han skal få oppfølging av voksne, og for at han skal være trygg.

Er det riktig at vi skal betale erstatningen for disse to syklene?

Må bare også legge til at sønnen min ikke er et problembarn på noen måte. Han er som regel snill og grei, og veldig samvittighetsfull. Om han har gjort noe galt pleier han å komme å fortelle meg dette uten at han har blitt oppfordret til dette.

trodde ikke du hadde ansvar for det i sfo tida.....

Hadde det vært etter at skolen var stengt og han skulle gått hjem, da hadde det vært dere som hadde vært ansvarlige!

Min lillebror mista en gang en sykkel på en av lærerense bil og det etter skoletida...de måtte mine forelde ta det på forsikringa si!!

I skoletiden trodde jeg det gikk på skolens forsikring...barn er forsikret under den tiden dem er der!!

Sjekk det opp og ikke gi deg før du vet alle fakta! RING FORSIKRINGSSELSKAPET MANDAG!!!

Gjest Stjernedryss
Skrevet (endret)

Sønnen din er faktisk selv ansvarlig for skader han har påført andres ting. Dersom han har oppsparte sparepenger skal han og kameraten selv betale for skaden med disse pengene. Tviler på at forsikringen dekker denne typen rampestreker, forsikring er ment å dekke uhell!!!

"§ 1-1. (barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers."

Føler ikke at det er tvil i denne saken her nei. I og med at sønnen din går på sfo er han gammel nok til å vite at det er galt å delta i denne typen herverk.

Endret av Stjernedryss
Skrevet
Sønnen din er faktisk selv ansvarlig for skader han har påført andres ting. Dersom han har oppsparte sparepenger skal han og kameraten selv betale for skaden med disse pengene. Tviler på at forsikringen dekker denne typen rampestreker, forsikring er ment å dekke uhell!!!

Han er bare 7 år, så han er ikke ansvarlig selv for disse skadene. Vi foreldre blir de som blir ansvarlige ovenfor dette i såfall

Skrevet
trodde ikke du hadde ansvar for det i sfo tida.....

Hadde det vært etter at skolen var stengt og han skulle gått hjem, da hadde det vært dere som hadde vært ansvarlige!

Min lillebror mista en gang en sykkel på en av lærerense bil og det etter skoletida...de måtte mine forelde ta det på forsikringa si!!

I skoletiden trodde jeg det gikk på skolens forsikring...barn er forsikret under den tiden dem er der!!

Sjekk det opp og ikke gi deg før du vet alle fakta! RING FORSIKRINGSSELSKAPET MANDAG!!!

Suns også dette høres rart ut, siden jeg betaler for at de skal passe ham, så bør jeg være trygg på at dette blir gjort.

Jeg forstår at de ikke kan holde øyne med alle barn til enhver tid, men syns det blir litt feil at jeg skal bli den ansvarlige i denne saken.

Må bare finne ut av dette. Kan forsikringsselskapet gi meg svar på dette?

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Han er bare 7 år, så han er ikke ansvarlig selv for disse skadene. Vi foreldre blir de som blir ansvarlige ovenfor dette i såfall

Han er 7 år og har ennå ikke lært at det er galt å skjære oppe sykkeldekk??

Det høres veldig rart ut, dessuten hadde han vel ikke trengt å holde vakt dersom de ikke visste at det de gjorde var galt???

Skrevet
Han er 7 år og har ennå ikke lært at det er galt å skjære oppe sykkeldekk??

Det høres veldig rart ut, dessuten hadde han vel ikke trengt å holde vakt dersom de ikke visste at det de gjorde var galt???

Jeg spurte ikke om han viste om dette var galt eller ikke, det vet han nok utmerket nok. Jeg spør om vi foreldre er erstatningspliktige siden dette var i sfo tiden. Jeg betaler sfo for at de skal passe ham, da burde kanskje dette være unngått.

Han vil uansett ikke kunne bet for skadene, det blir oss som foreldre som må gjøre dette. Og den loven du referer til, gjelder barn over 12 år, ikke en 7 åring

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg spurte ikke om han viste om dette var galt eller ikke, det vet han nok utmerket nok. Jeg spør om vi foreldre er erstatningspliktige siden dette var i sfo tiden. Jeg betaler sfo for at de skal passe ham, da burde kanskje dette være unngått.

Han vil uansett ikke kunne bet for skadene, det blir oss som foreldre som må gjøre dette. Og den loven du referer til, gjelder barn over 12 år, ikke en 7 åring

I loven står det barn under 18 år, hvor har du da fått 12 år fra? Og ja dere er erstatningspliktige intill 5000 kr. Skaden var både forsettlig og uaktsom. SFO personalet må vel kunne snu ryggen til uten at barna begår herverk?

Gjest Stjernedryss
Skrevet

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Endret ved lover 13 feb 1976 nr. 1, 21 juni 1985 nr. 81, 12 mai 1995 nr. 21.

Skrevet

Hos forsikringsklage kontoret stod dette:

Barns ansvar

En forutsetning for at man skal kunne pålegges skyldansvar, er at man forstår at man har gjort en feil. Dette vilkår er sjelden oppfylt hos barn. Skadeforvoldelsen må vurderes konkret utfra barnets alder. Generelt kan man si at det skal mye til for at barn under 12 år ilegges ansvar, og at barn under 7 år ytters sjelden har evne til å forstå konsekvensene av sine handlinger godt nok.

Foreldre kan bli ansvarlige for sine barns "påfunn" dersom de ikke passer godt nok på - dvs. når de kan bebreides for at skaden skjedde. Videre har foreldre objektivt ansvar med inntil kr. 1000 for skade barnet volder. Men også her er forutsetningen at barnet kan pålegges skyldansvar.

Skrevet

En sjuåring er stor nok til å forstå konsekvensene av å skjære i stykker sykkeldekk. Uansett hvordan lovteksten kan tolkes mht alder og ansvar, ville jeg som forelder følt det moralske ansvaret og tatt 50% av erstatningen siden de var to om rampestreken. Jeg ville også tatt med meg min sønn til de dette gikk ut over og bedt om unnskyldning.

Det er antakelig urealistisk å tro at de som jobber på SFO klarer å forhindre alt av uheldige hendelser, selv om du betaler for at barnet ditt skal ha et trygt sted å være. Da må de jo ha en til å fotfølge hver unge, nesten!

Skrevet (endret)

.

Endret av thapara
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Om et barn i barnehagen riper opp lakken på en bil eller ødelegger vogna til et av de andre barna går vi da ikke til foreldrene og krever erstatning! Skulle tro det samme gjaldt på SFO. (ikke for det, han burde si unnskyld, og forstå at han har gjort noe galt)

Nå er det stor forskjell på et barnehagebarn og en sjuåring. En sjuåring kan klare seg ute alene litt, og trenger ikke å fotfølges, mens et barnehagebarn kan man forvente at skal være under tilsyn hele tiden.

Et eksempel er jo at barnehager er gjerdet inn, mens skolegårder stort sett er helt åpne, så barna kan stikke av når som helst dersom de ønsker det.

Det at barn skjærer opp sykkeldekk har ingenting med mangel på tilsyn å gjøre, vil heller si det vitner om mangel på oppdragelse. Klart ikke foreldre kan ta skylden for alle barnas påfunn, men man har da ansvaret likevel.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet
Om et barn i barnehagen riper opp lakken på en bil eller ødelegger vogna til et av de andre barna går vi da ikke til foreldrene og krever erstatning! Skulle tro det samme gjaldt på SFO. (ikke for det, han burde si unnskyld, og forstå at han har gjort noe galt)

Snakk for deg selv.

Hvis en 7 åring med viten og vilje riper opp min nye bil som har kostet meg 400 000,- slik at det koster meg flesk å få lakkert den opp så kan du være sikker på at jeg krever erstatning av foreldrene, og hadde mine barn gjort dette mot andre så hadde det vært min moralske plikt å betale for skaden

Tenk om de sykkeldekkene tilhørte noen med veldig dårlig råd, og som ikke hadde mulighet til å kjøpe nye dekk?

Nei sparepengene til poden hadde fått gått varm rett ut av kontoen for å betale skaden - kontant til den fornærmede og med en unnskyldning!

Hvem som er erstatningspliktig av foreldre og SFO vet jeg ikke, men til TS: forventer du at ditt barn fotfølges i SFOtiden? Kunne ikke denne skaden likevell skjedd når du selv har ansvar for barnet - eller er barnet aldri alene?

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Han er selvfølgelig ansvarlig for hva han har gjort.

Og selvfølgelig skal dere betale.

Husker da jeg gikk på barneskolen. Da var det en gutt i klassen som knuste ei rute. Der måtte foreldrene betale.

Skrevet

Mener du virkelig at du vil fraskrive din sønn ansvaret for sine handlinger, kun fordi han er i en oppsynsordning?

JA, SFO er til en viss grad ansvarlige for din sønn, hvis han skulle bli skadet e.l.

Men her har din sønn og hans venn bevisst sneket seg unna for å gjøre noe de VISSTE er galt, og da synes jeg at enhver god forelder kommer til en ordning som gjør at gutten din må betale de 400-500 kr de koster å erstatte dekk og slange. Sparekonto, inndradde lørdagspenger, plikter i huset e.l.

Skrevet (endret)

.

Endret av thapara
Skrevet

Vet ikke hvem som er ansvarlig for å erstatte i en slik situasjon jeg, om det er SFO eller foreldrene.. personalet har jo et ansvar for å se etter ungene...

Men det som skremmer meg mest er at kameraten til din 7åring hadde en kniv ute i skolegården mens han var på sfo... Hvor kom kniven fra? Og hvorfor ble ikke den fratatt....?? :sjenert:

Skrevet

Jeg er usikker her, men det virker mest rimelig/riktig at foreldrene betaler for skaden - selv om personalet har ansvar for å se etter ungene. Alle vet jo at det ikke går an å fotfølge ungene og passe på alt de foretar seg ute til enhver tid. Hærverk i skolen må ihvertfall erstattes av foreldrene, så skulle tro det var likedan på sfo.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det er i hvertfall synd om våre skattepenger, penger som er ment til å komme barna på SFO til gode, må gå med til å dekke herverk som elevene bedriver.

SFO kan faktisk ikke fotfølge hvert eneste barn. På SFO er det 20 barn pr voksen og det er rett og slett umulig å følge med på hva alle barn gjør til en hver tid. Dersom disse barna hadde vært for små til å vite hva de drev med så hadde de ikke trengt å snike seg vekk og holde vakt for å passe på å ikke bli tatt. Jeg ville ha ringt SFO og sagt unskyld, beklaget på min sønns vegne, også betalt det det kostet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...