Gå til innhold

Ned i vekt for en "muskeldame"...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Det er mange som har blitt overrasket når de får analysert kosten sin. Det er ikke mulig å gå opp i vekt på samme kalorimengde med trening som du holder vekta på uten trening. Det må være noe du ikke har tenkt på/glemt! Hvis man legger på seg f.eks. 3 kilo muskler uten å legge på seg fett vil man gå ned i størrelse og dessuten trenge ekstra kalorier til de 3 ekstra muskelkiloene (muskler forbrenner mer enn fett). Så det kan ikke være det som har skjedd med deg...

Hva spiser du på en vanlig dag? Ikke beskriv de dagene hvor du spiser mindre enn ellers...

Du skriver at du ikke spiser før kl. 11 selv om du trener om morgenen. stakkars kroppen din! Den trenger næring umiddelbart etter økta! Det er viktig! Ellrs vil den tære på muskelvevet ditt og da går forbrenninga nedover. det er nok det kombinert med for lang tid mellom måltidene som er årsaken til dine ekstra kilo. Endre på det så vil vekta gå nedover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp; Petruska har rett. Når du trener og trenger mer energi, vil kroppen gå enda mer på lavbluss for å overleve/spare... Så spis hyppigere du, tenker det skal få motoren igang igjen. Men du burde ikke trene med for høy intensitet i begynnelsen. Dersom du spiser riktig nå, og trener roligere (puls 100-140), vil det ta en månd eller så, så vil du merke at ting begynner å skje tror jeg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen :-)

Jeg vet at det ikke skal være mulig å gå opp i vekt med samme kosthold, men med økt aktivitet. En vanlig hverdag matmessig ser slik ut (bortsett fra det med frokosten når jeg trener) og æresord: Det er ingenting jeg har glemt:

Frokost i 7-8 tiden: Som regel kulturmelk med AllBran, og av og til et knekkebrød med kyllingpålegg og Cottage Cheese, ost eller annet pålegg.

Lunsj i 11 tiden: En salat (med hva de måtte ha av friske grønnsaker i kantinen) eller 2 knekkebrød og en yoghurt. Pålegg varierer, men er ofte leverpostei, ost eller egg.

Mellommåltid runt 14 tiden: en go` morgen yoghurt eller en frukt

Middag en gang mellom 18 og 20: Alt mulig rart, men alltid mye grønnsaker og lite karbohydrater. Er altetende, men spiser aldri halvfabrikata, og sjelden blandingprodukter som kjøttdeig og pølse. Spiser av og til ren vegetarmiddag. Dessert har vi kun når vi har gjester.

Jeg drikker ikke brus, spiser sjelden snop, og har aldri sukker i te eller kaffe.

Til gjengjeld drikker jeg jo gjerne et glass vin. Også på ukedager, dersom det passer sånn.

Jeg vil IKKE spise mindre enn dette, for da blir det sånn "spise-minimalt-slanke-opplegg" som jeg ikke har noen tro på. Dette er nemlig mitt vanlige kosthold som jeg trives med, og det vil jeg nødig endre på. Trening på toppen av dette burde da være nok?

Skal ta rådene deres til etterretning og prøve å gjøre noe med hyppigheten av måltidene. Litt kveldsmat og frokost rett etter trening bør jeg klare. Håper det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et ok kosthold Lula, men spiser litt lite proteiner. Til middag sier du at du spiser mye grønnsaker og lite karbohydrater. Grønnsaker er jo karbohydrater da. Spiser du ca. 250 g. fisk eller litt mindre kjøtt sammen med grønnsakene har du et godt middagsmåltid.

Du kan jo trene mer vekttrening, det vil øke andelen av magert vev i kroppen din og jo mer mager kroppsmasse jo høyere forbrenning! Ellers har jeg lært at det kan være lurt å ikke spise den samme mengden kalorier hver dag, men å "lure" kroppen ved å spise lite en dag, litt mer neste dag osv. Å bytte litt på det gjør at kroppen ikke venner seg til en viss mengde kalorier og dermed tilpasser forbruket/forbrenningen etter det. Når jeg gikk mer eller mindre på diett hele året hadde jeg stor nytte av å ha en "spisedag" i uka. Da kunne jeg kose meg med litt ekstra som jeg hadde hatt lyst på ellers i uka (det hjelper å ha noe å glede seg til), men ikke fråtse vilt selvsagt. Anbefales!

Jeg misforsto deg i sted, trodde at du ikke spsite før kl. 11 etter morgenøkta di...Ser nå at du spiser frokost også. Du spiser kanskje litt sjelden. det bør ikke gå mer enn 3 toppen 4 timer mellom hvert måltid. man kan heller spise mindre hver gang. Forbrenninga i kroppen rekker å bli satt ganske mye ned mellom klokka 11 og klokka 18 - 20. det er altfor lang tid!

Man trenger fett i kosten også for å holde forbrenninga i gang. Det er lurt å passe på å få i seg sunne fettsyrer hver dag. Selv tar jeg daglig tilskudd av Udos Choice olje, 2-3 ss. pr. dag. Det dekker behovet for omega 3, omega 6, og omega 9. Merker godt at også huden min har nytte av det. Et tips jeg gjerne anbefaler! Ellers bør du fortsette å trene om morgenen. Gir en kickstart på dagen og setter i gang forbrenninga. Jeg synes også jeg får mer ut av dagen når jeg trener om morgenen. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm Bra svar av petruska!... Husk bare på at det er sykt mye sukker i yougurt da... Så det spiser jeg veldig lite av, og er ikke så redd for fett.. det begrenser seg selv på en måte. Videre konsentrerer jeg meg om fisk og grønnsaker/frukt.

Skriv litt om hvordan det går da. Var litt intressant dette... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petruska:

Det er sant at jeg vanligvis ikke spiser før 11 når jeg har trent, og det er jo neppe bra :-( Dager jeg IKKE trener derimot spiser jeg i 7-7:30 tiden.

I dag spiste jeg rett etter trening: Grov skive med kylling og tomat + en gulrot. Det var det jeg hadde hjemme i morges, så da ble det det som kom med i matpakken. Hva er egentlig best å spise rett etter trening?

Lasse:

Jeg foretrekker naturell yoghurt (kanskje ikke 100% sukkerfri, men bedre enn fruktyougurt), så jeg prøver å holde meg til det. På jobben har de desverre ikke det, men siden jeg "trenger" yoghurt (elller lign.) for magen spiser jeg likevel fruktyoghurt. Jeg kan kanskje kutte ut yoghurten til lunsj, og heller holde meg til naturell kulturmelk og youghurt innimellom måltidene i heimen, for å holde orden på magen. Det burde jo holde.

Skal printe ut denne tråden, tror jeg :-) Dere er flinke!!

Jeg skal holde dere oppdatert om hvordan det går. Håper at hyppigere måltider skal hjelpe. Uansett er jo trening en flott start på dagen, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten oppdatering fra Lula:

Vekten er på vei nedover igjen (hurra!!!).

Jeg har lagt om litt på kostholdet etter råd fra dere. Jeg tror nok at lang tid mellom måltidenen på treningsdagene gjorde sitt til at forbrenningen min ble helt rar :o

Det er tydeligvis ikke så mye som skal til:

-Spiser ca. 1.5dl naturell yoghurt og en spiseskje linfrøolje før jeg går på trening om morgenen

-Lager matpakke og spiser denne rett etter trening.

-Ellers er alt som før, men jeg er mer påpasselig med å spise lite og ofte, og jeg fokuserer også mer på å få i meg nok proteiner.

Vekten er altså på vei nedover igjen, og jeg føler meg mye bedre. Jeg håper dette fortsetter, og at jeg etterhvert når målene mine.

Det er ikke så lenge til jeg skal på ferie, og da kan det bli litt vanskeligere å opprettholde trenings og kostvanene, men jeg tar med joggesko og hoppetau, og lover å gjøre en innsats :-)

Tusen takk for gode råd og motiverende innlegg, Petruska og Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Glimrende!!! Da var det ikke så komplisert som det så ut til da, fint, for jeg begynnte å undre en stund.... hehe.. fint det ikke sto på mangelfulle kunnskaper likevel da.... :wink::ler: 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at det går riktig vei igjen Lula!

Sliter litt selv akkurat nå...Selv om jeg vet hva jeg skal gjøre og ikke gjøre holder ikke det bestandig. Motivasjon må man også ha. Det er motiverende å lese at du er så flink da, skal ta meg sammen jeg også. Treningen slurver jeg ikke med, den har blitt en vane. Men kosten (sukk), der tar det litt av noen ganger! Har sikkert litt sammenheng med at jeg i flere år mer eller mindre sulta meg for å holde en unaturlig lav fettprosent. Ikke å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Sliter veldig med motivasjonen selv. Har trent hardt i mange år, men nå ser det ut til at motivasjonen bare synker og synker... Siste årene har det for det meste vært styrketrening hvor jeg har trent 5 ganger uken, spist ofte og riktig, og tar proteinpulver, aminosyrer, vitaminer etc etc. Jeg begynner å bli skikkelig drittlei, det er liksom ikke noe gøy lenger. Har jo fremgang og vurderte en stund å stille i fitness... Merker at jeg skulker trening oftere og oftere og bryr meg ikke så veldig om hva jeg putter i meg. Kan det være at jeg har trent for mye, eller bare er lei av kroppsfikseringen jeg har hatt i så mange år..? Kanskje begynne med noe annet, eller bare ta en pause? Noen som har hatt det slik? Finnes jo andre ting en trening! Håper ikke jeg ødela for noen nå... :roll: "Alt med måte" gjelder vel for trening også.

Får jo opp motivasjonen når jeg leser om andre som er så flinke da! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...