Gå til innhold

Sykepleiere og lønn


VesleBråka

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er nysgjerrig på sykepleiere og lønn. Alt jeg hører fra norske sykepleiere, er at det er betalt så utrolig dårlig osv. Men svenske sykepleiere gjerne kommer over til norge og jobber, for der tjener de så fett!!

Dette får meg til å tro at sykepleiere sammenligner seg med noen det er urimelig å sammenligne med. Jeg er forøvrig av den mening at oljen vår er en forbannelse, folk slutter å skape og produsere og lever dekadent. Folk skal ha så mye penger for alt mulig rart, dette kan umulig gå rundt!

Industrien flagger ut, det er nedskjæringer og slikt støtt.

Jeg tror vi sager av greina vi sitter på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har ikke noe greie på sykepleierlønninger, men det er faktisk slik at lønnsnivået i Norge generelt er høyere i Sverige. Og norske kroner er mer verdt enn svenske kroner.

Derfor kommer både sykepleiere, håndtverkere, bartendere og andre til svensker til Norge for å tjene seg opp litt kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Nå er jeg ikke helt sikker, men søsteren til kjæresten min er sykepleier, og relativt nyutdannet, og hun tjener ca 250 000,- i året, sa hun. Men hun er ansatt i kommunen, i hjemmesykepleien; jeg har ingen anelse om lønnen varierer med hvor man er ansatt.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere tjener ikke utrolig dårlig. De kan tjene fra ca. 240 000 til 300 000 avhengig av turnus, arbeidssted, tillegg osv. Spesialsykepleiere tjener noe mer.

Du sier at du tror sykepleiere sammenligner seg med noen det er urimelig å sammenligne seg med. Dette er jeg uenig i. Sammenlign lønna med de fleste tradisjonelle mannsyrker som også har en treårig utdanning, så vil du finne at lønnen er lavere.

Dette er allikevel ikke det viktigste argumentet for at sykepleiere bør få høyere lønn. En sykepleiers hverdag er krevende og stiller store krav til faglig kunnskap samt å holde seg oppdatert, medmenneskelige egenskaper (veiledning og undervisning er en stor del av jobben), en sykepleier tar faktisk avgjørelser som, hvis hun feilvurderer, i verste fall kan føre til at pasienten dør.

Admenistrering av medikamenter er et enormt ansvar. For å ikke snakke om at de er lovpålagt å dokumentere hver eneste lille ting.

Mitt poeng er; sykepleiere har en ok lønn, men den burde vært høyere. Den står overhodet ikke i forhold til de kravene som blir stilt, den jobben man utfører og ikke minst, det ansvaret man har som sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet
Sykepleiere tjener ikke utrolig dårlig. De kan tjene fra ca. 240 000 til 300 000 avhengig av turnus, arbeidssted, tillegg osv. Spesialsykepleiere tjener noe mer.

I forhold til hva en sykepleier gjør så synes jeg de faktisk skulle få mer i lønn.. Ihvertfall med tanke på at de faktisk bl.a. må gjøre en del dritt-arbeid (bokstavelig talt..hehe), og dessuten jobber de jo døgnet rundt både helligdager og helger. De er jo med på å redde liv i enkelte tilfeller også! Jeg synes en sykepleier skulle få over 300 000 i året..i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

En sykepleier med min. 20 vekttall i videreutdanning og 10 års anseinnitet tjener 300.000,- pluss tillegg for turnus.

Og nei, det er ikke nok i forhold til den jobben de gjør og SÆRLIG ikke i sammenligning med mannsdominerte yrker.

Det er fortsatt en fanesak for fagforeningene å få til lik lønn for likt arbeid. Vi i helse og sosial sektoren klarer jo ikke det engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sykepleier og tjener ca 300000 i året, dette er veldig lite med tanke på ukurant arbeidstid og det ansvaret en sykepleier har. Per i dag er lønna for liten, nyutdannede har minimum begynner lønn på 251000. Dette har bedret seg de siste årene men dette er noe vi sykepleiere må jobbe videre med . Vi må bli flinkere til å si i fra om jobben vo gjør og hvor krevende den er. det krever utriolig mye av en som person, hvis man ikke merker det er jeg i tvil om en utfører en god jobb. 8)

Mange velger å ikke videreutdanne seg på grunn av at det ikke er økonomisk lønnsomt, det koster for mye mot om det en taper, hvis en ikke får det dekt av jobben hvor en er tilknyttet.

Noen som mener at sykepleiere ikke har grunn til å klage bør hospitere noen dager å se hva det vil si å være sykepleier, for det dreier seg om mye mer enn å vaske mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I forhold til andre som har 3 årig utannelse så tjener faktisk ikke sykepleierne så dårlig. Og i tillegg kan de nærmest velge og vrake i jobber, uansett gode eller dritt elendige karakterer! Selvsagt har de mye ansvar, men hvem har ikke det. De som har 3 årig helsesekretær utdan. har begynner lønn på 215000, har ikke de like mye ansvar som en sykepleier?? Det er jo tross alt legen som sier hvilken og hvor mye medisin pasienten skal ha, IKKE sykepleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Máire

Helsesekretærene har den elendige lønna dessverre fordi det er en videregående utdannelse og den er ikke så dyptpløyende og bred som f.eks hos sykepleiere.

Men de har jaggu et stort ansvar de og, også i forhold til lønna.

Helsesekretærer sitter faktisk ikke bare på ræva og skriver, men de styrer rundt på sykehus eller legekontor for at alt mellom leddene som pasient - lege - sykepleier - hjelpepleier - helsesekretær - radiograf osv... klaffer!

Helsesekretærer blir også sterkt undervurdert av både leger og sykepleiere.

Skrivedamer blir de ofte kalt. Ingen bryr seg om at de faktisk kan ta blodprøver, analysere, rekvirere, forsende prøver, sette injeksjoner, gi råd og veiledning (innenfor det området helsesekretærer kan gi råd) og assistere ved småkirurgi. OSV.

Så lønnen der burde absolutt være høyere, men sykepleiere og ingeniører har tross alt høgskole, og utdanning på et helt annet plan. Og det var sykepleiere som vi skulle snakke om her :oops: :oops:

Yrker i helsevesnet er generelt undervurdert og jeg synes de både fortjener mer lønn og mer ros :)

Masse roser til alle helsearbeidere fra meg i allefall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sykepleiere får en brukbar lønn nå. 250000 + div tillegg. Dette er uansett om man jobber i kommunen eller på sykehus.

Jeg synes heller ambulansearbeidere bør få høyere lønn. Begynnerlønna der er 178000 hvis de jobber hos private. Ambulansearbeidere som jobber tilknytta sykehus tjener noe mer. Men tenk dere da en begynnerlønn på 178000 i et sååå viktig yrke!!! Der kan man snakke om liv eller død og hvor viktig det er med kvalifisert personell. Lønna er et hån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få lov til å korrigere litt her, det er stor forskjell på videregående og en høyskole. Husk at de som går på høyskole må ha artium, det blir altså 3 år mer enn de som går videregående. Og nei helsesekretærer har ikke et like stort ansvar , langt deri fra. Og det er korrekt at det er leger som bestemmer hva pas skal ha, men det er spl som skal gi, dosere sjekke medisinene opp i mot hverandre for å se om de går sammen o.l. Det er faktisk et meget stort ansvar i.o.m at det er vi som regel som ser pas ikke legen. Vi må vurdere og iverksette tiltak, det er ikke bestandig en har tid til å vente på legen, men høre på forordninger via tlf, dette krever veldig mye, men jeg tror ikke jeg gidder å gi dere flere eksempler for dere vet tydeligvis ikke helt hva dere snakker om såp lenge dere sammenligner videregående med høyskole :roll: . Og jeg ser ikke ned på mennesker med lavere utdanning enn meg selv, men jeg er bevisst forskjellen og den er jeg meget klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå tror jeg du er i en voldsom forsvarsposisjon her Tuva77.

Er det så mange som sier at det IKKE er stor forskjell på høgskole og videregående ? Såvidt jeg ser så er det 1 person!

Ingen har heller sagt at du ser ned på mennesker med lavera utdanning.

Noen er litt hårsåre her gitt :roll:

- les innleggene nøyere du, før du påstår at alle er imot deg og hakker på sykepleiere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg støtter sykepleierene i at de fortjener bra lønn fordi de gjør en viktig jobb, de har mye ansvar og ofte ugunstig arbeidstid - MEN! Jeg synes ikke så synd på dem lenger etter at jeg har blitt kjent med noen sykepleiere og fått høre hva de tjener!

Grunnlønnen er grei nok i forhold til mange andre offentlige startlønner - og i forhold til utdannelseslengden (3 år) - men så er det også alle tilleggene i tillegg! De kan jobbe mer hvis de vil - og soper inn penger! Og så er det utrolig hva som kan gi dem ansennitet - tidligere urelevant arbeidserfaring som gir dem høyere lønnstrinn etc...

Men jeg har ikke lyst til å bli sykepleier - jeg er takknemlig for at det er andre som orker de jobbene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Donpedro: Nyutdannet jurist? (Mener å huske du skreiv det i et innlegg en gang) Jobber i Staten? Ja, da kan du ikke regne med å få mer heller...sånn er det å ha høy utdannelse når man jobber i Staten, lite får man uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke meningen at jeg skal gå i forsvar for jeg kunne ikke tenkt meg noen annen jobb uansett lønn. Det var vel også liten tvil om hvem som fikk meg til å "bruse" opp, og jeg har lest nøye og ser at det kun var en, så beklager til de andre som bare undrer seg, hvis jeg virket noe brå :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet vernepleier...har samme tidslengde på utdannelse som sykepleiere...og følger samme lønnsstige....

Jeg synes hverken vi eller sykepleierne får godt nok betalt...vi har et utvidet ansvar i jobben vår...

Nyutdannede får forholdsvis brukbart betalt...251000,- i grunnlønn....men etter 10 års ansiennitet i yrket får vi skarve 277000,- og kommer faktisk ikke lenger....da har vi full ansiennitet.....26000,- opp... :roll:

Eneste muligheten for å få bedre lønn er å ta en relevant videreutdanning på 20 vekttall....og da stiger vi til 300000,- i grunnlønn....

Vet at kommunene praktiserer ulikt etter forrige lønnsoppgjør...men i min kommune så får vi ikke uttelling på lønna før vi har full annsiennitet....dvs. 251000,- i 10 år før vi stiger til 277000,-....det er ikke lagt inn noen trinn for stigning....totalt ulogisk... :roll:

Alle disse tilleggene som noen her nevner som sykepleierne angiveligvis tjener seg "fete" på er...for å understreke d...ulempetillegg for å jobbe kveld/natt (på min årslønn 276000,- får jeg 44,- ekstra pr. time for å jobbe etter kl. 17), lørd/sønd. (18,- pr. time!!!!! :roll: ...dette gjelder alle), og for å jobbe helligdager, f.eks. julaften/nyttårsaften (133 % i tillegg)......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig at sykepleierne har en ok lønn. Det eneste de kan klage på er at det er få muligheter til å "klatre" lønnsmassig etter man har ca 10 års annsennitet.

Begynnerlønnen kan de ikke klage på etter min mening. Og de har tillegg for ukurant arbeidstid.

Men det at de alt for fort når "toppen", slik at det "ikke lønner seg" å videre utdanne seg. Det er noe annet. Lønnsstigen burde strekkes lengre, men begynnerlønna er ikke noe å syte over lenger. Da er det flere andre yrkesgrupper (bla. hjelpepleier) som burde få øket sin begynnerlønn før sykepleierne får mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Tror jeg har vært svært heldig...er ferdig sykepleier denne mnd. og har fått et jobbtilbud der jeg begynner på 300.000 i året...I tillegg får jeg lønn for ukurant arbeidstid, altså turnustillegg..synes dette var en flott startpakke jeg...skal ikke klage!! :ler:

Det er selvsagt en liten kommune som kan gi et slikt tilbud, med andre ord gir vi avkall på storbyliv for en stund...men for en slik lønn! helt greit for vår del!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...