Susan Sto Helit Skrevet 26. august 2008 #41 Skrevet 26. august 2008 Jeg synes også varianten der man tar mannens etternavn som mellomnavn og beholder sitt eget etternavn er undervurdert! Har gjort det selv. Det fine da er jo at jeg fortsatt har mitt eget navn, samtidig som jeg har mannens i de sammenhengene jeg ønsker å bruke det. Vår sønn ahr kun pappaens etternavn. Så de gangene jeg har mest behov for å bruke mellomnavnet mitt, er når det har med vårt felles barn å gjøre.
AnetteR Skrevet 26. august 2008 #42 Skrevet 26. august 2008 Forøvrig synes jeg det å ta mannens navn, er litt gammeldags og er ikke noe jeg ville gjort. Automatikken grunner jo i at "nå tilhører kvinnen mannen", noe jeg finner vanskelig å godta. I hvert fall så lenge det ikke er like naturlig andre veien også At det er hyggelig å ha samme etternavn kan jeg godt forstå, men jeg synes andre hensyn veier tyngre. Der trur jeg du satt ord på noe jeg også føler. Jeg trur jeg ville følt meg undertrykket og litt dum om jeg skulle stryke mitt eget navn og ta min manns. Eneste problemet sånn jeg ser det er dette med barna. Du som både har mors og fars - synes du dette er en god løsning? Føler du det er bedre enn å bare ha ett etternavn?
Gjest regine ii Skrevet 26. august 2008 #43 Skrevet 26. august 2008 Jeg kan ikke skjønne at det skulle være noe problem å ikke hete det samme som barnet. At du vil hete det samme som mannen din, betyr jo ikke at du ikke setter barnet ditt først! Siden når ble etternavn målenhet på hvor høyt man sett barnet sitt? men det er altså en måleenhet på hvor høyt man setter mannen sin? Merkelig måte å argumentere på, all den tid det er mange som argumenterer med at man verken blir en "familie" eller får den "rette tilhørigheten" om man ikke tar mannens navn.
Gjest Gjest_Hermula_* Skrevet 26. august 2008 #44 Skrevet 26. august 2008 Hele familien tok mitt navn som etternavn og et familienavn fra hans side som mellomnavn.
Gjest Caya Skrevet 26. august 2008 #45 Skrevet 26. august 2008 Der trur jeg du satt ord på noe jeg også føler. Jeg trur jeg ville følt meg undertrykket og litt dum om jeg skulle stryke mitt eget navn og ta min manns. Eneste problemet sånn jeg ser det er dette med barna. Du som både har mors og fars - synes du dette er en god løsning? Føler du det er bedre enn å bare ha ett etternavn? Det fungerer helt fint. Det har aldri vært noe om plager meg i det hele tatt. Egentlig synes jeg det er bedre enn om jeg bare skulle hatt et av dem, for da har ingen av foreldrene mine "gitt opp" navnet sitt. Problemet oppstår vel allikevel når jeg vil gifte meg og få barn med samboeren min, for han har også har to etternavn, sånn at vi får hele fire navn å velge mellom. Men da har jeg i hvert fall muligheten til å velge selv, noe jeg ikke hadde da jeg ble født.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå