Gå til innhold

KJØKKENINNREDNINGEN DIN!


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har blå tapet, hvite fliser med noe mat-motiv (skjønner ikke helt hva det er), fake korkbelegg og mørkerøde skapdører *grøsse*

Gleder meg til vi får penger til å pusse opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi skal pusse opp kjøkkenet nå og har valgt kjøkken fra Ikea, vanvittig billig og flotte. Vi skal ha skaper i mørk brunt med sortmarmorerte benkeplater. Ta en titt på ikea.no, der kan du laste ned et program og tegne kjøkkenet slik du vil ha det.

Vi har et kjøkken på over 20 kvm og betaler ca 30 000 kr for kjøkkenet, med høyskap, øy, vitrineskap, vinhyller, hjørneskap, dør til oppvaskmaskin, skuffeseksjoner, benkeskap etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

ADVARSEL: Dette blir et skryteinnlegg!! (Stort sett det eneste av interiør jeg kan skryte av er kjøkkenet nemlig, så jeg må gripe sjansen...)

Vi bygde hus for 2 - 3 år siden og valgte kjøkken fra Scandinavia Kjøkken og hvitevarer (integrerte) fra Siemens. Vi har stort kjøkken på 29 m2, som er i en L, hvor det står et stort bjørk spisebord i den minste delen av L'en.

Kjøkkenet vårt er i honningbjørk og har to vitrinedører som er noe blyglass-lignende greier. Dørene er i heltre og er på en måte "planker med en ramme rundt"..... (Huff, så vanskelig dette var å beskrive da.) Det er iallefall veldig enkelt og stilrent. Vi har kjølehjørne :D , mange kolonialskuffer og masse skapplass!

På gulvet er det grå fliser (meeeget praktisk :wink: ) og det er det også over kjøkkenbenken. Veggene er i dag grønne, men skal males papyrus som stua i løpet av sommeren. Ellers har jeg trepersienner, ikke gardiner.

Hva jeg ville gjort anderledes? Jeg tror ikke jeg ville hatt kjøkkenet i en L. Det er både praktisk (når man har gjester) og upraktisk (i det daglige). Jeg ville nok også valgt en mørkere, nesten sort benkeplate (i dag er den litt mørk grå (spettete)). Og jeg tror kanskje jeg ville valgt et kjøkken i shakerstil eller med helt glatte dører hvis jeg skulle valgt igjen. Og jeg ville kanskje også valgt litt færre overskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i helgen malt skapdørene og de står nå til tørk på verandaen. De ble lysegrå og jeg tror det blir ganske stilig med nye håndtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøkken med fullstendig åpen løsning ut mot stua. Det er litt slitsomt å se på oppvaskbenken fra sofaen, så vi har tenkt å sette opp en vegg av glassbyggerstein i løpet av sommeren/høsten. Selve kjøkkenet er fra Sigdal og har glatte dører i bjørk med relativt store/lange håndtak i børstet stål. Alle hvitevarene er i børstet stål. (Elsker det brede amerikanske kjøleskapet mitt i 2 mm. tykke stålplater. Har ikke isbitdispenser etc., men det er utrolig stilig). Benkeplaten er i sort/grå/beige-mønstret laminat. Det jeg misliker er at oppvaskkummen ikke har plate som fortsetter ved siden av vasken til å sette fra seg oppvask på (Har ikke valgt det selv). Misliker også det store hjørne-overskapet. Jeg er 1.62 høy og kommer aldri til å få vite hva som befinner seg på øverste hylle :ler: . Hadde kjøkkenet vært stort ville jeg nok ha byttet ut en del av overskapene med bl.a. kolonialskuffer. Laminat er nok ikke det mest "sexy" valget m.h.t benkeplate, men det er utrolig praktisk og slitesterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leo: Kjøp deg en sånn "stige-krakk" på IKEA.

Vi valgte takhøye skap på kjøkkenet og jeg er ikke mange cm høyere enn deg. Har ikke nubbesjans til å rekke opp til de øverste hyllene i skapet fra gulvet. Der oppbevarer vi sånne ting som sjelden er i bruk og jeg har en sånn krakk til å klatre på når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe meg "stige-krakk". (Glemte det rett og slett sist jeg var på IKEA), men en annen ting som irriterer meg med kjøkkenet er mangel på gulvplass! Stakkars hunden må jo leve et omflakkende liv med skålene sine... (Han søler så veldig når han drikker, så vi må nok legge en form for underlag på gulvet under benken :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo: Vet du hva? Jeg skjønner akkurat hva du mener. Oljet eik på gulvet og en hund som søler er ikke gøy. Vi har brukt en gammel spisebrikke under skålen, men det er for lite (og for stygt). Tror at jeg må kjøpe en sånn matte som legges under kontorstoler jeg.

Gi beskjed om du finner på noe som er lurere da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rett og slett brukt et litt stilig serveringsbrett som jeg har limt gummi-møbleknotter under og som kan vaskes i oppvaskmaskinen, men nå er det ikke plass. Er på jakt etter et nytt, men har ikke funnet det perfekte enda. Hr. Leo kom imidlertid hjem med et brett i sink her om dagen som kanskje kan brukes.

Funderer litt på å få skåret til en industriplate i stål/aluminium som skal dekke de første 40 cm. ut fra benken hele veien rundt. (Jeg søler nemlig også nå jeg lager mat/vasker opp...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sink fungerer dårlig på oljet gulv desverre. Det blir store flekker når metallet kommer i kontakt med vann.

Jeg har ofret et trillebord som fikk plass under benken, til fordel for hunden. Nå står koppene hennes UNDER benken og jeg kan med fordel dekke til hele dette hulrommet med noe.

Og jeg søler selvfølgelig ikke når jeg lager mat :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hadde var i sort plast. Med skumgummiknotter under fungerte det utmerket. (Ingen flekker etter 3 år på samme sted til tross for at jeg aldri har sett en hund drikke på den måten...). Hadde definitivt beholdt det hvis det ikke hadde vært for at det nå ville ha dekket gulvet foran komfyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...