Gjest Gjest Skrevet 4. april 2011 #41 Del Skrevet 4. april 2011 Haha! Ja, DET er jo mye å be om....... Selvsagt kan man skru ned musikken en times tid i løpet av en hel dag hvis en døv person spør pent om det. Vil folk ha diskotek kan de jo gå et annet sted. Sjelden jeg tenker på café at musikken er FOR lav... Og hvofor henger du deg opp i dette. Jeg kom faktisk med forslag til et konkret utested hvor de IKKE spiller musikk!! Hvis det er så viktig å gå ut da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #42 Del Skrevet 4. april 2011 En del misforståelse her. Det å være døv er ikke et stort handikap, eller det å være døv er ikke et handikap i det hele tatt. Vi som er døve trenger ikke mye hensyn fra andre. Det er ikke synd på oss. Det er mest folks holdning til døve det feiler med(ikke alle da!). Støy har jo mange andre problemer med selv om de ikke er døve. Hvis noen som hører eller ei plages med det, så synes jeg at det er opp til personen å ta ansvar for tilpasse seg til situasjonen, eller be om å få dempet lyd selv. F.eks. når en får solelys på ansiktet på en cafe så flytter man på seg, eller sier i fra til en som jobber på cafe om å trekke for gardinene. Ingen stor sak blir gjort ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 4. april 2011 #43 Del Skrevet 4. april 2011 Vel jeg synes det er like ignorant å anta at en døv KUN vil be om stilt en time - er det DIN terskel for hvor lenge det kan være stilt?? Man får lære seg å tilpasse seg...Hvilke kafeer er det man spiller så utrolig høy musikk da? Trenger ikke sette seg ved siden av høytalerne heller. Denne stakkars deg holdningen, vi gjør aaaalt for deg..nei vet du hva! Man trenger ikke gjøre det til et større "handikapp" enn det er - og jeg har selv hatt døve i min familie! En time var et overslag, du trenger ikke overdrive Og det trenger ikke være stille, men LAV musikk på en café har da aldri drept noen. Jeg har ikke en stakkars deg -holdning. Jeg er bare glad jeg ikke har en holdning som din, det er det de fleste har... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 4. april 2011 #44 Del Skrevet 4. april 2011 Og hvofor henger du deg opp i dette. Jeg kom faktisk med forslag til et konkret utested hvor de IKKE spiller musikk!! Hvis det er så viktig å gå ut da. Ja, for de døve skal jo ta til takke med ETT sted som ikke har musikk, eller lav musikk, som kanskje i tillegg har ræva kaffe-- mens vi som er "normale" derimot skal ha minst 8 caféer å velge mellom. De døve får ta det de får, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2011 #45 Del Skrevet 4. april 2011 Ja, for de døve skal jo ta til takke med ETT sted som ikke har musikk, eller lav musikk, som kanskje i tillegg har ræva kaffe-- mens vi som er "normale" derimot skal ha minst 8 caféer å velge mellom. De døve får ta det de får, ikke sant? Herregud, jeg angrer virkelig at jeg kom med bare ETT forslag. Jeg er dessverre ikke DEN party løven som vet om alle byens utesteder for alle med alle mulige handicap... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #46 Del Skrevet 4. april 2011 TS Jeg har veldig høy lyd på apparatene mine, men lydkvaliteten er så som så. Alt kommer rett inn, så om jeg velger å sette meg litt lenger unna høytalerne hjelper det ikke. Det er mye lyd som er inni et rom, og lyden slenges frem og tilbake. Klirring i bestikk som skjærer i ørene, og alt mulig. Stoler som skrapes, folk som kommer inn og ut av lokalet. Mange stemmer som summer i rommet. Og så har vi gjerne musikken i tillegg da. Grøss Men jeg overlever, tar mine forholdsregler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 4. april 2011 #47 Del Skrevet 4. april 2011 TS Jeg har veldig høy lyd på apparatene mine, men lydkvaliteten er så som så. Alt kommer rett inn, så om jeg velger å sette meg litt lenger unna høytalerne hjelper det ikke. Det er mye lyd som er inni et rom, og lyden slenges frem og tilbake. Klirring i bestikk som skjærer i ørene, og alt mulig. Stoler som skrapes, folk som kommer inn og ut av lokalet. Mange stemmer som summer i rommet. Og så har vi gjerne musikken i tillegg da. Grøss Men jeg overlever, tar mine forholdsregler. Da skjønner jeg godt at offentlige spisesteder ikke er noe for deg. Ikke så mye å gjøre med klirring av bestikk, liksom. Hehe. Jeg lurer på en ting: er det da slik at i rolige omgivelser kan du høre hva den du snakker med sier ganske godt? Angrer du noen gang på implantatet, er det noe du kan ta ut om du ønsker? Ble bare nysgjerrig på om implantene var mer et onde enn et gode, liksom? Hadde det vært lettere å være helt døv slik at du slapp støyet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #48 Del Skrevet 4. april 2011 Min man har stertk hørselstap og det er ikke bare bare for han på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Envy Skrevet 4. april 2011 #49 Del Skrevet 4. april 2011 Syns ikke det høres særlig lett ut TS. Skal ærlig innrømme at det er en situasjon jeg aldri har trengt å sette meg inn i, men kan forestille meg at det er tungt. Har ingen velmenende råd komme med, eller mas om at du må klare å dra ut. Synes alle mennesker skal gjøre som det passer en selv best jeg. Det er sikkert en del hørende som har helt andre hobbyer enn å sitte på cafe å skravle også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #50 Del Skrevet 4. april 2011 BLODIG OPPGITT. Jeg er handikappet (døv), og dette gjelder sikkert for mange som ikke nødvendigvis sliter med hørselshemming. Nå er det vanlig at det å være døv blir bagatellisert til de grader fordi det ser så usynlig ut. (Hva kan da være problemet??) Hvis jeg forteller noen om begivenheter som jeg ikke kan være med på, som f. eks. å gå på kafe, eller å gå på byen, så skjønner ikke folk bæret. De tror jeg bare lager problemer for meg selv. Og hvis jeg sier i mot så er det bare jeg som lager begrensninger for meg selv. Ikke sjeldent begynner folk som skal "overtale" meg til å innse hva jeg må gjøre for å få et veldig mye lettere liv. Grr. Så når jeg kommer opp i sånne situasjoner så slutter jeg helt å si noe for de vet jo selv best selv, uansett. Det hjelper ikke å si noe. Dette sårer meg. Folk tar for gitt at mennesker tar hensyn på byen, og ellers. De fleste vil ha det gøy selv, og slippe forpliktelser og mas. De er jo ikke på byen for ingenting. Og da søker de helst til de folkene de kan prate lett og uanstrengt med. Og jeg føler ikke at det er så avslappende selv, akkurat. (Og, hva er det med at funksjonsfriske mennesker gir meg alle slags mulige velmenende råd om hvordan jeg skal fikse situasjonen min? De får jeg en del av. Hvis det er så lett som det de gir inntrykk av hadde det ikke vært noe problem å være døv omtrent.) Hvis dere lurer på hva som er galt med kafeer, så er det på grunn av elendig akustikk, alltid på musikk eller radio, masse bråking med stoler og bestikk. Får hodepine med en gang. En grunn er vel at jeg ser oppegående ut, og er sjarmerende av natur. Fra gammelt av har døve blitt sett på som dumme, og det henger nok igjen i dag og. Det har sikkert en sammenheng med at hørende må forenkle sitt språk en del til døve, og da kan vel ikke underbevisstheten unngå å tro at mottakeren er litt dum. Nå bare venter jeg på innlegg hvor folk skriver i ordelag som "hva klager du over?", eller gir meg velmenende råd. Kanskje jeg blir overrasket. Aldri hørt at de ble sett på som dumme. Har ikke råd til deg, for du vet best hvor skoen trykker. Jeg kjenner til ditt problem da vi har to i fam med sterk hørselshemming. Det blir mye misforståelser,sinne,og frustrasjon. Ikke enkelt å samles. Ikke alle tenker over at man bør se på den som er hemmet med hørsel da man snakker. Snakke en i gangen. Problemer med akustikken som du nevner. Gå på senteret å ta en kaffe....store naken kafeer,masse støy osv. Kunne vel ramset opp masse ting,men jeg vet at de som ikke har dette handicapet umulig kan forstå det. Omgir man seg med slike daglig,så kan en forstå litt mere. Folk er generelt dårlig opplyst. Så det kan hjelpe om slike som deg skrev mere om det på nett. At folk gir velmende råd, er for å være snill i sin uvitenhet,men en skal være forsiktig med å gi råd om en ikke har kunnskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #51 Del Skrevet 4. april 2011 Bare en tanke som slår meg; ser du på deg selv som handicappet altså? Jeg trodde det var en betegnelse som var på vei ut når det gjelder døvhet..? At det ordet gjør at døvhet oppfattes som et mye større hinder enn det trenger å være liksom.. Så klart er du jo handicappet i visse situasjoner, men er ikke alle det? Jeg har stor rompe og blir dermed "handicappet" når jeg skal på kafè og det kun er trange stoler der for eksempel.. Et flåsete og dumt eksempel, men håper poenget mitt kommer frem likevel! Mtt råd til deg er uansett å snakker ordentlig med vennene dine og få de til å forstå din situasjon.. Tar de det som de burde så kan dere kanskje finne alternativer som alle blir fornøyde med? Lykke til!! Eh? skriver du bare for å skrive? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2011 #52 Del Skrevet 4. april 2011 Kan tenke meg at det kan oppstå problemer under sosiale sammenkomster. Selv hører jeg litt dårlig (ikke hørselshemmed) å synes det kan bli mye støy når det er mange tilstede som snakker samtidig. Hvis det i tillegg er musikk på blir det helt forferdelig. Da melder jeg meg ofte ut å betrakter det som skjer rundt meg. Nå har ikke jeg noen ærfaring ang implantat, men vet at de som har høreapparat ofte ikke bruker disse på steder der det er mye støy eller mange mennesker da høreapparatene ikke klarer å sile "støyen" å brukeren av apparatet får masse støy inn i øret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #53 Del Skrevet 5. april 2011 TS Jeg har to cochleaimplantater, dvs at jeg er omtrent døv fra før av. Tale-oppfattelsen min er god, jeg hører tale veldig bra. Det jeg mener med at lyden er dårlig er at jeg sammenligner den med hørendes hørsel. Dere har klart mer intelligent hørsel, dere kan velge å luke vekk irriterende lyder i større grad. Dere kan velge å fokusere på stemmer. Vet ikke hvordan dere hører, egentlig. Har aldri vært hørende selv, bare vet hvordan det er i teorien. Problemet er når det kommer støy, da klarer jeg ikke i like grad å skille mellom stemmer og stolen som skraper. Jeg har vokst opp med hørende foreldre, med hørende sosiale prinsipper. Jeg har funnet ut på egen hånd (med hjelp fra fagpersoner) at jeg må ha andre rammer rundt mitt sosiale liv. Som at det f. eks. er håpløst å gå på en bråkete fest, da føler jeg meg bare nedbrutt etterpå. Det må være situasjoner jeg kan mestre. :-) Jeg høres nok veldig usosial ut, men jeg har et greit sosialt liv. Jeg har ikke stor kapasitet som mange hørende, og tulleprat gir meg utrolig lite. Det er mye sosial læring som jeg har gått glipp av fordi jeg ikke klarer å snappe opp all den sosialiseringen rundt meg. Man utvikler seg vel annerledes, siden man får en annen tankegang, og betrakter alle utenfor? Men kanskje noen folk liker å være med meg siden hvis jeg først skal være med noen, så gir jeg dem 100 % oppmerksomhet? :gjeiper: Og kanskje noen synes det er spookey. Det som er så omfattende med hørselshemmede er jo at så mye spiller inn, ingen hørselshemmede er like. Er snakk om forskjellige typer personligheter, noen hører best bass, andre diskant, noen har en jevn hørsel. Forskjellige evner, hvis man er flink i språk er man kanskje flinkere til å utnytte hørselsresten sin, mens en annen med bedre hørsel på papiret kanskje funker dårligere fordi personen ikke er så flink til å utnytte restkapasiteten. Er foreldrene hørselshemmet selv, eller er de hørende uten peiling? Det å ha foreldre som bare "forstår". Mine foreldre forstår først godt nå, men det er gjennom oppveksten jeg hadde trengt akkurat den forståelsen. De hadde aldri forestilt seg at det skulle være så tøft. De har gått på tegnspråkkurs, og har gjort sitt aller beste. Men når man ikke forstår rekkevidden av ting, og ikke har peiling på at den rekkevidden finnes, da er det ikke så mye å gjøre. Man lærer ved erfaring. Noe annet som spiller inn er personlighet. Er man typen som tar sjanser, eller er man veldig forsiktig? Noen har jo personlighet som passer bedre inn med hørselshemmingen. Det er vanskelig å forklare, men tenk at hvis du først hadde fått et handikap, så kanskje du hadde passet bedre som blind enn som døv. Der noen synes det er grusomt å være døv, der synes noen det er grusomt å være blind. Dette er ganske innviklet. :-P Er jo hørende som passer bedre som tegnspråkbrukere fremfor i det hørende dagligliv. Som er stille når de snakker, men blomstrer til når de bruker tegnspråk, som har et eget anlegg for det. Har jo egentlig funnet ut at alle er individer, og at man ikke kan generalisere, men for å få en fruktbar diskusjon må man vel gjøre det. :-P Det er masse mer som spiller inn, men poenget mitt er bare at hørselshemmede er en veldig forskjellig gruppe. Like forskjellig som hørende, pluss at det kanskje blir enda vanskeligere når man har en hørselshemming i tillegg. (uttaler meg fremdeles kun på vegne av meg selv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 5. april 2011 #54 Del Skrevet 5. april 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks, moderator. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå