Gjest Gjest_skeptisk_* Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Leste på vg nett at i robinson tv programmene så skal tortur nå være underholdning, dette er ikke en realitet i norske robinson, men Falck synes danskene hadde en god ide med å bruke tortur som underholdning! Robinson er jo i tillegg et program som sikkert mange barn ser på, det er jo litt "familieprogram", og så skal de i beste sendetid evt sende tortur som bryter med Genevekonvensjonen inn i stuene... Hva synes dere om dette? Er det greit eller går grensen her?
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Det er jo tortur å bare se på Robinson.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=529008
Gjest hallo ja Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Dette er noe av det mest uetisk og kvalmende jeg har lest. Tortur er ikke underholdning. Tortur er ikke noe å "leke" med.
Brunhilde Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Dette er noe av det mest uetisk og kvalmende jeg har lest. Tortur er ikke underholdning. Tortur er ikke noe å "leke" med. Dette er jeg helt enig med deg i. I tillegg er det et hån mot mennesker som utsettes for tortur i fengsler og fangeleirer rundt om i verden. Jeg kan ikke forstå at mennsker kan være så tankeløst onde!
Daria Skrevet 22. august 2008 #7 Skrevet 22. august 2008 Det der er frastøtende og motbydelig på alle måter. Og jeg trodde ikke jeg kunne få et enda dårligere inntrykk av Christer Falck, men så feil kan man ta...
Trampe Skrevet 22. august 2008 #8 Skrevet 22. august 2008 Christer Falck har jo uttalt flere ganger at han elsker å provosere, så jeg er ikke overrasket over den uttalelsen nei. Å tvinge vann ned i lungene på folk er jo helt sykt. Skal det være underholdning liksom? Nei vet du hva. Da skal jeg ihvertfall ikke se Robinson.
mysan Skrevet 22. august 2008 #9 Skrevet 22. august 2008 Det der er frastøtende og motbydelig på alle måter. Og jeg trodde ikke jeg kunne få et enda dårligere inntrykk av Christer Falck, men så feil kan man ta... Du skal ikke tro på alt Christer F. sier.
Gjest Caya Skrevet 22. august 2008 #10 Skrevet 22. august 2008 Støtter meg til mysan og Trampe. Dette er noe Christer Falck sier for å fryde seg over de rasende reaksjonene og opphausingen av programmet.
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 22. august 2008 #11 Skrevet 22. august 2008 Greit så lenge deltagerne er klar over og godtar at noe sånt kan skje på forhånd. Og at det ikke er direkte farlig og helseskadelig selvsagt,
Mann 42 Skrevet 22. august 2008 #12 Skrevet 22. august 2008 Christer Falck har jo uttalt flere ganger at han elsker å provosere, så jeg er ikke overrasket over den uttalelsen nei. Å tvinge vann ned i lungene på folk er jo helt sykt. Skal det være underholdning liksom? Nei vet du hva. Da skal jeg ihvertfall ikke se Robinson. Ikke at det gjør det noe bedre, men water boarding innebærer ikke at man tvinger vann NED i lungene på vedkommende. De blir lagt på et skråbrett med hodet lavest, nettopp for å UNNGÅ at de får vann i lungene. Ansiktet blir dekket med en hette eller lignende, og så tømmes det vann over den. Det skal visstnok føles akkurat som om man er i ferd med å drukne, men uten noen reel fare for at det skjer.
Gjest hallo ja Skrevet 22. august 2008 #13 Skrevet 22. august 2008 Jeg bryr meg lite om hva Christer Falck sier eller mener om saken. Det er allerede utført på dansk Robinson. Etter flere timer i «Guantanamo-bur» under stekende sol fikk deltaker Benjamin valget: Ville han utføre vanntortur på motstanderlagets Bertel for å slippe ut av buret? Vanntortur - såkalt waterboarding - medfører at man tvinger vann ned i lungene på en fastbundet person. Hvis ikke torturen blir stoppet i tide, risikerer personen å dø. Torturformen er forbudt ifølge Genevekonvensjonen. Jeg synes ikke at det skal være noen slags form for underholdning, god eller dårlig. Jeg gjentar: Tortur er ikke underholdning. Og det er inkludert i uttalelsen at det finnes de som synes det er gøy.
Daria Skrevet 23. august 2008 #14 Skrevet 23. august 2008 Selvfølgelig sier han det for å provosere, men jeg synes ikke det blir noe mer sjarmerende av den grunn...
Gjest Gjest_s_* Skrevet 23. august 2008 #15 Skrevet 23. august 2008 er tortur verre enn drap som underholdning??
Mann 42 Skrevet 23. august 2008 #16 Skrevet 23. august 2008 er tortur verre enn drap som underholdning?? Hvis det dreier seg om faktisk tortur kontra fiktive drap og rent skuespill, så helt klart JA, mye verre. Det er vel enda et stykke igjen til vi når "Contender"-tilstander, håper jeg. Contender var en en fremtids-dystopi om en nær fremtid der virkelige mord var blitt underholdning, på linje med reality-TV i dag. Showet "The Contender" var i denne historien som Big Brother, men med skytevåpen. Og deltakerne gikk fritt rundt i byen. TV-dekningen var via overvåkningskamera. Jeg er sikker på at Christer Falk har sett den.
Gjest kenneth Skrevet 23. august 2008 #17 Skrevet 23. august 2008 (...)Hva synes dere om dette? Er det greit eller går grensen her?I hvor stor grad samtykker deltakerne på dette? Må de på forhånd signere på at de godtar alt som kan "inntreffe"? Min bekymring går på hvilke signaler dette sender ut på eteren, og at produsentene i sin higen etter å vekke til live et mettet og kresent TV-publikum, stadig føler for å tøye grensene. At Robinson-tilværelsen kan være brutal, er vel noe deltakerne er inneforstått med på forhånd vil jeg tro. Men det er sikkert noen av deltakerne som ikke er fysisk og mentalt skikket til å gjennomgå de prøvelser de selv utsetter seg for.
Gjest Koala Skrevet 23. august 2008 #18 Skrevet 23. august 2008 Dette har ingen ting med Genevekonvensjonen å gjøre selv om VG åpenbart tror det. Genevekonvensjonen gjelder soldater og sivile i krig og bare det. Den handler slett ikke om realitytv. Selvsagt er ikke den torturformen nevnt i konvensjonen heller. Ingen torturformer er det. Konvensjonen forbyr rett og slett tortur. Genevekonvensjonen lar seg greit finne på nettet. Det krever et par tastetrykk bare. Med andre ord er det altfor komplisert for VGs journalister.
Gjest Koala Skrevet 23. august 2008 #19 Skrevet 23. august 2008 Ikke at det gjør det noe bedre, men water boarding innebærer ikke at man tvinger vann NED i lungene på vedkommende. De blir lagt på et skråbrett med hodet lavest, nettopp for å UNNGÅ at de får vann i lungene. Ansiktet blir dekket med en hette eller lignende, og så tømmes det vann over den. Det skal visstnok føles akkurat som om man er i ferd med å drukne, men uten noen reel fare for at det skjer. Ååå, er det DET man gjør. Ja, nei da er det vel ikke noe farlig..
The Kitten Skrevet 23. august 2008 #20 Skrevet 23. august 2008 Nei, dette er ikke greit. Det er et hån mot mennesker som blir eller har blitt utsatt for tortur. Det er idiotisk og tankeløst.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå