Gå til innhold

KJØKKENINNREDNINGEN DIN!

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hei folkens!

Nå håper jeg på at dere vil fortelle meg litt om kjøkkeninnredningen deres!

Hvordan ser den ut - "tre" eller malt - hvilket treslag/hvilken farge?

Smarte løsninger, mindre smarte løsninger?

Hvor stor er den (benke-, skap- og skuffeplass)?

Hva er du mest og minst fornøyd med med innredningen din?

Og hvis du skulle bytte den ut, hva ville du da byttet den med?

- Og si gjerne hvor du har kjøpt den, og ca-pris, også!

Kverula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøkkeninnredningen vår er ganske gammel, rundt 15 år vil jeg tro. Vi har ikke valgt den ut selv siden vi kjøpte leiligheta "brukt". Derfor vet jeg heller ikke hva den kosta.

Den er helt lys (men nå skal den males grå og de gyselige trehåndtakene skal byttes ut i koksgrå metall :) ), og består av plater (ikke heltre).

Benkeplata er gråsvart granitt, og den er jeg veldig fornøyd med :) !

Har ikke antall meter i hodet, men det er god plass til baking og matlaging.

Synes og jeg har godt med skapplass, 12 skap(dører), ett skap der mikroen står, og ett skap uten dør. 5 skuffer + trådhyller.

Det jeg er minst fornøyd med er at skapene ikke går helt opp i taket. Utrolig hvor mye støv som samler seg oppå :x !

Dersom vi skulle bytte ut innredninga vil jeg ha skap helt opp til taket, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg vil ha den i tre ( eik, kirsebær...) eller malt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

aner ikke hva den kostet, sto her da vi flytta inn. Den er fra ikea, er ny, og er malt hvit.

Fornøyd med: Nja, den ser jo fin ut, med kjøleskapet bak lik dør som resten av kjøkkenet.

Minder fornøyd med: for lite skaplass, definitvt for lite skuffer også. (for lit skapplass i hele leiligheta, bortsett fra soverommet er kjøkkenet enest plassen vi har skap, så om det var mer skap andre plasser, så hadde det kanskje vært nok på kjøkkent...) Det ene skapet går idiotisk nok bort til varmtvannbereder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Min kjøkkeninredning er skikkelig stygg, den skal byttes snarest, så den gidder jeg ikke å fortelle om.

Den inredningen jeg hadde for to flytter siden, derimot, den kan jeg fortelle om! Den var fra IKEA, glatt bjørk med nexus vitrinedører (dvs grønnaktig frostet glass) i overskapene, med spotter i. sort benkeplate med bjørkelist, sort vask i antrasitt, innebygd komfyr i riktig høyde, (sort og stål), og kjeramisk platetopp (sort). Stål hette, stålplater mellom benk/skap. Åpen løsning mot spisestuen med benk i vanlig høyde som skille. mot denne benken - i spisestuen var det høyere skap slik at det ble en kant (skjerming) mellom kjøkken/spisestue.

Håndtak/kran i børstet stål.

Fargen på veggene var mørk blå-grå. Terrakotta fargede fliser på gulvet.

Det kjøkkenet var bare så utrolig fint!!!! (tegnet løsningen selv :wink: ).

Det som var så kult med å lage det kjøkkenet, er at jeg var hos en annen kjøkkenleverandør først. Der måtte jeg spare inn på antall skap, m.m. og velge litt kjipe løsninger, enda ble det ganske dyrt. På IKEA kunne jeg derimot velge de dyreste løsningene, og allikevel få det til halve prisen!

IKEA kjøkken: :hjerter:

Det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker kjøkkenet mitt :hjerte:

Det er et par år gammelt og er kjøpt på IKEA.

Husker ikke hva det heter, men det er i antikkbeiset furu og vi valgte det i utgangspunktet fordi vi liker "bondestilen" når det gjelder kjøkken. Vi vurderer også å male den etter noen år.

Benkeplaten er i oljet bøk og alle hvitevarer er integrert. Inkludert hvitevarer kostet alt sammen i overkant av 50000.

Koketoppen er bygget inn i et hjørne og rundt denne har vi fliser. På veggen bak benken har vi panel som er malt i lys antikk. Skapene våre er takhøye og vi har "hoppet over" noen skap for å unngå at innredningen blir for "tung" og massiv.

Innredningen er fordelt på 2 vegger og utgjør totalt ca 3,5 m på en vegg og ca 4 meter på den andre veggen. Av dette er ca 5,5 meter benkeplass. Alle overskapene er vitrineskap.

Jeg tegnet kjøkkenet mitt selv og har fått det akkurat slik jeg vil ha det. Stekeovn og micro er bygget inn i høyskap, perfekt høyde. Hvitevarene er forresten i svart. Knottene på dører og skuffer er i børstet messing.

Glemt noe nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Ååhhh... jeg vil også bygge kjøkkenet selv, og bestemme hva som skal være hvor, og slett ikke ha vasken så idiotisk plassert at det er lettere å vaske fingrene på badet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sånne gamle skråskap med skyvedører - litt upraktisk plassering av benker etc. Men det var begrenset hvor mye vi ville legge i en ny innredning siden dette er et midlertidig bosted...

Vi fikk kjøkkenfornying og skiftet ut alle fronter bla til vanlig kjøkkendører. Jeg var skeptisk til om det gikk an med skråskap, men det er helt glitrende. Kraftige nok magneter og den er i boks.

Fargen - treet - hva er det da? Det er heltre dører uten særli profilering, lyse, ser laserte ut - og med håndtak i børstet stål.

Vi brukte alle stammer, og skuffestammer. Og så fikk vi satt inn en ekstra skuffekonsoll med kolonialskuffer.

Veggene er malt i en lys terracottafarger, dette har vi også malt innsiden av skapene med. Vi har kork på gulvet.

Jeg ville egentlig ha en "korianderbenk" - men den ene benken ble ikke rørt, og den er hvit med litt marmormønster i, da ble det det samme på den andre også. Den platen kjøpte vi på IKEA.

Accentfarger til kjøkkenet vårt er lys grønt/lime.

Vi har ikke gardiner, men måtte ha "noe" - det ble kjøkkengardiner med lime-mønster på.

Tusenfryd er veldig glad i kjøkkenet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madley

Vi har gammel kjøkkeninnredning med skråskap og skyvedører. Den går helt til taket og jeg er kjempefornøyd med den. ikke blir det skittent og fettete oppå og ikke får jeg skapdører i hodet når jeg reiser meg fort opp. Vi har malt frontene i en beigegulfarve som matcher den gule på veggene.

Masse skapplass over og under benkene. Men ikke plass til oppvaskmaskin :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvit kjøkkeninnredning og mørkeblått kjøkken - innredningen stod der da jeg kjøpte huset, veggene har jeg malt selv. Kjøkkenet er greit nok - det jeg ikke er fornøyd med er at det er ledig rom der innredningen slutter og ut til veggen - ca 30 cm med ubenyttet plass. Skapene går ikke helt til taket - skulle aldri vært lov. Benkeplaten er ikke glatt, litt ru på en måte og krever dermed litt innsats for å holde den ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkkenet mitt er helt nytt, og jeg er kjempefornøyd med det! Det er malt i blått, med lasering på toppen! Vi har tømmerhus, så takåsene og de spsielle kledningene rundt vinduene er malt/lasert i samme farge. Det er en ganske skarp blåfarge, ganske spesiell. -Det jeg er mest fornøyd med er; 2 stk koloniaskuffer (ikke mere box-rot i langskapet!!), og karusellskap til kasseroller, kjempesnedig!! -Også har vi laga et kjølehjørne, vidunderlig!! Bare sett inn, og det blir aldri fullt og rotete!! (ser ikke rotete ut ihvertfall..) Prøver å sette inne ett bilde av kjøkkenet her, men jeg er ikke så flink på data, så JEG FÅR DET IKKE TIL!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluen: Du kan ikke legge bildet rett inn i forumet. (Det er ikke tillatt)

Du må i såfall linke til et bilde på en hjemmeside e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Vi har kjøkken fra Ikea i eik. Har fire overskap med vitrinedør og to med vanlige dører. Dørhåndtakene og oppvaskbenker er i stål. Vi har heltre benkeplate. Det geniale med kjøkkenet vårt er at det er barløsning mot stua. Det gir oss flere ekstra underskap. I alle underskapene er det trådhyller som kan trekkes ut, noe som gjør det enkelt å få tak i det som står langt inn. Vi har hvitmalt strie på veggen. Kunne tenkt meg å flislegge veggen over kjøkkenbenken, men vet ikke helt hvilken farge.

Det jeg liker best med kjøkkenet er den åpne løsningen mot stuen, vitrinedørene som gjør innredningen luftig, og alle skapene. (2,8 meter overskap, 3,4 meter underskap + stort hjørneskap som rommer masse)

Det jeg ikke liker er at det ikke er plass til oppvaskmaskin, i skapet ved siden av vasken tar varmtvannsberederen all plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har gammel kjøkkeninnredning med skråskap og skyvedører.

Hadde jeg flytta inn i huset vi bor i (fra 50-tallet) og det hadde vært sånn innredning ville jeg prist meg lykkelig. Men her var alt ødelagt med skap fra 50-60-70 og 80-tallet i en eneste salig blanding.

Så det vi har gjort er å rive ut alt og fått en snekker til å lage et nytt kjøkken til oss etter noen bilder vi fant i ELLE; et dansk, solid kjøkken. Det er skyvedører, det er luft under skapene (til å sette kurver og flasker), det er hull i dører og skuffer i stedet for håndtak, det er solid eikeplate og det er skikkelig håndverk.

Ikke ble det dyrt, det ble helt og akkurat som vi ønsket oss og kjøkkenet er blitt en helhet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet inn i nytt hus med kjøkken i beiset eik fra Sigdal i høst.

Kostet vel ca 80 000 med hvite varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har verdens styggeste kjøkken, så når vi nå bare får flytta skikkelig inn må det gjøres noe drastisk der!!

På veggene er det grønnmalt strie. Benkeplatene er av litt ymse slag, og ikke hele. (Den ene har sprukket på midten.) Skapene (tror vi har 9 dører + et høyt skap) er rødmalte. Så er det limt på ei supertynn trelist i en firkant med no fancy hjørner. Og inni den "ramma" er det lagt strie, og denne er malt mørk blå. Vasken er malt hvit, og dette har begynt å flasse av. Det er ikke vifte over ovnen...

Tror ikke jeg gidder mer jeg. Dere forstår kanskje at dette ikke er noe særlig... Dette er jo et kjøkken som det er UMULIG å holde rent. Og det vises!! Så for å få det rent må vi vel vaske med supersterkt salmiakk-vann, og så male alt. Og da skal vi også fjerne stria + lista på skapdørene.

Det skal bli morsot å se hva vi kan få til. Må vel sikkert sette inn ny vask + nye benke-plater. I tillegg skal vi sette inn vifte. Det MÅ det være på et kjøkken. Jeg har bodd på mange hybler uten vifte mens jeg har vært student, men det har jeg fått nok av nå! Det lukter jo mat av alt. Alltid!.

Utfordringa her blir at vi bare leier og ikke vet hvor lenge vi blir boende. Så det gjelder å gjøre det billig...

En ting vi skal ordne er benk på sidene av stekeovnen. Frittstående ovn er kjempeupraktisk, for da har du ingenting å sette fra deg ting på mens du lager mat. Så benk må det være. Helst på begge sider. I tillegg har jeg veldig lyst på oppvaskmaskin. Bl.a. fordi dette er en fin måte å "gjemme" oppvasken på. Hvis du skal vaske for hånd og ikke tar dem med en gang bli de jo stående på benken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøkkenet vårt er ganske lite og det var Sambo som valgte det ut da han flyttet inn.

Det er fra HTH ( www.hth.no )og heter Design Kirsebær.. Skapdørene er hvite, med stålhåndtak. Flatene er i kirsebær og på veggen mellom benken og skaphyllene er stålplater. Å en stor "traktformet" vifte i stål.

Det er veldig stilig.

Hadde JEG skullet velge kjøkken ville jeg valgt Arthur Bonnet kjøkken, de er dyre, men utrolig elegante og fine.. Litt grove.

Når vi skal bygge hus kommer jeg til å ha ett A.B kjøkken som jeg skal bygge selv.. Skal ha det AKKURAT slik JEG vil... :D

Å så skal der være peis.. Koselig, og ett samlingssted.. Sånt liker jeg.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har IKEA kjøkken . Det heter mellombrun og er kjempe stilig. har børstet stål over benken og lys beige farge på veggen. Jeg er kjempe fornøyd med kjøkkenet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meta: Tusen takk, så hyggelig! Har lurt på om jeg skal legge ut bilder her for å vise frem - vi flyttet inn i februar. Så kanskje jeg legger ut flere, om noen er interessert da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...