Gå til innhold

Malamas nye liv

Malama

Anbefalte innlegg

Guttungen synes forresten lyden av at jeg pusser nesen, snørrfabrikk som jeg er blitt, er en anelse skremmende... Han kvepper.

Jeg vet jo at jeg burde vaske hendene før jeg tar i ham, men det er ikke så lett når jeg pusser nesen tre ganger i løpet av et bleieskift (og ikke når vasken fra stellebordet)

Jeg krysser fingrene for at han ikke blir smittet, har lite lyst på en febersyk guttunge med stor snørrproduksjon... Så da blir det ikke så mye kos på ham i dag, men omsorg så godt som jeg kan. I det minste begynner nok paraceten min å funke nå, jeg føler meg fortsatt ikke helt bra, men det fungerer litt bedre. Og Harald har dessuten sovna etter å ha spist litt, så da kan jeg bare sløve. Ja, jeg har ingen intensjoner om å rydde (som kan behøves) eller sånn i dag. Jeg skal forsøke å spise litt. Og ellers bare sitte her og eksistere og vente på at mannen kommer hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og i dag er jeg heldigvis bedre.

Dropper trilleturen i dag også, men lot Harald sove ute i alle fall (I går kom han aldri lenger enn gangen, jeg ville ikke gå ut og se til ham)

Feberen er borte, og halsen er ikke sår. Snørrete er jeg fortsatt, slikt henger jo ofte litt igjen, men sånn ellers så føler jeg meg mye bedre.

Deiligat det ikke tyder på å bli langvarig i alle fall :)

Og snart er det helg, og da er det advent, så da er det bare å fine frem adventsduk og lilla lys og sånn. Og stjerna og den 7-armede staken til vinduet, og julegardinene til kjøkkenet.

Og kjøpe inn og pakke inn og henge opp pakker på julekalenderen. Ja, ikke til Harald da, men til mannen :) (Vi har begge pakker til hverandre på kalenderen mamma broderte til meg i 1980)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om feberen var borte, så hadde jeg høyere temp enn vanlig, målt til 37,7 i ettermiddag. For meg er det over en grad mer enn min normaltemperatur. Så det er nok greit at jeg holdt meg inne i dag også.

Men jeg føler meg langt bedre, og i morgen kan vi sikkert trille en liten tur, det skal bli godt å komme seg ut!

Harald sover i senga si nå. Eller, i vugga da, mener jeg.

Vi er heldige, vi får nyte det så lenge det er så lett. Han er veldig lett å legge for tida. Tar ham med ned, ammer mens vi ligger i senga, legger ham over i vugga, synger to faste sanger, putter inn sutten ved behov, og stort sett sovner han selv da. Noen ganger må jeg ned og putte innigjen sutten og berolige ham med at mamma er der og passer på ham, men han er uansett veldig lett å legge synes jeg. Det er ikke såååå lenge siden han måtte ammes i søvn, og vi samsov fordi han våkna om vi la ham over i egen seng, og derved måtte ammes i søvn igjen...

Men klokka er jo egentlig så godt som leggetid for meg også nå da, så... noe lang "voksentid" ble det ikke i kveld nei. Mannen ser fotball på tv da, så han kommer sikkert ikke til sengs før den er ferdig... Eller, egentlig ser han visst film, bare fotball i reklamepausen sier han, så... *sjekke tv-programmet* den varer visst i to timer til... hmm, da må jeg nok legge meg alene. Jeg holder for all del lett ut et par timer til, men ettersom Harald ikke bryr seg om når jeg la meg, i forhold til når han våkner, så er det en fordel om jeg kommer meg i seng, slik at jeg er i stand til å takle det når han bestemmer seg for at det er morgen...

Det er ikke før etter åtte somregel da altså, så i forhold til da jeg jobbet så får jeg jo sove lenge nå, men så sover jeg ikke akkurat hele natta da, det er en del amminger, særlig på morgenen...avbrutt søvn er ikke helt det samme...

Jaja. Livet som mamma er uansett DEILIG altså! Og tross alt, som sagt, han er jo veldig lett å legge. Det er han på dagitd også, den lange dagdubben (som somregel varer 2-3 timer) innledes ved at jeg kler på ham, han liker ikke det og kan bli sur da, men legger ham i vogna, så blir han rolig, får sutten, og sovner der for seg selv, enten før eller etter vogna settes utenfor huset. Trille tur gjør vi altså når han våkner igjen. Grei gutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, så er hverdagen tilbake, og det er på tide å komme igang med rutinene igjen. Jeg har jo gjort det meste av dette i perioden jeg ikke har skrevet om det også, men det er lettere å følge opp om jeg har liste her synes jeg

Så her er dagens liste:

:Nikke: Sette på vaskemaskina

:Nikke: Spise frokost

Rydde litt

:Nikke: Legge sammen klær

:Nikke: Legge bort klær

:Nikke: Henge opp klesvask

:Nikke: Sette på maskina igjen

Spise lunsj

Gå trilletur

Hente posten

Henge opp klesvask

Det er nå på tide med lunsj før junior våkner og vi skal på en liten trilletur, med innlagt handling på butikken, tenker jeg.

Og så er det vel på tide å få inn "juleforberedelser" på lista snart, der jeg tok ut "dåpsforberedelser"... Julekort, julegaver, pynting til advent, julegardiner, adventskalender, julegatetenning (Jupp, lage 5 liter kakao på søndag, må huske å kjøpe inn masse melk, med andre ord... Men, jeg har slett ikke thermos til 5 liter kakao, tar jeg med meg kasserolla da tro? Vi skal ikke så langt, i det minste, bare ned på andre siden av huset.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God at du begynner å blir bedre. Kan tenke meg at det er en utfordring med en liten tass som trenger oppmerksomhet samtidig som ikke er helt i form.. men det er vell sånn det er.

Nammi, kakao er deilig :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakao er nam ja.

Men de hadde nok overvurdert hvor mange som kunne finne på å komme, for vi hadde med kakao laget av 5 liter melk. Og det var flere som hadde altså, men i alle fall, vi hadde med 3 liter kakao hjem vi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh..... årets første julebrus!

Det er første søndag i advent. Da er det lov. Jeg har en regel, ingen julebrus, julesjoklade eller julemusikk før enten første adventshelg eller 1. desember, avhengig av hva som kommer først.

Så i dag har vi hørt julemusikk, og nå drikker vi julebrus :)

Mens vi venter på at fø\løtekaramellene skal bli så kalde, vel, at fløtekaramellemassen skal bli så kald, at dt er mulig å dele opp i nettopp flere karameller... nå er de en stor, flytende masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuupsi :sjenert:

Det kan du si.

Jeg slo den tilbake på melkekartongene i putta i kjøleskapet jeg... Litt dumt at jeg hadde tenkt å kutte ned på kakaodrikkinga i tilfelle det er det som har gitt Harald disse luftplagene han har hatt de siste par dagene da...:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes herligt ut med årets første julebrus. Likte den regelen din :lur:

mmm, hjemmelaget karmeller hørtes vidunderlig ut :sikle:

Skal jammen få med min kjære å lage det en kveld.

Ha en fin kveld :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt dårlig på å rapportere her... noen dager glemmer jeg å lime inn lista, andre dager glemmer jeg å oppdatere hva jeg har gjort.

Men jeg prøve igjen i dag:

:Nikke: Sette på vaskemaskina

:Nikke: Spise frokost

Rydde litt

:Nikke: Legge sammen klær

:Nikke: Legge bort klær

:Nikke: Sette på maskina igjen

:Nikke: Spise lunsj

:Nikke: Gå trilletur

:Nikke: Hente posten

Juleforberedelser: Henge opp julegardiner på stua

LITT ble det nok ryddet, men ikke sånn som jeg hadde tenkt meg. Og julegardinene ligger i pakken enda, den er ikke åpna engang. Jeg sovna mens jeg amma Harald på senga i kveld, så nå skal jeg bare se ferdig skomakergata, så legger jeg meg også, jeg er trøtt, og han rota i morges. Og nå vil han ikke sove, panikk om jeg forlater ham, så jeg tok ham med opp, ammer igjen, så legger vi oss begge to, tenker jeg.

I dag er endelig pakken mamma sendte på fredag ankommet mitt postkontor. Den ble levert litt etter sendefristen fredag, som viste seg å være fem, ikke seks, derved begynte den ikke røre på seg før mandag, og først utpå tirsdagen ankom den Bergen, så i dag morges ble den levert på mitt lokale postkontor. Dersom jeg venter til klokka er to får jeg sikkert hentelapp i posten, men jeg har allerede skrevet ut en jeg da, slik at vi kan rusle tur når det passer oss. Det er nelig litt sent å legge ivei etter klokka to, om mannen kommer hjem på firetoget slik han i stor grad prøver på for tiden, så kommer han da muligens før meg... En tur til Øyrane er en gopd halvtime ned, en times tid hjem, og fort minst en halvtime der nede, så vips, det tar et par timer det. (Det er når vi IKKE skal på helsestasjonen da, da tar det selvsagt enda lenger tid. Men dit skal vi ikke før om to uker, på 4 mnd kontroll.)

Nå går jeg omkring og får gjort et og hitt og litt til i huset, mens Harald er knytt fast på magen min i sjalet. Der sovna han ganske fort mens jeg drev med klesvasken. Det er nok like greit, for han rota en del med sovinga i morges, eller rettere sagt, ingen av oss sov så mye, han ville ikke ha mat, ville ikke ha smokk, fikk ny bleie, ville likevel ikke sove. Vekslet mellom å likevel spise litt, suge på eller spytte ut smokken, og sove litt, gjerne dersom han fikk holde rundt fingrene mine eller jeg lå og holdt hånda på kinnet hans. Så med dette behovet for nærhet, så tenkte jeg at å ha ham i sjalet mens jeg gjør husarbeide er en bedre løsning enn å la ham ligge på gymmatta, og se til ham innimellom. Nå føler han seg i alle fall på ingen måte forlatt! I gårkveld når jeg la meg var det noe av det samme. Han hadde sovet en tre timers tid i egen vugge allerede da (sovna ved puppen og ble bare lagt rett over, normalt sett legger jeg ham over våken, og synger for ham og sånn) Når jeg la meg våknet han, og ville ha mere mat, hvilket han fikk, men såp la jeg ham tilbake (på natta når jeg tar ham over i vår seng for amming får han bli der til vi står opp) men da ville han ikke ligge alene nei, jeg måtte holde hånda nede i vugga mens jeg sang så han holdt i meg, deretter fikk han etterhvert ligge slik at han kunne kjenne at jeg var der, men ikke holdt meg hele tiden, og tilslutt når han sluttet å kjenne etter meg, så tok jeg hånda til meg og fikk sove selv.

Så når gutten viser tegn på at han trenger nærhet.... ja, da blir det sjalet mens jeg gjør husarbeide i dag. Om litt skal jeg spise lunsj, så tar jeg ham ut av sjalet, da våkner han, så ammer jeg ham og bytter bleie på ham, koser og leker litt, og så legger jeg ham i vogna og triller tur. Det er planen i alle fall, men nå er det ting som tyder på at han våkner oppi her, så jeg må i alle fall bevege meg...

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svekklinge-meg.

Jeg eier ikke matlyst, særlig ikke i forhold til lunsj, noe som har nedført litt lite matinntak de siste dagene, og etter at mannen bekymret spurte "får du i deg nok mat?" når jeg avsto fra kveldsmat (selv klementiner) i gårkveld bestemte jeg meg for å spise knekkebrød til lunsj i dag. Ja, legen beordret meg i sin tid over på "brødskiver med mere kallorier", men som jeg fastslo allerede da, han vet nok ikke hvordan mine knekkebrød spises, med godt med smør og syltetøy...

Jeg finner frem. Husmann, soft, appelsinjus og nykjøpt bringebærsyltetøy.

Men ikke pokker, det er ikke mulig. Jeg får det ikke opp. Jeg har prøvd og prøvd, og det eneste jeg oppnår er innmari vondt i hånda...

Nei, her ble det knekkebrød med smør på til lunsj... ikke helt like fristende det nei. Men når vi er ute på trilletur skal jeg gå innom butikken og få i hus ferskt brød, og noe til middag, og kanskje noe inspirerende til andre måltider. Og så skal mannen få åpne det glasset i kveld, såpass det er mulig å få bringebærsyltetøy når man har lyst på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pysepus

Det er bare utrolig irriterende når man ikke får opp syltetøyglass altså! Jeg har fått noe fra Tupperware jeg av tante - en slags gummi"fille" som man tar oppå lokket. Da glipper det ikke liksom... Genialt for oss med små hender og lite krefter! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...