Gå til innhold

Malamas nye liv

Malama

Anbefalte innlegg

Maten begynner å ordne seg, han spiser ca et halvt glass middag nå. Etter å ha prøvd oss litt frem har vi lagt egen matlaging litt på is ettersom han ikke vil ha det, men prøver nok igjen etterhvert, når vi har noe som passer (I dag hadde vi mexikansk gryte, det passer ikke....) Han er mest glad i HIPP sine glass ser det ut til. Vi prøvde et par fra nestle, det var de første da, så mulig han ikke spiste så mye fordi middagsfenomenet var ferskt, vi skal nok prøve dem igjen, for variasjonens skyld. Vi har bare prøvd et fra småfolk da, den tror jeg ikke han likte, rett og slett, kan jo prøve noen andre.

Vi må jo variere litt. Jeg har hittil funnet 3 ulike hipp glass fra 6 mnd. Det finnes ifølge nettsidene deres flere, men ikke på mine lokale butikker... (kiwi, rema og safari) Utvalget i grøter skal også være mye bredere enn det er i butikkene her. Han må jo få litt variasjon i kostholdet...

I grøtverdenen er vi nå oppe i at jeg lager omkring halv posjon grøt på kvelden, som serveres sammen med fruktmos. På formiddagen har jeg pleid lage 1/3-posjon fruktgrøt, men i dag måtte jeg lage mer, så vi prøver med 2/3 nå (han spiste minst en halv posjon nemlig, og vi vil lage mer enn han spiser så vi er sikker på han får så mye han vil ha. Inntil vi er oppe i full posjon i alle fall) Det går da fremover.

På onsdag skal vi til legen, og legekontoret er vegg i vegg med helsestasjonen, så vi stikker kanskje innom der og veier ham først, så ser vi om han har gått noe oppover på denne uka.

I tillegg til den noe mangledne matlysten, har vi nemlig også en gutt som i løpet av de tre ukene han gikk opp 55 gram slet med tyntflytende, grønn, slimete, tidvis skummende avføring, som også et par dager inneholdt blodspor... Blodsporene er årsaken til legetimen, men noe sier meg at den dårlige magen generelt muligens også kan ha en sammenheng med den labre vektoppgangen.... Jeg har en vag mistanke om at han kan reagere på mitt inntak av melk, for avføringen gikk over til en konsistens og farge mer som forventet når jeg byttet ut melka med jus... og ble grønn igjen da jeg drakk melk. (Men inkonsekvent nok ble den normalisert igjen allerede fra morgenen den dagen jeg gikk over til jus igjen, altså allerede før jeg hadde spist frokost...Første gang jeg droppet melka kom ikke endrignen før etter et par dager.)

Vi får se hva legen har å si til den saken på onsdag.

Nå er det nok tid for at trøtte meg skal finne senga, jeg er sliten i dag. Delvis fordi jeg kom meg litt sent i seng i gårkveld, tipper jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På tide med sjerpings, her er dagens liste:

:Nikke: Sette på vaskemaskina

Spise frokost

Vaske stuegulvet i "babysonen"

Rydde litt

-Kjøkken

-stue

Legge sammen klær (tatt noe av det i alle fall)

Legge bort klær

Henge opp klesvask

Sette på maskina igjen

Spise lunsj

Gå trilletur

Hente posten

Henge opp klesvask

Da går jeg igang med frokosten, så skal jeg prøve å få unna en god del av resten av lista mens Harald sover, hvilket jeg regner med han er ganske klar for å begynne med sånn ca etter min frokost. Ettersom vi starta dagen kvart på sju, og han pleier å bli trøtt etter et par timer... ja, så regner jeg med at ni er det lengste jeg klarer drøye det før jeg legger ham ut. Så håper jeg han sover et par timer, så jeg får gjort litt. (Og ikke minst så trenger han det, de siste dagene har han sovet bare en times tid på formiddagen, da blir han fort trøtt og sutrete igjen, og den ander dubben kommer tidligere enn "normalt", men varer ikke lenger enn den pleier, og derved er det tidligere slutt på dagens soving, og sovet mindre enn han pleider, derved en trøtt gutt utover kvelden før leggetid. Noe som gjør det fristende å begynne med grøten litt før, kanskje kvart på seks i stedet for seks, en effektivt kveldsstell, ikek mye kos og dill siden han er så trøtt, og vips er han kanskje i seng nærmere halv sju enn sju... og det har sine ringvirkninger på tidelige morgener, så denslags synes jeg ikke noe om, jeg forsøker å drøye legginga til rett tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Sette på vaskemaskina

:Nikke: Spise frokost

:Nikke: Vaske stuegulvet i "babysonen"

Rydde litt

:Nikke: -Kjøkken

:Nikke: -stue

Legge sammen klær (tatt noe av det i alle fall)

:Nikke: Legge bort klær

:Nikke: Henge opp klesvask

:Nikke: Sette på maskina igjen

:Nikke: Spise lunsj

:Nikke: Gå trilletur

:Nikke: Hente posten

Gullungen sov ikke mer enn en knapp time, så jeg fikk ikke gjort så mye. Og nå har han fått grøt og er meeeeeget klar for en ny dubb, rundt den tiden en ideel døgnrytme tilsier han burde våknet fra den første...

Jeg er ikke helt klar til å trille tur, JEG har nemlig ikke spist siden frokost, men det spørs om han bryr seg om det...

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ganske greit med lista i går, så da kommer dagens her:

Sette på vaskemaskina

:Nikke: Legetime for Harald

Rydde litt

-kjøkken

-stue

:Nikke: Legge sammen klær

Legge bort klær

Henge opp klesvask

Sette på maskina igjen

Spise lunsj

Gå trilletur

Hente posten

Henge opp klesvask

Vi har altså vært til legen med Harald i dag, igjen. Denne gangen pga blodet i avføringen. Vi er ikke blitt noe klokere. Det er antakelig bare "tilfeldig", en liten rift eller noe, og det skal ikke være noen grunn til bekymring. Men kommer det igjen, så får vi vel komme tilbake, da kan det være aktuelt å utrede etterhvert. Men legen vår skal ha det da, han ringte opp til barneklinikken på Haukeland og fikk snakke med en lege der for å høre om det var noe som burde sjekkes nå.

At jeg mistenker at han reagerer på melk, ja det er vel ikke helt utenkelig. Den eneste måten å teste det på nå er som jeg har gjort, jeg får prøve... reagerer han så holder jeg meg unna. Om han fortsatt reagerer når han blir eldre kan det være aktuelt å ta tester for å påvise eventuell allergi etc, men disse vil somregel ikke slå ut på så små barn, og det anser det ikke som så farlig heller, ettersom de fleste vokser det av seg. Jeg kan prøve "annen melk", soyamelk etc... (Nå er jo ikke jeg glad i melk uansett jeg da, drikker det bare som sjokomelk, tenker at jeg bør jo få i meg kalsium, særlig siden jeg ammer og sånn... men jeg kan vel ta kalsiumpiller og drikke jus da... Kakaoen på påskefjellet vil jeg savne da, vi får se... ) Jeg skal nå teste det ut igjen, når jeg har holdt meg borte fra melk litt, så skal jeg forsøke å drikke det igjen, og se hva som skjer...

Vi gikk innom HS og veide ham da. Bare sånn helt uoffisielt, vi veide ham selv, og jeg har ikke brukt den vekta før. Litt må vi vel trekke fra for at jeg heller brukte en brettebleie som underlag i stedet for de papirene de har der nede (han river dem bare i stykker på 1-2-3, og spiser på dem...) og så var det nok litt feil tid å veie på når han ikke har hatt avføring siden i går morges, men i alle fall viste vekta så vidt vi klarte se det ca 7,6. Det er 300 gram mer enn for ei uke siden det? De forventer jo ca 100 gram i uka, han la på seg 55 gram på tre uker, og så på ei uke (Hvor han har spist mer og jeg ikke ahr drukket melk) så har han visst tatt det igjen?

Vi får se hva den offisielle veiinga sier over påske når han skal på 8 mnd kontroll, men i alle fall.

Enn så lenge er vi på konklusjonen: Vi ble ikke noe klokere av legetimen. Men det hadde vi nok ikke blitt med en annen lege heller, så det er jo ikke egentlig hans feil. Muligens reagerer han på melk, de fleste vokser det av seg, vi får prøve og se. Og følge med på om det kommer mer blod i avføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annerledes liste for i dag...

Slutten (sånn fra middag og ned) er kombinert for meg og mannen da.

:Nikke: spise frokost

:Nikke: Trille tur til butikken og handle

:Nikke: Poste søknad om ammefri

:Nikke: Vaske bukser

:Nikke: Fylle og starte oppvaskmaskina

Pakke så langt jeg kommer

Legge sammen bleier

Hente posten (ER DER BARNEHAGESVAR?)

Ringe barnehager om der ikke er barnehagesvar

Minnen mannen på på kjøpe linser

Finne kniven Harald fikk til jul

Koke smokker

Fylle diesel

Spise middag

Bytte om på dekkene (vi har et par dekk som står på feil plass)

Pakke resten så langt vi kommer

Rydde litt

Vaske og tromle bleier

I morgen drar vi på påskeferie!

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det.

Det går ikke så fort fremover på lista lenger, i all hovedsak fordi "pakke" er noe som tar laaaaaaaaaaaaang tid da.

Jeg har vært og titta i postkassa, men enten er ikke posten kommet, eller så fikk vi ikke noe... Skal titte en gang til om en halvtimes tid...

Nå sover Harald ute i vogna si, så da må jeg benytte sjangsen til å være effektiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annerledes liste for i dag...

Slutten (sånn fra middag og ned) er kombinert for meg og mannen da.

:Nikke: spise frokost

:Nikke: Trille tur til butikken og handle

:Nikke: Poste søknad om ammefri

:Nikke: Vaske bukser

:Nikke: Fylle og starte oppvaskmaskina

:Nikke: Pakke så langt jeg kommer

:Nikke: Legge sammen bleier

:Nikke: Hente posten (ER DER BARNEHAGESVAR? NEI)

:Nikke: Ringe barnehager om der ikke er barnehagesvar. Done. Vi fikk ikke plass.

:Nikke: Minne mannen på på kjøpe linser

Finne kniven Harald fikk til jul

Koke smokker

:Nikke: Fylle diesel

:Nikke: Spise middag

Bytte om på dekkene (Blir i morgen, grunnet plass og lysforhold)

Pakke resten så langt vi kommer

Rydde litt

Vaske og tromle bleier. Snart ferdig vasket.

I morgen drar vi på påskeferie!

Vi fikk altså ikke barnehageplass i denne runden. Vi står på ventelisteplass nr 34 i en barnehage og nr 16 i en annen, de to siste må jeg ringe tilbake i morgen. Men plass fik vi altså ikke. Ny sjangs 15. mai.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniven ANER jeg ikke hvor er, den er lagt på en lur plass, men hvor er den plassen? Aner ikke. Tviler på vi finner den, vi får finne den til 17. mai i stedet.

Kommer ikke så mye lenger i pakkinga, men rydding blir det minimalt med... Bleiene er i trommelen, og smokker... vel, jeg tror jeg likegodt tar dem med, og heller koker dem der... (Koker ikke smokker så ofte lenger, men han skal altså ha noen nye nå, på tide med en utbytting, og nye smokker koker jeg før første gangs bruk, ellers skylles de regelmessig, og får et oppkok når jeg likevel koker noe annet...

Får ikke svar fra min bror, som skulle si fra "i kveld" om han blir ferdig med jobben han gjør ikke så langt herfra, og skal sitte på med oss hjem i morgen, eller om han må jobbe utover dagen i morgen og derved flyr hjem senere på dagen. (Han kunne flydd på morgenen også altså, men tenkte det kunne være trivelig å sitte på (og dele på kjøringa da, så jeg slipper kjøre hele veien)

Lurer på om jeg skal gi meg for dagen snart, det som gjenstår er stort sett sånne ting som jeg synes er like greit å pakke i morgen. Vogna skal slås sammen, ting fra senga hans MÅ jo tas når han har stått opp. Men det er de bleiene i trommelen da... også burde jeg klare å finne frem skjorter til min mann (men de er i stort flertall i kleskapet på soverommet der gutten sover) og t-skjorter (likeså), også kom jeg akkurat på at jeg har glemt å fikse finbuksa hans som var gått opp i en søm.

Hmm, jaja, litt får jeg kanskje gjort i morgen mens mannen flytter om på de dekkene også... Men ettersom han er opptatt ute, så er det jeg som må underholde Harald da, og han er slett ikke alltid så begeistret for at hans mor forsvinner ut av syne, hvilket det er lett å gjøre når man pakker sammen ting, som man må hente i kjelleren...

Jaja, det ordner seg vel, jeg håper vi kommer oss avgårde før det er altfor sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Da var ferien over, og jeg er vel hjemme.

Så hvorfor sitter jeg her, når jeg har tusen ting å gjøre?

Jeg skal først og fremst KOOOOOOSE MEG med Harald, de få dagene som er igjen av permisjonen. Men det må pakkes ut, vaskes klær og gjøres andre kjedelige ting, og ettersom jeg skal koooooose meg mest mulig, burde jeg gjøre det når han sover, hvilket han gjør nå. Jeg er i alle fall igang da. Nå skal jeg bare sortere tankene og planene før jeg fortsetter.

:Nikke: Sette på vaskemaskina - ull

Rydde litt på badet

Henge opp klesvask

Sette på maskina igjen - bleier

Spise lunsj

Gå trilletur

Hente posten

Henge opp klesvask

Pakke ut

-lillekofferten

-storekofferten

-baggen med våre klær

-Baggen til Harald (nesten ferdig i gårkveld, men tas sammen med utsortering av klær som er for små og rydding i kommoden, så det er en mer tidkrevende prosess enn det høres ut som.

Dersom jeg, før det er trilleturtid, finner min manns klokke, vurderer jeg å legge turen nedom senteret. Vi har godt av en lang trilletur, jeg har gått litt lite i påska, og sola skinner fra skyfri himmel, det er en deilig dag. Poenget med klokka er at klokka hans stoppet før påske... og min stoppet i påska. Med andre ord, jeg trenger to mye klokkebatterier.

Men nå var det, allerede, utslag på babycallen. Det var en kort lur. Da får jeg vel hente inn junior da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, kjempefort!

Og vips, det gjør visst timene også, jeg ser han var våken allerde før ti, hvilket forklarer at han er så supertrøtt nå.. han er jo normalt bare våken i to timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Sette på vaskemaskina - ull

Rydde litt på badet

:Nikke: Sette på maskina igjen - bleier

Spise lunsj

Gå trilletur

Hente posten

Henge opp klesvask

Pakke ut

-lillekofferten

-storekofferten

-baggen med våre klær

-Baggen til Harald (nesten ferdig i gårkveld, men tas sammen med utsortering av klær som er for små og rydding i kommoden, så det er en mer tidkrevende prosess enn det høres ut som.

Skjedde ikke så fort her gitt, med en våken gutt som er vant til mye folk som koser med ham hele tida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, en merker fort at de har blitt vant med mye oppmerksomhet i ferien :) Men det går seg vel til igjen det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke første gangen vi har vært på ferie/hatt besøk som vil kose med ham hele tiden, og han venner seg selvsagt til det, men han venner seg også greit til livet med bare sine foreldre også, noe som naturlig nok betyr en del mer "alenelek". Dvs, jeg er i nærheten, småsnakker og koser, bygger tårn han kan rive og denslags innimellom, men gjør også andre ting mens han styrer for seg selv, og bare gløtter på meg for å se at jeg er der innimellom.

Det går seg nok til denne gangen også, tenker jeg. :) Men det er et par dager med litt tilvenningstid da :)

Heldigvis er han likevel lett å legge når han skal sove, natt eller dag, for det har vi gjort på samme vis på ferien også, ikke noe dilldall, så derved er det ved det faste fortsatt. Så nå sover en nybadet gutt, og jeg burde ta fatt på å gjøre resten av lista mi, det er ikke alt jeg kan merke ut der enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom ikke helt i mål med lista fra i går, så deler av den må nok overføres til dagens liste. Og noe gjentas fordi det er daglige oppgaver.

:Nikke: starte vaskemaskina - mørk 60

Vaske gulvet i babysonen

Rydde salongbordet

Fylle og starte oppvaskmaskina

:Nikke: henge ut klesvasken

:Nikke: starte vaskemaskina - rødt

Legge sammen klærne fra i går

:Nikke: spise lunsj

Trille tur

Hente posten

Rydde litt på badet

Spise middag

Pakke ut storekofferten

Pakke ut baggen vår

Se til at loftsvinduet er lukket ved leggetid

Lista i dag inneholder også middagsmåltidet. Det er rett og slett fordi mannen ikke kommer hjem fra jobb før i morgen. Og jeg har måltidene på lista fordi jeg lett dropper dem når jeg er alene hjemme på dagen, og siden jeg altså er alene hjemme hele dagen i dag...

Harald sover ute nå, så jeg skal fortsette litt på lista. Når han våkner (Eller jeg ikke gidder mer) skal vi trille laaaaaaaang tur i det fine været :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...