Gå til innhold

Malamas nye liv

Malama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mm, men sikkert HYYYYYYL om han våkner av vannet.... tror vi må øve med kjølig vann på badet. Forsøkte øve med litt badevann en dag, men da kom han bakover, og fikk det i ansiktet i stede....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vatnet er ganske varmt altså. Iallefall der ungane mine vart døypte. Ingen av dei brydde seg særleg om å få vatn på knollen. Men eg hadde øvd ganske masse med korleis det vart gjort då, at vatnet kom berre på hovudet/håret. Men eg øvde berre i badekaret då, med vanleg temperatur på badevatnet. 34-37 grader, tenkjer eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve mer i badekaret tenker jeg...

For all del, han protesterte ikke da jeg slo vann i ansiktet hans heller da. Han tåler en del, en dag gulpa han påstellrbordet i "oppoverbakke" og fikk altså gulp i øynene. Det han var minst fornøyd med, var vaskekluten jeg kom med for å fjerne.... Så litt vann i håret går nok bra.

Mora hans er nok litt mer ømfintelig... I dag ble jeg passe irritert... Jeg var på postkontoret for å sende farskort til pappa og svigerfar. Jeg trengte frimerker, derfor var jeg på postkontoret, og fordi jeg hadde gjort det enkelt da jeg gikk hjemmefra (siden Harald lå i vogna og venta på at jeg skulle komme meg ut) hadde jeg ikke skrevet på adressene. Greit, jeg stiller meg ved en sånn benk på posten og begynner å skrive. Harald er våken og vogna står stille, så han begynner å sutre. Jeg skal bare skrive på to adresser, så jeg tenker det går greit. Jeg vet at han ikke er sulten eller nevneverdig plaget av noe annet. Han fikk mat og tørr bleie før vi gikk hjemmefra, for under en time siden. Det er bare det at han er våken. Og vogna står stille...

Så hører jeg plutselig en dame bak ryggen min... "Er du sulten lille venn?" Jeg snur meg og ser på henne.... Er han sulten? spørr hun meg. Nei, svarer jeg, det skal han ikke være, det er ikke lenge siden han fikk. (Dessuten kjenner jeg "sulten-lyden" hans etterhvert, det er høyere lyd på den ja....) Jeg putter inn sutten, klapper ham på kinnet og tenker at jeg har en adresse igjen... så jeg prøver å skrive videre... Hun rugger på vogna og sier at han ER nok sulten, jeg må gi ham litt... Nei, han er ikke sulten, sier jeg, bare litt trøtt og lei, det blir nok bedre når vi kommer oss ut, eller hva, lille mann? sier jeg, klapper litt på ham, og forsøker å få skrevet ferdig den siste adressa.

Du må ta ham opp, sier hun. Ta ham opp og gi ham litt. Nei, han er ikke sulten. Ta ham opp og prate med ham, du må ta ham opp, messer hun. Vel, jeg kjenner min sønn. Visst ville han antakelig blitt rolig om jeg tok ham opp. Men desto mer SINT når jeg la ham ned igjen. Hvorfor kunne jeg ikke bare få skrive ferdig den siste adressa, så kunne vi gå? Det var jo det han ville. Men hun lot oss ikke være i fred, så jeg gikk rett og slett med halvskrevet adresse, Straks vi satte oss i bevegelse gikk det jo langt bedre, og jeg fant en penn i stelleveska, skrev ferdig adressa på fanget mitt mens jeg satt på en benk (langt mer klønete enn om jeg hadde fått gjort meg ferdig på posten) satte på frimerkene jeg hadde kjøpt, og trilla inn igjen på posten og postla dem.

Åhh, mamma-hormonene kom nok litt i kok ja... men jeg liker ikke at fremmede damer skal fortelle meg at gutten er sulten, når han ikke er det, og at jeg må ta ham opp, når jeg vet at det ikke er en god ide... Det er min sønn. Han hadde tålt å få ligge der litt misfornøyd mens jeg skrev ferdig adressa til svigerfar og satte på frimerkene. Det hadde dessuten tatt halvparten så lang tid å bli ferdig, dersom jeg ikke hadde måttet bruke tid på å forklare henne at han IKKE var sulten, og dessuten altså også trøste uten å ta opp mens hun insisterte på at han burde opp... ÅÅÅHHHH!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig?!? Noen mennesker har virkelig ingen anelse når de tråkker milevis over grensene. Nei, det var virkelig, som Fakse sa det, ufin innblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føltes som svært unødvendig innblanding i alle fall.

Min gutt. Jeg kjenner ham. Jeg vet at han syntes det var kjedelig å ligge våken i stillestående vogn. Men jeg vet også at han utmerket hadde klart det den korte tiden det hadde tatt meg å skrive de konvoluttene, om jeg hadde fått bare skrive dem i fred...

Jaja, livet går nå videre likevel. Jeg har fått ta meg et deilig bad i kveld jeg. Krabbe opp i badekaret, med deilig varmt vann, velduftende olje (ikke bare babyer får myk hud av å ha olje i

badekaret, men min olje lukter godt også, det gjør naturlig nok ikke hans) og et par blader (ehh, her er nok min ammetåkeverden altomsluttende ja, det var Foreldre & Barn pluss et pr utgaver av BAM som var dagens lesestoff... jaja...) og fred og fordragelighet for meg selv, mens gutta boys fikk kose seg oppe. (Dvs, Harald sov da jeg gikk, nymatet og med tørr bleie...)

Jepp, livet som mamma er ikke så ille.

Men, det stemmer da vel ikke som de på blomsterbutikken sa, at det ikke er mulig å få tak i blå blomster, bare lilla??? Jeg kan jo ikke ha lilla blomster til dåpen, men kommentaren "ta heller blå duk og hvite blomster" synes jeg var litt sånn lite smart... For det første, skal jeg kjøpe masse blå duker jeg ellers aldri får bruk for da? Hvite duker har man jo somregel bruk for i flere sammenhenger, så slike har man da... Dessuten, lite pent med søte blå dåpsservietter på blå duk da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pysepus

Det finnes blå blomster, men om du får tak i dem nå i november er jo en annen sak ;) Ellers blir det nok blå/lilla ja! Men hva med hvite blomster og heller litt blå pynt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også mulig å farge hvite blomster blå ved å sette dem i konditorfarge, så umulig skal det nå i alle fall ikke være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ei på butikken hold opp en hvit og sa: Om vi setter denne i blekk... men hun andre sa bare NEI!

De kan ikke skaffe noe blått, åpenbart...

Lete andre steder da... hortensia f.eks er jo pent om det er å oppdrive.

Jeg vet det er november, men... det finnes jo blomster i november også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pysepus

Det skal ikke være noe problem om du bestiller i god tid :) For da bestilles det som regel fra utlandet! Hva om du går på en større kjede som Mestergrønn ellr Plantasjen? De får inn blomster oftere og bestiller nok fra flere (jeg vet Plantasjen gjør det iallfall der jeg kommer fra) og dermed har større utvalg når man bestiller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal nok gå på en annen butikk ja. For jeg vet at det finnes blå blomster nå, så da burde de jo kunne gi et annet svar en "kjøp blå duk og hvite blomster"...

Det ordner seg nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald snur seg fra mage til rygg!

Vi la ham som vanlig på et håndkle på badegulvet for litt kos og trim. Snudde ham over på magen for litt nakketrim. Før vi fikk sukk for oss hadde han i det øyeblikk han ble lagt ned, snudd seg. Og kollidert med skittentøysdunken, for i hadde jo ikke forventa dette.... Litt hyl og trøst senere tenker jeg at han fikk kanskje litt "hjelp" i det han ble lagt ned? Vi prøver igjen, denne gangen MED beregnet plass til å snu seg, legger ham på magen, og straks er han oppe på sida. Slik har han kommet seg før også, men ikke helt funnet ut hva han skal gjøre med den hånda som er i veien... Men joda, her vipper han over kanten, denne gangen med en mer forsiktig landing uten hyl.

Men da var det slutt på å ligge på magen og trimme på badegulvet ja... Harald trives ikke på magen, så når han har funnet en måte å komme seg rundt på.... Men mamma har et ess i erme da... det er ikke like lett å snu seg rundt med klær og bleie på, så vi får nok trimme nakkemusklene litt til, på stua. Men det varer vel ikke så lenge før han klarer det påkledd også, og da blir det ikke så lett å få ham til å ligge på magen nei... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, kjempegøy.

Han gjorde det i dag også, men bare en gang, så han fikk masse god trim på magen på badegulvet i morges.

Vi koser oss, og det er kjempekjekt å se gutten utvikle seg og blir stor :)

Nå er det ikke lenge til mamma kommer, og jeg har et mål. Sist hun kom så her helt kaotisk ut. Denne gangen tenkte jeg det skulle se litt bedre ut. Så derfor har jeg ei ryddeliste. Den har omtrent dobbelt så mange punkter som det er dager å ta av, så det blir to punkter pr dag som er målet da. De første dagene blir det ikke så vanskelig, men etterhvert blir det jo ikke bare å rydde av en plass, men også å holde ryddig de som allerede er ryddet av (bord og skap etc "gror igjen" veldig fort her, jeg aner ikke hvordan det skjer, det er bøker, post, rot, klær, babykluter, vannflasker, ledninger, blader... Ja, og "hobby/kontor-pulten er rett og slett utilgjengelig (mest hobbysaker som ligger der da, men man kommer seg knapt til å sitte der, og kan i alle fall ikke gjøre noe der...(poser med tøy under bordet og scrappesaker på stolen etc...))

Så da setter jeg opp lista her, og skal altså stryke et par punkter pr dag denne uka, og holde de som er gjennomført. DET er planen i alle fall...

*Rydde spisebordet

*Rydde på skapet i spisestua

*Rydde på det lille skapet i stua

*Rydde salongbordet og sofaene

*Rydde hobbybordet med "omgivelser"

*Rydde kjellergangen

*Rydde kjøkkenbenkene

*Rydde kjøkkenbordet med "omgivelser" (papirinnsamlig unger bordet etc)

*Tømme kjøleskapet for det som kan kastes

*Fjerne kassene ved trappa (for store/små babyklær, kan lagres annet sted enn på stua)

*Rydde badet nede

I tillegg er det noen shoppingoppgaver:

*julegaver

*svange, bog/lår og "ribbe"

*nattbleier

(og masse dåps-shopping, men det kan vi ta når mamma er her)

Ja, siden Harald faktsik sover, så får jeg vel benytte meg av muligheten, og komme igang. Sånn i tillegg til mine daglige arbeidlister:

:Nikke: Sette på vaskemaskina

:Nikke: Spise frokost

Rydde litt (defineres herved som to punkter fra lista)

:Nikke: Legge sammen klær

:Nikke: Legge bort klær

:Nikke: Henge opp klesvask

:Nikke: Sette på maskina igjen

Spise lunsj

Gå trilletur

Hente posten

Dåpsforbredelser

Henge opp klesvask

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpsforbeedelsnee går da fremover

*Fylle ut skjemaet til kirka (Derved: BESTEMME FADDERE)

*Sende skjemaet

*Lage invitasjoner

*sende invitasjoner

*Lage bordkort

*Lage bordplan så snart vi vet hvem som kommer

*Dåpssamtale i kirka 6. november

*Få tak i svange, fårebog, og svineribbe, gjerne "ribbe"-delen uten bein. (Ingredienser til syltaflesk og fårerull, pålegg jeg ellers lager til adventstiden, men nå lager vi det ei uke tidligere og lar det være en del av koldtbordet)

*Bestemme hva koldtbordet skal bestå av

*Ordne påleggsfat til maten

*Handle inn alt av maten

*Bestemme pynt av bordene

*Kjøpe

-lys

-Servietter

-blomster

-pynt

*Skaffe glass

(Servise og bestikk bruker vi mitt penservise og mamma sitt som pappa tar med i bilen når han kommer. Meget mulig de har noe der altså, men dette er ei kantine, så der er ikke PENservise og bestikk og glass akkurat vil jeg tro)

*skaffe hvite duker også antar jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...